ziek door chemisch toilet

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2419
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door pepon »

Ik heb het ook wel eens gehad nog in onze hoteltijd.
Hoef je geen chemisch toilet voor te hebben.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema ... antie.aspx

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door isoplus »

Rudy heeft het goed gezien, dat hele handschoenengedoe zorgt alleen maar voor meer besmetting als daar al sprake van is.
Ook wordt de cassette vaak niet goed geleegd omdat men vergeet( of niet weet) dat de beluchtingsknop ingedrukt moet worden of omdat dat hele ding al reeds lang niet meer werkt.
De inhoud van de cassette komt dan al spetterend naar buiten, dus kijk eens op de instructies van de leverancier velen deden dat kennelijk nog nooit.
Een gangbare praktijk is om het karwei te verrichten met gewone werkhandschoenen en die weer na gebruik bij de cassette of in de garage op te bergen, een betere kwekerij voor bacteriën kun je je niet wensen toch :thumbup:
Als je het goed doet en je cassette goed onderhoudt is er geen enkel gevaar om in aanraking te komen met de inhoud.
Je ziet nog wel eens mensen sjouwen met een lekkende cassette en die staat dan ook nog eens op een boodschappenwagentje of achter op de fiets.
Ook dat lekken is niet nodig, houdt de afdichtingen in orde en open voordat je gaat storten even de klep in het toilet opdat de rest spoelwater die daar eventueel nog ligt in de cassette loopt. Daarna de klep sluiten en de cassette uitnemen.
De beluchtingsknop is gemakkelijk te verwijderen voor controle en vervanging, de fabrikant heeft prima instructies staan op het net.
bretzfra10
Berichten: 113
Lid geworden op: za 25 okt 2008, 11:06
Locatie: Harderwijk

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door bretzfra10 »

Ja klopt. Je ziet van alles gebeuren rondom de loosput. Goed verhaal verder. Bedankt.
bretzfra10
Berichten: 113
Lid geworden op: za 25 okt 2008, 11:06
Locatie: Harderwijk

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door bretzfra10 »

Net met Solbio België gebeld. Het gaat met hun vloeistof idd ook voornamelijk om het tegengaan van stank en het uit elkaar vallen. Door de goeie biotoop die door dit middel gecreëerd wordt zouden slechte bacteriën geen kans maken. Maar
daar was verder niet echt onderzoek naar gedaan.
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Adfur »

Al jaren een scheut azijn en wasverzachter erin en met blote handen leegmaken. Na storten de handen heel goed wassen, wij hebben sinds corona ook een pompje desinfecterende gel in de camper als extra. Nooit ergens last van gehad.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door PaulBng »

Je ziet mensen bij het legen van de cassette heel omslachtig met (wegwerp)handschoenen etc, zoals eerder omschreven, aan het werk.

Maar doen ze dat dan ook bij het vullen van de casette? Denk het niet.

Gewoon handen wassen....
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door ducati 900 »

Daarom neem ik nu afscheit van dat chemische gedoe en bouw een composttoilet in de camper, urine in de
vuilwatertank de vaste delen in een bak en na elke keer een beetje zaagsel etop en klaar.
Als je met zijn 2en bent 1 keer in de maand de bak legen en dus niet meer om de
3 dagen dat geklooi bij een verzorgingsstation of loosplaats.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door seth_space »

Urine in de vuilwater tank. Ik hoop dat je douche en gootsteen goede stank afsluiters hebben. :roll:
Die zul je trouwens moeten lozen in de toilet afvoer en niet boven de standaard putafvoet.
Gegarandeerd stank.
En waar ga je die poepbak legen?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Arie55 »

Waar ik wel mee zit, is het 'kip of het ei probleem'. Heb ik alles geloosd in de juiste volgorde en in orde gebracht, waar was ik dan m'n handen? Alles wat ik aanraak zal vies worden. Meestal strompel ik dan de camper in om in de douche de handen te wassen. Maar hoe open ik de deur van de douche? Ik probeer dan met een vinger kootje (aan de buitenkant van de hand) de deur te openen. Hoe open ik de kraan? Ook weer met de bovenkant van de hand. Echt gerust ben ik er niet op. Meestal maak ik met ingesopte handen de kraan schoon.

Anderzijds; er is een wasgelegenheid buiten. Hoe krijg ik het stukje zeep, wat in de douche ligt, buiten? En als ik m'n handen gewassen heb, hoe krijg ik de dan vervuilde kraan weer dicht? En als ik naar binnen ga om het zeep op te bergen, zijn dan de plekken waar ik moets zijn dan niet weer! bevuild?

En dan: Oh ja, moest de wc tank nog met water vullen. Dat gaat makkelijk zat. Borreltje voor de wc erin... weer vieze handen... zucht. Het is keihard werken hoor met een camper! Niks voor watjes.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door seth_space »

Ik heb bij/aan mijn cassette deurtje een pompje met gel. Als laatste gebruik ik dat wrijf het in mijn handen en doe het deurtje dicht.
Deurtje open met schone handen, het legen,etc, pompje, deurtje dicht.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door ducati 900 »

seth_space schreef:
do 02 jul 2020, 16:50
Urine in de vuilwater tank. Ik hoop dat je douche en gootsteen goede stank afsluiters hebben. :roll:
Die zul je trouwens moeten lozen in de toilet afvoer en niet boven de standaard putafvoet.
Gegarandeerd stank.
En waar ga je die poepbak legen?
Douchen doen we niet in de camper en het gootsteentje heb ik losgekoppeld van de vuilwatertank,
gebruiken we bijna nooit, kan wél een emmertje onder.
Stinken doet pure urine bijna niet, kan gewoon in de putafvoer.
De poepbak kan in de groene container of op de composthoop, is droog en stinkt ook niet.
Je kunt er ook een schepje compoost onderin gooien en dan begint het te composteren
en krijg je een lichtherfstige bosgeur.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Adfur »

Lijkt mij niks, zo'n rijdende composthoop. Vroeger had je mestkarren, doet mij een beetje aan denken :mrgreen:
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Premiumliner »

Ducati 900 schreef: Stinken doet pure urine bijna niet, kan gewoon in de putafvoer.

Huh :crazy: Ik heb in een vorig leven verzamelde 24-uurs urine moeten afmeten op hoeveelheid. Vervolgens wegspoelen.
Ik ging vaak bijkans over m'n nek van de stank.
Wat hier wordt verkondigt is pure lariekoek! :crazy: :crazy: :crazy:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Dutch Traveler »

Urine stinkt bijna niet ? Daar is deze dame het niet helemaal mee eens.

www.youtube.com/watch?v=Nmokg9N7zO0
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Plaats reactie