Ervaring compressorkoelkast?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Ervaring compressorkoelkast?



Bericht door Kampeermark »

Hi allemaal.

Ik ben nu zover in mijn zelf bouw dat ik mij op het type koelkast ga toespitsen. Nu zijn er diverse merken 12v compressorkoelkasten, indelB, dometic, webasto etc.

Graag advies van mensen. Er zit soms 250eu prijsverschil in en dat is de moeite..

Mark

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 522
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Ervaring compressor koelkast



Bericht door deutz »

Hier een Indell B, werkt perfect!
niet geschoten is altijd mis!
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ervaring compressor koelkast



Bericht door myway »

De indelB en de isotherm zijn de zelfde kasten en komen uit de zelfde fabriek.
Van de isotherm is er nog een uitvoering die wat duurder is, dat komt door een wat andere deur.
Van Dometic zijn er de crx en cre uitvoering.
De cre kast zal je op de site van Dometic niet vinden, dit is een goedkopere uitvoering van de crx.
Wat ik makkelijk vind aan deze kasten dat het vriesvak er met één hand is uit te halen.
Op de cre zit wel een andere compressor die iets meer verbruik geeft.
Zowel Thetford als Dometic hebben een smalle hogere compressorkast.
Dometic de cr 10.4 in twee maten.
Thetford de t1090 en de t1152
De Thetford werkt alleen op 12 volt, dit in tegenstelling van alle andere die ook op 24 volt werken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ervaring compressor koelkast



Bericht door kampo »

De kwaliteit en prijs is in grote lijnen vergelijkbaar tussen die merken.
Inox modern front kost meer als ouderwetse witte deur.
Het stroomverbruik is in de praktijk sterk vergelijkbaar omdat de merken bijna dezelfde techniek gebruiken. Chinese compressor is goedkoper als kwalitatief betere Secap/Danfoss
Op papier staat wel eens wat anders.
Maak die vergelijking tussen de merken dus niet maar begin met de buiten afmetingen en je beschikbare plaats. Hou rekening met de extra benodigde ruimte voor de beluchting en ontluchting. Zonder luchtcirculatie achteraan krijg je een slecht koelresultaat en hoog stroomverbruik.
Een comfortabele koelkast moet toch wel minstens 90 liter zijn, beter 130 of meer.
Dan vallen verschillende modellen meteen af en blijft er in veel gevallen slechts 1 passend model over.
Vervolgens kijk je naar de indeling, met of zonder mini vriesvak.
Met vriesvak is het stroomverbruik automatisch veel hoger. Logisch.
In de kleine gaan geen grote cola of waterflessen van 2 liter, als er zelfs geen fles van 1,5 liter of hogere witte wijnfles in past zit je met een probleem.
Openingshendel op de zijkant is beter als in het midden van de deur.
Ook bij het comfort van die hendel daar zit nogal wat verschil op.
De stevige rij-vergrendeling van de deur is belangrijk. Zonder vergrendeling is niet te doen in een camper.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ervaring compressorkoelkast?



Bericht door myway »

In Schijndel staan alle modellen in de winkel en kunnen ook wel beluisterd worden.
De cr 10.4 maakt iets meer geluid door de afdek kast boven op de koelkast.
saagstree
Berichten: 1754
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Ervaring compressorkoelkast?



Bericht door saagstree »

Wij hadden er eentje in onze vorige camper koelen was perfect maar werd gek van het regelmatig aanslaan in de nacht.
Ik slaap vrij licht en vond dat hij wel veel aanging per uur.
Nu weer standaard koel en vries combi automaat, stil en werkt ook prima alleen wij gaan niet meer in hoog zomer.
geniet van elk vrij uurtje
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Ervaring compressorkoelkast?



Bericht door NoStress »

Ook ik heb de indell B en bevalt uitstekend qua gebruik en geluid.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ervaring compressorkoelkast?



Bericht door henk en lila »

Ook wij dik tevreden met onze Waeco CD 30 koellade. Ja, maar 30 liter. Snap niet hoe we het er mee redden als we 6 weken op pad zijn. :-B
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaring compressor koelkast



Bericht door Aloys »

kampo schreef:
do 23 apr 2020, 7:52
Een comfortabele koelkast moet toch wel minstens 90 liter zijn, beter 130 of meer.
Ik moet er niet aan denken, zo'n bakbeest in de kampeerauto! Dat is toch geen kamperen meer? :D :wink:

Wij hebben een Waeco MDC-65, die is 64 liter. Prima ding, laag stroomverbruik, koelt uitstekend.
Het kleine vriesvak is koud genoeg om er ijs in te maken en/of te bewaren.
Als ik nu, na 20 jaar en twee zelfbouwcampers, nóg een keer zelf een camper zou inbouwen,
dan werd het weer zo'n pakweg 65L compressorkastje.

En op mooie, warme zomerdagen is één 100Wp zonnepaneel voldoende om de koelkast op te laten
draaien (dagopbrengst = koelverbruik = ca. 35Ah).
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ervaring compressorkoelkast?



