Lintje , mooi gedaanMarco Polo schreef:Hulde Bert
Koelkastroosters en luchtdoorstroming
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Ik dus.Hoofdnoorman schreef:Ik zocht al naar het topic waar ik de plaatsen van de isolatie heb geschreven, maar ik heb ze nog niet gevonden.
Het werkt wel degelijk om het "warme" deel nog beter te isoleren van het "koele" deel, en zeker als je geforceerde koeling maakt m.b.v. extra ventilators. Het werkt bij mij al jaren uitstekend.
Ik geloof dat een paar andere forumleden dit ook hebben toegepast met dito resultaat.
Geert Jan, kan er geen foto van maken want zit tussen de achterkant van de koelkast en de wand van de bus.
Tussen de roosters door erin gefrot na eerst een mal van karton te hebben gemaakt.
Is gemaakt van een soort tempex. Lucifer bij gehouden maar het brand niet.
Eerst verticale wand van 10cm van de onderkant tot bovenin. Direct naast de heatpipe.
Daarna aan de linkerkant een horizontaal schot over de overblijvende breedte tussen de radiator platen en de buswand zodat de lucht tussen de platen door moet.
Achter het bovenste rooster een frame met twee temp gestuurde computer ventilatoren. Ik kan minimum en max temp instellen.
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Zie de bijgevoegde foto, boven en onder exact hetzelfde rooster, beide met opschrift Dometic. De schoorsteen van de brander loopt niet door tot het rooster. Een rooster plaatsen met een schoorsteen deel waar jij over praat, heeft dus geen zin. Overigens zie ik de constructie met onder en boven verschillende roosters bij een absorptie koelkast alleen nog bij oudere types camper.myway schreef:Ik kan niet goed zien welk merk de roosters zijn.gjvonk schreef:Ja zeker typisch, ben je 1e eigenaar anders heeft een voorganger het gaas misschien verwijderd?
@My way: zoals beloofd foto's van de achterzijde en het typeplaatje. Ook bij deze Dometic komt de schoorsteen rechts achter het bovenrooster uit en heeft geen aparte doorvoer.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
De koelkast is een Dometic.
Waarschijnlijk hebben ze een LS 200 onder en boven gebruikt.
Aan de bovenzijde hoort een LS 100 zodat de rookgasafvoer die je ziet zitten door het rooster op een aparte aansluiting wordt afgevoerd
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Bij onze vorige camper zaten 2 roosters zonder gaas in de zijwand, onderin alleen een rooster en bovenin een apart stukje voor de uitlaatgassen.
De uitlaat van de koelkast was verlengt met een stalen pijp en aan de bovenkant zat een bocht van ±45° zodat die in het gat van het rooster uitkwam.
Omdat die soms niet goed koelde heb ik een PC ventilators in het bovenrooster gemaakt.
Via het onder rooster kon ik bij de brander
De uitlaat van de koelkast was verlengt met een stalen pijp en aan de bovenkant zat een bocht van ±45° zodat die in het gat van het rooster uitkwam.
Omdat die soms niet goed koelde heb ik een PC ventilators in het bovenrooster gemaakt.
Via het onder rooster kon ik bij de brander
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Ik weet niet in welk merk wagen dat het zit maar hier is het niet heel geweldig gemaakt.
Er zijn twee LS200 roosters gebruikt en die zijn voor onder.
Tja er wordt soms wat afgeknutseld.
Er zijn twee LS200 roosters gebruikt en die zijn voor onder.
Tja er wordt soms wat afgeknutseld.
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Inderdaad Myway boven heb je een LS100 nodig, die heeft de zelfde maatvoering als de LS200 maar dan met het bewuste opening voor gasafvoer
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
En heren, wat is dan de maatvoering van de LS100 en de LS 200 en waarom zou Dethleffs (fabrikant van Pössl en Globebus) de uitlaat niet verlengen? Overigens zie ik dit bij alle generaties Pössl en Globebus uitvoeringen die ik ken, zowel ingebouwd in de Sevel x244 series, als in de x250 series, nu worden er meer en meer compressorkasten toegepast, en ontbreken de buitenroosters voor de koelkasten geheel.
De buitenmaten van de roosters in mijn Pössl zijn zowel boven als onder 48x18 cm, de doorlaat opening 45x14cm.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
De buitenmaten van de roosters in mijn Pössl zijn zowel boven als onder 48x18 cm, de doorlaat opening 45x14cm.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Volgens de website van de wit uit Schijndel is de afmeting van beiden 479 x 185mm
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Maar dan sluit nog steeds de schoorsteen niet aan en heb je ook mijn vraag niet beantwoord waarom een grote fabrikant als Dethleffs bewust zou kiezen voor het niet monteren van koelkasten conform de voorschriften van de fabrikant? Overigens zag ik op een Franse site dat de LS300 zowel boven als onder toegepast wordt en dat het model ls100 specifiek voor de Electrolux koelkast serie gemaakt wordt....
En ik ga geen witte roosters monteren in een donkergrijze buscamper. Ik heb gelukkig geen witte doos!
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
En ik ga geen witte roosters monteren in een donkergrijze buscamper. Ik heb gelukkig geen witte doos!
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Bij mij ontbrak de schoorsteen geheel.gsm schreef:Bij onze vorige camper zaten 2 roosters zonder gaas in de zijwand, onderin alleen een rooster en bovenin een apart stukje voor de uitlaatgassen.
De uitlaat van de koelkast was verlengt met een stalen pijp en aan de bovenkant zat een bocht van ±45° zodat die in het gat van het rooster uitkwam.
Omdat die soms niet goed koelde heb ik een PC ventilators in het bovenrooster gemaakt.
Via het onder rooster kon ik bij de brander
Ik heb er een gemaakt van radiator buis. Eentje stuk omhoog. Tweede onder een hoek van 45gr erop en aan twee kanten open voor de trek. Steekt met door het rooster.
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Ik kan alleen schrijven wat ik weet uit de tijd dat ik een Peu met Fendt opbouw had en daar zaten de LS100 en LS200 in
Wat ik weet is dat de stalen pijp van de schoorsteen (rookgasafvoer) met de ±45° bocht door het gat kwam en achter het klepje eindigde.
Het mag nooit in de ruimte achter de koelkast eindigen al moet de ruimte luchtdicht gesloten zijn maar is dat ook echt luchtdicht en zo ja blijft dat ook zo ?
Het risico van koolmonoxide is te groot.
Waarom Dethleff dat doet moet je Dethleff vragen.
Hoe dan ook ik zou nooit de rookgassen in de ruimte achter de koelkast willen hebben
By the way ze zijn er ook in het zwart
Klopt Paul, het is eigenlijk geen bocht maar een T-stuk onder ±45° en de achterkant is gewoon open.
Wat ik weet is dat de stalen pijp van de schoorsteen (rookgasafvoer) met de ±45° bocht door het gat kwam en achter het klepje eindigde.
Het mag nooit in de ruimte achter de koelkast eindigen al moet de ruimte luchtdicht gesloten zijn maar is dat ook echt luchtdicht en zo ja blijft dat ook zo ?
Het risico van koolmonoxide is te groot.
Waarom Dethleff dat doet moet je Dethleff vragen.
Hoe dan ook ik zou nooit de rookgassen in de ruimte achter de koelkast willen hebben
By the way ze zijn er ook in het zwart
Klopt Paul, het is eigenlijk geen bocht maar een T-stuk onder ±45° en de achterkant is gewoon open.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- seth_space
- Berichten: 8675
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Die optie wil ik ook eens verkennen. Ik heb nu twee grote roosters LS300 ( zoals op dit filmpje getoond wordt: https://youtu.be/j9zAMKqTfX0 )
Toch merk ik dat op gas en wat verkeerde wind, de zaak snel gaat stinken. KK al eens opnieuw voorzien van strips om de door dometic voorgeschreven afscheiding van de binnenruimte te verkrijgen.
Hoe lang heb jij je schoorsteen verlengd?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Tot het schuine stuk (onder 45°) precies door het midden van het rooster kwam.
Dus neem de duimstok ter hand.
In het rooster een paar van die plastic schoepjes verwijderd en stukje gaatjes plaat op geplakt.
Het is nu donker. Morgen 'n foto?
Dus neem de duimstok ter hand.
In het rooster een paar van die plastic schoepjes verwijderd en stukje gaatjes plaat op geplakt.
Het is nu donker. Morgen 'n foto?
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Heb je dan geen last van regeninslag wat naar de waakvlam loopt en die dooft ?
Bij mij eindigde de pijp achter een dekseltje
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bij mij eindigde de pijp achter een dekseltje
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie