Waarom sluiten gemeenten camperplaatsen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Peultjes
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 dec 2003, 11:02
Locatie: Waalwijk

Waarom sluiten gemeenten camperplaatsen?



Bericht door de Peultjes »

Beste Camperaars,

Als ik in dit forum lees dat er weer een camperplaats wordt opgeheven, dan vraag ik me steeds af waarom dit gebeurt. Als we nu eens kritisch naar ons zelf kijken, hoe respect vol gaan we dan om met deze schaarse plaatsen die gedoogd worden. Antwerpen een leuke plek waar je ideaal staat, de stad is immers om de hoek. Waarom worden er op deze plek nu ineens campers voor de nacht geweerd. Vaak kijk ik op zo'n plaats om me heen en dan valt me op dat er vaak campers staan die daar niet voor één of twee nachten zijn, maar vaak langer van zo'n plek gebruik maken. De verhalen die zich in Spanje afspelen komen dan meteen in mijn gedachten naar boven. Als wij camperaars zulke plekken ons gaan toe eigenen dan zal een gemeente er snel een einde aan maken. Als wij camperaars zo'n plek gaan bevuilen dan zal een gemeente de plek niet langer meer toegankelijk maken voor campers zoals in Kornwerderzand. We zullen er met z'n allen aan moeten werken dat zulke camperplaatsen behouden blijven anders zullen we er alleen maar kwijt raken i.p.v. er bij krijgen.

Gebruik de camperplaatsen waarvoor ze bedoeld zijn, dus niet uitgebreid kamperen. Vol is vol. Laat ze netjes achter, zo moeilijk is het niet om het afval in afvalbakken te doen en als deze er niet zijn dan neem je het afval mee naar huis en gooi het daar weg. Geen afvalwater de vrije loop laten, geen chemisch toilet in de struiken legen. Respecteer de omgeving.
Over een aantal jaar willen we nog steeds kunnen genieten van onze camper maar als het zo doorgaat, zoals ik vaak lees op dit forum, dan zie ik het somber in. Nog even en we hebben bij iedereen die niet campert een slechte naam waar we zomaar niet vanaf komen.
Diverse camperverenigingen proberen bij gemeenten voet aan de grond te krijgen om voor ons plezier camperplaatsen te organiseren. Laten we deze mensen hun werk doen en laten we vooral zien dat we weten hoe er met zulke plaatsen omgegaan moet worden.

Laten we er met z'n allen voor gaan zodat er weer genoten kan worden van een lekkere trip met onze droom op wielen. Het gaat per slot van rekening om.... genieten en genieten maar vooral om de vrijheid van het genieten en het genieten van de vrijheid. :wink: :wink:
de Peultjes on tour.
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10



Bericht door Will »

A) De veiligheid, hoe naief kan de camperaar 2005 soms niet zijn als je ziet waar men zoal staat.

B) Het commerciele belang, aan een camping (caravan, huisje) verdiend men meer.

C) De campermarkt groeit explosief dus waar moet men al die campers laten.

Mvrgr.Wil
Gebruikersavatar
trevE
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 19:35
Locatie: De Kempen



Bericht door trevE »

Will schreef:A) De veiligheid, hoe naief kan de camperaar 2005 soms niet zijn als je ziet waar men zoal staat.

B) Het commerciele belang, aan een camping (caravan, huisje) verdiend men meer.

C) De campermarkt groeit explosief dus waar moet men al die campers laten.

Mvrgr.Wil
Hallo Will,

B snap ik :idea:

Leg A en C eens uit hier snap ik echt niets van :roll:

Groetjes....Evert
Di@k
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 16 aug 2004, 21:35
Locatie: Borger



Bericht door Di@k »

Antwoord op C is mijn inziens:

Er rijden op Nederlands kenteken inmiddels ca. 40.000 campers rond. Oké die zijn niet allemaal gelijktijdig onderweg maar voegen we daar alle buitenlanders die ons land willen bezoeken met een camper aan toe dan komen we gauw op meer dan 100.000 campers die in Nederland in het hoogseizoen een camperplaats proberen te vinden.

De Nederlandse capaciteit wat betreft camperplaatsen is aantal camperplaatsen x aantal plaatsen per camperplaats is maar ca 1000 stuks.

Dus inderdaad waar moeten al die campers heen in Nederland, er zijn gewoonweg niet genoeg camperplaatsen dus moet er worden uitgeweken naar de te dure campings.
Conclusie veel buitenlanders blijven daardoor weg anders had Nederland een nog veel grote aanbod aan camperbezoekers gekregen.
Maar alle Nederlandse gemeenten zien het licht nog niet wat ze met deze nieuwe manier van vakantie besteding aanmoeten.
En daardoor loopt men een enorme schadepost op want al die centen die men in Nederland had kunnen verdienen worden nu in het buitenland uitgegeven waar men wel camperplaatsen in overvloed heeft.

Zelfs in de wintertijd komt het nu in Nederland al voor dat men soms moet uitwijken naar een andere plek omdat de camperplaats van bv 4 plekken al vol is. :cry:

Ik denk dat dus de gemeenten een groot probleem gaan krijgen in de toekomst. Maar dat is niet erg want volgens de nieuwe wetgeving gaat per 2008 de APV per gemeente uitmaken hoe er per gemeente omgegaan moet worden met kampeerauto's. Dan komen ze er achter dat er een oplossing gezocht moet worden voor het probleem waarheen met al die campers die ons bezoeken.

Daarmee komen we langzaam aan hun eigen stokpaardje toe reguleren die handel. Dan krijgen wij eindelijk onze camperplaatsen, dan zijn wij gelukkig en de gemeenten en middenstand worden ook gelukkig als ze dan zien dat het hun ook nog eens extra inkomsten opleverd.

Maar helaas duurt dat nog wel even.
Als mijn toekomst visie tenminste uitgaat komen. 8)
Laatst gewijzigd door Di@k op do 04 aug 2005, 0:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes
Afbeelding Forum Geo-neuroot
Afbeelding

Zeg maar Jij tegen Mij want ik heb een hekel aan U.
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10



Bericht door Will »

Leg A en C eens uit hier snap ik echt niets van
Je snap het niet of wilt het niet snappen.

A) Lijkt mij duidelijk als men met wat meer campers bij elkaar staat is er niets aan de hand maar ik zie ze soms ook wel eens op plekken staan dat ik denk met wat meer realiteitszin zou je hier nooit gaan staan.
Vandaar denk ik dat veel gemeente's al die trammelant niet willen en het daarom niet toestaan.

C) Er rijden in Nederland ongeveer 30.000 campers rond geef die maar eens een plek.

Maar eerlijkheidshalve zijn wij echte camping camperaars daarom zal er altijd wel een verschil in denken blijven.

Mvrgr.Wil
Gebruikersavatar
betty
Berichten: 158
Lid geworden op: do 26 jun 2003, 18:35
Locatie: midden nederland



Bericht door betty »

de camperaars krijgen vaak de schuld van de rommel van de automobilisten...zelf meerdere malen meegemaakt .
er stopt een auto naast onze camper (we staan op een camperplaats)
de mensen zitten wat te eten en te drinken,wij kijken het zo aan en ja hoor als ze weg rijden hop alles in het gras naast de parkeerplaats....
ja mijn man is dan weer zo gek ..dat hij alles op ruimt,doet hij vaak als we op een camperplaats verblijven b.v.oosterbeek pakt hij z'nknijper en ruimt hij het zwerfvuil op want voor je het weet wordt de boel weer gesloten...
groeten betty
Gebruikersavatar
trevE
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 19:35
Locatie: De Kempen



Bericht door trevE »

Will schreef:
Leg A en C eens uit hier snap ik echt niets van
Je snap het niet of wilt het niet snappen.

A) Lijkt mij duidelijk als men met wat meer campers bij elkaar staat is er niets aan de hand maar ik zie ze soms ook wel eens op plekken staan dat ik denk met wat meer realiteitszin zou je hier nooit gaan staan.
Vandaar denk ik dat veel gemeente's al die trammelant niet willen en het daarom niet toestaan.

C) Er rijden in Nederland ongeveer 30.000 campers rond geef die maar eens een plek.

Maar eerlijkheidshalve zijn wij echte camping camperaars daarom zal er altijd wel een verschil in denken blijven.

Mvrgr.Wil
Will....ik snap het nog steeds niet....de uitleg ven Dick daar kan ik wat mee....alleen die geeft weer andere getallen als jij.

Enne....vroeger met de caravan stond ik altijd op campings....maar sinds vijf jaar met de camper niet meer....en dat bevalt uitstekend....nog nooit problemen gehad....en volgens mij ook niet veroorzaakt....natuurlijk ga ik nooit 'zomaar' ergens staan....een beetje realiteitszin heb ik echt wel :wink:

Gr. Evert
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

overnachtingsplaatsen



Bericht door Opgezegd »

Ik ben het wel met Dick eens, maar vraag me toch af of we ooit veel camperplaatsen zullen krijgen op gemeenteterrein. Er spelen allerlei belangen mee, met name die van campingeigenaren, missen van belasting en dergelijke. Daarnaast hebben ook caravans tegenwoordig alle voorzieningen aan boord, zodat de camperraars niet meer enigen zijn die zonder voorzieningen vrij kunnen staan. Wel zijn we natuurlijk veel zwaarder dan caravans.
Ik denk dat we betere en nieuwe argumenten moeten aandragen om 'vrije'overnachtingsplaatsen te krijgen.

Ik wil dan ook iedereen oproepen om argumenten aan te dragen die de verenigingen kunnen gebruiken naar de overheid toe.
Gebruikersavatar
JoVaMi
Berichten: 378
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 7:54
Locatie: in de motorhome/camper



Bericht door JoVaMi »

Beste,

Camperplaatsen verdwijnen om de volgende redenen:

*Meer dan 1 plaats innemen.
*Parking voor auto's innemen
*afvalwater laten lopen en al/dan niet wegrijden met geopende tank
*tafel en stoelen buiten, luifel uit, BBQ, dit is een camping situatie.
*Tot laat in de nacht lawaai waarop buurtbewoners reklameren.
*vuil achterlaten al/dan niet in/naast de vuilbak
*toilet weggieten in de struiken/containers/vuilbakken (gemeente personeel/bewoners dienen een klacht in.)
*Indien toiletten aanwezig, bevuilen van deze.
*gebruik van generators/lawaai voor de omwonende/wandelaars
*honden al/dan niet met shit dat niet opgeruimt wordt.
*Kinderen die aanliggende grasvelden als speelplaats inpalmen tot ergenis van bewoners.
*camping eigenaar vraagt verbod op de camperplaatsen.
*Gemeente wil de parking voor andere doeleinde gebruiken.
*enz.

Het is spijtig dat er nog steeds camper eigenaars zijn die denken dat ze eigenaar worden van het terrein waar ze parkeren en dat alles mag. Dit komt voor onder alle lagen van bezitters, rijk of arm, en onder alle nationaliteiten, maar vooral bij huurders van motorhomes/campers. Zij weten vaak niet hoe zich te gedragen omdat niemand het hun verteld.

Zeer vele laten gewoon hun afvalwater lopen of draaien het s'nacht open.
DIT KAN NIET!! Willen we met zijn allen nog lang genieten van deze unieke vorm van vakantie dan zullen we ALLEN moeten bijdrage aan het beheer van deze parkings.
Waar ik ga staan is het proper, zoniet maak ik het proper en als ik vertrek laat ik het zeker proper achter. Vuil zet aan tot meer vuil!

We zijn met enorm vele campers en er komen er dagelijks bij en dus zullen we met zijn alle toegevingen moeten doen en ons gedragen zoals het hoort.

Laats gezien op een parking: s'nachts weggereden camper had op zijn plaats het vast toilet opengetrokken. Gelukkig niet al te veel, en ja ik heb dat opgeruimt, zeer tegen mijn zin.
Groetjes,
Jos

Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/

Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
Gebruikersavatar
trevE
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 19:35
Locatie: De Kempen



Bericht door trevE »

JoVaMi schreef:Beste,

Camperplaatsen verdwijnen om de volgende redenen:

*Meer dan 1 plaats innemen.
*Parking voor auto's innemen
*afvalwater laten lopen en al/dan niet wegrijden met geopende tank
*tafel en stoelen buiten, luifel uit, BBQ, dit is een camping situatie.
*Tot laat in de nacht lawaai waarop buurtbewoners reklameren.
*vuil achterlaten al/dan niet in/naast de vuilbak
*toilet weggieten in de struiken/containers/vuilbakken (gemeente personeel/bewoners dienen een klacht in.)
*Indien toiletten aanwezig, bevuilen van deze.
*gebruik van generators/lawaai voor de omwonende/wandelaars
*honden al/dan niet met shit dat niet opgeruimt wordt.
*Kinderen die aanliggende grasvelden als speelplaats inpalmen tot ergenis van bewoners.
*camping eigenaar vraagt verbod op de camperplaatsen.
*Gemeente wil de parking voor andere doeleinde gebruiken.
*enz.

Het is spijtig dat er nog steeds camper eigenaars zijn die denken dat ze eigenaar worden van het terrein waar ze parkeren en dat alles mag. Dit komt voor onder alle lagen van bezitters, rijk of arm, en onder alle nationaliteiten, maar vooral bij huurders van motorhomes/campers. Zij weten vaak niet hoe zich te gedragen omdat niemand het hun verteld.

Zeer vele laten gewoon hun afvalwater lopen of draaien het s'nacht open.
DIT KAN NIET!! Willen we met zijn allen nog lang genieten van deze unieke vorm van vakantie dan zullen we ALLEN moeten bijdrage aan het beheer van deze parkings.
Waar ik ga staan is het proper, zoniet maak ik het proper en als ik vertrek laat ik het zeker proper achter. Vuil zet aan tot meer vuil!

We zijn met enorm vele campers en er komen er dagelijks bij en dus zullen we met zijn alle toegevingen moeten doen en ons gedragen zoals het hoort.

Laats gezien op een parking: s'nachts weggereden camper had op zijn plaats het vast toilet opengetrokken. Gelukkig niet al te veel, en ja ik heb dat opgeruimt, zeer tegen mijn zin.
Jos....jij mag langs mij komen staan....zo hoort het :!:

Maar meestal gaat het wel goed en netjes....heb pas een keer meegemaakt dat een camperplaats echt bevuild werd....en dat was in Brugge....en dat waren Spanjaarden die met enkele campers samen reisden.

Gr. Evert
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

Ik rijd nu 7 jaar camper en heb zeker dingen gezien welke aan bovenstaande beschrijvingen voldoen.. toch maak ik mij meer boos op de desbetreffende gemeente's.
Zo langzamerhand drinkt het tot een aantal gemeentes door dat de campers een enorme groeimarkt doorstaan. Dat houdt in dat de camperplaatsen welke momenteel in Nederland zijn volstrekt onvoldoende zijn. Ik weet haast wel zeker dat een aantal gemeenten nu inzien dat er steeds meer campers komen en dat zij voorzieningen en kosten moeten gaan maken om deze groep te kunnen plaatsen in hun gemeenten. Huisvuil meenemen ? hoeveel ruimte heeft u daar voor... ik niet zoveel en het gaat stinken enz. Het zou dus zo moeten zijn dat gemeente's containers en of afvalbakken zouden moeten plaatsen.... En dat willen ze dus net niet.
Zoals de gemiddelde burger in dit land zich gedraagt, gedraagt ook een campereigenaar zich. Dus viespeuken en ratjes en smeerkezen vind u ook in de camperwereld. Ik zeg er wat van als de desbetreffende figuren naast mij staan en soms helpt dat, maar..... men laat ook geen normale parkeerplaats verdwijnen als er 1 gek is die zijn asbak op de openbare weg gooit. Ook dit gebeurd dagelijks in het normale leven. huisvuil op de verkeerde dagen, oude accu's en banden worden in het milieu gegooid. Mijn werk is het om als politieman samen met vele collega's deze klootzakjes aan te pakken. MAAAAAARR.... het is gelul als gemeente deze argumenten gebruiken om camperplaatsen te sluiten. Vaak zit er een andere reden achter en gebruikt men de eerder genoemde argumenten om de zaak te sluiten. Weet u hoeveel troep er achteblijft na een voetbalwedstrijd in de omgeving van de stadions..... ? Is met 3 vuilniswagens vaak niet weg te rijden... sluit men dan de stadions nee dus. Waarschijnlijk omdat de gemiddelde raadsleden wel op zondag voetbal zit te kijken maar weinig van een camper weet.
Alles samen dus.. de gemiddelde camperaar is hetzelfde als de gemiddelde burger. Het sluiten van camperplaatsen is een mogelijkheid om kosten en geld te besparen en daar zijn wij gewoon het slachtoffer van. En natuurlijk zijn er ook goede gemeente's welke ons wel zien zitten en weten dat we ook voor inkomsten kunnen zorgen... Daar zitten waarschijnlijk wat minder geitenharensokken figuurtjes in de gemeenteraad en hebben een aantal raadsleden zelf wel een camper... :wink:

Zo dat is er weer ff uit.... poe poe
mamo



Bericht door mamo »

ik zet mij camper meestal aan de rand van een parkeerplaats, zodat ik de luifel kan uit zetten, maar zoals ik het hier lees, zijn de meeste hierop tegen.
ik vraag mij af... waarom zou ik mijn luifel niet uitmogen zetten :roll: en mijn tafel en stoelen :roll:
waarom zouden mijn kinderen niet op een grasveld mogen spelen :roll:
waarom zou ik niet buiten mogen koken of barknoeien :roll:
ook als ik er vaker kom

wij halen ons eten terplaatse in een winkel, halen onze broodjes bij de bakker, vlees bij de slager, gaan op een plaatselijk terrasje zitten of gaan naar een ijsboer of imbiss. dus verdient de lokale middenstander aan ons
we maken geen herrie na 9 uur, en zitten wij in het donker buiten om niemand overlast te bezorgen.

als ik dan het toerisme zie zonder camper of caravan, die pleuren alles op de grond, de prullebaken puilen uit, bezetten met hun auto,s 2parkeerplaatsen met 1 auto, en maken een hoop herrie, soms heel vaak snachts.

dus wie is dan nu hier de aso :evil:
EuraMobil_John
Berichten: 818
Lid geworden op: ma 07 feb 2005, 22:30
Locatie: Zuidwesthoek

ps



Bericht door EuraMobil_John »

Marcel,

Je moet het je niet persoonlijk aantrekken........ het is een algemen opmerking die voor heel veel camperaars wel geldt. Ik doe zulke dingen ook niet, maar dat zullen degen die het wel doen ook zeggen.

Om dit soort dingen te voorkomen staan wij meestal op een camping, en daar heb je weer andere sores. Ga je in een hotel, heb je weer andere sores, ga je met een vliegtuig glijdt ie van de baan, ga je met een boot zal ie zinken.............

Voor alles zijn voor en tegens, en dat is het leuke van dit forum !
Een dag nie gelache is een dag nie geleefd.

(zonder euramobil is niet lache)
mamo

Re: ps



Bericht door mamo »

EuraMobil_John schreef:Marcel,

Je moet het je niet persoonlijk aantrekken........ het is een algemen opmerking die voor heel veel camperaars wel geldt. Ik doe zulke dingen ook niet, maar dat zullen degen die het wel doen ook zeggen.

Om dit soort dingen te voorkomen staan wij meestal op een camping, en daar heb je weer andere sores. Ga je in een hotel, heb je weer andere sores, ga je met een vliegtuig glijdt ie van de baan, ga je met een boot zal ie zinken.............

Voor alles zijn voor en tegens, en dat is het leuke van dit forum !

ik stond een paar weken terug in duistland aan de rand van een parkeer plaats, ik heb al een bakbeest van een camper, maar ik bezette maar 1 plaats. ik had de luifel uit, in het gras en de stoeltjes, staat schuin tegen over mij een mercedes scheef geparkeerd, bezet 2 parkeer plaatsen.
komt zo,n vette duister, kwakt zijn milkshake op de grond, stap in zijn benz, rijd achteruit en draait zijn raam half open, en zegt: is regent nicht en geeft gas.
terwijl naast me staat een duitser met een oud vw busje de luifel uit, overal bierflesjes en kapot glas, en bezetten 2 parkeer plaatsen, muziek kei hard, en dan word niets gezegt.

vorig jaar aan een stuwmeer waren een stuk of 4 grote honden los aan het rennen en schijten langs het water, dus denk dan laat ik mijn hond ook zwemmen, hij luistert nouw naar mij, en gaat dus niet naar andere honden rennen
krijg ik commetaar, dat het verboden is om grote honden los te laten lopen :shock: dan zakt mijn broek me toch wel af.
Laatst gewijzigd door mamo op vr 05 aug 2005, 0:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie