Volle accu duurder dan volle tank

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Volle accu duurder dan volle tank



Bericht door seth_space »

Daar zit nog een interessante discussie achter, omdat bij brandstof de levering, transport en opslag niet worden meegenomen.
De rendementen van grootschalig opgewekte Electra vanuit brandstoffen liggen hoger dan wanneer je dat zelf zou doen.
Daarnaast is er een bijdrage van op alternatieve wijze opgewekte Electra.
Dus ja een deel van die drie x beter rendement ben je vooraf kwijt.
Uiteindelijk is het omgezet vermogen om die citroen voort te bewegen net zoveel als die tesla.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Volle accu duurder dan volle tank



Bericht door Ronald53 »

Mooi dat je dit allemaal zo uit de mouw schut. Ik ben jaren lang beroepshalve betrokken geweest bij dit soort vergelijkingen, en het ligt allemaal wat complexer. Het aandeel duurzaam opgewekte elektriciteit in NL is nu ca. 15%, en daar zit dan ook nog een deel biomassa in. Bron: CBS. Voorlopig moeten we het dus nog voornamelijk met fossiele brandstoffen doen, en dan geldt net als bij motorbrandstoffen dat er ook verliezen zijn bij winning en transport. Ennuh, zullen we het over omgezette energie hebben, en niet over omgezet vermogen? En mijn camper is ruim 200 kg lichter dan die Tesla.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk


Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Volle accu duurder dan volle tank



Bericht door seth_space »

Maar jouw camper neemt veel meer mee op zijn reizen. Een ""volle" Tesla weegt bij 2600KG en een Volle camper (de meestgebruikte wijze van toepassen) pakweg 3500.
Los daarvan vult je opmerking alleen maar aan wat ik reeds stelde.
Juist bij een veel hoger renderende electromotor is het belangijk dat de energie beter omgezet wordt naar bruikbaar vermogen.
Bij voertuigen spreken we daarnaast meestal over het beschikbare vermogen. ( en ja daar hoort de omzetting van energie bij)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gorfel

Re: Volle accu duurder dan volle tank



Bericht door Gorfel »

Ronald53 schreef:
za 08 feb 2020, 22:55
Het aandeel duurzaam opgewekte elektriciteit in NL is nu ca. 15%, en daar zit dan ook nog een deel biomassa in. Bron: CBS.
Misschien dat mijn google anders werkt dan die van Ronald??
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/22 ... -4-procent
Dan zou dat percentage in 3 kwart jaar zijn verdubbeld??
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Volle accu duurder dan volle tank



Bericht door seth_space »

De EU getallen misschien.. NL loopt behoorlijk achter op doelstellingen.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... tistics/nl
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Volle accu duurder dan volle tank



Bericht door Ronald53 »

Ik had het over percentage van de opgewekte stroom, de lagere getallen hebben betrekking op het totale energieverbruik, dus incl warmteproductie en vervoer.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/09 ... om-uit-zon
Groet,
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk


Plaats reactie