Import Duitsland particulier

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Lieke
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 20:58
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Import Duitsland particulier



Bericht door Lieke »

Wij zijn op zoek naar een andere camper en die zal hoogstwaarschijnlijk uit Duitsland gaan komen.
Dat hebben we al eerder gedaan en toen hebben we bij een bedrijf gekocht, zij hebben alle papierwerk geregeld en de camper op een 30-dagen kenteken gezet. Naar de RDW hebben we toen zelf gedaan dat was een fluitje van een cent.
Maar wat als we kopen van een particulier? Wat en hoe moeten we het dan regelen?

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Reis niet sneller dan je beschermengel kan vliegen
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Dafluc »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Marcel1962 »

Als je een camper koopt in Duitsland van een particulier vraag dan of de verkoper hem tot bij jou wil rijden op zijn verzekering. Dit is natuurlijk alleen te doen indien de verkoper in de grensstreek woont. Bij aankomt in Nederland schroeft de verkoper de Duitse platen eraf en gaat de auto afmelden bij het Strassenverkehrsamt.
Groet Marcel, DK1NL.
Head02
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 dec 2018, 16:40

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Head02 »

Het probleem in duitsland is dat zijn kentekenplaats gebonden is aan zijn woonadres. Als je bij hem wegrijdt, moet hij zijn kentekenplaat houden. Daarnaast moet hij hem uit zijn verzekering halen om jouw zijn deel 3 (heet daar anders). Mee te geven. En dat is qua planning een probleem. Ik heb met mijn motorfiets invoeren dit probleem niet onderkend. Gelukkig was de verkoper eerlijk genoeg om zijn deel 3 later op te sturen. Zonder dit deel kan je helemaal niets. Er zijn genoeg voorbeelden op internet waarbij de verkopen minder eerlijk waren.
Check dit en rij zonder.....niet bij hem weg.
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 811
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door De Boer op toer »

Wij zijn eerst naar een camper wezen kijken en een week later hebben wij de camper opgehaald.
Bij ons heeft de verkoper toen voor ons een ééndagskenteken met verzekering geregeld, koste 10 jaar geleden ongeveer €95.00.
Eigenlijk mag je met dat kenteken niet in Nederland rijden, maar wij zijn hiermee gewoon naar huis gereden.
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door iSonic »

Je kan zelf zon kenteken regelen. ff google'n hoe. Groen of geel als ik het me goed herinner. Is altijd inclusief verzekering. Over de legaliteit in NL rijden met zon kenteken is veel te doen. Als je enkel van DLD naar je huis of rdw keurings station rijdt is er waarschijnlijk niks aan de hand. Als je meteen naar RDW rijdt kun je er bij de grens ook een NL een dags kenteken op zetten.

Edit: je kan ook met de verkoper afspreken dat je op zijn kenteken hierheen rijdt... Moet hij wel willen natuurlijk. In ons geval (kwam uit Belgie) hebben we gevraagd of ze hem wilden brengen en dat was geen probleem. Maar goed was 1,5 uur enkel reis...
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door campertje »

iSonic schreef:
ma 11 mei 2020, 10:36
Groen of geel als ik het me goed herinner. Is altijd inclusief verzekering.
Je kunt kiezen uit rood of geel
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Camperic »

iSonic schreef:
ma 11 mei 2020, 10:36
Over de legaliteit in NL rijden met zon kenteken is veel te doen. Als je enkel van DLD naar je huis of rdw keurings station rijdt is er waarschijnlijk niks aan de hand. Als je meteen naar RDW rijdt kun je er bij de grens ook een NL een dags kenteken op zetten.
Er is wellicht veel over te doen, maar het is niet toegestaan. Of je het daarom niet moet doen is een persoonlijke keuze en ik heb mijn auto bijvoorbeeld wel met een tijdelijk Duits-kenteken naar huis gereden in NL. Aangezien die afstand redelijk beperkt is was het risico dat ook. Er worden echter ook frequent controles gehouden bij grensovergangen en dan mag je niet verder rijden :idea:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door gjvonk »

Volgens mij staat over NL 1 dags kentekens ook een en ander op de website van de RDW en in ieder geval ook over zelf import op de website van de ANWB. Als ik mij niet vergis moet je officieel een buitenlands 1 dags kenteken hebben (in ieder geval bij import uit Duitsland en uit België) voor de rit naar de grens en een tijdelijk Nederlands kenteken voor de rit naar huis die je mag gebruiken tot het officiële NL kenteken is afgegeven. Dat laatste wordt volgens mij zelfs door de KMar bij bepaalde grensposten afgegeven, maar dat laatste weet ik niet zeker.

Alternatief is om de camper op te (laten) halen met een auto-ambulance.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Gino608D »

Let heel goed op als je een camper laat transporteren hoe deze is verzekerd. Doorgaans werken de transporteurs met een vergoeding per kilo mocht er iets misgaan met je camper. In de meeste gevallen dekt dat de lading niet.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Camperic »

gjvonk schreef:
ma 11 mei 2020, 13:36
Als ik mij niet vergis moet je officieel een buitenlands 1 dags kenteken hebben (in ieder geval bij import uit Duitsland en uit België) voor de rit naar de grens en een tijdelijk Nederlands kenteken voor de rit naar huis die je mag gebruiken tot het officiële NL kenteken is afgegeven.
Je vergist je gedeeltelijk :wink:
Je hebt een (tijdelijk) buitenlands kenteken nodig van het betreffende land tot aan de NL-grens en vanaf daar mag met het voertuig niet in NL worden gereden. Ook niet met een Eéndagskenteken. Uitzondering: met Eéndags-kenteken vanaf de grens rechtstreeks naar RDW voor kentekenkeuring op dezelfde dag. Zie Eendagskentekenbewijs
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Gino608D »

Inderdaad, het beste is om direct door te rijden naar de RDW met je NL eendagskenteken. De keuring bij de RDW is een formaliteit. Het voertuig wordt helemaal niet technisch gekeurd. Als het voertuig een Tüv keuring heeft dan wordt deze ook nog overgenomen. Als je slim bent regel je er In Duitsland nog een recente Tüv keuring bij en dan kun je in NL in ieder geval weer een jaar vooruit met de APK.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Camperic »

Kan alleen uit persoonlijke ervaring spreken en de laatste ervaring was november 2016. Mijn auto werd bij imnport vanuit Duitsland naast controle chassisnummer wel technisch gekeurd, maar beperkt aangezien er een recente Tüv-keuring op zat. Die Tüv-keuring wordt inderdaad overgenomen voor APK en je kunt daarmee zelfs 2 jaar vooruit zonder APK :D
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Dancing Wind »

Wij hebben vorig jaar onze camper bij een bedrijf in Dortmund gekocht, maar wilden het zelf regelen dat het kenteken met 3-daagse verzekering tot de Nederlandse grens in orde was, vanwege de hoge kosten die het bedrijf hiervoor rekende. Hiertoe gaf het bedrijf ons het telefoonnummer van een dame die dit regelmatig doet. Zij vraagt hiervoor een vergoeding. Thuis contact met haar opgenomen waarbij zij aangaf welke papieren zij nodig had voor overschrijving op onze naam. Ook van te voren thuis al een nederlands 1-dags-kentekennummer (gratis) aangevraagd en op borden geschreven (uiteraard ook tape nodig om die op de camper te plakken).
Met de trein naar Dortmund op de dag dat wij de camper wilden halen. Na overdracht van de camper bij het bedrijf met de dame naar zo'n duits gemeentekantoortje gegaan, waar alle camperpapieren ter plekke in orde zijn gemaakt. Vervolgens werden daar meteen de nieuwe duitse kentekenplaten gemaakt die we meekregen.
Bij het bedrijf terug, de nieuwe kentekenplaten erop, en rijden naar de nederlandse grens; daar het nederlandse kenteken erop plakken en rechtstreeks naar huis.
Thuis opnieuw een 1-dags-kenteken aangevraagd om later op afspraak naar de RWD te kunnen rijden.
Ook wij hadden alle benodigde papieren en alles werd de RDW overgenomen zoals het op papier stond. Dus ook een APK was niet nodig (bouwjaar 2015).
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
Plaats reactie