Wie heeft een recente Benimar Cocoon?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



Bericht door Charm »

Omdat de levering van onze nieuwe camper tot nader order is uitgesteld, wil ik me alvast gaan verdiepen in de stroomvoorziening van deze camper. Wij krijgen de 463 Northautokapp van 2020 met Ford motor.
Ik ben op zoek naar de apparatuur (merk, model) die wordt toegepast waaronder de lader, schakelkasten, charge booster etc. Ook de Solar Charger die standaard wordt gemonteerd samen met het 140Wp zonnepaneel en de AGM accu. Wie heeft deze gegevens voor mijn samen met zo mogelijk het schema van de installatie?

Mijn plan is om een lithium accu te gaan plaatsen en dan is het handig te weten wat ik eventueel aanvullend nodig heb.

Ik heb al wat mailtjes gestuurd naar Dicar in België en dat heeft nog niets opgeleverd.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Lambiek
    Berichten: 915
    Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
    Locatie: Brabant

    Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



    Bericht door Lambiek »

    Even bellen naar dicar ??
    .
    jurgenc
    Berichten: 1866
    Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
    Locatie: Limburg, België

    Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



    Bericht door jurgenc »

    Staat hier al iets tussen?
    https://support.dicar.be/hc/nl

    Uit een mail van Dicar aan zijn klanten:
    Zoals de meeste bedrijven moesten ook wij onze deuren sluiten tot nader te bepalen datum.
    H20
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



    Bericht door Charm »

    Dank. Op de site had ik al rondgekeken en dat leverde weinig op. Dicar is gesloten maar per email en telefonisch gewoon bereikbaar, staat aangegeven. Als ik niets op mijn mails verneem, ga ik zeker even bellen.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      jurgenc
      Berichten: 1866
      Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
      Locatie: Limburg, België

      Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



      Bericht door jurgenc »

      Werkte in het verleden ook beter.
      Zal nu niet van toepassing zijn, maar een gouden tip als Dicar terug op normaal werkgebied draait. Bel de dienst na verkoop niet op de eerste dag na een weekend of vakantie. Dan is het er altijd een gekkenhuis. Al degenen die tijdens het weekend een probleem hebben vastgesteld, bellen dan. Bel je een of twee dagen later, dan is het al heel wat rustiger.
      H20
      Gebruikersavatar
      Zonneke
      Berichten: 1751
      Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

      Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



      Bericht door Zonneke »

      Heb een benimar van 2019 . Niet de 463 maar de 494. Wat betreft stroomvoorziening zal er niet veel verschil zijn .
      Het meeste wat aan boord zit is van het merk CBE . Controlpanel is PC180 , lader is cb516 , solarregelaar is PRS300.
      Verdere info vind je hier : https://www.cbe.it/en/
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



      Bericht door Charm »

      Dank voor deze info. Het paneel herken ik want dat zit ook in onze nieuwe camper. Jammer dat de lader geen Lithium aan kan. De solarregelaar kan ook geen Lithium aan en is gewoon PWM. Wij laten een tweede zonnepaneel bijplaatsen en ik vrees dat deze als tweede paneel op de lader zal worden geplaatst. Zit er nog iets van een charge booster bij? Wij krijgen een AGM accu en die zal nooit volraken via de dynamo. (Ik neem aan dat onze Ford een intelligente dynamo heeft.)

      Al met al zal ik het eea moet vervangen als ik op Lithium wil overgaan.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        jurgenc
        Berichten: 1866
        Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
        Locatie: Limburg, België

        Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



        Bericht door jurgenc »

        Vraag na wat in het fabriek wordt geïnstalleerd en wat bij de dealer. Wat bij de dealer geïnstalleerd wordt, kan je toch vragen om, mits bijbetaling, dadelijk het juiste te laten installeren.
        H20
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



        Bericht door Charm »

        Dank. Als ik het overzicht heb, zal ik zelf de benodigde spullen bestellen en monteren. Lithium was sowieso niet mogelijk zei Dicar toen ik er bij de aankoop naar vroeg. Inmiddels heb ik ook een mail gestuurd naar Beninar in Spanje. Alles is dicht daar ook en dus is het afwachten of mails nog wel worden beantwoord.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Gebruikersavatar
          't Busje
          Berichten: 5765
          Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
          Locatie: Velsen

          Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



          Bericht door 't Busje »

          Charm schreef:
          zo 05 apr 2020, 12:49
          Al met al zal ik het eea moet vervangen als ik op Lithium wil overgaan.
          Ik heb met een af-fabriek CBE installatie niets hoeven vervangen voor de installatie van de LFP accu, maar wij hadden af-fabriek/af-dealer geen zonnepanelen. Onze Euro 5 heeft geen intelligente dynamoregeling. Voordat wij overgegaan zijn op een LFP huishoudaccu, hadden wij een af-fabriek AGM huishoudaccu, die ook met de dynamo altijd helemaal opgeladen werd. Nu met de LFP accu heb ik de CB 516 acculader uitgeschakeld. De zonnepanelen zijn voldoende om de LFP accu bij stilstand op te laden.
          Evert

          Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
          Gebruikersavatar
          Zonneke
          Berichten: 1751
          Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

          Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



          Bericht door Zonneke »

          Keuze voor lithium is ook iets , eens het budget het toelaat , wat uit gewichtsoverwegingen op het verlanglijstje staat.
          De Benimars zijn met hun 7m43 beperkt qua laadvermogen en daarmee valt voor ons nog de grootste winst te behalen.
          Het zijn zeker niet de lichtste in hun categorie .
          Gebruikersavatar
          Charm
          Berichten: 3453
          Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

          Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



          Bericht door Charm »

          Aan het eind van de middag had ik al een reactie van de Benimar fabriek! Dat is nog eens service waar je blij van wordt :-) En het nieuws was erg goed. Onze Benimar is uitgerust met een moderne Redarc BCDC1240D dual charger/booster met een laadstroom van max 40A. Dit apparaat bevat een laadbooster voor Euro5/Euro6 motoren met al of niet een intelligente dynamo. Daarnaast bevat het ook een MPPT charger voor zonnepanelen. De lader is natuurlijk geschikt voor Lithium accu's. Het is een prachtig apparaat met interessante mogelijkheden. Ik ben hier uitermate content mee.
          De 220V lader daarentegen is de standaard CBE516 die niet geschikt is voor Lithium. Die gaat dus vervangen worden.

          En nu op zoek naar een LifePo4 accu op Aliexpress van rond de 100Ah. Ik heb er al één op het oog van rond de 550Euro die vanuit Duitsland wordt verscheept. Hierdoor zijn er geen door mij nog op te hoesten douanekosten en BTW. So far so good.
          Bijlagen
          0002093_dual-input-40a-in-vehicle-dc-battery-charger.jpg
          0002093_dual-input-40a-in-vehicle-dc-battery-charger.jpg (78.45 KiB) 4917 keer bekeken
            --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

            Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
            Gebruikersavatar
            Metor
            Berichten: 963
            Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

            Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



            Bericht door Metor »

            Geweldige service rechtstreeks van de Benimar fabriek :thumbup:
            Dat kun je van veel andere grote merken niet zeggen.
            Heb je trouwens een link van die accu's die vanaf Duitsland geleverd worden?
            Gebruikersavatar
            Charm
            Berichten: 3453
            Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

            Re: Wie heeft een recente Benimar Cocoon?



            Bericht door Charm »

            #Aliexpress € 516,01 | 12V105AH LiFePo4 12.8V100ah Battery with 100A BMS Coulometer Boat RV Yacht Party Light Outdoor Power Solar Energy Storage UPS
            https://a.aliexpress.com/_BPWhHP
              --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

              Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
              Plaats reactie