Brandblusser: gebruik geen poederblusser!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Brandblusser: gebruik geen poederblusser!



Bericht door seth_space »

Interessante oplossing.
Wel het ontsteken met de cap ziet er niet echt gebruiksvriendelijk uit. Sterker, ik weet zeker dat het een groep gebruikers gaat remmen om een dergelijk apparaat te gebruiken. Daar mag dus nog wel wat ontwikkelwerk aan besteed worden.

Ook het al genoemde nadeel dat de spray niet even onderbroken kan worden. Het standaard brandweer advies ( en BHV cursussen) blus met korte stoten als je een kleine blusser gebruikt.
Spray blussers hebben dat voordeel wel, je kunt de ca 35 sec blusvermogen zo optimaal gebruiken en zijn aanzienlijk goedkoper. ( tot wel 50% afh van merk)

Maar groot voordeel is natuurlijk wel het gegeven dat die potassium blusser ca 10 jaar meegaat en geen vorm van onderhoud nodig heeft.
Juist in een camper waar dat ding vaak een saai leven mag leiden wel voordelig. Een sprayblusser zou je elke 4 a 5 jaar moeten vervangen: preventief.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Amazone
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 9:28

Re: Brandblusser: gebruik geen poederblusser!



Bericht door Amazone »

Ik wilde toch een reactie geven. Het ontsteek mechanisme is ontworpen voor eenvoud en het niet kunnen weigeren. Als je bang bent het kapje kwijt te raken, zal deze met een touwtje verbonden moeten worden. Bij militair of professioneel gebruik word dit gedaan. Alle andere vormen van ontsteken beïnvloeden de betrouwbaarheid.
De Condensed Aerosol blussers kunnen niet onderbroken worden omdat je blust met een soort gas en daarmee wil je constant het vuur inpakken. Schuim of poeder spuit je op het vuur, wat zal afdekken of er een reactie mee aangaat. Dit is een andere manier van blussen.
De sprayblussers die ik tegen kom hebben een blusduur van ongeveer 25 seconden. Een klacht die ik vaker hoor is dat sprayblussers wel eens weigeren vooral de goedkope blussers. En vaak kom je daar achter als je hem nodig hebt. Sprayblussers hebben een houdbaarheid van 2 tot 3 jaar
Dan moeten ze niet te lang in de winkel liggen.
Ik zie de FSS blussers ook alleen voor mensen die bewust iets aan hun veiligheid willen doen en op een schone manier een brand willen blussen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Brandblusser: gebruik geen poederblusser!



Bericht door seth_space »

Een blusser waar je onderdelen van kwijt kunt raken die de werking meteen beeindigen is zoals ik al aangeef geen goed ontwerp.
Daarnaast is het aansteken een "eng" karweitje waar aardig wat gebruikers op zullen afkanppen.
Prima techniek maar verre van gebruikers vriendelijk.
Of spray blussers soms weigeren kan ik niet beoordelen en dat lijkt me ook een beetje een gekleurd verhaal vanuit de concurrentie.
Een blusser thuis kan alleen branden blussen in het eerste beginstadium en moet dus meteen en zonder gedoe werken. De spanning/chaos is meestal al extreem hoog bij een huisbrand en dan is eerst een reeks van handelingen uitvoeren voordat je kunt blussen, zeker wat complexe zoals het ontsteken van je blusapparaat een fikse drempel.
Let wel: de achterliggende techniek is prima en uitermate geschikt voor blussen maar de uitvoering is wat beroerd.
( volgens de fabrikanten van sprayblussers is de werkingsduur meestal ca 35 seconden. Die claim heeft dezelfde waarde als de claim die over de potassiumblusser gegeven wordt)
https://blog.nlvi.nl/2017/07/spraybluss ... abels.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie