Motorrijtuigenbelasting op basis van rijklaar(!) gewicht

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Eddie1942
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 31 jul 2016, 16:38
Locatie: Didam

Motorrijtuigenbelasting op basis van rijklaar(!) gewicht



Bericht door Eddie1942 »

Ik heb een HYMER HC372 buscamper, gemaakt in december 2012 en ingevoerd in Nederland in april 2014.
Rijklaar gewicht 3080 kg (volgens kentekenbewijs) en een ledig gewicht van 2865 kg (volgens de RDW gegevens)
Over die 2865 kg betaal ik dus de Motorrijtuigenbelasting.

Vorige kreeg ik van de RDW onderstaand bericht:

Citaat:
De Belastingdienst is van plan om de MRB te heffen op basis van de geregistreerde massa rijklaar en niet, zoals nu, de massa ledig.
Om dit voor de houders van het voertuig neutraal te laten verlopen is er van het principe uitgegaan dat de massa ledig bepaald wordt volgens de formule: massa rijklaar – 100kg.
Dus hieruit volgt dat alle motorvoertuigen met als voertuigcategorie M of N, geregistreerd moeten staan met een verschil van 100 kg tussen de massa rijklaar en massa ledig.
Omdat de Belastingdienst dus op een ander manier gaat heffen, is er een controle op het kentekenregister uitgevoerd.
Bij deze controle voldeed de registratie van uw voertuig niet aan het principe dat er 100 kg verschil moet zitten tussen ledig en rijklaar.
Dat was immers 115 kg.
Daarom is er een onderzoek gedaan op de registratie van uw voertuig.
Uw camper is in Nederland toegelaten op basis van een eerdere registratie in Duitsland.
Op het eerder afgegeven Duitse kentekenbewijs staat: In Europa is afgesproken dat er onder item G. de massa rijklaar vermeld moet zijn. Dat is dus 3080 kg.
Op het voor uw voertuig afgegeven CVO (fabrieksopgave) staat: Ook dus 3080 kg.
Daaruit volgt dus dat de massa rijklaar 3080 kg is. Dat komt ongeveer overeen met de door u vastgestelde massa rijklaar van 3070 kg.
Einde citaat

Op mijn kentekenbewijs staat inderdaad een rijklaar gewicht van 3080 kg, maar er staat als ledig gewicht 2865 kg, dus 215 kg verschil.
Met de nieuwe regeling zou ik er dus 215 kg - 100 kg = 115 kg op achteruit gaan en dat betekent dus dat ik in een hogere belastingschaal komt.

Na een klacht van mij aan de de RDW schrijft de RDW dat er destijds als ledig gewicht een verkeerd gewicht is ingevoerd.
Zij nemen bij deze manier van MRB-berekening het rijklaar gewicht als basis en trekken er dan 100 kg vanaf.
Je zou toch eerder zeggen dat je het ledig gewicht (fabrieksopgave) als basis neemt en tel daar 100 kg bij om het fictieve rijklaar gewicht te krijgen.
Zij accepteren niet dat er 215 kg verschil is tussen het rijklaar en ledig gewicht van mijn buscamper.

Heeft iemand eerder met zo'n probleem te maken gehad ?
Weet iemand een goede raad ?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door javanes »

Langs de RDW gaan en het werkelijk ledig gewicht opnieuw vast laten stellen.
Maar het zit er dik in dat u dan aan hoger ledig/rijklaar gewicht komt, dus toch maar niet laten doen. :wink:
Op het voor uw voertuig afgegeven CVO (fabrieksopgave) staat: Ook dus 3080 kg.
En dat is wat normaal wordt aangehouden.
Toch vreemd, want ik kom 2 berichten tegen met een CVO van 2865 voor uw type.
https://voertuig.net/kenteken/JF983H.pdf
https://voertuig.net/kenteken/66ZVP3.pdf

Zie ook dit topic:
viewtopic.php?t=8429386&start=28
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door tonic »

Inderdaad is het zo dat er tussen massa ledig voertuig en het rijklaar gewicht normaal 100kg zit. Uw voertuig is toegelaten met een CVO verklaring in deze verklaring geeft de fabrikant aan dat het rijklaar gewicht 3080kg is.
Dat gewicht is een vast gegeven. De fabrikant geeft niet aan dat het ledig gewicht 2865kg is.
Als jij aan kunt tonen dat de massa ledig voertuig inderdaad 2865 kg is zou je een punt hebben. Je zou een afspraak kunnen maken bij de RDW voor het vaststellen van de massa ledig voertuig. Maar er zitten wel een aantal regels aan met wat er allemaal op en aan het voertuig moet zitten tijdens de weging. En ook aan de vulling van de brandstoftank zijn regels gesteld tijdens de weging.
Normaal is het zo dat het gewicht opgegeven door de fabrikant al erg aan de lage kant is, dus ik geef je in de praktijk weinig kans.

Ook op het Duitse kenteken document heeft dus die 3080 kg massa rijklaar gestaan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door hathi »

Pas maar op Eddie,na weging kan het alleeen nog maar meer worden,dus vlug accepteren,hoe sneu ook na de eerdere meevaller!
Hans
Gebruikersavatar
Eddie1942
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 31 jul 2016, 16:38
Locatie: Didam

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door Eddie1942 »

Bedankt alvast voor jullie informatie.
Vorig jaar heb ik gebruik gemaakt van de camper weegactie van de NKC.
Mijn buscamper gaf toen een gewicht van 3080 kg aan (dat lijkt op toeval want het is hetzelfde gewicht als op mijn kentekenbewijs)
Dat is inclusief de bestuurder en een VOLLE tank diesel (90 liter)

Maar ....mijn buscamper werd gewogen met een heleboel extra's die destijds bij de gewichtsbepaling van de RDW niet aanwezig waren.
Ik som op .... Oyster volautomatische Satellietschotel; 20" TV toestel; 110 Watt zonnepaneel; 16" reserveband; 16" stalen reservewiel; wielhouder voor reserveband + velg; trekhaak; omvormer; compressor waterpomp; vloermat in cabine; stalen kluisje; Bearlock; gasfles 10,5 kg; plissé schuifdeur tegen insecten;

Als ik het totaal gewicht van bovengenoemde items bij elkaar optel + 100 kg (RDW richtlijn, bestuurder plus 1/2 tank diesel), dan moet ik helemaal of dicht bij mijn huidig ledig gewicht van 2865 kg komen ?
En dat is dus het getal waarover ik MRB betaal.
In de nieuwe berekeningsmethode kom ik zeker 1 schaal hoger.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door Kroppie »

wel alle extra,s demonteren en dan naar de rdw om te laten wegen, hoe moeilijk kan iets zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door hathi »

Word wel een heel probleem Jos die automatische schotel,die zonnepanelen en die trekhaak dus in minder mate,of het dat waard is ?
Hans
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door isoplus »

Ik heb een Fiat Ducato heavy buscamper uit 2017 met semi automaatbak, ingebouwd door Clever, lengte 6,30 meter met 2 langsbedden en een eenvoudige keuken.
Dit is dus een zware 4,5 ton uitvoering!
Op mijn kenteken staat massa rijklaar 2820 kg.
Dus als het belangrijk vindt, alle extra zooi slopen dus luifel en schotel enzovoorts opdat je de camper overhoud zoals door de fabriek ooit aangeboden.
Dan laten wegen bij de RDW, het is nog maar de vraag of je dat gaat helpen omdat de fabrikant vaak wat vreemde dingen doet zoals het weglaten van het reservewiel bijvoorbeeld.
Maar vind je het de moeite waard, dan het advies van Jos volgen, succes.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door willemzon »

Kroppie schreef:
do 02 apr 2020, 12:00
wel alle extra,s demonteren en dan naar de rdw om te laten wegen, hoe moeilijk kan iets zijn.
Ik zou het ook op die manier doen met dien verstande dat ik dan eerst zou wegen bij de plaatselijke vuilstort.
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door hathi »

Als ik het goed lees,gaat het om een nieuwe manier van heffen ( voor de buscamper ? .) mocht dat zo zijn,staat er nog wat te wachten voor de zelf gebouwde camperbusjes, welke eerst gewogen zijn met een slaapzak ?.......... Belastingdienst is van plan om de MRB te heffen op basis van de geregistreerde massa rijklaar en niet, zoals nu, de massa ledig.
Om dit voor de houders van het voertuig neutraal te laten verlopen is er van het principe uitgegaan dat de massa ledig bepaald wordt volgens de formule: massa rijklaar – 100kg.
Dus hieruit volgt dat alle motorvoertuigen met als voertuigcategorie M of N, geregistreerd moeten staan met een verschil van 100 kg tussen de massa rijklaar en massa ledig.
Omdat de Belastingdienst dus op een ander manier gaat heffen, is er een controle op het kentekenregister uitgevoerd.
Laatst gewijzigd door hathi op do 02 apr 2020, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door tonic »

Natuurlijk niet. Het gaat er hier over dat bij een controle blijkt dat bij dit voertuig het verschil tussen het ledige gewicht en de massa rijklaar hoger is dan 100kg.
Dat is bij zelfbouw/tuinstoelcampertjes niet aanwezig. Het gaat hier over een administratieve fout die bij elk voertuig kan voorkomen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door hathi »

Tonic ,ik lees iets anders,maar we zullen zien,zou zomaar kunnen,nu de mrb inkomsten terug lopen
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door seth_space »

Was het niet zo dat alle vast gemonteerde zaken behoren tot het rijklaar gewicht van een te wegen voertuig?
Nu alles eraf slopen om tot een lager gewicht te komen , daarna alles terugplaatsen en vervolgens een keer een controle fuik inrijden wordt dan een wel heel dure hobby.
Accepteer je verlies zou mijn tip zijn.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Motorrijtuigenbelasting op basis van RIJKLAAR gewicht



Bericht door 't Busje »

Ik weet niet waar dit soort verhalen vandaan komen (1 april geweest?), want op de site van de RDW staat:
Gegeven 'massa rijklaar'
Op de kentekencard staat een andere gewichtsaanduiding dan op het papieren kentekenbewijs. Er wordt op de kentekencard gesproken over 'massa rijklaar' en niet meer over 'ledig gewicht'. Dit is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.

Geen invloed op motorrijtuigenbelasting
De vermelding van het gegeven 'massa rijklaar' heeft geen enkele invloed op bijvoorbeeld de hoogte van de motorrijtuigenbelasting die u voor het voertuig moet betalen. Deze wordt berekend op basis van het ledige (leeg) gewicht van een voertuig.

Is op uw kentekencard het gewicht in de rubriek ‘Massa rijklaar’ ingevuld? Trek dan daarvan 100 kg af om de gewichtsklasse te bepalen.
Zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... a-rijklaar
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie