Camper kopen vandaag de dag: hoe?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Bluesmobiel
Berichten: 1417
Lid geworden op: di 16 mar 2004, 20:33
Locatie: Utreg....mu statsie doar gebeurt van aallerhant

Camper kopen vandaag de dag: hoe?



Bericht door Bluesmobiel »

Het is 16 jaar geleden dat ik mijn camper kocht, nu overweegt mijn schoonzoon en dochter om er een te kopen.
Ik heb genoeg camper ervaring om te weten waar je op moet letten als je een tweedehands koopt maar nu vroeg ik me af wat vandaag de beste opties zijn .... is het nog steeds interessant om in Duitsland te kijken?
Waar kun je het best gaan kijken in Nederland? zijn er nog andere zaken die in de afgelopen 15 jaar veranderd zijn mbt kopen van een camper?
alle hulp is welkom

Met vriendelijke groet

Ron Alflen
Elwood:
"It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses."
Jake:
".... HIT IT!"

Afbeelding
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: camper kopen vandaag de dag.... hoe?



Bericht door JoopBrekken »

Het is gebleken dat campers uit D veelal een teruggedraaide km stand hebben.
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Camper kopen vandaag de dag: hoe?



Bericht door willemzon »

Dat vind ik te kort door de bocht. Ik héb al drie keer een camper gekocht in dld. Ik lette altijd op een goede onderhoudshistorie waaruit je de kmstand kunt controleren en ik eiste vooraf een vochtmeting
Ik vind dat vooral de nieuwere campers een stuk voordeliger zijn.
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: camper kopen vandaag de dag.... hoe?



Bericht door Ontario »

JoopBrekken schreef:
vr 03 jul 2020, 18:11
Het is gebleken dat campers uit D veelal een teruggedraaide km stand hebben.
Wat een flauwekul. Alsof er een betrouwbaar register is waaruit zou blijken dat 'veelal' klopt. Het is onmogelijk om met 100% zekerheid vast te stellen of de km.-stand van een importvoertuig uit b.v. Duitsland klopt. Maar het is wel heel goed mogelijk om met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast te stellen dat die km.-stand of helemaal, of vrijwel helemaal, wel degelijk overeenkomt met de werkelijkheid. Het hangt er vooral van af of je ter zake voldoende deskundig en ervaren bent om dat te kunnen beoordelen. Het klinkt voor mij ongeveer net zo als wanneer camperaars een bepaald merk de grond in boren doordat ze bij hun enkele exemplaar een zeperd hebben gehaald. Ook de camperhandel zit redelijk vol voetangels en klemmen en daar moet je wel behoorlijk rekening mee houden.
Gewoon in Nederland kopen, met NAP, en je kunt gerust slapen in je camper. :D
Henk
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Camper kopen vandaag de dag: hoe?



Bericht door Premiumliner »

Nederlandse camperverkopers weten dat ze uit Duitsland goedkoper in kunnen kopen en hebben dus, vooral in het grensgebied (zeg maar tot 300-400km over de grens) de betere campers allang opgekocht. Die willen ze graag -met flinke winst- aan u verkopen. :shh:
Inmiddels worden uit Frankrijk meer campers geimporteerd als uit Duitsland begreep ik van een 2-de hands verkoper uit de polder.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
panda58
Berichten: 717
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: camper kopen vandaag de dag.... hoe?



Bericht door panda58 »

willemzon schreef:
vr 03 jul 2020, 20:20
JoopBrekken schreef:
vr 03 jul 2020, 18:11
Het is gebleken dat campers uit D veelal een teruggedraaide km stand hebben.
Dat vind ik te kort door de bocht. Ik héb al drie keer een camper gekocht in dld. Ik lette altijd op een goede onderhoudshistorie waaruit je de kmstand kunt controleren en ik eiste vooraf een vochtmeting
Ik vind dat vooral de nieuwere campers een stuk voordeliger zijn.
Gr willem
En vertrouw ook niet op een netjes ingevuld onderhoudsboekjes.
Deze kan ook vervalst zijn,zelf meegemaakt met een ingevoerde personenauto.
Maar je moet je ook niet laten ontmoedigen ,neem een deskundige mee als je de camper hebt gevonden die je aanstaat.
Kun je beter paar honderd euro aan uitgeven dan bedrogen uitkomen.

Gr Jan
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Camper kopen vandaag de dag: hoe?



Bericht door DiffRental »

De Duitse handelaar verkoopt meestal met de juiste km stand, het zijn de Nederlandse kopers die de teller terug draaien.

Dus zelf in Duitsland kopen is niet zo'n probleem.
Zelf zou ik nooit een import wagen kopen bij de Nederlandse handelaar!
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6319
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper kopen vandaag de dag: hoe?



Bericht door Bas vd laar »

Oudere campers zijn goedkoper in Nederland dan in Duitsland.
In welke prijsklasse zoeken ze?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13426
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: camper kopen vandaag de dag.... hoe?



Bericht door hathi »

JoopBrekken schreef:
vr 03 jul 2020, 18:11
Het is gebleken dat campers uit D veelal een teruggedraaide km stand hebben.
Joop je bericht is niet compleet,er moet nog bij,als ze door NL handelaren gekocht worden loop je het risico,dus in D checken kan geen kwaad. :o.....Diffrentall,ik denk er ook zo over :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Camper kopen vandaag de dag: hoe?



Bericht door JoopBrekken »

:thumbup:
Paul123
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 11:08

Re: Camper kopen vandaag de dag: hoe?



Bericht door Paul123 »

Ik woon al te lang niet meer in Nederland, dus weet niet hoe het standaard in Nederland geregeld is. Maar hier in Duitsland is een zakelijke verkoper verplicht om 1 jaar Gewährleistung te geven bij de verkoop van een gebruikte camper aan particulieren. Hiermee wordt dus wettelijke gegarandeerd dat de camper in goede toestand is en zonder problemen 1 jaar gebruikt kan worden.

Gedurende de eerste 6 maanden dient de verkoper te bewijzen dat een probleem nog niet bestond voor de overdracht. Wat dus in de meeste gevallen ook ervoor zorgt dat problemen snel zonder veel discussie worden opgelost. Als problemen zich na 6 maanden openbaren is de bewijslast omgekeerd en moet je als koper bewijzen dat de problemen er al waren bij de koop. Natuurlijk is normale slijtage van banden, remmen, etc geen mankement.

Ik zelf heb in januari als bewijs de camper volledig op veel details gefotografeerd na de overdracht, om zo foto's te hebben van alles mocht ik problemen hebben.

Onze camper gaat over 2 weken net voor afloop van deze 6 maanden termijn voor een grote beurt, mocht dan nog iets opvallen kan ik dit nog op tijd gaan aankaarten.

Tot op heden heb ik enkel wat kleine dingetjes gehad die snel werden opgelost door de verkoper.

Mocht je dus na aankoop vaststellen dat de km stand niet klopt oid dan heb je in Duitsland geen probleem om de koop ongedaan te maken. Ook niet na 11 maanden.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camper kopen vandaag de dag: hoe?



Bericht door seth_space »

Naast Duitsland kun je ook campers inporteren uit Belgie. Voordeel daar dat een gebruikte camper in principe altijd een geldig keuringsbewijs moet hebben en normaal gesproken een Car Pass ( soortgelijk aan NAP in nl) waarop de kilometerstand vast ligt. Als deze gegevens ontbreken moeten er alarmbellen afgaan of de prijs moet aangepast zijn. ( risico!)
Kentekens in Belgie zijn niet gebonden aan de auto maar aan de eigenaar. Bij verkoop zal het kenteken verwijderd worden.
Het simpelste is dus de eigenaar te vragen deze naar NL te rijden en daar een tijdelijk kenteken te regelen. Of als alternatief te laten transporteren.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Bluesmobiel
Berichten: 1417
Lid geworden op: di 16 mar 2004, 20:33
Locatie: Utreg....mu statsie doar gebeurt van aallerhant

Re: Camper kopen vandaag de dag: hoe?



Bericht door Bluesmobiel »

Bas vd laar schreef:
vr 03 jul 2020, 23:36
Oudere campers zijn goedkoper in Nederland dan in Duitsland.
In welke prijsklasse zoeken ze?
Ze zoeken in prijsklasse 20.000-25.000 en leeftijd vanaf 2005
Elwood:
"It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses."
Jake:
".... HIT IT!"

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ercumet-Ozbek
Berichten: 1990
Lid geworden op: di 07 feb 2006, 23:01
Locatie: Vlaardingen/Anamur(Tr.)

Re: Camper kopen vandaag de dag: hoe?



Bericht door Ercumet-Ozbek »

Ik heb door het jaren verschillende Kampers uit Duitsland gekocht.Je kan ze vlak bij Nederland halen in Kolnerstrasse Mülheim a/d Ruhr.daar zijn zeker 15 kamper bedrijven en campers voor allerlei prijzen. afstand 228 km. En het beste adres is in Bielefeld Motorhome Center Palmowski GMBH. ong 370 km. Voor de genoemde bedrag heb je daar 2 jaar oude camper en compleet.Kijk maar op het internet. www.palmowski.de. ?. Veel sucses.
Boranka
Plaats reactie