Bericht door kampo »

Een beetje realisme ?
Het begrip comfortabel (90 à 130 liter) valt inderdaad niet te definiëren. Dat is zo individueel.
We hebben in ons leven veel gehad en ook steeds tevreden geweest. Zelfs met extreem weinig.
Sinds onze tent kampeertijd van de koelbox met vries elementen, 9 liter Peltier, via 30 liter compressor, daarna 120 absorptie enz... tot een huidige compressorkoelkast met diepvriesvak. Thuis niet anders , zeker meer als 5 koelkasten versleten.
Plots vele ervaringen later is het jaartal 2020 en ben ik net zoals de campers in die jaren mee geëvolueerd.
Op NIEUWE campers, op Ducato basis, kom je vandaag bijna nooit een kleine 65 liter koelkast tegen.
Ja 65 liter dat mag van mij, daar is niets mis mee behalve dat ik het een zelfbouwer in 2020 niet ga aanraden.
Op een kleiner voertuig als een Ducato, is een kleine compressorkoelkast of box dan weer wel gebruikelijk, als er niet meer plaats is.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ervaring compressorkoelkast?



Bericht door henk en lila »

Leuk Kampo. Qua evolutie ben ik dan nog een Neanderthaler zeker, haha. TS heeft een L3H2 dus daar past wél iets meer in. Maar of het nou een grote of een kleine is: gewoon redeneren vanuit je behoefte. We zijn er al 5 jaar gelukkig mee.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ervaring compressor koelkast



Bericht door de Jonckheer »

Aloys schreef:
do 23 apr 2020, 13:11
kampo schreef:
do 23 apr 2020, 7:52
Een comfortabele koelkast moet toch wel minstens 90 liter zijn, beter 130 of meer.
Ik moet er niet aan denken, zo'n bakbeest in de kampeerauto! Dat is toch geen kamperen meer? :D :wink:

Wij hebben een Waeco MDC-65, die is 64 liter. Prima ding, laag stroomverbruik, koelt uitstekend.
Het kleine vriesvak is koud genoeg om er ijs in te maken en/of te bewaren.
Als ik nu, na 20 jaar en twee zelfbouwcampers, nóg een keer zelf een camper zou inbouwen,
dan werd het weer zo'n pakweg 65L compressorkastje.

En op mooie, warme zomerdagen is één 100Wp zonnepaneel voldoende om de koelkast op te laten
draaien (dagopbrengst = koelverbruik = ca. 35Ah).
Wat ben ik dan aan het doen met een 268 liter koel-vries cominatie? :lol: :lol: :lol:
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ervaring compressorkoelkast?



Bericht door DJSmiley »

Ik heb zelf een (relatief goedkope) compressorkoelBOX.

Bewust gekozen voor een koelbox ipv koelkast. Prijs was een stuk gunstiger en kwa inhoud voor mij meer dan voldoende. En een koelbox heeft minder koudeverlies dan een koelbox (al maakt dat pas meer verschil als je m tig keer open en dichtdoet).

In mijn geval is het de Mobicool FR40 geworden (Tegenwoordig is er alweer een opvolger). Kostte 300 euro en is zowel 12V als 230V. Fan maakt wel wat geluid maar die is prima te vervangen door een stillere (10 euro ofzo).
Ik zie dat de nieuwe (MCF40) ook iets gezakt is in prijs, 276 op Amazon.de.
(Enige verschil is dat de oude tot -10 koelt, de nieuwe tot -15). Maakt voor mij niets uit want ik gebruik m toch niet als vriesbox.

Een Indel of CRX is wel een klasse hoger, maar ook een heel andere prijsklasse.

Alternatief is zelf een koelkast te bouwen. In de bootrecreatiehoek zie je genoeg koelkastelementen te koop die je zelf kan inbouwen. Dan kun je ook de isolatie beter doen indien gewenst dan een af-fabriek ding.

En hoeveel liter.. 't is net waar je de ruimte voor hebt / kwijt aan wilt en wat je wensen zijn. Sommige zijn al tevreden met 1 koud blikje. Dat is toch een persoonlijke keuze. Enige is dat je wel de energiebehoefte moet kunnen leveren, dus accu's / solar moeten wel enigszins matchend zijn.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ervaring compressorkoelkast?



Bericht door kampo »

henk en lila schreef:
do 23 apr 2020, 15:10
Leuk Kampo. Qua evolutie ben ik dan nog een Neanderthaler zeker, haha. ...
Zet eens een foto dan kunnen we het beoordelen :P


Haha
De minimale KK afmetingen hebben ook met culturele verschillen te maken...
In Duitsland moeten er 0,4 bierflesjes in passen
Fles Prosecco voor de Italianen
Belgen en Fransen: lengte van een Elzas wit en diameter van een rode Bourgogne
Nederland brik karnemelk van 1 liter :-B
Groeten Kampo
Plaats reactie