Volle accu duurder dan volle tank
- Don Esteban
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
- Locatie: Limburg / Costa Brava
Volle accu duurder dan volle tank
Gelezen in de nieuwsbrief van RTLZ:
Volle accu duurder dan volle tank : politici vermoeden snellaadkartel
Rekenvoorbeeld
Volkswagen e-Golf
Capaciteit accu: 36 kWh
Volle accu bij Ionity: 28 euro
Bereik: 230 km
Prijs per km: 12 cent
Volkswagen Golf benzine
Tankinhoud: 50 liter
Volle tank: 90 euro
Bereik: 1000 km
Prijs per km: 9 cent
Volkswagen Golf diesel
Tankinhoud: 50 liter
Volle tank: 75 euro
Bereik: 1300 km
Prijs per km: 6 cent
Ga voor het volledige artikel naar
https://www.rtlz.nl/business/artikel/49 ... volle+tank
Volle accu duurder dan volle tank : politici vermoeden snellaadkartel
Rekenvoorbeeld
Volkswagen e-Golf
Capaciteit accu: 36 kWh
Volle accu bij Ionity: 28 euro
Bereik: 230 km
Prijs per km: 12 cent
Volkswagen Golf benzine
Tankinhoud: 50 liter
Volle tank: 90 euro
Bereik: 1000 km
Prijs per km: 9 cent
Volkswagen Golf diesel
Tankinhoud: 50 liter
Volle tank: 75 euro
Bereik: 1300 km
Prijs per km: 6 cent
Ga voor het volledige artikel naar
https://www.rtlz.nl/business/artikel/49 ... volle+tank
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Knaus SKY I 700 LX
-
- Berichten: 18590
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Re: Volle accu duurder dan volle tank
Komisch.
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Re: Volle accu duurder dan volle tank
Nee, niet komisch. Maar triest. Velen zullen reageren: voorlopig voor mij geen electr wagen. En die stroom zal alleen maar duurder worden.
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 25 jan 2020, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Re: Volle accu duurder dan volle tank
Dat is weer geroeptoeter van een journalist die niet goed zijn huiswerk gedaan heeft. Het gaat om zgn ‘gasttarieven’, dat is het tarief voor laden buiten je eigen netwerk. Logisch dat je dan wat meer betaald bij een andere provider, die heeft tenslotte betaald voor de infrastructuur. Hier de wat beter gefundeerde informatie: https://goedkoperrijden.blogspot.com/20 ... -ooit.html
Re: Volle accu duurder dan volle tank
Daarom ga ik thuis laden met panelen op het dak.
Maar ik rij niet zoveel dus dat is makkelijk denken natuurlijk.
En er zijn altijd mensen met slimme en soms trieste verdien modellen.
Maar ik rij niet zoveel dus dat is makkelijk denken natuurlijk.
En er zijn altijd mensen met slimme en soms trieste verdien modellen.
Re: Volle accu duurder dan volle tank
@DHM,
1) lees het stukje hierboven eerst eens, , en
2) overdag met de elektrische auto naar het werk. ‘s Avonds terug, maar ‘s nachts schijnt de zon niet - hoe wil je dan met (je eigen) zonnestroom opladen? Heb je toch de buffer van de electriciteitsmaatschappij nodig...
(ja - ik heb 4.5 kW aan panelen op mijn dak, én rij elektrisch...)
1) lees het stukje hierboven eerst eens, , en
2) overdag met de elektrische auto naar het werk. ‘s Avonds terug, maar ‘s nachts schijnt de zon niet - hoe wil je dan met (je eigen) zonnestroom opladen? Heb je toch de buffer van de electriciteitsmaatschappij nodig...
(ja - ik heb 4.5 kW aan panelen op mijn dak, én rij elektrisch...)
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Volle accu duurder dan volle tank
Heb de berekening nog even gemaakt met de max 0,35€ uit het verhaal in de link van VeeTee.
En dat schijnt minder dan 10% van de e-rijders te zijn.
Je moet alleen ruim 5 keer snelladen voor het zelfde bereik.
Dus alleen bij gastgebruik van snellaadpalen is een volle accu duurder dan een volle tankDon Esteban schreef:Gelezen in de nieuwsbrief van RTLZ:
Volle accu duurder dan volle tank : politici vermoeden snellaadkartel
Rekenvoorbeeld
Volkswagen e-Golf
Capaciteit accu: 36 kWh
Volle accu bij Ionity: 28 euro - > met laad-pas 12,6€
Bereik: 230 km
Prijs per km: 12 cent -> met laad-pas 5,5 cent per kilometer.
Volkswagen Golf benzine
Tankinhoud: 50 liter
Volle tank: 90 euro
Bereik: 1000 km
Prijs per km: 9 cent
Volkswagen Golf diesel
Tankinhoud: 50 liter
Volle tank: 75 euro
Bereik: 1300 km
Prijs per km: 6 cent
En dat schijnt minder dan 10% van de e-rijders te zijn.
Je moet alleen ruim 5 keer snelladen voor het zelfde bereik.
Re: Volle accu duurder dan volle tank
Dat ligt natuurlijk wel aan welke voertuigen je vergelijkt... wij hebben een Opel Ampera-e (capaciteit accu 60 kWh) en die haalt onder gunstige omstandigheden ruim 400 km. En dat is (hoewel minder als de benzine/diesel Golf) wel fors meer als die elektrische Golf uit jouw vergelijking...Marco Polo schreef: ↑za 25 jan 2020, 11:58Je moet alleen ruim 5 keer snelladen voor het zelfde bereik.
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Volle accu duurder dan volle tank
Ow, nou,
Nu iedereen toch maar in het luchtledige rekent, heb ik er ook een:
Van de week "groen" getankt zie eerdere posts. 25 ltr groen.
Naar de caravan in Leeuwarden, slapen in grou, wat verkeerd gereden, totaal 436Km.
De meter staat nu ong weer op dezelfde plek.
Dus geschat 25 ltr.
Is 1:17.??
Zou ik 30 ltr hebben gebruikt wordt 't 1:14.
Is altijd nog zuiniger als normale diesel, 1:11.
En 't werkt naar 2 kanten. Niet alleen groen ook nog zuiniger.
Ik ga voor groen!!
Nu iedereen toch maar in het luchtledige rekent, heb ik er ook een:
Van de week "groen" getankt zie eerdere posts. 25 ltr groen.
Naar de caravan in Leeuwarden, slapen in grou, wat verkeerd gereden, totaal 436Km.
De meter staat nu ong weer op dezelfde plek.
Dus geschat 25 ltr.
Is 1:17.??
Zou ik 30 ltr hebben gebruikt wordt 't 1:14.
Is altijd nog zuiniger als normale diesel, 1:11.
En 't werkt naar 2 kanten. Niet alleen groen ook nog zuiniger.
Ik ga voor groen!!
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Volle accu duurder dan volle tank
Het blijft voorlopig nog appels met peren vergelijken.
Bij Ionity moet je er € 17,95 bij tellen voor je abonnementskosten.
Daarnaast zijn er nog maar zo weinig Ionity laadpalen in Nederland dat je, afhankelijk van je woonplaats, regelmatig flink moet omrijden.
Zolang het laden nog niet "om de hoek" kan is een goede vergelijking m.i. nog niet mogelijk.
Bij Ionity moet je er € 17,95 bij tellen voor je abonnementskosten.
Daarnaast zijn er nog maar zo weinig Ionity laadpalen in Nederland dat je, afhankelijk van je woonplaats, regelmatig flink moet omrijden.
Zolang het laden nog niet "om de hoek" kan is een goede vergelijking m.i. nog niet mogelijk.
Johan en Ina Gols
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Volle accu duurder dan volle tank
Hoe werkt dat eigenlijk?
Ik lees over die laadpalen firma’s zoals Ionity waar je dan een abbo of iets dergelijks.
Maar in de link van Veetee heeft men het over laadpassen van bijvoorbeeld Maingau.
Die zijn dan vrij van abonnementskosten en men kan dan bij groot aantal laadpalen in Europa terecht.
Moet je naast die laadpas dan ook een abbo bij zo’n laadpalenbedrijf hebben?
Ik lees over die laadpalen firma’s zoals Ionity waar je dan een abbo of iets dergelijks.
Maar in de link van Veetee heeft men het over laadpassen van bijvoorbeeld Maingau.
Die zijn dan vrij van abonnementskosten en men kan dan bij groot aantal laadpalen in Europa terecht.
Moet je naast die laadpas dan ook een abbo bij zo’n laadpalenbedrijf hebben?
Re: Volle accu duurder dan volle tank
Hallo,
Natuurlijk weten veel mensen het veel beter......maar er zitten nogal wat verschillen in de teksten en interpretaties.
Eerst beken ik dat ik er niet voor heb gestudeerd en dus niet deskundig ben....maar wel al 120K elektriche km ervaring heb.
Mijn huidige (veel betere) Koreaan doen de afgelopen 20k km 6.5 km uit 1 kw. Wie pakt zijn rekenmachine?
Stroomprijs onder de € 0.25 per kw, bijtelling nog 4% . Dus er is gewoon geen goedkoper alternatief als je thuis laadt en zolang je niet fietst
Groeten,
Ervaringsdeskundige : HJM
Natuurlijk weten veel mensen het veel beter......maar er zitten nogal wat verschillen in de teksten en interpretaties.
Eerst beken ik dat ik er niet voor heb gestudeerd en dus niet deskundig ben....maar wel al 120K elektriche km ervaring heb.
Mijn huidige (veel betere) Koreaan doen de afgelopen 20k km 6.5 km uit 1 kw. Wie pakt zijn rekenmachine?
Stroomprijs onder de € 0.25 per kw, bijtelling nog 4% . Dus er is gewoon geen goedkoper alternatief als je thuis laadt en zolang je niet fietst
Groeten,
Ervaringsdeskundige : HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋♂️, maar we werken hier aan.
Re: Volle accu duurder dan volle tank
Wat een bezopen systeem, ik hoef toch ook geen abonnement op bv Shell, Total of Esso te hebben om te kunnen tanken voor dezelfde prijs als ieder ander.Marco Polo schreef: ↑za 25 jan 2020, 17:35Hoe werkt dat eigenlijk?
Ik lees over die laadpalen firma’s zoals Ionity waar je dan een abbo of iets dergelijks.
Maar in de link van Veetee heeft men het over laadpassen van bijvoorbeeld Maingau.
Die zijn dan vrij van abonnementskosten en men kan dan bij groot aantal laadpalen in Europa terecht.
Moet je naast die laadpas dan ook een abbo bij zo’n laadpalenbedrijf hebben?
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: za 15 aug 2015, 20:48
- Locatie: 'S-HERTOGENBOSCH
Re: Volle accu duurder dan volle tank
Beetje kort door de bocht bericht. Ik rij al een jaar of 4 100% electrisch, zo'n 35.000 km per jaar tegen 4,5 eurocent per kilometer. En betaal geen MRB.
Met de laadpassen is het een beetje zoeken of je ze gebruikt en welke. Kan een hoop schelen. Ik rij nu in een Opel Ampera E en laad bijna alleen maar thuis op. Met 300 km kom ik een aardig eind voor mijn dagelijkse ritten.
Met de laadpassen is het een beetje zoeken of je ze gebruikt en welke. Kan een hoop schelen. Ik rij nu in een Opel Ampera E en laad bijna alleen maar thuis op. Met 300 km kom ik een aardig eind voor mijn dagelijkse ritten.