Uitvallen boordaccu met nog 70% stroom volgens kastje van de zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Ella57
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 20:03

Uitvallen boordaccu met nog 70% stroom volgens kastje van de zonnepanelen



Bericht door Ella57 »

Wij lopen tegen het volgende probleem aan:
Wij hebben een zonnepaneel op het dak van onze camper. Verder hebben wij een Calira omvormer (220 naar 12) en een 1000W Inverter omvormer (12 naar 220)
Als wij 2 dagen niet aan de stroom staat geeft het kastje van ons zonnepaneel aan dat er nog 69% stroom aanwezig is.
De meetblokjes van de boordcomputer komen dan op een gegeven moment in het rood en de omvormer (220 naar 12) valt uit.
Als we dan weer aan de stroom gaan, gaat dat op een gegeven moment wel weer goed, maar wij begrijpen het niet.
De omvormer zou, naar onze begrippen, niet al moeten uitvallen bij 69%. Volgens ons zit er een beveiliging op dat die bij 40% uitvalt.
Is er iemand die weet hoe dit zou kunnen en ons dit zou kunnen uitleggen (en indien mogelijk oplossen)?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Uitvallen boordaccu met nog 70% stroom volgens kastje van de zonnepanelen



Bericht door kampo »

Waarschijnlijk zijn je HH accu's stuk, versleten of op.
Dan is de oplossing ze laten testen en indien nodig vervangen.

Welke HH accu capaciteit heb je?
Hoeveel kan die Calira laden ?
Hoeveel Wp zonnepaneel heb je ?
Is dat laden in balans met je verbruik ?
Heb je een monitor om het stroomverbruik op te volgen ?
Groeten Kampo
Ella57
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 20:03

Re: Uitvallen boordaccu met nog 70% stroom volgens kastje van de zonnepanelen



Bericht door Ella57 »

Dat moet ik even navragen. Kom ik op terug.
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Uitvallen boordaccu met nog 70% stroom volgens kastje van de zonnepanelen



Bericht door Ares »

Wat is op dat moment je accuspanning?
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Ella57
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 20:03

Re: Uitvallen boordaccu met nog 70% stroom volgens kastje van de zonnepanelen



Bericht door Ella57 »

Accu's zijn net 2 jaar oud. 105 Ampere, 2 stuks
Ik weet niet hoeveel de Calira kan laden
Zonnepaneel = 105 Kw.
Gemiddeld leveren we 10 à 15% per 24 uur in. (meer verbruik dan opbrengst)
Ja, een Aeca pr 3030
Accuspanning op moment van uitvallen is meestal onder de 12 Volt
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Uitvallen boordaccu met nog 70% stroom volgens kastje van de zonnepanelen



Bericht door Ares »

Dan wordt niet de juiste lading van de accu weergegeven op het kastje van je zonnepaneel. Bij 60% moet de accuspanning zo rond de 12,3 volt zijn, bij 40% is dit 12,1 volt. Ik heb geen inzicht in je verbruik maar obv was je aangeeft lever je 15 per dag in; dan is de accu na 2 dagen reeds 30% ontladen en dus eigenlijk al redelijk leeg (uitgaande van maximaal 50% ontlading). Wellicht is of je verbruik hoger dan dat je hebt ingeschat of zijn de accu's aan het overlijden.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Uitvallen boordaccu met nog 70% stroom volgens kastje van de zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

met de accuspanning bepalen hoeveel er ongeveer nog in de accu zit is enkel mogelijk als de accu al een paar uur niet geladen of ontladen is, in rust zogezegd, juist meten gaat enkel met een accumonitor, en niet met een paneelregelaar.

dat de spanning onder belasting zakt is normaal, en de hoe zwaarder de belasting hoe meer de spanning inzakt.

wat ik zie is dat het vermogen van het zonnepaneel van 100Wp (neem aan dat 105Kw een schrijffout) is) erg laag is t.o.v. de accucapaciteit en het omvormer vermogen.dat er dus meer verbruik is dan opbrengst van het paneel.

wat is jullie verbruik aan 12 volt en wat word er allemaal verbruikt via de omvormer.?, kun je dat aangeven, want daar is nog niets over bekend.

het is met zonnepanelen de bedoeling dat de zonnepanelen het verbruik van de dag dekken , en dat de accucapaciteit bepaald hoe lang je zonder zon kunt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Uitvallen boordaccu met nog 70% stroom volgens kastje van de zonnepanelen



Bericht door myway »

Ella57 schreef: Als wij 2 dagen niet aan de stroom staat geeft het kastje van ons zonnepaneel aan dat er nog 69% stroom aanwezig is.
De meetblokjes van de boordcomputer komen dan op een gegeven moment in het rood en de omvormer (220 naar 12) valt uit.)?
Wat hier staat kan natuurlijk niet.
Als je niet aan de stroom staat kan een omvormer van 220 naar 12 het nooit doen.
Dat zal overigens geen omvormer zijn maar een acculader.
Ik gok er op dat de zaak niet juist is aangesloten, twee accu’s en niet juist aangesloten gaat na verloop van tijd ten koste van de accu’s.
Plaats eens een foto hoe het zit.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Uitvallen boordaccu met nog 70% stroom volgens kastje van de zonnepanelen



Bericht door travelscout »

Als er iets met die accu´s zou zijn dan is het verschil in accu spanning (als ze volledig zijn losgekoppeld en na 24 uur rust!), een indicatie of er een verschil tussen beiden is ontstaan. Maar ik geloof niet dat dit direct de aanleiding is voor het uitvallen. Dan moet er sprake zijn van een minimum spanningsbeveiliging (onder belasting!).

Daar lees ik tot nog toe niets over.
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13419
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Uitvallen boordaccu met nog 70% stroom volgens kastje van de zonnepanelen



Bericht door hathi »

Ik zie alleen,dat TS zijn stroomverbruik moet gaan aanpassen,dat is volgens mij zijn probleem ,...De accucapaciteit,kan maar voor de helft gebruikt worden,tel daarbij het omvormer verbruik,dan zou hij best eens kunnen stoppen,bij een al 2 jaar slechts behandelde accu ?
Hans
Plaats reactie