Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door camilo »

Waarschijnlijk vertel ik hier niets nieuws, maar toch.... Verkeersdrempels neem je met je camper veel gemakkelijker door de drempels niet met twee wielen tegelijk op te rijden, maar er voor te zorgen dat je eerst met één wiel en vervolgens met het andere wiel de drempel oprijdt. Het verschil tussen het ene wiel en het andere kan minimaal zijn, dus je hoeft de drempel dus slechts onder een minieme hoek aan- en af te rijden. Het gaat daarbij niet om de snelheid, maar om alles een beetje op z'n plaats te kunnen houden in de camper. Als je ook nog eens ontkoppelt dan kun je veel verkeersdrempels zijdezacht op- en afrollen en er toch nog een beetje de vaart er in houden.

Trouwens: verkeersdrempels worden kennelijk bedacht door mensen die nog nooit in iets anders dan een personenauto hebben gezeten. Zelfs binnen één bebouwde kom is er geen sprake van standaardisatie van drempels, laat staan landelijk en al helemaal niet op Europees niveau; iedereen doet maar wat. Van de ene drempel merk je bijna niets en bij de andere ga je bijkans met je hoofd door het dak.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door Marco Polo »

Ontkoppelen ?
Op tijd terugschakelen en de motor iets trekkend houden.
Zo werd het me geleerd op de C opleiding en het werkt aardig.
Overigens verbaast het me dat onze wagen zo soepel over de drempels heen gaat als ik eens per ongeluk zo’n ding over het hoofd zie. Bij de vorige was het gelijk een rotklap maar de huidige kan dat veel beter hebben.
Is ook ontworpen voor veel zwaardere aslasten dan er daadwerkelijk op rust.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door Peter LMC »

Als je voldoende veerweg op je assen van je camper hebt dan
heb je er minder last van omdat de vering dan het meeste opvangt.
Ligt je camper (bijna) op zijn stootblokken dan voel je iedere invering op de diepte aanslagrubbers en zo weer naar de carrosserie.
Ook de banden spanning en invering van de banden is van invloed.
Rustig er over heen rijdend heb ik er niet zo veel last van.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door TestCase »

Ach ze liggen er om langzaam rijden af te dwingen, dat doe ik dan ook maar.

Bij scherpe hellingen, veerponten, doe ik die truc wel maar dan flink schuin aansnijden.


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door Grumble »

Ja, vóór ik nieuwe veren/schokdempers op onze Hymer had laten zetten HAATTE ik verkeersdrempels om dat dan steevast een krakend geluid uit het voor onder kwam... :bang:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door Kroppie »

verkeersdrempels zijn bedoeld om de snelheid uit een voertuig te halen, dus als je van een drempel last hebt dan doet ie goed zijn werk, dus als je er last van hebt weet je dat je er te hard over ging, heel simpel dus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door pepon »

Soms is niet in te schatten hoe hoog ze zijn.
Dan kijk ik even naar de stoepranden rechts en links. Daar kan je meestal wel zien hoe hoog ze zijn en pas ik de snelheid aan.

Meestal hoe hoger de maximumsnelheid ter plaatse hoe lager de drempel. Maar niet altijd.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door Marco Polo »

Korte strepen en lange strepen schijnen ook al aan te geven wat je kan verwachten.
Maar de beste indicatie zijn de sporen van vrachtwagenbanden :D
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 232
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:38
Locatie: uden

Re: Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door freek »

In Zweden hebben we regelmatig meegemaakt dat de drempels zeer slecht waren aan gegeven, dat is pas lullig. :crazy: :crazy:
Burstner Marano T580 2007 Fiat 250
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door hwendt »

Maar na 3 keer je koppies op de grond wist je het wel natuurlijk... :bang: :bang: :bang: :bang: :lol3: :lol3: :lol3: :cheers: :cheers: :cheers:
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door camilo »

Om even een misverstand te vermijden: de tip is niet bedoeld om door te kunnen racen, maar om de boel heel te houden. Doorgaans (maar niet altijd!) wordt voor een drempel gewaarschuwd met een 30 km bord. De gemiddelde personenauto zal bij die snelheid weinig moeite hebben met een drempel. Met een camper (of een vrachtwagen) met 30 km p/u over een drempel is een ander verhaal. Als ik een drempel echt haaks moet aanrijden, dan doe ik dat vrijwel stapvoets. Door de drempel een beetje schuin aan te rijden lukt dat nog wel met zo'n 15 km per uur. Goed voor het materieel én goed voor het milieu.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door AadenAnke »

Oké als de maximum snelheid terplaatse 30km is en de wet gever heeft al bepaalt dat je als bestuurder je snelheid aan moet passen aan o.a. de aard van het voertuig, de weersomstandigheden, de belading en verkeersdrukte rij je er met je camper dus nooit 30 km. Doe je dat wel rij je te hard. Doe ik ook weleens. Krijg dat dan van mijn vrachtje (tig passagiers in de OV bus) direct terug, zoiets als van "gaat die chauffeur"

Gr. Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door PaulBng »

Naar mijn idee is een drempel bedoeld om de snelheid terug te dringen tot de daar geldende maximum snelheid.

Dat zou dus betekenen, dat je een drempel in een 50km/h weg met minstens 45km/h zou moeten kunnen nemen.
En een drempel in een 30km/h weg met 25km/h.

Dat kan dus niet. Dus je moet stevig afremmen. En daarna dus weer optrekken, met alle overlast van dien.

Ik heb jaren terug een drempel voor de deur gekregen. Dorp, 50km/h. Inclusief vrachtwagens. Met alle ellende vandien.

Ik heb de gemeente verzocht het ding weg te halen. Dat weigerde de gemeente.
Vervolgens gemeld, dat ik foto's van de muren had gemaakt, dat zij dat ook moesten komen doen, omdat ik ze aansprakelijk ging stellen voor de schade.
Twee dagen later was de drempel weg.
Het is nu een 30km/h zone. Nog steeds zonder drempels...

Dit is de andere kant van die drempels....
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80314
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ook zo'n hekel aan die verkeersdrempels?



Bericht door Dafluc »

Zoals Johan al zei....
Maar nee, ik heb er geen hekel aan. Ze liggen er namelijk met een reden. En die is dat veel mensen anders nog harder zouden rijden. Hooguit ongemakkelijk. Maar als je voldoende afremt valt ook dat mee. Wel een stuk veiliger.
Afbeelding
Plaats reactie