Van caravan naar camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
I v Driel
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 0:30

Van caravan naar camper



Bericht door I v Driel »

Wij zitten er aan te denken om over te stappen van caravan naar een camper. Wij gaan nog op pad met onze jongste dochter, zijn echte Frankrijk-gangers en houden van mooie natuur en sportief bezig zijn (surfen, racefiets mee, bergwandelen) zijn er mensen die ook deze overstap hebben gemaakt en hun ervaring met ons willen delen?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door macfocus »

Wij hebben werkelijk zo’n beetje elk kampeermiddwel gehad behalve een terreinwagen met daktent in de bush. Nu een oude camper, en dat bevalt fantastisch.

Als je realiseert, dat een camper (Vinden wij) meer geschikt is te reizen dan voor “vakantie”, dan zeg ik;DOEN!
Wij doen meer dingen onderweg, en dat kan van alles zijn, zwemmen, musea, boodschappen, stadje bezoeken, noem maar op.
Maar als het zo uitkomt, dan vertrekken we rustig een dagje van de camping om iets te gaan doen en dan later op de dag weer terug te komen.

Met een caravan zet je hem wellicht ergens neer voor een paar dagen en gaat er dan met de auto op uit.
Wij hebben tot op heden 2 dochters mee van nu 18 en 15, en dat gaat prima.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Jan en Simonne »

Wij zijn 30+ jaar geleden ook van een caravan overgestapt naar een camper.
Nog geen seconde spijt gehad.
Ik zou alleen aanraden om er eerst eentje te huren voor een paar weken en kijken, hoe het bevalt en welke indeling het beste bij jullie past.
Veel succes met de zoektocht!
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Van caravan naar camper



Bericht door des »

Caravan, goedkoper dan mobilhome Heb er 3 gehad , heel gerieflijke alles bij de hand droog, en warm eerder geschikt om grote vakanties te doen als je verder weg wilt, en beter dan een tent, en als je ter plaatse blijft waar je heen gaat,, is een keuze die je voor jezelf best maakt .

Mobilhome, duurder in aanschaf dan een caravan ,tax en verzekering eerder goedkoop dan je zou denken,
Ik betaal ongeveer tax 132 euro per jaar, en verzekering (is een nieuwe dus omnium verzekerd )950 euro per jaar,
Maar het kan goedkoper.

Je stapt er na het werk in en je gaat en staat waar je wil ,en waneer je wilt !, de fietsen zitten er in ,potten en pannen enz..
Je kan voor 1 dag of een hele maand , je kan gratis of betalend overnachten heel de wereld rond...
Korte of lange vakanties maakt niet uit, je hebt er te veel plezier van dus draag je er zorg voor, je ziet veel onderweg,
Als je moe bent stop je met rijden ,en ga je slapen of tv kijken of eten plassen enz...

Je vertrekt avonds en paar uur later ben je misschien al op je bestemming, een ometour naar ginder of daar om iets te bezichtigen, te kopen of te vissen een markt of wat dan ook ,je bent veel op vakantie door de weekends die je extra boost geven want je bent onderweg of gewoon aan de zee,het bos en alles bij de hand ,

Ik heb ook nog een dochter van 17, die gaat korte vakanties niet altijd mee,maar als ze mee gaat kunnen we altijd kiezen voor camping met zwembad of toch dat ze zich niet verveelt, via mijn netwerkoperator ka ik onbeperkt tv kijken

Ik wil niet terug naar caravan

Succes
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1936
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Zadowolony »

Na 11 jaar met de caravan op stap geweest te zijn, twee jaar geleden een buscamper gekocht. Voor ons tweeën. Ik had het niet gedaan met dochter. Waarom niet? We stonden met dochter op maar één plek, trekken was geen optie, dus caravan sloot het best aan.
Fijne van de buscamper vind ik het compacte, we hebben niet zoveel ruimte nodig. Nadeel vind ik toch nog steeds het maximum gewicht van 3500 kg met een gewoon rijbewijs. Met z’n drieën zouden we daar niet onder blijven.
Met z’n tweeën maar net.
Nadeel zijn ook de kosten, stuk duurder dan een caravan, aanschaf maar ook in onderhoud. Zeker als je alles zou moeten uitbesteden.
Voordeel van de camper is toch wel dat je zo weg bent, en een buscamper zou ook als tweede auto gebruikt kunnen worden.
Zou er eerst een huren om te kijken of het wel bevalt.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Bas vd laar »

Ik betaal ongeveer tax 132 euro per jaar, en verzekering (is een nieuwe dus omnium verzekerd )950 euro per jaar,
Maar het kan goedkoper.
Dan neem ik aan dat je in Belgie woont, hier is de tax ( wegenbelasting ) een veelvoud van wat jij betaalt.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Van caravan naar camper



Bericht door iSonic »

Wij zijn van camper naar caravan naar camper gegaan. Ik vind de camper heerlijk. Maar vooral in weekeinden. Ik windsurf, kar erachter lekker aan het water staan. Ook lekker voor de kinderen.

In de grote vakanties zou ik eigenlijk liever een caravan hebben. Kan je gewoon neer plempen en met de auto dingen gaan doen. Maar wij zijn misschien geen standaard camper gebruikers. Ik wil meestal minimaal 3-4 dagen staan voor we verder gaan. Elke dag rijden trekt me niet.
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Van caravan naar camper



Bericht door juanv »

Wij hebben ook de diverse vakantie voertuigen gehad, en volgens mij hangt enorm veel af van hoe je reis gewoontes en reispatroon er uit zien.
Blijf je eerder op één plaats voor langere tijd, dan zou ik een caravan prefereren, in het andere geval als je liever veel plaatsen op korte tijd wil zien is het handiger met een Motorhome.

Caravan
Voordelen:
-Goedkoper
-Je hebt nog steeds je auto ter plaatse voor lokale ritjes
-Meestal vrij veel binnenruimte
-Beter geschikt voor langere verblijven op één plaats

Nadelen
-Telkens wel wat werk voor het opstellen
-Je moet steeds op campings staan
-Minder handig onderweg
-Minder geschikt om dagelijks een nieuwe locatie aan te doen

Motorhome
Voordelen
-Flexibiliteit onderweg , van zodra je thuis vertrekt ben je in verlof
-Hogere zitting, waar door je beter zicht hebt op de weg en de omgeving
-Je kan op veel meer plaatsen staan
-Quasi geen installatie werk

Nadelen
-Duurder
-Als je ergens staat, en je wil boodschappen doen moet je telkens alles opruimen & inpakken
-Hierdoor ook minder geschikt voor langere verblijven op één plaats
-Bijkomend voertuig .... extra verzekering, onderhoud, afschrijving enz ...

Dus , analyseer eerst jullie eigen vakantie gedrag, dan kan je daarmee rekening houdende de voor jullie beste keuze maken
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Van caravan naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Vooraf goed bedenken wat je ermee wilt gaan doen is een eerste vereiste, je zou de eerste niet zijn die weer teruggaat naar een caravan. Het grootste nadeel is dat je geen vervoer meer hebt, je moet alles met je camper doen. Of je moet doen zoals wij (en een groeiend aantal camperaars) dat je een auto meeneemt op een aanhanger. Dat kan vrijwel altijd, afhankelijk van het trekvermogen van de camper en het gewicht van auto plus aanhanger. Een scooter / motorfiets kan natuurlijk ook maar dan moet je met z'n tweeën zijn en is het weer een factor om ergens heen te gaan.
En dan het kostenplaatje. Een caravan kost na aanschaf vrijwel niks meer terwijl een camper naast de vaste kosten ook veel variabele kosten kent want het is een auto en dat maakt een heel verschil.
Ook wij zijn van een caravan overgestapt naar een (zelfbouw) camper in 2007/2008. Ik wilde eerst vrij zijn, dus met pensioen, anders kwam hij niet tot z'n recht zo dacht ik. Dat klopt in zoverre niet dat je een camper makkelijker pakt dan een caravan, al zijn wij ook heel veel weekenden met de caravan eropuit getrokken en ook in sommige vakanties niet op één plek zijn blijven staan.
Grootste nadeel van een caravan is dat je altijd op een (dure) camping moet staan al zijn er in Duitsland wel camperplaatsen te vinden waar je ook met een caravan welkom bent en waarom niet? Zeker als je net zo selfsupporting bent als een camper is daar niks op tegen (vind ik).
Wat altijd zwaar weegt is het gewicht van een B rijbewijs camper. Het is vaak een worsteling om onder die 3,5 ton te blijven, zeker met moderne campers die vaak leeg al eigenlijk te "gewichtig" zijn waardoor je moet schipperen met wat je wel of niet meeneemt. Ook iets om vooraf te bedenken.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Toemke »

Wij zijn in de jaren '80 begonnen met een camper en voor ons was hét grootste nadeel inderdaad de mobiliteit, of het gebrek eraan als je ergens staat.
Daarom zijn wij overgestapt naar een caravan. Ook dat was weer niet ideaal omdat wij graag afwisselen tussen camping en "vrij" staan, soms een paar dagen maar dat kan ook 10 dagen zijn als het een leuke plek is, goed weer enz.
Onze laatste reis met de caravan was er eentje van 7500km op 2maanden met verschillende stops, niet ideaal en onze ondervinding is ook dat wanneer je dan met de wagen iets gaat bezoeken, in of rond grotere steden oid, je dikwijls nog vast staat in het verkeer of moeilijk parking vindt.
Nu doen wij het terug met camper en Vespa, bevalt prima, nooit aanschuiven, altijd (gratis) parking vlakbij en ook inkopen doen gaat prima zo.
Niet ideaal met 3 maar dat moet je zelf afwegen. De jongste dochter zal ook niet blijven meegaan natuurlijk.
Alles met de fiets doen zoals vrienden van ons lijkt interessant tot je op een dag ergens op 10km staat van winkels en je brood of erger, tegen apero tijd beseft dat je de rosé bent vergeten de dag voordien toen je er stond met de camper :bang: (Neergeschreven door een ervaringsdeskundige met fietsende vrienden.. :lol3: )
Succes
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Van caravan naar camper



Bericht door des »

Bas vd laar schreef:
zo 10 mei 2020, 21:51
Ik betaal ongeveer tax 132 euro per jaar, en verzekering (is een nieuwe dus omnium verzekerd )950 euro per jaar,
Maar het kan goedkoper.
Dan neem ik aan dat je in Belgie woont, hier is de tax ( wegenbelasting ) een veelvoud van wat jij betaalt.
Klopt
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
I v Driel
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 0:30

Re: Van caravan naar camper



Bericht door I v Driel »

Dank voor alle reacties! Wij gaan er nog heel hard over nadenken. Misschien is het toch nog wat te vroeg en moeten we wachten tot dochterlief niet meer mee wil :-B
Ik denk dat we nog te veel twijfelen om zo’n dure beslissing te nemen.
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Van caravan naar camper



Bericht door JanJD »

Wij hebben sinds een jaar een camper naast onze vouwwagen en hebben ruime ervaring met kamperen met de tent, caravan en in iets mindere mate de camper.
Wij hebben de camper samen met een ander gezin; het gebruik is 50/50 verdeeld waarbij de camper in principe in het voor en naseizoen tot onze beschikking is. Voor ons (gezin met opgroeiende kinderen) is dit de ideale periode, de camper verlengt ons kampeerseizoen aanzienlijk. In de zomermaanden trekken wij altijd (met de vouwwagen) op de bonnefooi van camping naar camping rond, typisch zo'n 5 campings per vakantie.

Het gemak van altijd gereed staan van de camper als onderkomen (zodra de motor uit is hoeft er in principe niets te gebeuren) en de off-the-grid autonomie maakt add-hoc tripjes gemakkelijk mogelijk. Het mogen staan op camper plaatsen (wat met caravan niet mag) geeft aanzienlijk meer keuzevrijheid, met name buiten het hoogseizoen of bijvoorbeeld voor stedentrips.
Nadeel van de camper ten opzichte van een caravan (of in ons geval vouwwagen) is de mobiliteit; wij verblijven in het hoogseizoen graag in de Alpen en vele wegen zijn gewoonweg verboden of heel vervelend met de camper te doen: (In ons geval: lxbxh 6,5mx2,3mx2,8m versus 4,7mx1,76mx1,67m). En voor dagtochtjes gaan wij ook regelmatig onverharde, steile wegen op, dit gaat echt niet met onze/de camper en ik overweeg zelfs om onze auto voor een 4WD uitvoering te vervangen.
In stedelijk omgeving naar de plaatselijke marktjes of winkels is het vinden van een parkeerplaats voor de camper ook geen sinecure. Een caravan laat je op de camping achter en met de losse trekauto is het veel gemakkelijker een parkeerplaats te vinden dan met een 6+meter camper. Een compacte buscamper (nugget of california coach oid) zou oplossing kunnen bieden maar die bied veel minder leef en bergruimte dan een typische caravan.

Interessante keuze en discussie! Ook voor ons ligt het voor de hand om te zijner tijd 100% voor een camper te gaan, ik weet alleen nog niet hoe met de nadelen om te gaan en lees dus met interesse mee. Voorlopig hoop ik nog even van de voor ons gunstige combi Camper/Vouwwagen te genieten ;-)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1936
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Zadowolony »

Wij doen boodschappen (bijna) altijd op de fiets, inderdaad soms wat ver, maar ik vind het heerlijk om in beweging te zijn ivm rugklachten.
Achter de fiets van mijn man hangt een hondenfietskar waar we heel veel boodschappen in kunnen doen, dus dat maakt ons flexibeler.
Camper is voor ons alleen voor vervoer, opslag, slapen, wc en koelkast. Rest zijn we buiten, of bij minder weer zetten we de bustent op.
Wij reizen (nog) weinig, gebruiken de bus soms toch nog een beetje als caravan (die ook nog zowat nieuw was toen we m verkochten omdat we altijd buiten zijn).
Wil graag een plek ontdekken en heb geen behoefte elke dag in die auto te zitten.
Maar de caravan is echt een sleurhut, een heel gevaarte achter je auto. De bus is lekker compact en rijdt lekker door. Moet je er natuurlijk geen aanhanger achter doen, want dan zie ik het voordeel van een camper minder.
Plaats reactie