Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Oprijplaat voor aanhangwagen: is dat veilig?



Bericht door DigiBoy »

Wij kunnen een gebruikte gesloten aanhangwagen van iemand kopen, maar deze heeft helaas geen laadklep om onze drie-wielige moto er in te rijden. De laadklep zal minstens een 90cm breed moeten zijn en een gewicht kunnen dragen van minimaal 220Kg voor de moto alleen.
Ik vrees dat deze gezochte oprijplaat ook aan de zware kant zal uitgevoerd zijn en minder hanteerbaar wordt?

Nu vroegen wij ons hier thuis af of een losse oprijplaat wel veilig is om op de bodem van de aanhangwagen te leggen met de vrees van het wegschuiven?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6327
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door Bas vd laar »

Nu vroegen wij ons hier thuis af of een losse oprijplaat wel veilig is om op de bodem van de aanhangwagen te leggen met de vrees van het wegschuiven?
Het is inderdaad onmogelijk om zoiets vast te zetten.
Er bestaan hier geen oplossingen voor.
Niet doen dus.
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op zo 29 mar 2020, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door Kroppie »

2 (of meer)gaten in bodem en oprijplaat, en daar 2 (of meer)bouten met b.v. vleugel moeren door dan gaat die oprijplaat vlgs mij nergens ongewenst heen :idea: .
maar misschien in dit geval niet mogelijk?, dat kan natuurlijk

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 29 mar 2020, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door hwendt »

Over de gehele breedte van de aanhanger aan de achterzijde een stuk U profiel laten lassen
Dan op de oprij platen een stuk omgekeerde U profiel laten lassen en deze haken dan in elkaar. Je zou geen problemen moeten hebben.
Haal al jaren voertuigen op deze wijze uit buitenland en gebruik dit systeem op de motorwagen en op de aanhanger/ambulance.
Sommige met 2500 kilo. Als de platen maar sterk genoeg zijn en niet een amateur het laswerk verricht. Maar 250 kilo is niet zwaar dus moet makkelijk kunnen

Hugo
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door neanderthaler »

Misschien is dit een idee heb er ook 1 gebouwd ideaal :thumbup:
Bijlagen
DSCN4380.jpg
DSCN4380.jpg (159.6 KiB) 1160 keer bekeken
bi-fold-gate-3.jpg
bi-fold-gate-3.jpg (51.18 KiB) 1160 keer bekeken
bi-fold-gate-2.jpg
bi-fold-gate-2.jpg (67.95 KiB) 1160 keer bekeken
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door Janpinz »

Bas vd laar schreef:
zo 29 mar 2020, 12:27
Nu vroegen wij ons hier thuis af of een losse oprijplaat wel veilig is om op de bodem van de aanhangwagen te leggen met de vrees van het wegschuiven?
Het is inderdaad onmogelijk om zoiets vast te zetten.
Er bestaan hier geen oplossingen voor.
Niet doen dus.
Ja, krijg je dat weer..ongefundeeerde uitspraken en discussie
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8485
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door EasyBee »

Kroppie schreef:
zo 29 mar 2020, 12:28
2 (of meer)gaten in bodem en oprijplaat, en daar 2 (of meer)bouten met b.v. vleugel moeren door dan gaat die oprijplaat vlgs mij nergens ongewenst heen :idea: .
maar misschien in dit geval niet mogelijk?, dat kan natuurlijk

jos
Nou heb ik tegenwoordig wel een andere motor, maar het gaat om het idee van Jos hierboven.
Ik heb een simpele trailer voor de motor, niks gesloten bak.
Ik rijd de motor er op en de oprijplaat ligt daarna tijdens vervoer plat op de vloer naast de motor. 2 Gaten door de oprijplaat en door de vloer van de aanhanger met lange bout en vleugelmoer vastgezet. Gaat helemaal nergens heen. Gaat al meer dan 10.000 km goed.
P1000059.JPG
P1000059.JPG (213.69 KiB) 1086 keer bekeken
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
frans1950
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 sep 2016, 22:08
Locatie: Geleen

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door frans1950 »

Is voor een Piaggio mp3? Ik heb een uitvouwbare oprijplaat voor een scootmobiel overgenomen, in het midden versterkt met een extra aluminium profiel, aan de oplegkant 2 gaten geboord en ook in de aanhanger waardoor hij daaraan gefixeerd zit en met een electrische lier trek ik hem de aanhanger op. Aan de zijkant heb ik 2 beugels gemaakt waar de oprijplaat op zijn kant in past en gefixeerd kan worden.
Knaus Travel Liner 640 1999
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13432
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door hathi »

Er zijn natuurlijk legio wielklemmen voor een motor ,maar in een gesloten bak iets fatsoenlijk vast zetten,is al een probleem,en niet alleen omdat je zelf al vast zit!
Hans
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door DigiBoy »

Het is inderdaad voor een MP3 moto.

Ik wil wel eens weten hoe die lier er precies uitziet en waaraan jij dit aan de MP3 bevestigd?
Heb je hier als MP3 gebruiker ook enkele foto's van :?:

Aangezien het achterwiel over de scharnieren en tussen de platen rijdt, veronderstel ik dat onderstaande oprijplaat hiervoor niet geschikt is?

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door DigiBoy op zo 29 mar 2020, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
frans1950
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 sep 2016, 22:08
Locatie: Geleen

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door frans1950 »

Het is een oude kleine 12 volt lier die ik nog had liggen, merk onbekend, vastgemaakt voor in de aanhanger.
Ik doe een band om de bevestigingsbeugels van de voorspatbordjes, dat gaat prima, mede omdat de mp3 gewoon rechtop blijft staan.
Zo’n lier is waarschijnlijk in de 4x4 wereld te krijgen, dit was ook een lier voorop de bumper.
Knaus Travel Liner 640 1999
frans1950
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 sep 2016, 22:08
Locatie: Geleen

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door frans1950 »

Zo’n plaat gebruik ik, wel in het midden over de volle lengte een extra aluminium plat kokerprofiel geplaatst.
Dit heb ik aan een kant overlappend vastgebout zodanig dat in uitgeklapte stand de andere kant er ook op rust.
Knaus Travel Liner 640 1999
Gebruikersavatar
ducato244
Berichten: 13
Lid geworden op: di 24 sep 2019, 21:06

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door ducato244 »

zelf ook een oprijplaat in de aanhanger gemaakt voor mp3 met dempers erop zodat het ligt uitklapt.
aanh.jpg
aanh.jpg (73.25 KiB) 930 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Oprijplaat voor aanhangwagen is dat veilig?



Bericht door AadenAnke »

Deze gaas oprijplaaten worden ook gebruikt bij het rolstoel vervoer. Sommige electerischerolstoelen met gebruiker samen komen wel boven de 300kg.
Ons forum lid Arli zou ik eens benaderen hij heeft al vele oplossingen gerealiseerd ook voor ons!

Gr. Aad
Plaats reactie