ziek door chemisch toilet

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Kubo »

Moet je geen asperges eten. :lol3:
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1730
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Sandor Gora »

Eén keer is Frank ziek geworden, waarschijnlijk omdat hij de voorruit schoon maakte met water uit de kraan bij de wc loosput. Daarbij zal een spettertje verontreiniging binnen zijn gekomen. Dus enige behoedzaamheid is wel aan te raden.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door hans51 »

1 Het is bijna niet na te gaan waar je ziek van bent geworden.
2 Als je naar het toilet bent geweest was je toch ook gewoon je handen , een cassettetoilet ledigen is niks anders.
3 Gebruik eventueel gewoon azijn met citroen afwasmiddel dan heb je ook geen chemicaliën aan boord .
4 Door overmatig wassen breek je jou eigen weerstand af .
5 Deze (rare) ziekte ideeën zijn pas komen kijken na het uitvinden van corona. :bang:
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door kampo »

ducati 900 schreef:
do 02 jul 2020, 17:21
Stinken doet pure urine bijna niet, kan gewoon in de putafvoer.
De poepbak kan in de groene container of op de composthoop, is droog en stinkt ook niet.
Je kunt er ook een schepje compoost onderin gooien en dan begint het te composteren
en krijg je een lichtherfstige bosgeur.

Ben.
Dit gaat niet werken. Urine (software) is het grootste probleem, de stank, is niet te harden. Lees je eerst even in over het onderwerp.
Compost daarentegen (de hardware) is vrijwel reukloos
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1730
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Sandor Gora »

hans51 schreef:
do 02 jul 2020, 20:47
5 Deze (rare) ziekte ideeën zijn pas komen kijken na het uitvinden van corona. :bang:
Nou...bacteriële infecties zijn er al wat langer....
https://www.darmklachten.nl/aandoeninge ... n-diarree/
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door KTManiac »

bretzfra10 schreef:
do 02 jul 2020, 11:53
Net terug van een mooie paar weken, maar ook een paar dagen met vervelende darmklachten achter de rug en dat is niet de eerste keer.
Voor je je druk gaat maken om eventuele besmetting door je chemisch toilet en de relatie met het 'een paar keer aan de schijt staan' (waarbij het dan wel weer handig is dat je dat toilet bij de hand hebt) :
Waar heb je allemaal zitten eten gedurende die paar mooie weken met temperaturen zo rond de 30 graden? :think:
bretzfra10
Berichten: 113
Lid geworden op: za 25 okt 2008, 11:06
Locatie: Harderwijk

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door bretzfra10 »

Hierbij de reactie van de senior chemist bij Thetford op mijn vraag. Met zijn toestemming geplaatst.

Geachte heer Köhler,

Bedankt voor uw interessante vraag. Ik hoop wel dat u verder gewoon een prettige vakantie heeft gehad, ondanks de darmklachten.

Uit de wetenschappelijke literatuur is bekend dat vaste waterspoeltoiletten (zoals in woningen, openbare gelegenheden etc. gebruikt worden) bij het doortrekken aerosols kunnen vormen waarin zich bacteriën en virussen uit de doorgespoelde uitwerpselen in bevinden. De vorming van die aerosols wordt bevorderd door de aanwezigheid van obstakels in de toiletpot, dus om het even plastisch uit te drukken, hoe groter de boodschap, hoe meer kans op aerosolvorming. Uit onderzoek blijkt ook dat deze aerosols bij afwezigheid van goede ventilatie tot wel 12 minuten na het doorspoelen nog in de directe omgeving van het toilet aanwezig kunnen zijn. Mochten er zich ziekteverwekkende organismen in die aerosols bevinden, dan is het mogelijk dat deze door de persoon die doorspoelt, of de volgende gebruiker van het toilet ingeademd worden, met mogelijke infectie tot gevolg. Om deze reden wordt vaak aanbevolen om een vast toilet door te spoelen met gesloten toiletdeksel. Aan de andere kant is vanuit de wetenschappelijke literatuur geen bewijs dat vaste waterspoeltoiletten bij normaal gezonde personen een significante bron van infectieziekteverspreiding zouden zijn, dus in hoeverre de geschetste bevindingen werkelijk een probleem vormen valt te bediscussiëren.

Een cassettetank bevat over het algemeen fecaliën en urine die behandeld zijn met een toiletadditief. Dat additief zorgt er in grote lijnen voor dat de inhoud van de cassettetank niet gaat stinken, en dat het legen van de cassette makkelijker wordt doordat het afval vloeibaarder wordt gemaakt. Uitschenken van de cassette gebeurt over het algemeen in een speciaal daarvoor bedoelde stortbak, die voorzien is van schuine vlakken of een vlakke bodem, en een grote opening naar de riolering. De kans dat zich bij dat proces aerosols vormen wordt kleiner geacht dan in de huishoudelijke situatie met een reguliere grote boodschap in het toilet. Als u daarbij ook nog gebruik maakt van de ontluchtingsknop op de cassettetank is het legen zelfs mogelijk zonder klotsen. In het geval u de cassettetank leegt in een regulier toilet (want ook dat komt voor), dan is de kans op aerosolvorming waarschijnlijk net zo groot als bij het doortrekken van datzelfde toilet. Uw constatering dat de beleving van wat er in de lucht terechtkomt afhangt van het type stortplaats is dus volledig terecht, maar de kans dat u daar ziek van wordt is op basis van de wetenschappelijke literatuur niet groter dan bij het doortrekken van het toilet thuis of in een openbare gelegenheid. In de meer dan 50 jaar dat Thetford mobiele toiletten op de markt brengt is ons in ieder geval ook nooit gebleken dat het legen van een cassettetank significante risico’s op het verspreiden van infectieziekten met zich meebrengt.

Of u ziek bent geworden van het legen van uw cassettetank tijdens deze vakantie is voor mij natuurlijk niet te achterhalen. Maar het blijft natuurlijk wel een tank met toiletafval die u één keer in de zoveel dagen leegt, en dat is toch echt iets anders dan wat u thuis doet met uw vaste toilet. Ik zou overigens niet meer adviseren dan goed de handen te wassen na het legen en spoelen van de cassettetank, en dit nogmaals te doen na het terugplaatsen van de tank in het toilet. Handschoenen en een veiligheidsbril dragen is echt niet nodig, en een mondkapje, alhoewel heel modieus op dit moment, zou ik ook niet adviseren.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, en mocht u nog verder vragen hebben dan weet u mij te vinden.

Met vriendelijke groet,

Mark A.J. Mulders
Senior Chemist
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door AadenAnke »

Een heldere uitleg :thumbup: dit maakt tevens heel duidelijk waarom er tot voor kort de toiletten op camping en CP gesloten moesten blijven en zet bij mij vraagtekens of het wel verstandig is om er nu eventueel gebruik van te maken ivm met het Covid virus. Nog maar een extra flacon zeep mee in de camper. Met mijn allergie voor zeep wordt dit toch echt een lastig punt :shh:

Gr. Aad
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door veetee »

Wat betreft het huistoilet vindt je tegenwoordig steeds meer “diepspoelers”, vroeger de “vlakspoeler” (met plateau), de (kans op) aerosolvorming is bij de diepspoeler natuurlijk aanzienlijk kleiner.

Maar met de gebruikelijke hygiëne en gbv acht ik de kans dat die darmklachten door hier en daar uit eten te gaan zijn ontstaan minstens zo groot als door het legen van de toilettank.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door ducati 900 »

kampo schreef:
do 02 jul 2020, 21:37
ducati 900 schreef:
do 02 jul 2020, 17:21
Stinken doet pure urine bijna niet, kan gewoon in de putafvoer.
De poepbak kan in de groene container of op de composthoop, is droog en stinkt ook niet.
Je kunt er ook een schepje compoost onderin gooien en dan begint het te composteren
en krijg je een lichtherfstige bosgeur.

Ben.
Dit gaat niet werken. Urine (software) is het grootste probleem, de stank, is niet te harden. Lees je eerst even in over het onderwerp.
Compost daarentegen (de hardware) is vrijwel reukloos
Laat ik voorop stellen dat ik bij de bouw van charterschepen als instalateur heel veel met de verwerking van grijs en zwart water
te maken heb gehad.
Ik heb klanten die gebruiken dit al een paar en zijn razend enthousiast, er is er aelfs eentje die is met zijn Düsseldorfer in een jaar tijd
de halve wereld rond geweest, met zijn 2 en dit sydreem.
Ik zie wel hoe het komt, ik heb de boel er nu uitgesloopt en begin dit weekend met de aanpassing en zie wel war het schip strandt.
Laat het met het lozen een keer in de maand, bij ons inmiddels hooguit 2 keer per seizoen een stinken,
met een chemisch toilet zit je er elke 3 dagen mee.
En anders gooi ik er ook wat afwasmiddel en azijn bij, met een koolstoffilter op de beluchting van de tank.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja, een droogtoilet is natuurlijk wel fijn. De potten zijn er met eigen urineafvoer. Ik had zoiets in mijn hut in Noorwegen. Keurig netjes een dooie kip onderin de lege canister en een mand met berkenbast ernaast, om dan bijna een jaar niets te hoeven doen. Totdat...


...ik mijn hut beschikbaar stelde aan familie. Die dus heerlijk een vakantie in Noorwegen doorbrachten en waarvan moeders nogal poetserig was.
Die nam bleekwater om daarmee de pot, bril en omgeving goed schoon te maken voor het eerste gebruik. Ze waren al weer lang en breed thuis toen de buren (500 meter verderop-in het dichte bos-600 meter hoog op de berg) belden om de onverdraaglijke stank. Alle vaste stof was bijna vloeibaar geworden doordat bepaalde bacteriën zijn doodgegaan en zelfs de ingebouwde ventilator kon dit niet aan.
Was een dure les, want er moest een zuigwagen bijkomen en dit over smalle paden naar boven was erg kostbaar.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6056
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door TestCase »

Ik gebruik vaak wel (schoonmaak)handschoenen omdat er vaak iets bediend moet worden zoals 'schoonspoelen' van cassette en loosplek.
Simpel daarna met die handschoenen aan je handen wassen en vaak nog ook een keer zonder handschoenen.
Soms is de loosplek een droefenis/zootje/... en dan ben ik toch blij met die dingen.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Premiumliner »

Ik vrees dat er aan de binnenkant van die handschoenen meer vieze bacteriën zitten dan op de kraan waaraan je draait of de spoelknop die je indrukt.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Cee Pee »

Ik was gewoon mijn handen na het legen van de cassette, lijkt mij voldoende al dat geklooi met handschoenen ziet er uit als dat je bang bent voor jezelf.
Het is tenslotte best eten geweest en er heeft niemand met zijn smerige tengels aangezeten hoor.😉
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie