Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door richbran »

Ik heb besloten toch maar de weg in te gaan naar de overstap boven de 3500kg, vanwege "aangroei" aan mijn camper :)
Ik ga volgende week beginnen met een proefles, mogelijk dat ik ook ga overleggen om een C1E te behalen, omdat ik wel eens met een aanhanger er achter rij met een toegelaten gewicht van 2T.
Ik lees veel versnipperde bijdragen over gewichten, keuringen etc, we gaan het zien.
Kijken of ik het allemaal kan bijhouden en hier publiceren.
Vanmorgen de verzekering gebeld en die begon al achter zijn oren te krabben, of het dan geen vrachtwagen ging worden. Volgens mij niet en zou de premie gelijk moeten blijven.
Vooralsnog, het lessen kost wel geld en moeite maar zie ik het lessen en examen voor het C1 als positief, ben nu 68 en een opfrisbeurt kan geen kwaad. Dat gevoel had ik ook rond mijn 40e, jawel, midlife crisis, toen ik motor ging rijden. Je komt weer op standaard qua verkeersregels en alles wordt weer wat aangetrokken. Examens doen ben ik gewend vanwege mijn beroep waar dat schering en inslag was, is alleen maar goed als je ook onder druk goed presteren kunt.
Daarna komt het gedoe wel met het RDW en de belastingdienst.
Vrgr,

Richard
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

3500+, C1 en mogelijk C1E...



Bericht door myway »

Misschien eerst eens kijken of je met niet al teveel moeite een gezondheidsverklaring kunt krijgen.
Als je ziet wat daar tegenwoordig aan gekkigheid op staat vraag ik mij af of er wel iemand is die dat zonder bij allerlei specialisten langs te moeten zo maar krijgt.
Ik heb de verschillende rijbewijzen op niet actief gezet, anders was ik om de drie jaar een vermogen kwijt aan allerlei specialisten en ik mankeer niet heel veel.
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: 3500+, C1 en mogelijk C1E...



Bericht door willemzon »

Ik heb mijn theorie gehaald door de online cursus van de nkc. Kost niets en is een kwestie van stampen en nog eens stampen en een beetje geluk.

Succes willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door isoplus »

Ja het lijkt soms ingewikkeld, mijn vorige camper was 3500kg en met BE mocht ik 2000kg trekken. De camper mocht 4000kg hebben technisch en ik heb C1 dus omkeuren en met 3850kg en route :-B Ja dat had ik gedacht, nu mocht ik maar 750kg slepen, dus andere aanhanger en daar een Twizy op dat ging net :D .
Inmiddels was ik onze Hymer uit een slecht wijnjaar 2007 meer dan zat en ook dat geklooi met keuringen.
Dus nu heb ik weer een Ducato bus, een Maxi en mag weer 2000kg slepen en ben vooral blij.
Een camper boven de 3500kg geeft in tegenstelling tot wat hier vaak beweerd wordt nauwelijks problemen als het maar een camper op kenteken blijft.
Wij hielden hetzelfde kenteken, hetzelfde tolpoorten piepertje, en ook de verzekering bleef gewoon hetzelfde.
In ieder geval heb je wel gelijk, C1 halen als je constant met veel overgewicht rijdt is verstandig. 300kg uitladen stelt je ook voor vervelende problemen :D
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door Janpinz »

Als je iedere 3 jaar gekeurd moet worden, mankeert er toch wat? Normaal is 5..

Waar veel mensen zich in verslikken is de theorie. Want je moet gewoon een beroeps opleiding voor chauffeur doen, incl. alle ins en outs van dat vak. Als je daar volkomen onbekend mee bent, hmm...
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door Cee Pee »

Ik was tenminste in januari in een kwartiertje klaar en aangezien mijn rijbewijs pas in december verloopt heb ik hem dus eigenlijk voor zes jaar.👍
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door Sun »

Het is geen raketwetenschap. Ik was er onbekend mee en heb gewoon gestampt, samen met de online cursus van de NKC. Alle vragen op het examen goed. Het is dus te doen.
As vrijdag een afspraak bij de RDW, dan gaat de MTM naar 3850 kg. Zonder technische aanpassingen.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Uitgeschreven

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door Uitgeschreven »

Ik heb in 2005 de chauffeursopleiding C incl chauffeursdiploma gedaan. Op MP de LOI cursus gekocht, uittreksels gemaakt en geblokt. Met een normaal stel hersenen stelt het niet zoveel voor.

Groet,
Martin
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door myway »

Janpinz schreef:Als je iedere 3 jaar gekeurd moet worden, mankeert er toch wat? Normaal is 5..

Waar veel mensen zich in verslikken is de theorie. Want je moet gewoon een beroeps opleiding voor chauffeur doen, incl. alle ins en outs van dat vak. Als je daar volkomen onbekend mee bent, hmm...
Dat klop ik heb glaucoom.
Toen ik nog werkte ging ik naar de bedrijfsarts en die riep dan altijd, je bent weer niet tegen de deurpost gelopen dus het zal wel goed zijn.
Nu mag ik niet naar mijn eigen oogarts en als ik mijn rijbewijs wil houden zoals het was, ik heb alles, zou dat om de 3 jaar moeten.
Voor BE A en nog wat andere is het 10 jaar.
Jarenlang les gegeven zelfs tot 90 ton, maar ik heb het niet nodig en mocht dat wel het geval zijn kan het alsnog.
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door willemzon »

Sun schreef:
ma 29 jun 2020, 17:19
Het is geen raketwetenschap. Ik was er onbekend mee en heb gewoon gestampt, samen met de online cursus van de NKC. Alle vragen op het examen goed. Het is dus te doen.
As vrijdag een afspraak bij de RDW, dan gaat de MTM naar 3850 kg. Zonder technische aanpassingen.

Gr Arie
Moet je dan met de camper naar een keuringstation arie
Ik dacht dat het een adm kwestie was, ik wil nmlk mijn camper opwaarderen naar 4250 kg.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door Marco Polo »

Voor alleen de administratieve afhandeling moet op het kentekenbewijs het hogere gewicht al aangegeven staan als technisch maximum.

Staat dit er niet op maar geeft de fabrikant aan dat het wel kan dan moet je dit aantonen aan het RDW en moet de wagen gekeurd worden.
(Dit is bij Arie het geval begrijp ik uit zijn eerdere berichten).

Zie ook de informatie op de site van het RDW.


https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... estaureren
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door willemzon »

Oké, de brief van de fabrikant en de desbetreffende sticker heb ik al binnen dus die zal ik dan bij een keuringsstation laten zien

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door richbran »

Ja, triest, ik vlieg nog een beetje op sportvliegtuigen (jammer, daar zijn geen camperversies van :) en daar moet ik ieder jaar voor gekeurd worden. Ik vroeg of hij de keuring ook mocht afgeven voor het C1, helaas, mocht wel een tijd maar is niet zo lang geleden gestopt, ik moet dus weer opnieuw een keuring aanvragen, bureaucratie ten top. Het moge duidelijk zijn dat de vliegkeuring grondiger is als dat kwartiertje voor het C1.
Zelfs de keuring voor beroepsvliegers (nóg een stuk grondiger) telt niet.

Het chassis van mijn Ford, met dubbel lucht, mag naar 5 ton, heeft het dan zin het gewicht voor die 5T aan te vragen of daar ruim onder te blijven met een gewicht wat je redelijkerwijs niet zult overschrijden? Oyster, 2 zonnepanelen, een trekhaak, grote huishoudaccu zit er al in dus veel groei verwacht ik niet meer.
Zelf ben ik aan het afvallen :)
Vrgr,

Richard
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Meer dan 3500kg: C1 en mogelijk C1E...



Bericht door Going »

Voor de bijna 75 jarigen die hun C in de wacht hebben.
De 75+ keuring is voor alle rijbewijzen. Dus geen keuring voor auto bij 75 jaar en extra keuring voor de C.
75+ keuren, wanneer goedgekeurd de C uit de wacht halen en verlenging van alles aanvragen op stadhuis.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie