Koelkastroosters en luchtdoorstroming

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Koelkastroosters en luchtdoorstroming



Bericht door Lambiek »

Marco Polo schreef:Hulde Bert :-)
Lintje , mooi gedaan
.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door PaulBng »

Hoofdnoorman schreef:Ik zocht al naar het topic waar ik de plaatsen van de isolatie heb geschreven, maar ik heb ze nog niet gevonden.
Het werkt wel degelijk om het "warme" deel nog beter te isoleren van het "koele" deel, en zeker als je geforceerde koeling maakt m.b.v. extra ventilators. Het werkt bij mij al jaren uitstekend.
Ik geloof dat een paar andere forumleden dit ook hebben toegepast met dito resultaat.
Ik dus.
Geert Jan, kan er geen foto van maken want zit tussen de achterkant van de koelkast en de wand van de bus.
Tussen de roosters door erin gefrot na eerst een mal van karton te hebben gemaakt.

Is gemaakt van een soort tempex. Lucifer bij gehouden maar het brand niet.

Eerst verticale wand van 10cm van de onderkant tot bovenin. Direct naast de heatpipe.
Daarna aan de linkerkant een horizontaal schot over de overblijvende breedte tussen de radiator platen en de buswand zodat de lucht tussen de platen door moet.

Achter het bovenste rooster een frame met twee temp gestuurde computer ventilatoren. Ik kan minimum en max temp instellen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gjvonk »

myway schreef:
gjvonk schreef:Ja zeker typisch, ben je 1e eigenaar anders heeft een voorganger het gaas misschien verwijderd?

@My way: zoals beloofd foto's van de achterzijde en het typeplaatje. Ook bij deze Dometic komt de schoorsteen rechts achter het bovenrooster uit en heeft geen aparte doorvoer. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Ik kan niet goed zien welk merk de roosters zijn.
De koelkast is een Dometic.
Waarschijnlijk hebben ze een LS 200 onder en boven gebruikt.
Aan de bovenzijde hoort een LS 100 zodat de rookgasafvoer die je ziet zitten door het rooster op een aparte aansluiting wordt afgevoerd
Zie de bijgevoegde foto, boven en onder exact hetzelfde rooster, beide met opschrift Dometic. De schoorsteen van de brander loopt niet door tot het rooster. Een rooster plaatsen met een schoorsteen deel waar jij over praat, heeft dus geen zin. Overigens zie ik de constructie met onder en boven verschillende roosters bij een absorptie koelkast alleen nog bij oudere types camper. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gsm »

Bij onze vorige camper zaten 2 roosters zonder gaas in de zijwand, onderin alleen een rooster en bovenin een apart stukje voor de uitlaatgassen.
dometic.jpg
dometic.jpg (10.5 KiB) 711 keer bekeken
De uitlaat van de koelkast was verlengt met een stalen pijp en aan de bovenkant zat een bocht van ±45° zodat die in het gat van het rooster uitkwam.
Omdat die soms niet goed koelde heb ik een PC ventilators in het bovenrooster gemaakt.
Via het onder rooster kon ik bij de brander
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door myway »

Ik weet niet in welk merk wagen dat het zit maar hier is het niet heel geweldig gemaakt.
Er zijn twee LS200 roosters gebruikt en die zijn voor onder.
Tja er wordt soms wat afgeknutseld.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gsm »

Inderdaad Myway boven heb je een LS100 nodig, die heeft de zelfde maatvoering als de LS200 maar dan met het bewuste opening voor gasafvoer
1010790_2.jpg
1010790_2.jpg (40.59 KiB) 647 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gjvonk »

En heren, wat is dan de maatvoering van de LS100 en de LS 200 en waarom zou Dethleffs (fabrikant van Pössl en Globebus) de uitlaat niet verlengen? Overigens zie ik dit bij alle generaties Pössl en Globebus uitvoeringen die ik ken, zowel ingebouwd in de Sevel x244 series, als in de x250 series, nu worden er meer en meer compressorkasten toegepast, en ontbreken de buitenroosters voor de koelkasten geheel.

De buitenmaten van de roosters in mijn Pössl zijn zowel boven als onder 48x18 cm, de doorlaat opening 45x14cm.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gsm »

Volgens de website van de wit uit Schijndel is de afmeting van beiden 479 x 185mm


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gjvonk »

Maar dan sluit nog steeds de schoorsteen niet aan en heb je ook mijn vraag niet beantwoord waarom een grote fabrikant als Dethleffs bewust zou kiezen voor het niet monteren van koelkasten conform de voorschriften van de fabrikant? Overigens zag ik op een Franse site dat de LS300 zowel boven als onder toegepast wordt en dat het model ls100 specifiek voor de Electrolux koelkast serie gemaakt wordt....

En ik ga geen witte roosters monteren in een donkergrijze buscamper. Ik heb gelukkig geen witte doos!

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door PaulBng »

gsm schreef:Bij onze vorige camper zaten 2 roosters zonder gaas in de zijwand, onderin alleen een rooster en bovenin een apart stukje voor de uitlaatgassen.
dometic.jpg
De uitlaat van de koelkast was verlengt met een stalen pijp en aan de bovenkant zat een bocht van ±45° zodat die in het gat van het rooster uitkwam.
Omdat die soms niet goed koelde heb ik een PC ventilators in het bovenrooster gemaakt.
Via het onder rooster kon ik bij de brander
Bij mij ontbrak de schoorsteen geheel.
Ik heb er een gemaakt van radiator buis. Eentje stuk omhoog. Tweede onder een hoek van 45gr erop en aan twee kanten open voor de trek. Steekt met door het rooster.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gsm »

Ik kan alleen schrijven wat ik weet uit de tijd dat ik een Peu met Fendt opbouw had en daar zaten de LS100 en LS200 in
Wat ik weet is dat de stalen pijp van de schoorsteen (rookgasafvoer) met de ±45° bocht door het gat kwam en achter het klepje eindigde.
Het mag nooit in de ruimte achter de koelkast eindigen al moet de ruimte luchtdicht gesloten zijn maar is dat ook echt luchtdicht en zo ja blijft dat ook zo ?
Het risico van koolmonoxide is te groot.
Waarom Dethleff dat doet moet je Dethleff vragen.
Hoe dan ook ik zou nooit de rookgassen in de ruimte achter de koelkast willen hebben
By the way ze zijn er ook in het zwart :-B

Klopt Paul, het is eigenlijk geen bocht maar een T-stuk onder ±45° en de achterkant is gewoon open. :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door seth_space »

PaulBng schreef:
vr 31 jul 2020, 22:39
Bij mij ontbrak de schoorsteen geheel.
Ik heb er een gemaakt van radiator buis. Eentje stuk omhoog. Tweede onder een hoek van 45gr erop en aan twee kanten open voor de trek. Steekt met door het rooster.
Die optie wil ik ook eens verkennen. Ik heb nu twee grote roosters LS300 ( zoals op dit filmpje getoond wordt: https://youtu.be/j9zAMKqTfX0 )
Toch merk ik dat op gas en wat verkeerde wind, de zaak snel gaat stinken. KK al eens opnieuw voorzien van strips om de door dometic voorgeschreven afscheiding van de binnenruimte te verkrijgen.
Hoe lang heb jij je schoorsteen verlengd?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door PaulBng »

Tot het schuine stuk (onder 45°) precies door het midden van het rooster kwam.
Dus neem de duimstok ter hand.

In het rooster een paar van die plastic schoepjes verwijderd en stukje gaatjes plaat op geplakt.

Het is nu donker. Morgen 'n foto?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gsm »

Heb je dan geen last van regeninslag wat naar de waakvlam loopt en die dooft ?
Bij mij eindigde de pijp achter een dekseltje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie