APK 2021 oudere diesels
Re: APK 2021 oudere diesels
Ach wat de prijs van en APK keuring betreft, 2 weken terug APK inclusief afmelden 10 euro bij Ames in
's Gravendeel. Je weet allemaal dat het niet kan maar toch doen ze het ervoor.
Die fijnstof meeting ja is wel logisch dat die er eindelijk komt. Niet vergeten hier in Nederland sterven elke dag 2 mensen aan een specifieke longkanker die wordt veroorzaakt door DME. Alleen na overlijden vast te stellen dus nutteloos voor betrokkenen. Verder tast DME het DNA aan waardoor bij verwekking van kinderen op veel latere leeftijd verhoogt risico bestaat op vroeggeboorte en waarschijnlijk ook andere afwijkingen. En men verdenkt DME als mede veroorzaker van blaaskanker.
Natuurlijk is niet alles zwart wit en de term wetenschappelijk bewezen 100% zeker inhoud en men bij 99% nog spreekt over verdenken van.
In DME zitten meer dan 50 kanker verwekkende PAK's
Ook ik rij met de camper en met de Dacia en voor mijn werk met diesels met en zonder filter zonder schaamte! Maar gewoon blijven ontkennen dat het niet goed voor ons is lijkt mij een beetje ???
Ik ben een voorstander van maatregelen die uitstoot van fijnstof en stikstof en alle andere troep verminderen. Maar niet zo fan van hoe het nu gebeurt. Het plaatsen van een filter achteraf zou beloont moeten worden in korting van houderschapsbelasting en aanschaf/montage en zo zijn er nog tientallen dingen die kosten neutraal geregeld zouden kunnen worden. Nu heffen/betalen en gewoon doorgaan lijkt op een verdienmodel en dat zou het nu net niet moeten zijn.
Mijn Dacia van 2010 dus geen filter maar 15% extra betalen en lekker door tuffen! wees eerlijk dat is toch niet logisch?
De Dacia gaat waarschijnlijk nog een jaar of 10 mee. Nu een filter plaatsen dat via korting op belasting en bijvoorbeeld vrijstelling btw goedkoper gestimuleerd ingebouwd zou kunnen worden zou toch een beter iets voor onze leef omgeving zijn.
Gr. Aad
's Gravendeel. Je weet allemaal dat het niet kan maar toch doen ze het ervoor.
Die fijnstof meeting ja is wel logisch dat die er eindelijk komt. Niet vergeten hier in Nederland sterven elke dag 2 mensen aan een specifieke longkanker die wordt veroorzaakt door DME. Alleen na overlijden vast te stellen dus nutteloos voor betrokkenen. Verder tast DME het DNA aan waardoor bij verwekking van kinderen op veel latere leeftijd verhoogt risico bestaat op vroeggeboorte en waarschijnlijk ook andere afwijkingen. En men verdenkt DME als mede veroorzaker van blaaskanker.
Natuurlijk is niet alles zwart wit en de term wetenschappelijk bewezen 100% zeker inhoud en men bij 99% nog spreekt over verdenken van.
In DME zitten meer dan 50 kanker verwekkende PAK's
Ook ik rij met de camper en met de Dacia en voor mijn werk met diesels met en zonder filter zonder schaamte! Maar gewoon blijven ontkennen dat het niet goed voor ons is lijkt mij een beetje ???
Ik ben een voorstander van maatregelen die uitstoot van fijnstof en stikstof en alle andere troep verminderen. Maar niet zo fan van hoe het nu gebeurt. Het plaatsen van een filter achteraf zou beloont moeten worden in korting van houderschapsbelasting en aanschaf/montage en zo zijn er nog tientallen dingen die kosten neutraal geregeld zouden kunnen worden. Nu heffen/betalen en gewoon doorgaan lijkt op een verdienmodel en dat zou het nu net niet moeten zijn.
Mijn Dacia van 2010 dus geen filter maar 15% extra betalen en lekker door tuffen! wees eerlijk dat is toch niet logisch?
De Dacia gaat waarschijnlijk nog een jaar of 10 mee. Nu een filter plaatsen dat via korting op belasting en bijvoorbeeld vrijstelling btw goedkoper gestimuleerd ingebouwd zou kunnen worden zou toch een beter iets voor onze leef omgeving zijn.
Gr. Aad
Re: APK 2021 oudere diesels
En voor wie het niet weet (waaronder ik):DME staat voor diesel motoren emissie.
"De uitlaatgassen van dieselmotoren worden dieselmotoremissie (DME) genoemd. Vaak wordt ook de term dieselrook gebruikt. DME bevat gassen en vaste deeltjes (roet). De vaste (ultra)fijnstofdeeltjes bevatten onder andere polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's), die kankerverwekkend zijn".
"De uitlaatgassen van dieselmotoren worden dieselmotoremissie (DME) genoemd. Vaak wordt ook de term dieselrook gebruikt. DME bevat gassen en vaste deeltjes (roet). De vaste (ultra)fijnstofdeeltjes bevatten onder andere polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's), die kankerverwekkend zijn".
Re: APK 2021 oudere diesels
Klinkt allemaal logisch wat je zegt. Maar was het maar zo simpel. Vele vergelijken een roetfilter met een lucht of brandstoffilter. paar schroefjes los en je zet hem er tussen of vernieuwt hem ff.
Maar een goed roetfilter systeem is gekoppeld aan het motormanagement.
Als het filter verzadigd is, zorgt het motormanagement er automatisch voor dat de daarin aanwezige roetdeeltjes verbrand worden. Daarvoor is tijdelijk een hoge temperatuur nodig en om die te bereiken wordt er een klein beetje extra diesel in de cilinder gespoten. We noemen dat het regeneratieproces.
Ongeveer 10 jaar geleden was er een regeling en kon je met subsidie een roetfilter onder je diesel laten plaatsen. Dit was een "dom" systeem ook wel half open roetfilter genoemd. Deze konden niet regenereren. En haalde ook de waarden niet die nu de euro5 en 6 motoren halen. deze laatste filteren d95% van de schadelijke deeltjes eruit.
Maar een goed roetfilter systeem is gekoppeld aan het motormanagement.
Als het filter verzadigd is, zorgt het motormanagement er automatisch voor dat de daarin aanwezige roetdeeltjes verbrand worden. Daarvoor is tijdelijk een hoge temperatuur nodig en om die te bereiken wordt er een klein beetje extra diesel in de cilinder gespoten. We noemen dat het regeneratieproces.
Ongeveer 10 jaar geleden was er een regeling en kon je met subsidie een roetfilter onder je diesel laten plaatsen. Dit was een "dom" systeem ook wel half open roetfilter genoemd. Deze konden niet regenereren. En haalde ook de waarden niet die nu de euro5 en 6 motoren halen. deze laatste filteren d95% van de schadelijke deeltjes eruit.
Re: APK 2021 oudere diesels
nu aleen nog even wachten tot de benzine auto aan de beurt is, komt ook nog wel.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: APK 2021 oudere diesels
De liefde word steeds duurder, het is dus echte liefde!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: APK 2021 oudere diesels
Leesvoer over de werking van een roetfilter en de APK! Over het HOE en WAAROM.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... n-controle
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... n-controle
Laatst gewijzigd door tonic op zo 26 jan 2020, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: APK 2021 oudere diesels
Er is ook een cycloon filter op de markt dan niet in een motormanagement wordt opgenomen en elke (nu ff uit mijn hoofd) 20.000 km geleegd moet worden. Gewoon gemonteerd in de uitlaat pijp. Zal vast minder efficiënt zijn dan andere filters maar werkt wel en kost iets van 800 wederom uit mijn hoofd. Heb dat toen uit gezocht voor onze oude Tok (MB307D 1985) maar best prijzig en verder dan beter voor het milieu kwamen we niet. Mochten niet in milieuzones komen ondanks dat we dan schoner zouden worden dan wel toegestane voertuigen. Daarom noen ik het huidige beleid een verdien model. Geef die 15% terug via de mensen die maatregelen treffen om de oude beestjes schoner te maken.
Re: APK 2021 oudere diesels
Inderdaad hebben deze (half open) filters maar een effectiviteit van 30%. Dus je oude diesel blijft vele malen vuiler dan een moderne diesel.
Dat "verdienmodel" klopt natuurlijk niet helemaal. Ik rijd prive ook een diesel was er 1tje uit 2005 deze was aan vervanging toe. Dan heb ik de keuze, koop ik er 1 van ongeveer dezelfde leeftijd met minder kilometers of koop ik een iets jongere (lees schonere). Door die 15% verhoging valt de keuze eerder op een iets jongere. Of door de beprijzing wordt er gekozen voor een andere brandstof soort. Natuurlijk zal mijn oude misschien op een andere plaats op deze wereldbol gaan rijden. Maar daar wordt hij waarschijnlijk gebruikt als vervanging van een veel ouder (lees vuilere).
Bij campers is het een iets ander verhaal die blijven veel langer in Nederland rondrijden. Maar je zult met me eens zijn dat het oudje nooit zo schoon gaat worden als die nieuwere. En zal de beprijzing ook een rol gaan spelen bij mogelijke vervanging.
Maar goed we zijn er al gauw tegen als iets ons persoonlijk raakt.
Dat "verdienmodel" klopt natuurlijk niet helemaal. Ik rijd prive ook een diesel was er 1tje uit 2005 deze was aan vervanging toe. Dan heb ik de keuze, koop ik er 1 van ongeveer dezelfde leeftijd met minder kilometers of koop ik een iets jongere (lees schonere). Door die 15% verhoging valt de keuze eerder op een iets jongere. Of door de beprijzing wordt er gekozen voor een andere brandstof soort. Natuurlijk zal mijn oude misschien op een andere plaats op deze wereldbol gaan rijden. Maar daar wordt hij waarschijnlijk gebruikt als vervanging van een veel ouder (lees vuilere).
Bij campers is het een iets ander verhaal die blijven veel langer in Nederland rondrijden. Maar je zult met me eens zijn dat het oudje nooit zo schoon gaat worden als die nieuwere. En zal de beprijzing ook een rol gaan spelen bij mogelijke vervanging.
Maar goed we zijn er al gauw tegen als iets ons persoonlijk raakt.
Re: APK 2021 oudere diesels
Inderdaad wordt een oudje nooit zo schoon als een nieuwe! Maar nu alleen maar heffen en niet bevorderen dat er gestreefd/gestimuleerd naar schoner maken is een verdienmodel. Komt alleen maar extra geld binnen. Mijn Dacia van 2010 is ook zo'n vuile maar die nog best 10 jaar mee kan. Bij vervangen ga ik natuurlijk rekening houden met de kostprijs van bezit en gebruik. Maar ik ga deze prima wagen waar echt niets mis mee is nu weggooien. Verkopen voor een lagere prijs is niet de oplossing voor het milieu. En zoals je aangeeft een rendement van 30% dat is euro 0 heel erg veel op een euro 4 blijft het 30% maar is het al een stuk minder.
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: APK 2021 oudere diesels
Die buitenlandse kilometers worden nu ook al betaald in de vorm van tol en of vignetten dus daar zal niets aan veranderen.
En ik geloof niet dat onze overheid bevoegd is om over buiten de landsgrenzen heffingen op te leggen.
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: APK 2021 oudere diesels
Ook ik begrijp dat extra kosten niet leuk zijn en voor sommige mensen zelfs met bepaalde financiële gevolgen.
Wij rijden met 3 euro 5 diesels met alle emissie toeters en bellen aanwezig.
Laat de nieuwe roet meting maar komen, ben er niet bang voor en mocht het wel zo zijn dan is het tijd om te gaan sleutelen.
Onze oudste euro 5 is van 2011 en gaat richting de 2 ton, regeneratie's nog steeds rond de 550 - 600 km.
Jaarlijks een busje Forte met diesel en dpf cleaner erin en tot vandaag de dag nog nooit problemen gehad met emissie gerelateerde zaken.
Dat geldt ook voor de andere 2 euro 5's. Ik geloof in goed onderhoud!
Eindelijk dat ze nu eens een realistische controle gaan uitvoeren zodat de illegale diesels aangepakt worden.
Ik doel dan op de auto's waarvan de roetfilters en EGR kleppen zijn weg geschreven en verwijderd.
Wij rijden met 3 euro 5 diesels met alle emissie toeters en bellen aanwezig.
Laat de nieuwe roet meting maar komen, ben er niet bang voor en mocht het wel zo zijn dan is het tijd om te gaan sleutelen.
Onze oudste euro 5 is van 2011 en gaat richting de 2 ton, regeneratie's nog steeds rond de 550 - 600 km.
Jaarlijks een busje Forte met diesel en dpf cleaner erin en tot vandaag de dag nog nooit problemen gehad met emissie gerelateerde zaken.
Dat geldt ook voor de andere 2 euro 5's. Ik geloof in goed onderhoud!
Eindelijk dat ze nu eens een realistische controle gaan uitvoeren zodat de illegale diesels aangepakt worden.
Ik doel dan op de auto's waarvan de roetfilters en EGR kleppen zijn weg geschreven en verwijderd.
Groeten Peter
Re: APK 2021 oudere diesels
de wens is de vader van de gedachte?!
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: APK 2021 oudere diesels
Tja het roetfilter. Net zoiets als een ballon die wordt opgeblazen en weer leeg loopt.........
Wel eens achter een regenererende auto gereden, je zou er spontaan een astma aanval van krijgen.
Zolang er geen echt werkend systeem voorhanden is blijf ik ze verwijderen voor het behoud van mijn motor
Wel eens achter een regenererende auto gereden, je zou er spontaan een astma aanval van krijgen.
Zolang er geen echt werkend systeem voorhanden is blijf ik ze verwijderen voor het behoud van mijn motor