Camperen met kind met autisme (12 jaar)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Lijn70
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 11:07

Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door Lijn70 »

Hallo allemaal,

Zijn er mensen met een kind met autisme die camperen? Heb je misschien tips? Vooral ook wat betreft bestemming?
In de meivakantie gaan we of richting Duitsland of richting Frankrijk. Parken a la Efteling (Disney Parijs) vindt onze zoon van 12 leuk, maar is ook rijk aan prikkels.
In de camper krijgt hij een vaste plek en we willen de route van te voren in grote lijnen vastleggen... of in ieder geval in de ochtend een dagprogramna maken... nog meer tips?

Groeten,

Marjolijn
Groetjes,

Marjolijn
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door PE1OPQ Theo »

Zorg dat je voorspelbaar gedrag hebt en dat je je betrouwbaar gedraagd.
Vast dag patroon is dan een prima hulpmiddel, je zult dan zien dat je kind meer aan kan dan dat je denkt.
Zeg wat je doet, doe wat je zegt.

Theo
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door marcel-m »

Geen enkel kind met autisme is hetzelfde, echter jullie als ouders weten het beste hoe hij op vreemde situaties reageerd en wat hij aan kan.
Heb je er vertrouwen in dan zeker doen.
Wens jullie een leuke reis toe.
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2330
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door rbisdom »

Ruime ervaring met ons kind met autisme. Een vast dagritme, verder gewoon camperen. Echte onverwachte zaken zoals pech en dan worden afgesleept heb je toch niet in de hand. Meegemaakt en uiteindelijk overleeft.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
maurice72
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 10:33
Locatie: Limburg

Re: Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door maurice72 »

Structuur is belangrijk. Nu is dit een (pret)park moeilijk. Probeer dit toch zoveel mogelijk in te bouwen. (b.v fastpass in eurodisney) Ook prikkels zijn natuurlijk onvermijdelijk. Iets minder massaal, afhankelijk wanneer u gaat is Europapark. Vergelijkbaar met eurodisney, maar persoonlijk leuker en minder massaal/geforceerd. Nogmaals puur afhankelijk wanneer u gaat.
Begin eerst eens met kleinere parken? legoland, Phantasialand, tripsdrill (incl dierenpark),Heidepark Of Movieworld (kinderen vonden deze leuk, ik persoonlijk niet zo)
Of een combinatie dierenpark/pretpark->serengetipark (aanrader) En een van onze (en onze kinderen) favorieten pairi daiza(belgie)
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door pepon »

Ik heb een kennis die gaat altijd naar Kroatië met zijn zoon met autisme, maar iets jonger dacht ik.
Hij wilde nog wel eens weglopen om de camping aan te vegen of zo.

Hij heeft hem een polshorloge met tracker gegeven.

Misschien een tip?


Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door hathi »

Marjolijn,mss een tip ??? al ken ik zijn niveau dan ook niet ! Maar toch,ze kunnen meestal meer dan je denkt ,autisme is er inderdaad in veel varianten,hij is 12 jaar dus probeer eens samen de route uitzetten,of bv hem de steden laten vernoemen,waar je nu ( weer) heen moet rijden,dus betrekken in de reis,( zet hem voor,naast papa ( geweldig)..uit ervaring weet ik dat de meeste Autisten dolgraag in een auto zitten,dat regelmaat/ patronen en ergens goed op voorbereiden,op de eerste plaats komt weet je natuurlijk al lang, succes,het resultaat hoor ik graag?
Hans
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door hurktoilet »

Kan me uit ervaring helemaal aansluiten bij de voorgaande tips.
Een attractiepark met een autist lijkt me wel een uitdaging, maar als hij ze geweldig vindt: waarom niet. Tip: rond Parijs heb je ook kleinschaliger attractieparken, zoals Parc Asterix, of, nog kleiner, de Jardin d'acclimatation in het Bois de Boulogne. Maar als hij autist is en wows van attractieparken, zal hij vermoedelijk toch niet voor minder dan Disney gaan. In dat geval: gewoon goed met hem voorbereiden en zien wat er van komt.
Voor het overige: betrek hem goed bij de voorbereidingen. Ik ken hem natuurlijk niet, maar camperen hoort een beetje dat je af en toe linksaf slaat waar je eigenlijk rechtsaf had gewild. Kan hij daarmee omgaan? Zo nee, dan toch maar niet.
Qua openbaar vervoer in Parijs: de metrolijnen 1 en 14 zijn geautomatiseerd, hebben zitplaatsen waar normaal de machinist zit. Buiten de spits is het goed gebruik dat reizigers die ruimte aan kinderen laten. Vinden ze geweldig. En jouw kind is gelijk uit de chaos van in- en uitstappende reizigers.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door Jan en Simonne »

Er staan al een heleboel tips, die prima toepasbaar zijn.
Wij konden met onze zoon wel naar Euro Disney, want we konden op elk gewenst moment terug naar de camper voor een time out.
Ook konden we daar met een medische verklaring een pasje krijgen, waardoor we helemaal niet meer in de rij hoefden te staan, ook niet in de Fastpass rij, maar ik weet niet meer hoe dat heette.
Dat is na te vragen en staat volgens mij zelfs op de site.
Dan ga je via de uitgang van de attractie naar binnen en ben je meestal gelijk aan de beurt.
Enige restrictie daarbij is, dat er maar 2 mensen met een beperking per ronde in mogen, dus heel soms moet je een ronde wachten.
Verder kent elke ouder zijn eigen kind het best, we weten hier allemaal precies wat ons eigen kind aan kan of niet en wanneer de grens bereikt is.
En zelfs dan kunnen ze je nog verrassen. :mrgreen:
Veel plezier!
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Lijn70
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 11:07

Re: Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door Lijn70 »

Bedankt voor de reacties... ik kan er zeker wat mee... onze zoon verveelt zich snel (en in autismetermen: lege tijd is kliertijd) en houdt van parken en kermis etc.. maar is daar dus idd snel overprikkeld. Gelukkig kan hij dat nu goed aangeven. Zet daar dan nog een tweelingbroer met ADHD naast (helemáál op zoek naar de randjes)... tis een uitdaging :crazy: ... ook nog een zoon van 14 die fijn pubert en juist helemaal niet op wil vallen... ook een lastig puntje met een stuiterende broer of een broer met een punthoofd... maarrrr... we gaan het gewoon doen (camperen dus)... komt vast goed met de juiste voorbereiding..
Thanks!
Groetjes,

Marjolijn
Lijn70
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 11:07

Re: Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door Lijn70 »

maurice72 schreef:
di 11 feb 2020, 23:10
Of een combinatie dierenpark/pretpark->serengetipark (aanrader) En een van onze (en onze kinderen) favorieten pairi daiza(belgie)
Serengetipark... ff gegoogled... soort Beekse Bergen lijkt het?
Groetjes,

Marjolijn
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door hurktoilet »

Lijn70 schreef:
wo 12 feb 2020, 8:24
(en in autismetermen: lege tijd is kliertijd)
Dank. Deze kende ik nog niet, maar nu kan ik het gedrag van een overigens zeer productieve kennis helemaal plaatsen. Had al wel een beeld, maar dit maakt het plaatje compleet:-)
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1929
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door Zadowolony »

Wij gingen met onze VG-dochter met PDD-NOS in eerste instantie overal naar toe, ook in buitenland. Ging niet goed. Toen kregen wij de tip om in Nederland te blijven en elk jaar naar dezelfde camping. En inderdaad dat heeft haar goed gedaan, leerde daar de kinderen kennen die ook elk jaar meerdere keren kwamen (vaste gasten) en zij leerden haar kennen waardoor ze werd geaccepteerd en opgevangen. Ook bij de animatie . Toen ze 15 was wilde ze niet meer mee, ze wilde rustig op de zorgboerderij blijven.
En dat hebben toen vanaf dat moment ook gedaan als wij weg gingen.
Maar elk kind is anders, kijk dus wat het best voor je zoon werkt. Bij ons dus rust, regelmaat, herkenning.

Lijn70
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 11:07

Re: Camperen met kind met autisme (12 jaar)



Bericht door Lijn70 »

hurktoilet schreef:
wo 12 feb 2020, 10:45
Lijn70 schreef:
wo 12 feb 2020, 8:24
(en in autismetermen: lege tijd is kliertijd)
Dank. Deze kende ik nog niet, maar nu kan ik het gedrag van een overigens zeer productieve kennis helemaal plaatsen. Had al wel een beeld, maar dit maakt het plaatje compleet:-)
Ik weet niet helemaal of je grapje maakt? Maar iig, de term is eigenlijk: niet ingevulde tijd is kliertijd... zie Geefmede5... leerzame methode om autisme te begrijpen en mee om te gaan.
Groetjes,

Marjolijn
Plaats reactie