Heeft een dodehoekspiegel zin?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Heeft een dodehoekspiegel zin?



Bericht door Oliviervier »

Hallo, als ik hier een snelweg oprij, ligt die aan mijn linkerhand en gebruik ik uiteraard de buitenspiegel om te zien of ik veilig kan invoegen; in Engeland - waar men aan de verkeerde kant van de weg rijdt - ligt (bij eenzelfde handeling) de snelweg aan de rechterkant en wil ik ook veilig kunnen invoegen. Lost nou een zg dode hoek spiegel dit probleem op, en zie ik daarmee de linkerbaan (waar men daar rijdt)? Ik denk zelf van wel, maar ik hoor graag van ervaringsdeskundigen hier.
Uitgeschreven

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door Uitgeschreven »

Bij mij staat de achteruit rij camera permanent aan. Misschien is dat een idee?
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door dedruivenplukker »

Ik had genoeg aan een plakspiegel om goed overzicht te hebben.
carpoint-dodehoekspiegel-rond.jpg
carpoint-dodehoekspiegel-rond.jpg (19.3 KiB) 1273 keer bekeken

Maar dan natuurlijk aan de bijrijderskant.
Ik zie net dat je met een kleine kangoo rijdt met rondom ramen. Dan kan je toch prima door de ramen kijken?
amqLOQH.jpg
amqLOQH.jpg (98.36 KiB) 1262 keer bekeken
Zelf heb ik een gesloten camperopbouw en zijn de camperramen te hoog geplaatst om wat te kunnen zien.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door AadenAnke »

Een zogenaamde breedte spiegel geeft een veel breder zicht kiest goed afgesteld ja dat zal zeker helpen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door 't Busje »

Ik heb met de standaard spiegels van onze Ducato geen problemen gehad in Groot Brittannië. Het blikveld in de rechterbuitenspiegel was ruim genoeg.
Ik vond het oprijden van de rotondes lastiger. Daar moet je verkeer van rechts voorrang geven, maar dat zit in een blinde hoek, omdat je de rotonde schuin oprijdt. Je moet vaak aan je bijrijder vragen of er ruimte is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gorfel

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door Gorfel »

Hoe doe je dat dan als je hier van de linkerbaan naar de rechterbaan moet? Dan moet je toch ook een duidelijk beeld hebben wat er naast je rijdt?
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door Oliviervier »

@Dedruivenplukker: beide ramen van de schuifdeuren hebben weliswaar folie, maar daar kan ik doorheen kijken; de twee achterste zijruiten zijn dicht gemaakt, met name voor iets van isolatie. Die kan ik dus niet gebruiken, maar dat deed ik toch al niet.

@Gorfel: als je van de l-baan hier in NL naar rechts gaat, dan gebruik je natuurlijk je rechterbuitenspiegel; in Engeland dan de snelweg oprijden gaat altijd in een hoek, en dat is nou net die dode hoek.....

Ik ga een dode hoek spiegel aanschaffen en die er rechts maar opzetten; en natuurlijk, @janmetdoka, goed kijken en niet iets eerder stoppen doen we dan toch al.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door hurktoilet »

Mijn Pössl uit 2003 heeft die dodehoekspiegels links en rechts standaard, en als er iets is dat snel went dan is het dat je die gewoon meeneemt in je rondje spiegels. In Engeland en Ierland ook geen probleem gehad op rotondes, al helpt het natuurlijk ook dat ik vanuit mijn bestuurdersstoel links door het raam van de schuifdeur rechts kan kijken.
@0309B Achteruitrijcamera is iets heel anders, die ziet niet wat er naast je zit. Zou ik ook niet willen missen trouwens, nu hoeft vrouwlief niet meer uit te stappen om te kijken of er per toevallig plots een spelend kind achter de wagen ligt. Wat heet, ik kan zonder haar op pad :bow:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door AadenAnke »

Als je nog nooit met een breedte spiegel heb gereden kan je jezelf niet voorstellen wat je tot nu toe gemist heb! Is ook niet te omschrijven. Maak niet de fout van vele om je eigen voertuig er in te willen zien! Daar zijn de gewone spiegels voor!

Gr. Aad
Uitgeschreven

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door Uitgeschreven »

hurktoilet schreef:
ma 02 mar 2020, 23:53
@0309B Achteruitrijcamera is iets heel anders, die ziet niet wat er naast je zit. Zou ik ook niet willen missen trouwens, nu hoeft vrouwlief niet meer uit te stappen om te kijken of er per toevallig plots een spelend kind achter de wagen ligt. Wat heet, ik kan zonder haar op pad :bow:
Ik begreep dat de TS bij het invoegen een behoefte voelt aan dodehoek spiegels. Ik voeg pas in nadat ik de laatst gepasseerde auto op mijn beeldscherm zie. In al die jaren is dat nog nooit problematisch geweest. Maar mijn camera kijkt iets verder weg van de achterkant van de camper.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door hurktoilet »

Ook bij het invoegen zie ik graag wat er naast me zit. Je weet maar nooit wat er met een noodgang achterop komt...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door Oliviervier »

Heb een spiegel gehaald bij de Wit, was er toch. Dus iedereen bedankt voor de input!
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Heeft een dode hoekspiegel zin?



Bericht door iSonic »

Zo'n ding kost een tientje of zo. Probeer het gewoon?
Plaats reactie