Thetford komt met nieuw toiletsysteem

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jphoto
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 21:07
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door jphoto »

Thetford komt in 2021 met een totaal nieuw toiletsysteem.

Zie https://youtu.be/kmKomYWJwWg

mvgr.
Jelle
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door hurktoilet »

Idee van vermaling van toilet-inhoud om die vervolgens aan je grijs water toe te voegen is toch niet nieuw? Is alleen nooit aangeslagen.
Als het aanslaat, is het door inbouw in nieuwe campers/caravans. Lijkt me lastig oude campers zo aan te passen dat dit werkt.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door hathi »

Volgens mij is het enige nieuwe en unieke, hier aanwezig op het forum, n.m. vorige schrijver :lol3:
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door Dafluc »

Het nieuwe zit hem in grijs water voor de spoeling, geen gesleep meer met cassettes, een toilet dat niet meer tegen de wand geplaatst hoeft te worden. Daarbij kun je tot zeven dagen off grid staan. En de tanks, vers-grijs-zwart krijgen automatisch de benodigde toiletvloeistof. Me dunkt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door kampo »

Eindelijk !
Het verbaasd me dat merken zoals Thetford zo lang stil blijven staan en geen enkele noemenswaardige moeite doen om eens wat nieuws op de markt te brengen. Nu dus wel.
Maar het ligt ook aan de gebruiker. Hoe kan je in hemelsnaam tevreden zijn met een cassettetoilet. Beperkte autonomie, al dat gesleur , manueel ledigen van het vieze goedje, uitkuisen en vervolgens steeds weer bijvullen met chemie.

Het is best wel innoverend ten opzichte van de andere bestaande vergruizer toiletten.
- slechts 7,5 kg voor de pot (maar is dat wel kwaliteit zo een plastic?. Liever de kwaliteit van porselein en een stevige bril natuurlijk)
- spoelen met grijswater (als er is)
- toevoeging van maar liefst 3 chemicaliën (je meent het niet, waar is dat voor nodig)
- Ingewikkeld systeem met heel veel verbindingsleidingen, 3 bussen open in een houder en sensoren
- zinvolle app
- draagbare aflaatpunt zonder reuk en spatten, met een slang van 2m en docking station.(ik zie geen combinatie met grijs aflaten?)

Dit systeem is veel ingewikkelder als mijn huidige vergruizertoilet met china, zonder chemie en zonder docking aflaat.
Het zal in competitie gaan met de composteringstoiletten (waar blijven die?)
Waarom niet gelijk ook de eenvoudigere versie hiervan op de markt brengen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door de Jonckheer »

Klopt, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Je kunt met een tanksysteem kiezen: ofwel je gebruikt 2 aparte tanks voor grijs- en zwart water of je gebruikt 1 tank waarin zowel grijs en zwart. Beide hebben (zoals met alles) voor- en nadelen. Als je ook wilt spoelen met grijs water kun je eigenlijk niet dat mengen met zwart, dat wordt een stink bende. Vandaar die chemicaliën vermoed ik. Het lijkt mij al met al wat doorgeschoten. Mijn huidige vermaler toilet heeft 2 knoppen voor doorspoelen, een kleine en grote boodschap. Al met al gebruikt dat opvallend weinig water en doen wij een 2,5 tot 3 weken met een tank van 500 liter waarbij dat inclusief douchen, vaatwasser, koffie, enz. is.

Het moest er natuurlijk wel een keer van komen, de komst van een nieuw lichtgewicht systeem. Het cassette toilet is immers ontworpen voor caravans en is een slecht systeem voor campers omdat je een camper makkelijk even naar een losplaats kunt rijden wat met een caravan niet kan.
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 693
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door DynaDetty »

Waarom krijg ik hierbij nou associaties met HP printerinkt, zou dat komen doordat het systeem de originele flessen chemicaliën herkent? Of ben ik gewoon te wantrouwend?


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door marjasjaak »

Het systeem ziet er leuk uit, maar neemt in een kleine camper veel ruimte in.
Met die chemicaliën moet je eerst het grijze water nog een fris geurtje geven, anders gaat het stinken als je vies water doorspoelt.
Wij hebben in de buscamper een Johnson AquaT Laguna 12V marine toilet, dat gaat in een tank onder de bus.
We legen dit op serviceplaatsen die zijn aangesloten op het riool.
Als het warm weer is, dan doen we wat Aqua Kem Green erbij maar is eigenlijk niet nodig.
In onze vorige camper hadden we een cassette toilet, moesten we zeker om de dag lozen of vaker lozen vanwege luchtjes :sick: .
Nu kunnen we ruim 3 dagen vrij staan voordat de tanks vol zitten.

Ik vraag mij af, of je met dit systeem van Thetford ook je WC papier mag meespoelen.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op za 30 mei 2020, 8:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door gjvonk »

Als je toilet loost in je grijswatertank moet je het behandelen als zwartwater. Ik betwijfel of je op de vele grijswater loospunten ook zomaar je zwartwater mag lozen...

Dat heeft niets te maken met samenstelling of de hoeveelheid vaste stoffen, maar alles met bacteriën, virussen en hygiëne. Faecaliën bevatten nu eenmaal heel veel bacteriën en andere ziekteverwekkers.

Op cruise schepen is er met enige regelmaat sprake van besmettingen met het norovirus wat vaak in verband gebracht wordt met de faecaliën verwerking aan boord van deze schepen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door Cee Pee »

Wij hebben in de buscamper een Johnson AquaT Laguna 12V marine toilet, die vermaalt en loost in de grijze tank.
Misschien is die tank grijs van kleur maar de inhoud is zwart, als je alles in één tank laat lopen heb je helemaal geen grijswater maar uitsluitend zwartwater.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door Dafluc »

Als de grijswaterloosplaats is aangesloten op het riool kun je dit systeem legen. Je doet vier weken met de cartridges. Ik ben nog op zoek naar de prijs.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door Marco Polo »

Als de vuilwater afvoer NIET op het riool is aangesloten kan je het - reguliere - grijswater net zo goed in de bosjes gooien :D
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door WoutvanAken »

Het duurt langer voor de tank vol is maar je moet met de camper wel erg dicht bij een loospunt voor zwart water komen. Nu kun je nog 50 meter lopen met je tankje maar dan moet je binnen je slanglengte komen. De campings en camperplaatsen moeten daar wel op ingericht worden.
Een leuk bedankt systeem maar ook vrij ingewikkeld en daardoor meer storingsgevoelig en daarnaast nog bovenstaand nadeel.
Ik zie het nog niet zo snel doorzetten.
Wout.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Thetford komt met nieuw toiletsysteem



Bericht door Dafluc »

Oordeel zelf:
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-05-28 om 14.40.26.png
Schermafbeelding 2020-05-28 om 14.40.26.png (819.65 KiB) 886 keer bekeken
Afbeelding
Plaats reactie