Enquête: ideale buscamper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door de Jonckheer »

De ideale camper bestaat alleen in de ogen van de eigenaar. Een ander vind er mogelijk niets aan en/of wil hem nog niet voor niets hebben. :lol:
Zo'n (bus)camper heb ik. 12 meter lange en 12,5 ton zware zelfbouw camper. Voor mijn vrouw en mij de ideale camper. Lekker ruim, voelt aan als 2e huis en ook bij slecht weer geen straf om in te verblijven. Zoiets komt in de gedachtegang van de TS niet voor en dus heb ik de enquête niet ingevuld.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door Mickel Moen »

Helemaal mee eens Jonckheer.
Iedere keuze heeft zijn voor en nadeel. Is ook altijd een compromis. In zo’n grote bus als jij hebt, hoeven er weinig compromissen in te zitten wat betreft de realisering van basisvoorzieningen. Het compromis is, dat je dat allemaal in grootte en volume wel meeneemt. Voor de een geen enkel probleem, voor de ander een regelrechte nachtmerrie.

Op onze zoektocht naar een camper formaat VW Transporter, liepen we wat de fabriekscampers betreft al snel tegen voor ons onacceptabele compromissen aan. Mede gezien het financiële aspect, viel toen al snel het besluit om zelf te bouwen. Dan begin je met het prioriteitenlijstje, in volgorde van prioriteit:
1. Een volwaardig normaal bed en zeker geen systeembed.
2. Een dag en nacht makkelijk toegankelijk toilet.
3. Volwaardige zitplaatsen.
4. Compressor koeling.
5. Royale makkelijk toegankelijke bagageruimte.

Dit alles onder de voorwaarde dat het ook aan de campereisen van RDW en belastingdienst moest voldoen.

Dat is een hele kunst in dit formaat. Maar het is mij gelukt. Daarbij horen ook compromissen, maar de voordelen hebben het van de nadelen gewonnen en nog steeds.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door kampo »

Misschien er vooraf bij vertellen dat je enquete enkel kampeerders met interesse voor buscampers betreft en met een maximaal budget van 50.000 Euro. Dat is slechts een stukje van de markt.
Al de andere geïnteresseerden vervuilen nu de antwoorden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1932
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door Zadowolony »

Wij hebben 2 jaar geleden een nieuwe hymer buscamper van 6.40 gekocht. Heel luxe, normaal heel duur, en alles erop en eraan. Konden m goedkoper krijgen doordat het een model van een jaar terug was.
Voor ons hoeft de camper eigenlijk alleen maar een goed lengtebed te hebben, een grote koelkast, een toilet, en goede stoelen voor het rijden. Rest is allemaal luxe. Van mij hadden er minder kasten in gekund, want we kunnen toch niet meer meenemen ivm gewicht. Daarnaast had de opening onder de bedden dicht gemogen (gaan we mss zelf wel doen), want dat vind ik veiliger omdat daar alle bagage ligt. We hebben een bustent als we ergens langer staan en meer ruimte willen, deze is lichtgewicht en staat binnen een half uur.
Zonnepanelen voor de stroom, maar we staan nooit ergens lang zonder een stroompaal, dus alleen voor tussendoor en nood.
Vraag mij af wat het verschil is tussen de mensen die een buscamper kopen of een gewone camper? Wil de tweede meer luxe en ruimte? Qua prijs maakt het namelijk weinig uit.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door 't Busje »

Wij hebben 12,5 jaar een buscampertje (Kia Pregio met inbouw van Vakcar) gehad en zijn 5,5 jaar geleden in overleg met onze kinderen overgestapt op onze witte doos, die onze kinderen en kleinkinderen ook zouden kunnen gebruiken. Dat laatste gebeurt in de praktijk veel minder dan we in 2014 gedacht hadden. Uiteindelijk hadden we dus misschien liever een nieuwe buscamper met toilet en eventueel een douche gekocht, hoewel we veel plezier aan onze compacte alkoof (5,65 meter lang) hebben.
Met een toilet en douche aan boord staan we nu heel veel "wild" en nog maar weinig op campings. Met de Kia stonden we juist heel veel op campings, omdat we geen toilet aan boord hadden.
Ik denk dat iedereen zijn eigen overwegingen bij de keuze voor een camper heeft en dat je je vooral niet met de keuze van anderen moet bemoeien. Ieder zijn meug tenslotte.
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 13 mei 2020, 16:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door Charles Franconi »

Ik zou voor een Mercedes Vario 814 tot 818DA gaan. Motorisch onverwoestbaar.
Grote, brede en rechte bus.
Mr_L300

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door Mr_L300 »

@ de Viking:

"Zal wel met mijn afkomst te maken hebben, mijn oerpake was Viking :) "


Wickie de Viking ?

Wat is een Viking ?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door de Jonckheer »

Wat is een Viking ?
De Noormannen. Ga de Netflix serie 'Viking" zien, geweldige serie welke naast spannend je meteen een inkijk bied op hun manier van leven destijds.
Mr_L300

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door Mr_L300 »

Oh ?
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 13 mei 2020, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door DiffRental »

Zadowolony schreef:
wo 13 mei 2020, 8:46
Qua prijs maakt het namelijk weinig uit.
Precies, wij hebben het 2 jaar geleden ook zo gedaan.
Zou ik zelfbouw overwegen en uitbesteden dan gaat het vast meer zijn dan de max €50.000 uit het onderzoek.
Ik heb vertrouwen in Fiat, zeker wat motor betreft en sta nog steeds achter mijn keus.
Maar als ik (deel) zelfbouw zou overwegen dan ging ik zeker bouwen op basis van een Mercedes.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door de Viking »

Mr L300,
Graag het citaat niet uit z'n context halen:
Zelfvoorzienend zijn hoort bij mijn ideale buscamper, niet afhankelijk zijn van het net (220V) en van een camperplek of een camping.
Zal wel met mijn afkomst te maken hebben, mijn oerpake was Viking :wink:
Wij houden er dus niet van om in een rijtje tussen de 'grote' campers te staan, vrijheid blijheid is ons motto, dus zelfvoorzienend met zonnepaneel.
En wij willen niet 'staan'. Als we op vakantie zijn, willen we wat zien dus rijden we het liefst alle dagen een stukje en bezichtigen van alles en 's avonds is er wel weer een parkeerplek.

Dat kan gemakkelijker met een (ideale) kleine camper, daar rijden waar de 'grote' campers niet kunnen komen bv langs de Engelse kustweggetjes,
door steden en dorpen en parkeren in het centrum van een stad omdat we op elke normale parkeerplaats kunnen parkeren, ideaal.
En dat kan allemaal met een VW transporter L2H3, welke nog net even smaller en korter is dan een Krafter.

Maar de grootte van de bus is dus ook persoonlijk.
De een wil groot en de ander meer luxe, de kleinere campers willen meer eenvoud en kamperen, ieder zijn eigen wensen.
De categorie VW campers is weer een aparte groep (weetjewellers en vw bus club), die willen een camper en een dagelijkse auto vandaar Mickel Moen zijn compromisen.
En om helemaal maar niet te spreken van de inrichting, wat is ideaal.
Maar toch als je het allemaal goed beredeneert, dan is het ene wel idealer/praktischer dan het andere.

We raken hier nooit over uitgesproken, elk in z'n waarde laten waar hij of zij gelukkig mee is :thumbup:

Mr.L300 wilde nog even weten waarom ik mij Viking noem, omdat ik het DNA van de Vikingen en de Vikingziekte heb.
Maar ik ben niet de enige, een ieder die zijn of haar familie oorspronkelijk van de kust komt en de ziekte van Dupuytren heeft, heeft in principe het DNA van de Vikingen. De Engelsen kennen dit ook.
Synoniemen: koetsiershand, Keltische klauw, Viking ziekte.
Mijn familie komt al 500 jaar van de Friese waddenkust (St.Jacobiprochie) en waarschijnlijk dus al 1000 jaar.
Het wordt ook wel de Viking ziekte genoemd, omdat de geografische verspreiding van de ziekte over Europa en Groot-Brittannië overeenkomt met de Viking trektochten.
Vandaar.

Ben nu benieuwd naar Ewoud z'n project.
.
Kroatie.jpg
Kroatie.jpg (117.52 KiB) 323 keer bekeken
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Ewoud_
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 18:50

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door Ewoud_ »

Hoi iedereen,

Ik weet niet waar ik moet beginnen met reageren. Ik heb alles gelezen en alle input tot me genomen! Ik ga met mijn maat overleggen en kijken met welk plan van aanpak we komen. Zaterdag heb ik met de Viking afgesproken en ik hoop dat er in de loop van de week duidelijkheid komt over welke keuzes we gaan maken. Want inderdaad, het wordt een compromis! Daar is geen ontkomen aan.

Zijn er hier toevallig mensen met 3D-modellen van hun camper? Of weet iemand hoe ik daaraan kan komen? (Lege bus, bijv. de Fiat Ducato). Ik ben online al even opzoek geweest en heb al in mijn netwerk van 3D-tekenaars gevraagd. Maar heb vooralsnog niks kunnen vinden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ewoud
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 346
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door moosev »

Ewoud_ schreef:
do 14 mei 2020, 12:13

Zijn er hier toevallig mensen met 3D-modellen van hun camper? Of weet iemand hoe ik daaraan kan komen? (Lege bus, bijv. de Fiat Ducato). Ik ben online al even opzoek geweest en heb al in mijn netwerk van 3D-tekenaars gevraagd. Maar heb vooralsnog niks kunnen vinden.
Leuk projectje voor je studenten: 2D tekeningen van een VW bus uit bijgaande link omzetten in een 3D model, doe je een hoop mensen plezier mee. :D
https://umbauportal.de/jctumbau/web/gue ... eichnungen

gr
René
Ewoud_
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 18:50

Re: Enquête: ideale buscamper



Bericht door Ewoud_ »

Hoi René,

Ah prachtig! Zulke tekeningen komen mij bekend voor van de periode dat ik nog werkte bij een ingenieursbureau in Utrecht! Fijn dat ik nu een linkje heb, deze onthou ik! Bedankt :)

Groeten, Ewoud
Plaats reactie