Draagvermogen stalen velgen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Leftie
Berichten: 107
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Draagvermogen stalen velgen



Bericht door Leftie »

Ik ben van plan om de MTM te laten verhogen van 4250 naar 4500 kg
Nu weet ik dat er bij de zichtkeuring door het RDW wordt gelet op het draagvermogen van banden en velgen, en of de vering toereikend is.
Het draagvermogen van de banden kun je zo aflezen, maar waar kun je het draagvermogen van de stalen velgen aan aflezen?
Het zijn de standaard 16" velgen onder een Chic C line.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Draagvermogen stalen velgen



Bericht door rijschoollucassen »

In de velgen staat een code ingeslagen. Misschien kun js die zelf herleiden, anders kan de bandenboer dat wel. Of Google even op die code.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Draagvermogen stalen velgen



Bericht door hathi »

Ik denk dat je jezelf veel sores bespaard,door meteen naar alluminium velgen te zoeken,want daar is de keuze niet minder
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Draagvermogen stalen velgen



Bericht door Kroppie »

met alu velgen heb je toch ook te maken met een toelaatbaar gewicht??, en misschien zijn zelfs de huidige velgen draagkrachtig genoeg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Leftie
Berichten: 107
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: Draagvermogen stalen velgen



Bericht door Leftie »

rijschoollucassen schreef:
za 11 jul 2020, 12:35
In de velgen staat een code ingeslagen. Misschien kun js die zelf herleiden, anders kan de bandenboer dat wel. Of Google even op die code.

Jaap
Dank, de code die op de velg staat is via google op geen enkele manier te herleiden. Op het reservewiel staan weer andere nummers , daar vind ik ook niks over.
Van de week maar 's naar de bandenboer.
Leftie
Berichten: 107
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: Draagvermogen stalen velgen



Bericht door Leftie »

hathi schreef:
za 11 jul 2020, 21:41
Ik denk dat je jezelf veel sores bespaard,door meteen naar alluminium velgen te zoeken,want daar is de keuze niet minder
Ik ben niet op zoek naar andere velgen hoor, ik wil alleen ter controle kunnen nagaan of de standaard velgen toereikend zijn voor 4500 kg , zodat ik bij een zichtkeuring niet nat ga.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Draagvermogen stalen velgen



Bericht door hathi »

En daar is al zoveel over geschreven,dat ik dit antwoord heb gegeven,bij allu word er wel dikwijls het draagvermogen aangegeven,welke hoger is,dan bij welke stalen velg ook PS ik put uit mijn herinnering wat ik nog weet van vorig jaar,je moet het zelf maar even op zoeken
Hans
Leftie
Berichten: 107
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: Draagvermogen stalen velgen



Bericht door Leftie »

Weet je Dafluc, het opwaarderen naar 4500 kg kost me al meer dan ik lekker vind, zeker als je bedenkt dat dezelfde campers voor de Duitse markt wel gewoon tot 4500 belast mogen worden.
Ook hier is één Europa nog ver weg. Derhalve zit ik op meer kosten van aluminium velgen niet te wachten als het niet echt nodig is.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Draagvermogen stalen velgen



Bericht door bertt »

Lefties,

Ik heb een Carthago C-line op 16 inch.
De mijne standaard op 4500 kg gezet, nieuw gekocht in Duitsland, "gekeurd" in Nederland bij binnenkomst. Ook met stalen velgen van fabriek uit.
Dus het kan. :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Leftie
Berichten: 107
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: Draagvermogen stalen velgen



Bericht door Leftie »

Dank Bert, zo een heb ik ook , dus jouw ervaring geeft me een rustig gevoel.
Plaats reactie