Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door Ahjwinth »

Hallo camperaars,
Eerste berichtje hier. Met een camper rondtrekken heeft eigenlijk altijd wel getrokken maar eerst maar eens gewacht tot de kinderen bijna de deur uit zijn. In het verleden heb ik mijn CE rijbewijs gehaald wat nu mooi van pas komt als ik een camper wil rijden. Een lichte vrachtauto als camper trekt me dan ook aan. Echter is voor mij de regelgeving een beetje onduidelijk en ook na veel lezen en zoeken op het forum word het me niet duidelijker. Dus bij deze kunnen jullie me verder helpen.

Ik ben geintreseerd in een camper, deze staat als bedrijfsauto op kenteken zie hieronder de gegevens van de RDW.
Voertuigcategorie Bedrijfsauto (N2)
Carrosserietype Vrachtwagen (BA)
Carrosseriecode Afneembare bovenbouw (07)
Inrichting afneembare bovenbouw
Massa rijklaar 4040 kg
Massa ledig voertuig 3940 kg
Technische max. massa voertuig 7490 kg
Toegestane max. massa voertuig 7490 kg
Maximum massa samenstel 10500 kg
Aanhangwagen middenas geremd 3500 kg

Ik maak hier uit op dat hij niet als camper geregistreerd staat, dus niet voor 25% tarief in aanmerking kom voor de wegenbelasting. Voor een camper van 3940kg zou normaal 349 euro per 3maanden betalen, dus per jaar. Als vrachtauto 127 euro per 3 maanden en zonder 25% regeling dus 508 euro. Of is het toch mogelijk om het 25% tarief aan te vragen voor een vrachtauto als camper met afzetmogelijkheid?

De vrachtauto heeft een tacho maar als ik het goed begrijp is dit niet nodig omdat de wagen niet bedrijfsmatig word gebruik. Heb ik dit correct omdat de vrachtauto het campergedeelte kan afzetten.?

Mag ik met een vrachtwagen die als bedrijfsauto op kenteken staat in Duitsland rijden in het weekend als deze als camper is uitgevoerd.

Tol is ook niet van toepassing in duitsland omdat de vrachtauto niet voor vervoer van vracht word gebruikt.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door Ahjwinth »

Inmiddels nog verder gezocht en het een en ander duidelijk geworden.

ik maak hier uit op dat hij niet als camper geregistreerd staat, dus niet voor 25% tarief in aanmerking kom voor de wegenbelasting. Voor een camper van 3940kg zou normaal 349 euro per 3maanden betalen, dus per jaar. Als vrachtauto 127 euro per 3 maanden en zonder 25% regeling dus 508 euro. Of is het toch mogelijk om het 25% tarief aan te vragen voor een vrachtauto als camper met afzetmogelijkheid?
De auto als vrachtauto in de wegenbelasting is met een voordelig tarief van 127 euro per 3 maanden best aantrekkelijk.

De vrachtauto heeft een tacho maar als ik het goed begrijp is dit niet nodig omdat de wagen niet bedrijfsmatig word gebruik. Heb ik dit correct omdat de vrachtauto het campergedeelte kan afzetten.?
De tacho is niet nodig omdat de vrachtauto niet voor goederenvervoer word gebruikt en voor prive doeleinden.

Mag ik met een vrachtwagen die als bedrijfsauto op kenteken staat in Duitsland rijden in het weekend als deze als camper is uitgevoerd.
Ja dit mag op zondag omdat de auto minder dan 7.5 ton totaal gewicht heeft.

Tol is ook niet van toepassing in duitsland omdat de vrachtauto niet voor vervoer van vracht word gebruikt.
Idd, Tol/maut nvt voor vrachtauto onder de 7.5 ton.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door MonRoe »

Ik denk dat je fout zit met je wegenbelasting als het een camper is, wij betalen namelijk 90 euro per maand, zijnde 270 per kwartaal en dat is voor een camper met een leeggewicht van 3050 kg. Het tarief dat je vindt bij de belastingdienst is namelijk al het kwarttarief.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door de Jonckheer »

Je zult vrachtwagen tarief moeten betalen maar dat is lager dan camper tarief. Die tacho is een grijs gebied. Ik gebruik hem niet omdat er geen regelgeving is voor particulier gebruik, het gaat alleen over bedrijfsmatig, lees maar na. Ook betaal je als privé persoon geen maut in Duitsland en mag je gewoon altijd rijden. Wij rijden bij voorkeur in het weekend door Duitsland want dat is wel lekker zonder vrachtverkeer. Daar heeft nooit iemand iets van gezegd terwijl mijn bus wel een stuk zwaarder is dan die 7,5 ton, nl 12 ton.
Ik begrijp dat het een afzetbak is? Dan moet die er wel vlotjes af kunnen anders ben je bij controle de klos en krijg je een naheffing voor de kiezen waar een paard de hik van krijgt. Je kunt dat controleren door te kijken of hij met twistlocks op het chassis vast staat en verder geen verbindingen met de wagen heeft. Het kan allemaal wel maar voorzichtigheid is geboden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door kampo »

Als het een afzetopbouw is dan is dat de lading en ben je goederenvervoer N2. Je zal alle regeltjes van goederenvervoer moeten naleven. Het voordeel is dat je tijdens de week een goederencontainer of kiepbak op je chassis kan zetten :D (zolang je geen code 95 enz hebt mag je daarmee enkel je eigen spullen vervoeren)
Er is geen grijze zone, ook niet als anderen er zich ooit ergens eens hebben kunnen uitpraten.
- verplicht tachograaf gebruik (opgelet dit zijn de duurste overtredingen)
- verplicht snelheidsbegrenzer en maximale snelheden zoals N2
- rijbeperkingen in de landen waar van toepassing
- kilometer heffingen N2 betalen zoals Maut, Viapas enz
In Nederland zijn er velen die toch opteren voor deze formule afzetcamper op een N2/N3 ipv M1-SA wegens veel goedkoper onder de streep. In BE en DE is de M1-SA duidelijk gunstiger als de N2/N3 en daar kom je weinig afzetbakken tegen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door de Jonckheer »

@kampo; Ik snap dat je denkt het beter te weten maar je zit toch fout wat betreft de tachograaf. Ik heb dat niet van mijzelf maar van een beambte van de Duitse LKW (weet niet meer hoe het verder heet) die ik sprak in de buurt van Dresden. Die vertelde mij dat er een grijs gebied is omdat het in de regelgeving alleen gaat over bedrijfsmatig vervoer en nergens over particulier bezit van een vrachtwagen/bus. Je bent dus niet gehouden aan de rijtijdenwet (die ik trouwens als touringcar chauffeur best wel ken). Daarnaast is het onmogelijk om, in het geval van een digitale tachograaf, je kaart periodiek te laten uitlezen als particulier want je hebt daar de mogelijkheden niet voor.
Ik ken iemand met een trekker/oplegger als permanent verblijf. Die moet, als hij met de enkele trekker rijd, zijn kaart gebruiken maar aangekoppeld aan zijn oplegger (camper op kenteken) hoeft dat niet. Je ziet, het is niet zo z/w als jij het stelt. Bel je hier de RDW krijg je ook geen eenduidig antwoord op de vraag of je als particulier nu wel of niet gehouden bent aan de rijtijdenwet. Ja of nee hangt in hoge mate af van wie je aan de telefoon krijgt . . :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door kampo »

Ik hoop voor jou dat je gelijk hebt.
Bij ons in BE is de wettekst daarover duidelijk en het zou me verbazen dat het in NL anders is.
Je kan het zelf opzoeken. De vraag stellen aan iemand die het niet weet zou ik alvast niet doen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door EasyBee »

de Jonckheer schreef:
ma 29 jun 2020, 13:05
Bel je hier de RDW krijg je ook geen eenduidig antwoord op de vraag of je als particulier nu wel of niet gehouden bent aan de rijtijdenwet. Ja of nee hangt in hoge mate af van wie je aan de telefoon krijgt . .
Ja, maar aan antwoorden via de telefoon heb je niks. Zwart op wit moet je het hebben. Net als bij de Belastingtelefoon.
"Dat zei Annie/Henkie van de RDW/Belastingtelefoon/verzekeringsmaatschappij." heb je niks aan, als je staande gehouden wordt. Zeker niet in het buitenland.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door Ahjwinth »

Bedankt voor jullie input, ik ben gaan zoeken in de Europese wet en heb onderstaande gevonden in verordening 561/2006 artikel 2 sectie h. Dit is de verordening mbt tot de rijtijden wet.
https://eur-lex.europa.eu/resource.htm ... format=PDF

Deze verordening is niet van toepassing op wegvervoer door:
h) voertuigen of een combinatie van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer en waarvan de toegestane maximummassa niet meer dan 7,5 ton bedraagt;

Dus ik maak hier uit op dat de bestuurder van de camper die ik wil kopen niet onder de rijtijden wet valt aangezien deze op kenteken een TMM van 7499kg heeft.
Als de bestuurder niet onder de rijtijden wet valt is een tachograaf dan ook niet nodig. Dit is vastgelegd in verordening 165/2014.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 23&from=NL
Hierin staat het volgende.

(3) Bepaalde voertuigen zijn vrijgesteld van de toepassing van de bepalingen van Verordening (EG) nr. 561/2006 van het Europees Parlement en de Raad (4). Om de no­ dige samenhang te waarborgen moet het ook mogelijk zijn die voertuigen buiten het toepassingsgebied van on­ derhavige verordening te houden.

Aangezien dit Europe regelgeving is en volgens de artikelen ook van toepassing is op Zwitserland neem ik aan dat dit in geheel Europa van toepassing is. Mischien moet ik hier maar een kopie van in de camper leggen als het zover is.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door Ahjwinth »

MonRoe schreef:
zo 28 jun 2020, 21:56
Ik denk dat je fout zit met je wegenbelasting als het een camper is, wij betalen namelijk 90 euro per maand, zijnde 270 per kwartaal en dat is voor een camper met een leeggewicht van 3050 kg. Het tarief dat je vindt bij de belastingdienst is namelijk al het kwarttarief.
Ik heb de wagen ingevuld als camper op de site van de belastingdienst en kom op het volgende uit;

Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 349.

Hebt u gekozen voor automatische incasso? Dan wordt iedere maand rond de 28e van de maand 1/3 deel van dit bedrag van uw rekening afgeschreven.

Let op!
De kampeerauto moet wel voldoen aan de inrichtingseisen.

Komt u in aanmerking voor het bijzonder tarief? Dan moet u hiervoor een verzoek indienen. Vul hiervoor het formulier 'Verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief' in.


Ik begrijp hier uit dat je het bijzonder tarief moet Aanvragen en het bedrag per 3 maanden wat is getoond dus 4x per jaar moet worden betaald. Tenzij het bijzonder tarief is aangevraagd.

Als ik voor een vrachtauto van 3940kg kijk hoef ik maar 127 euro per 3 maanden te betalen voor een euro2 motor.
Dus dit is iets duurder dan voor een camper als deze in de bijzonder tarief regeling valt.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door MonRoe »

die 349 euro is al het bijzondere tarief. Je betaald dus op jaarbasis 4x 349 euro een kleine 1400 euro. Op vrachtauto dus een stuk goedkoper.

Ze geven aan dat je het niet moet vergeten aan te vragen omdat het niet automatisch gaat. Als je vergeet het aan te vragen dan ga je het volle tarief betalen ong. 465 euro per maand. Je zou niet de eerste zijn die vergeet het bijzondere tarief aan te vragen.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door kampo »

Ondertussen ben ik het ook nog eens gaan opzoeken, in dezelfde Europese regelgeving trouwens.
In jou geval heb je geen tachograaf nodig
ALS
je vrachtwagen ingeschreven is als goederenvervoer N2 (afzetcontainer met twist locks is bijna altijd goederenvervoer)
en niet meer weegt dan 7499 kg (let op N2 gaat tot 11999kg)
en je geen commercieel vervoer doet
en je nooit een aanhangwagen trekt waardoor je meer weegt als 7,5T
en ...

Je kan ook een vrijstelling krijgen op basis van Oldtimer maar dat was hier niet het geval.
In andere gevallen, behalve camperinschrijving=personenvervoer <8+1, heb je wel een tacho nodig.
Groeten Kampo
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door Ahjwinth »

MonRoe schreef:
ma 29 jun 2020, 20:52
die 349 euro is al het bijzondere tarief. Je betaald dus op jaarbasis 4x 349 euro een kleine 1400 euro. Op vrachtauto dus een stuk goedkoper.

Ze geven aan dat je het niet moet vergeten aan te vragen omdat het niet automatisch gaat. Als je vergeet het aan te vragen dan ga je het volle tarief betalen ong. 465 euro per maand. Je zou niet de eerste zijn die vergeet het bijzondere tarief aan te vragen.
Bedankt Monroe, dit was mij niet duidelijk. Dan schrik ik helemaal van de wegenbelasting van een camper. eigenlijk niet leuk meer. Maar dat maakt het verhaal van de vrachtauto veel aantrekkelijker met zijn lage wegenbelasting. Dan neem ik de maut in Oostenrijk en andere landen wel op de koop toe voor de euro 2 motor.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een bedrijfs/vrachtauto als camper en de regels...



Bericht door kampo »

maut of kilometerheffing voor een Euro 2 vrachtwagen valt ook tegen.
Maak een simulatie op de websites en rij eens via Antwerpen naar Luxemburg en dan door naar Passau
Camper gratis in BE en DE en mag ook op zondag.
Oostenrijk en Frankrijk geen verschil tussen vracht of camper.
Groeten Kampo
Plaats reactie