Beste gassysteem voor Oost-Europa?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
ashgard
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 22:16

Beste gassysteem voor Oost-Europa?



Bericht door ashgard »

Goedemorgen,

Misschien is deze vraag al eerder gesteld, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Wij willen volgend jaar een half jaar door Oost Europa (Kroatie, Montenegro, Albanie, Griekenland, Roemenia, Bulgarije) trekken met onze (kleine) camper. Ik zit nog een beetje met welk gassysteem ik het beste kan gebruiken. Het is alleen om te koken, dus een paar kg voldoet mits we kunnen vullen. Vorig jaar zijn we een paar weken in Hongarije e.o. geweest en weet nu dat het daar heel lastig is om het campinggaz systeem te ruilen. Dat is wat we nu hebben en hier wil ik vanaf.

Ik wil dus eigenlijk overstappen naar een systeem wat ook niet te groot is maar wel goede service heeft om te laten vullen. Ik zit te denken aan een propaan of butaangasfles. Bijv https://www.dewitschijndel.nl/catalogse ... urer=11329. Die kosten niet veel en kunnen gevuld worden. Maar weet iemand toevallig of dat daar ook mogelijk is en wat ik daarvoor allemaal nodig heb (bijv. verloopnippel, ...?)

Ik sta ook open voor een ander systeem (behalve campinggaz).

Ik hoor graag jullie advies en ervaringen.

Alvast bedankt & vriendelijke groet Ashgard
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Beste gas systeem oost europa



Bericht door Cee Pee »

Bijna ieder land heeft zijn eigen systeem dus losse flessen vullen is een heel gedoe.
Maar als het echt alleen om te koken is zal het verbruik niet zo bijster veel zijn.
Dus mijn vraag is; weet je ongeveer hoeveel je verbruikt en ook niet onbelangrijk hoeveel ruimte heb je voor gasopslag?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
ashgard
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 22:16

Re: Beste gas systeem oost europa



Bericht door ashgard »

Cee Pee schreef:
wo 08 apr 2020, 8:24
Bijna ieder land heeft zijn eigen systeem dus losse flessen vullen is een heel gedoe.
Jammer om te horen dat er niet 1 goed systeem lijkt te bestaan. Er moet toch wel iets bestaan wat je overal kan gebruiken, maar misschien ben ik weer te optimistisch. Wat doen andere mensen dan?
Cee Pee schreef:
wo 08 apr 2020, 8:24
Maar als het echt alleen om te koken is zal het verbruik niet zo bijster veel zijn.
Dus mijn vraag is; weet je ongeveer hoeveel je verbruikt en ook niet onbelangrijk hoeveel ruimte heb je voor gasopslag?
We doen ongeveer 6weken met de R907 campinggaz fles. Die heeft een inhoud van 2.75kg.

Ruimte is beperkt, want we hebben een camperbusje en zijn met 2 volwassen + 2 kinderen. De R907 heeft een afmeting van 200mm diameter en 250mm hoogte. qua hoogte heb ik nog wel wat (500-600mm moet lukken). Qua diameter kan ik ook nog wel iets hebben.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Beste gas systeem oost europa



Bericht door Cee Pee »

Het is niet de goedkoopste oplossing maar misschien is een kleine LPG fles of tank een optie en dan met een buitenvuller.
Dan kun je wel in veel landen tanken en met het kleine verbruik zing je het ook zomaar drie vier maanden uit.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
ashgard
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 22:16

Re: Beste gas systeem oost europa



Bericht door ashgard »

Ok, ik heb toch een ander topic gevonden: viewtopic.php?t=8458468

Dan is LPG misschien ook wel een optie. De vragen zijn dan:
- Is LPG goed vulbaar in andere Oost Europese landen?
- Kan de LPG fles echt met propaan en LPG gevuld worden? maakt dat voor de gasdrukregelaar nog uit?
- Is het vullen van een LPG fles in NL met propaan wel legaal?
- Als ik 6w met een campingaz 907 (2.75kg vulling) doe, hoe lang zou ik dan doen met een LPG fles met 5kg vulling (is dat dan ongeveer 2x zo lang?)
- Zou zoiets voldoen? Qua afmeting moet dat wel passen: https://multiflame.nl/product/safefill- ... fles-5-kg/
ashgard
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 22:16

Re: Beste gas systeem oost europa



Bericht door ashgard »

Cee Pee schreef:
wo 08 apr 2020, 8:48
Het is niet de goedkoopste oplossing maar misschien is een kleine LPG fles of tank een optie en dan met een buitenvuller.
Dan kun je wel in veel landen tanken en met het kleine verbruik zing je het ook zomaar drie vier maanden uit.
Ah we berichten net na elkaar. Hier zat ik ook naar te kijken. Het systeem is mij nog onbekend.
- Heb ik aan een buitenvuller genoeg?
- Of heb ik nog verloopnippels nodig?
- Ik zal ongetwijfeld een andere gasdrukregelaar nodig hebben?
- Advies voor een goede winkel waar ik het bovenstaande kan kopen?
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Beste gas systeem oost europa



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Goed idee! Prachtige reis door het Oostblok. Koken hoeft hier maar heel weinig omdat je in die landen heel lekker en goedkoop kunt eten, dus je normale flesje voldoet prima. Overigens zijn er wel camping gaz ruilstations in die landen alleen is het goed om van te voren een adressenlijst te maken. Dit omdat verschillende van die landen in de dure telefoonkostencategorie 2 zitten. Groet Eric
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Beste gas systeem oost europa



Bericht door Bob Diesel »

Die 5 kg lpg is niet verkrijgbaar :!:
En gezien de investering in LPG,, is er geen mogelijkheid een 2e 907 fles mee te nemen
voor een habbekrats te koop op MP
je schrijft dat die 25cm hoog is en dat jetot 60cm ruimte hebt
dus je kan ze ,eventueel met een stuk schuimrubber er tussen op elkaar kwijt :idea:

en is de eerste leeg ,heb je 6 weken de tijd om hem te ruilen voor vol
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Beste gas systeem oost europa



Bericht door javanes »

De gegevens van een 5kg lpg dampgasfles:

Hoogte 47 cm
Diameter 24.5 cm
Vulling 11,6 liter (80% van 14,5 liter)
Leeggewicht 7.3 kG
Vergelijkbaar met 5 kg propaan fles

https://www.gasproducten.nl/rv-bottle-l ... liter.html
https://multiflame.nl/product/rv-bottle ... les-26-5l/
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Beste gas systeem oost europa



Bericht door Bob Diesel »

Mijn niet verkrijgbaar was deze
gepost door ts zelf

https://multiflame.nl/product/safefill- ... fles-5-kg/
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Beste gassysteem voor Oost-Europa?



Bericht door ariedekreij »

Ga van het gas af! Neem Coleman branders, je hebt ze alleen oo Coleman brandstof èn op Coleman brandstof en gewone benzine. Je kunt Coleman brandstof ook in 5 liter jerrycans kopen, Google even op kookpunt benzine of wasbenzine. Dat is precies hetzelfde. Het voordeel van ervan dat er minder schadelijke stoffen in zit, ik dacht geen benzeen. Ik gebruik het ook voor m’n aggregaat en koop het in 5 l jerrycans in een zaak die gras-, circelmaaiers en kettingzagen verkoopt. Kost iets van €3,50 oer liter.
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Beste gassysteem voor Oost-Europa?



Bericht door peter possl »

Ik heb een lijst van gasvuladressen butaan en/of propaan flessen in europa voor je van de organisatie EuropaCamperpunt.
Dit zijn dus geen lpg stations, maar vuladressen voor propaan/butaan.
Als jij even je mailadres stuurt via een PB dan mail ik jou het pdf dokument,dan zend ik je de pdf.
Groet
Peter
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Beste gassysteem voor Oost-Europa?



Bericht door henk en lila »

In landen waar je ze niet kunt ruilen, kun je ze vaker wel laten vullen, zoals wij ooit in Bulgarije onze 904 lieten vullen voor omgerekend 2 euro. In Tsjechië lukte dat dan weer niet, maar dat kwam vooral door die chagrijnige bediende, denk ik.
Wij hebben met zijn tweeën twee keer 904, eentje reserve.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Beste gassysteem voor Oost-Europa?



Bericht door appellover »

Ik zou 2 flessen campinggaz 907 meenemen ,wij kookten vroeger bij overwinteren 4 maanden op 1 zo’n fles en kookten iedere dag .
Lijkt mij een lpg te grote investering voor die ene keer.
Alleen koken gebruikt heel weinig .



Gr.
Ron
Laatst gewijzigd door appellover op wo 08 apr 2020, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie