Afremmen in de bergen op de motor
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Afremmen in de bergen op de motor
De motorrem is hier een regelmatig terugkerend onderwerp. Er was een Duits bedrijf dat zoiets kon inbouwen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- knutselaartje
- Berichten: 169
- Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
- Locatie: Ravenswoud
- Contacteer:
Re: Afremmen in de bergen op de motor
En wat doe je als je in Nieuw-zeeland een Mercedes camper met automatische bak hebt gehuurd en je ontdekt in de alpen aldaar dat er geen bergrem op zit? Tot pakweg 50 kmh remt de diesel wel op de motor maar niet genoeg en passeer je die 50 à 60 kmh grens dan gaat ie los en moet alles op de remmen. Boekje door gespit: geen bergrem! Wij vonden dat NIET leuk.
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Re: Afremmen in de bergen op de motor
Ik rij al sinds 1999 automaat en in elke auto die sindsdien heb gereden kon ik de bak ook handmatig in een lage versnelling zetten om bergaf te rijden.
Re: Afremmen in de bergen op de motor
Precies. Ik reed in 1977 voor het eerst in een automaat en ook die kon je in de 1, de 2 of de D(rive) zetten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Afremmen in de bergen op de motor
Bedankt voor jullie reacties. Zal hem voortaan als het echt te hard/steil is zonder pauze mogelijkheid dus in zijn 1 zetten.
Overigens hebben sommige gevraagd welke weg het was:
Het was deze:
https://goo.gl/maps/Af4MyPao4GaBtPK59
Op Streetview lijkt het allemaal niet zo stijl maar ik kan je verzekeren, de auto ging er hard vandoor in zen twee
Onderste stukje waren ook een combinatie van haarspeltbochtjes waar je echt langzaam doorheen moest want het weggetje is erg klein.
Overigens geen waarschuwingsbord ofzo (het was dan ook geen weg voor "doorgaand" verkeer)
In het dal ligt Vettisfossen, een erg mooie waterval. De moeite waard
Overigens hebben sommige gevraagd welke weg het was:
Het was deze:
https://goo.gl/maps/Af4MyPao4GaBtPK59
Op Streetview lijkt het allemaal niet zo stijl maar ik kan je verzekeren, de auto ging er hard vandoor in zen twee
Onderste stukje waren ook een combinatie van haarspeltbochtjes waar je echt langzaam doorheen moest want het weggetje is erg klein.
Overigens geen waarschuwingsbord ofzo (het was dan ook geen weg voor "doorgaand" verkeer)
In het dal ligt Vettisfossen, een erg mooie waterval. De moeite waard
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Re: Afremmen in de bergen op de motor
Ja je ziet hier op voorhand al dat het langzaam moet dus gelijk in de 1e blijkt onderweg dat het harder kan? Oké dan ff naar 2e schakelen. Voordeel is weinig brandstof gebruik naar beneden. Maar een andere vraag. Ben je via een vergelijkbare weg naar boven gekomen en zo ja in welke versnelling?
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Afremmen in bergen op motor
Zou inderdaad geen probleem mogen zijn. Paar jaar terug ook in Alpen in zijn 1st naar beneden. Onze heeft helaas geen echte motorrem of retarder. Dat hing wel heeeel traag, maar ja beter dan verbrande remvoering. Motor niet tot in het rode gebied lsten gaan.doov schreef:Waarom niet in zijn 1 naar beneden?
Re: Afremmen in de bergen op de motor
Vraagje, hoe zit het dan met de HDC (hill descend control) die je op demeest recente PSA/Fiat terugvindt ? Inschakelbaar onder de 30 km/uur en houdt dan zijn afdaalsnelheid. Vermoed een combinatie van (elektronisch) gestuurde motorrem en activering van de schijfremmen ?
Re: Afremmen in de bergen op de motor
Ja dat is leuk voor een heel korte periode maar iets langer dan gaan de remmen toch echt stinken.
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Afremmen in de bergen op de motor
Voor zover ik kon vinden werkt dat systeem van Fiat gewoon voor 100% op de schijfremmen en is er geen enkel motorremsysteem. HDC schakelt uit wanneer de remmen te heet dreigen te worden.
Voegt naar mijn mening niks toe dus....
Re: Afremmen in de bergen op de motor
Dank je wel. Heb ondertussen, dank zij link in dit draadje, de NL. handleiding geraadpleegd (heb enkel een Duitse ..). Inderdaad, enkel op de remmen, er wordt ook gewezen op mogelijke verhitting van de remmen (!). Dus geen meerwaarde voor lange en steile afdalingen. Als het moet dus in eerste, en "nu en dan" stevig op de rem. Alvast bedankt !
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Afremmen in de bergen op de motor
HDC komt ook eigenlijk bij de terreinwagens vandaan. Een auto die met geblokkeerde wielen een gladde helling af glijdt, is onbestuurbaar, zou dwars kunnen gaan en omslaan. Je zou HDC dus kunnen vergelijken met ABS.
Groet, Jaap
Groet, Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.