Advies gevraagd: accu en zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Aloys
Site Admin

Re: Advies gevraagd: accu en zonnepaneel

Bericht door Aloys » za 23 mei 2020, 9:52

Even off-topic:
't Busje schreef:
vr 22 mei 2020, 9:27
Het blijft lastig met de ampères en de ampère-uren.
Vandaag heeft mijn compressorkoelkast stevig zijn best gedaan, ik heb mijn laptop geladen, twee keer al, en mijn 22A kortegolfzender gebruikt.
zonder h
Wanneer ik de morse-sleutel indruk loopt er 22A stroom, laat ik de sleutel los dan trekt 'ie amper 1Ah.
Bij het cijfer 5 (in morse: .....) uitgezonden op een gemiddelde snelheid wisselt de opgenomen stroom
in één seconde circa 5 x van 1 naar 22A. Dat is volgens mij geen 22Ah.
Mijn zender gebruikt zeker geen 22Ah want ik ben geen omroepstation die continu zendt...

Maar ik worstel al jaren met de grootheden A en Ah, dat dan weer wel! :D

Atoz

Bericht door Atoz » za 23 mei 2020, 9:56

Aloys schreef:
za 23 mei 2020, 9:52
Bij het cijfer 5 (in morse: .....) uitgezonden op een gemiddelde snelheid wisselt de opgenomen stroom
in één seconde circa 5 x van 1 naar 22A.
Heb ik goed onthouden aan 30 wpm?
Moeten we eens dringend uitrekenen hoeveel keer dat dan gemiddeld wisselt per minuut ;-)
Fiat Ducato ° 30/12/2000 - 2,8 D - 64kW - 87pk - Alko - Flensburger Koffer - 8140.63 -Gebo dakramen - schapenwol
740 Wp vast + 100 Wp los -205A agm - Steca PR-4040 - Waeco CRX65 compressor - Planar 44D - 270.000 km op 31/12/2019

Deze tekst werd oorspronkelijk geschreven in het Nederlands. Verder blijf ik hier, wat ik ook probeer, een vreemdeling.

Aloys
Site Admin

Bericht door Aloys » za 23 mei 2020, 10:07

Het "standaard woord" om snelheid te berekenen bij telegrafie is PARIS. In morse: .--. .- .-. .. ...
Dat is 14 keer van 1A naar 22A.
Bij 30 woorden/minuut wisselt dat dan 30 x 14 = 420 keer! :D

Of moet ik terug van 22A naar 1A ook meerekenen, dan is het 840?
Het klinkt zo: https://www.youtube.com/watch?v=-FrDPF9PIao

richardvermaas

Bericht door richardvermaas » za 23 mei 2020, 20:13

Weten iemand ook of 6mm2 draad genoeg is voor de compressor koel
Kast. gaat om ongeveer 2 meter afstand

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

richardvermaas

Bericht door richardvermaas » za 23 mei 2020, 20:16

En of de min van de hh ook op het stoelframe mag. ipv op de min van de start accu

Kroppie

Bericht door Kroppie » za 23 mei 2020, 20:19

6mm2 is perfekt voor 2 meter, als dat stoelframe verstelbaar is zou ik dat niet doen , een vaste plek op het chassis is prima indien voor ingebruikname goed blank gemaakt, maar een verstelbaar frame geeft geen betrouwbaar contact.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

richardvermaas

Bericht door richardvermaas » za 23 mei 2020, 20:26

Kroppie schreef:6mm2 is perfekt voor 2 meter, als dat stoelframe verstelbaar is zou ik dat niet doen , een vaste plek op het chassis is prima indien voor ingebruikname goed blank gemaakt, maar een verstelbaar frame geeft geen betrouwbaar contact.

jos
Wil hem vast maken aan het frame dat op het chassis vast gebout is

richardvermaas

Bericht door richardvermaas » za 23 mei 2020, 20:27

richardvermaas schreef:
Kroppie schreef:6mm2 is perfekt voor 2 meter, als dat stoelframe verstelbaar is zou ik dat niet doen , een vaste plek op het chassis is prima indien voor ingebruikname goed blank gemaakt, maar een verstelbaar frame geeft geen betrouwbaar contact.

jos
Wil hem vast maken aan het frame dat op het chassis vast gebout is

Op de m12 boutAfbeelding

Kroppie

Bericht door Kroppie » za 23 mei 2020, 20:31

dat lijkt me geen probleem, contactplaats goed blank schuren, en ik zou ook de plaatsen waar de bouten van de stoelconsole mee op de vloer vast zit, onder de boutkoppen even blank maken, alles voor een goed contact.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

myway

Bericht door myway » za 23 mei 2020, 21:18

Of gewoon ff een kabeltje terug naar de massa van de accu.
Geen problemen met allerlei vage massa contacten.

Arie55

Bericht door Arie55 » ma 25 mei 2020, 14:11

Beste Aloys, leer jezelf aan om alleen de grootheden Ampere, Voltage, Watt en Watt-uren te gebruiken. Dan heb je al die gekkigheden als Ah en Peukert, niet nodig. Je gebruikt alleen het begrip Ah om aan te duiden hoe groot de accu is. Maar zeggen doet het niets.

Voor de beeldspraak kan je een stuwmeer indenken. De hoogte van het verval is te vergelijken met de spanning (V), de hoeveelheid stroom water te vergelijken met stroom (A), het stuwmeer an sich de hoeveelheid energie die tot beschikking staat in Watt-uren. Ja, enige kennis van elektra formules is wel handig.
Maar je hebt niets van doen hoe die energie vrij komt en wat voor rendementen erin spelen (peukert en andere chemische ongein)

Dat het opladen van een accu er meer ingestopt moet worden en dat er minder uit komt aan energie, interesseert niemand. Dat soort dingen (rendementen) zijn alleen van belang als je de 'opwekkert' van dat spul bent en je wil het verkopen. We zijn geïnteresseerd in dat het licht aan gaat/blijft en meer van die dingen. En dat de energie er is om te kunnen gebruiken.

Als je nagaat wat het rendement bij dit soort processen is, wordt je diep ongelukkig. Om een voorbeeld in euro's te geven. Ik geef je 100 euro. Na een tijdje vraag ik het op en krijg er 60 van terug. Van die 60 euro ga ik iets kopen van 40 euro, waar ik 60 euro voor neer moet leggen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bo-bo-bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis

Plaats reactie