Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?



Bericht door DigiBoy »

Wanneer ik de bodemvrijheid van mijn moto zo bekijk, dan moet ik. Insteon een oprijplaat met een lengte van minstens 180cm hebben. Anders zal de moto op de knik van de oprijplaat en aanhangwagen vast komen te zitten.

Het is blijkbaar dan toch niet zo heel eenvoudig om je moto onbezonnen in een aanhangwagen te krijgen.
Die opvouwbare en vast gemonteerde oprijplaat voor scootmobiels lijkt dan op het eerste gezicht nog de meest haalbare oplossing te zijn. Alleen moet ik nog achterhalen wat dat zoal weegt?
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?



Bericht door AadenAnke »

Nogmaals kijk eens bij ons forum lid Arli. Arjan heeft heel erg veel ervaring in/met dit soort dingen. Kijk ook een op zijn website! Er gaat een wereld voor je open.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?



Bericht door ducati 900 »

@ DigiBoy
Als je luchtvering hebt dan kun je de camper achter omhoog zetten zodat de aanhanger achter lager komt.
Dan kun je ook met een kortere oprijplaat toe.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op ma 30 mar 2020, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
frans1950
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 sep 2016, 22:08
Locatie: Geleen

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?



Bericht door frans1950 »

Mijn aanhanger heeft achter 2 verstelbare steunpoten zodat ik met het neuswiel hem wat schuin kan zetten indien nodig en dan staat de aanhanger meteen vast, echter met mijn rollatoroprijplaat raakt de mp3 de kar niet, genoeg bodemvrijheid ook als hij aan de camper hangt.
Knaus Travel Liner 640 1999
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?



Bericht door DigiBoy »

@frans1950
Dat betekent dus dat je oprijplaat een lengte heeft van niet minder dan 180cm of is dit nog te kort ivm de bodemvrijheid van de MP3. Het is maar dat ik weet wat ik moet zoeken/bestellen, hé
frans1950
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 sep 2016, 22:08
Locatie: Geleen

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?



Bericht door frans1950 »

Klopt, die van mij is 180cm
Knaus Travel Liner 640 1999
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?



Bericht door rijschoollucassen »

Wat als je nou een soort dubbele bodem maakt, waarop de mp3 buiten de aanhanger wordt vastgezet, en vervolgens met een lier in de aanhanger getrokken wordt. Hoeft niet eens een gesloten bodemplaat te zijn, een frame is voldoende.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?



Bericht door Charles Franconi »

DigiBoy schreef:
ma 30 mar 2020, 9:27
Wanneer ik de bodemvrijheid van mijn moto zo bekijk, dan moet ik. Insteon een oprijplaat met een lengte van minstens 180cm hebben. Anders zal de moto op de knik van de oprijplaat en aanhangwagen vast komen te zitten.

Het is blijkbaar dan toch niet zo heel eenvoudig om je moto onbezonnen in een aanhangwagen te krijgen.
Die opvouwbare en vast gemonteerde oprijplaat voor scootmobiels lijkt dan op het eerste gezicht nog de meest haalbare oplossing te zijn. Alleen moet ik nog achterhalen wat dat zoal weegt?
Neuswiel maximaal uitdraaien zorgt voor een kleinere hellingshoek (los van de trekhaak).

3 stevige ogen door het metaal bevestigen, motor op de rem, strippen en gaan met die banaan.
Deze winter inmiddels een 8000 km met auto in de kofferaanhanger achter de rug met 3 straps. Geen probleem.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?



Bericht door Charles Franconi »

DigiBoy schreef:
ma 30 mar 2020, 9:27
Wanneer ik de bodemvrijheid van mijn moto zo bekijk, dan moet ik. Insteon een oprijplaat met een lengte van minstens 180cm hebben. Anders zal de moto op de knik van de oprijplaat en aanhangwagen vast komen te zitten.

Het is blijkbaar dan toch niet zo heel eenvoudig om je moto onbezonnen in een aanhangwagen te krijgen.
Die opvouwbare en vast gemonteerde oprijplaat voor scootmobiels lijkt dan op het eerste gezicht nog de meest haalbare oplossing te zijn. Alleen moet ik nog achterhalen wat dat zoal weegt?
Neuswiel maximaal uitdraaien zorgt voor een kleinere hellingshoek (los van de trekhaak).

3 stevige ogen door het metaal bevestigen, motor op de rem, strappen en gaan met die banaan.
Deze winter inmiddels een 8000 km met auto in de kofferaanhanger achter de rug met 3 straps. Geen probleem.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?



Bericht door Digiwalker »

ik heb ook zo'n driewieler. Mijn achterklep van de aanhanger is 1,5 m
Volledig van hout met een paar Alu rails voor de stijfheid.
Ik rij er gewoon in tot tegen een paar wielblokken. De lier die ik had is er nu weer uit. Gebruikte die nooit.
Aanhanger 750kg max. Bakwagen 2,5 m lang


Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Plaats reactie