Tolbadge boven 3,5 ton

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
kelleners
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 11:26

Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door kelleners »

Ik ben op zoek naar een tolbadge voor mijn camper van boven 3,5 ton en Lager dan 3 meter.
Op de ANWB site vind je een tolbadge met de volgende opmerking:
Voertuigen hoger dan 3 meter en/of zwaarder dan 3500 kilo
Voertuigen hoger dan 3 meten en/of zwaarder dan 3500 kilo kunnen geen tolbadge gebruiken omdat dit categorie 3 voertuigen zijn. Zij dienen gebruik te maken van de stroken (meestal helemaal rechts) voor hogere en zwaardere voertuigen. Eigenaars van deze voertuigen kunnen de tolbadge dus niet gebruiken.


Op de Bip&Go site vind je een tolbadge met de volgende opmerking:
Campers
De Europabadge gaat €24 kosten (€14 + €10 verzendkosten) en is online te bestellen. Verzending is binnen 48 uur na aanmelding, samen met de houder, die gebruikers op de voorruit kunnen plakken. Voor motorrijders is een armbadge beschikbaar. Campers niet hoger dan 3 meter en/of zwaarder dan 3,5 ton kunnen ook gebruik maken van de badge.

Verder lees ik op hun site:
Met welke voertuigen kan ik Bip&Go elektronische tolbetaling gebruiken?

Ik rijd een voertuig van meer dan 3,5 ton of meer dan 3 m hoog, kan ik elektronische tolbetaling van Bip&Go gebruiken?
Bip&Go verkoopt uitsluitend badges voor elektronische tolbetaling voor personenauto’s. Voor vrachtwagens, bussen en campers van de categorie 3 en 4 hebt u een badge voor elektronische tolbetaling voor vrachtwagens nodig.


Nu weet ik het ook niet meer. Heeft iemand ervaring met deze tolbadges voor zwaardere campers?
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door Janpinz »

Voor welk land?
Voor Oostenrijk en Noorwegen badge nodig, N schijnt nu ook met vooraanmelding kenteken te kunnen..?
Spanje krijgt steeds minder tolwegen en Portugal kan ook op kenteken icm creditcard.
Zwitserland aanmelden met app, per dag of periode, werkt prima.
Frankrijk weet ik niet, rij daar nauwelijks tolwegen.

Ps Oostenrijk vonden wij heel duur, beter autowegen mijden...
Gebruikersavatar
kelleners
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 11:26

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door kelleners »

Het gaat om de landen Frankrijk/Spanje/Portugal en Italië
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door Zijspan »

In die landen rij ik liever geen tolweg, anders gaat het moeilijk worden en steeds langs de betaal afdeling.
Onze hymer is net boven de 3 meter hoog en onder de 3500 kg.
Ik weet niet hoe goed de meting is bij de tolpoorten?
In Spanje ga wij altijd over de auto via rijdt net zo goed dan de auto pista.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door seth_space »

In de praktijk kijken de poortjes alleen naar de hoogte. Lager dan 3 meter is dan voldoende. Hoewel je strikt genomen niet aan de regels voldoet. Maar je zult ook vast de steeds vaker toenemende verboden voor verkeer boven 3500kg negeren op binnenwegen door stadjes.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door jurgenc »

De “Klassieke” tolbadge geldt enkel voor Cat 1,2 en 5. Degene die jij (als je in orde wil zijn) nodig hebt, is voor vrachtwagens.
Aan jou de keuze.
H20
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door hurktoilet »

Zie deze pagina voor aanbieders van badges cat. 3 en 4
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
kelleners
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 11:26

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door kelleners »

We hebben al wat tolwegen in Frankrijk gehad met onze camper van meer dan 3,5 ton. Omdat we de tol gewoon via creditcard betaalde vielen we gewoon in categorie 2, waarschijnlijk omdat we lager zijn dan 3 meter. Dan lijkt mij, dat we niet illegaals doen. Als we nu besluiten een tolbadge te nemen vallen we in Frankrijk onder categorie 3. Eigenlijk vreemd allemaal.
Ik ga morgen nog eens verder informeren bij Bip&Go-badge.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door Bob Diesel »

Neem je toch gewoon een cl2 badge
je gewicht zien ze niet aan de buitenkant

of blijf met creditcard betalen
dan ben jij niet in gebreke
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door hurktoilet »

Alleen is het voordeel van een badge dat je ook met je camper veel sneller door kunt rijden. Speciale creditcardpoortjes hebben allemaal een hoogtebeperking op twee meter (dus moet je met je c amper aansluiten bij de rij contantbegtalers, de meeste telepeagepoorten hebben geen hoogtebeperking (je kunt ook de poorten voor vrachtwagens gebruiken)
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door Pienmajer »

Ik heb een tolbadge in mijn camper > 3500kg voor Frankrijk, Italie, Spanje,Portugal. Van de ANWB.
Camper is 3 mtr hoog, dit in Frankrijk classe 2. Je kunt bij aprr inloggen en je "facturen" bekijken.
Wordt dus met je creditcard maandelijks afgerekend.
Volgens mij mag het officieel niet voor een camper > 3500kg, maar daar heeft nog nooit iemand iets van gezegd. Je kunt aan mijn camper ook niet zien dat hij op > 3500 kg staat, omdat vergelijkbare campers < 3500kg zijn.
Volgens mij zijn de kosten van de tolbadge niet alleen de eenmalige aanschafkosten (ik dacht circa € 22) maar ieder jaar dat je hem niet gebruikt voor een land, brengt dat land € 3 in rekening.
Het werkt overigens heel confortabel.
Groet.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door B1gcheese »

Formeel mag je de Bip & Go niet gebruiken, daarom heb ik hem terug gestuurd nu we een zwaardere camper rijden. Ik zag vorig jaar wel dat we gewoon in klasse 2 werden gezet maar goed dan ligt het niet aan mij. De Franse tolbadge voor vrachtwagens wordt niet aan particulieren geleverd.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door Janpinz »

Overigens heb ik geconstateerd, dat vele instanties in EU ondertussen toegang hebben tot gegevens van onze onvolprezen RDW! En dus, wéten wat de mtm van een voertuig voor de slagboom is.
U bent gewaarschuwd!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tolbadge boven 3,5 ton



Bericht door seth_space »

Ja anoniem is veel beschikbaar. Zoals je ook zelf dat soort info via rdw.nl kunt opvragen.
Er is zelfs al meer mogelijk.
https://opendata.rdw.nl/

Dus illegaal een big en go gebruiken kan een risico worden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie