APK 2021 oudere diesels
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
APK 2021 oudere diesels
Was het dit artikel misschien?
https://www.autovisie.nl/nieuws/onderzo ... oetfilter/
Test met 2 kleine dieseltjes.
“Twee kleine diesels
Hoewel de uitkomst van het onderzoek best schokkend is, is verliest het al snel aan kracht als je iets verder leest. Het onderzoek werd namelijk gedaan met maar twee auto’s die aan de Euro 6d-norm voldoen: de Nissan Qashqai 1.5 dCi en de Opel Astra 1.6 diesel. Op basis van twee kleine diesels kan er moeilijk een harde conclusie getrokken worden. Maar de uitkomst kan wel wijzen op een mogelijk onontdekt probleem bij moderne dieselauto’s.”
Auteur van het stukje houdt allerlei slagen om de arm.
“Mogelijk”
“Kan wijzen op”
“Kan moeilijk een harde conclusie getrokken worden”
https://www.autovisie.nl/nieuws/onderzo ... oetfilter/
Test met 2 kleine dieseltjes.
“Twee kleine diesels
Hoewel de uitkomst van het onderzoek best schokkend is, is verliest het al snel aan kracht als je iets verder leest. Het onderzoek werd namelijk gedaan met maar twee auto’s die aan de Euro 6d-norm voldoen: de Nissan Qashqai 1.5 dCi en de Opel Astra 1.6 diesel. Op basis van twee kleine diesels kan er moeilijk een harde conclusie getrokken worden. Maar de uitkomst kan wel wijzen op een mogelijk onontdekt probleem bij moderne dieselauto’s.”
Auteur van het stukje houdt allerlei slagen om de arm.
“Mogelijk”
“Kan wijzen op”
“Kan moeilijk een harde conclusie getrokken worden”
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
APK 2021 oudere diesels
Grappige is dat de organisatie, die achter het onderzoek zit waar foofer naar verwijst, streeft naar nul uitstoot
Je kan zo’n onderzoek als dieselrijder dus aanhalen om de statistieken onderuit te halen maar het streven van deze organisaties is niet om jou als dieselrijder meer ruimte te geven maar om het gebruik van o.a. diesels volledig om zeep te helpen.
In ieder geval om de vervuiler te laten betalen.
Het helpt je dus van de regen in de drup;-)
https://www.transportenvironment.org/what-we-do
Je kan zo’n onderzoek als dieselrijder dus aanhalen om de statistieken onderuit te halen maar het streven van deze organisaties is niet om jou als dieselrijder meer ruimte te geven maar om het gebruik van o.a. diesels volledig om zeep te helpen.
In ieder geval om de vervuiler te laten betalen.
Het helpt je dus van de regen in de drup;-)
https://www.transportenvironment.org/what-we-do
Re: APK 2021 oudere diesels
Net via p.b. Of ik nu wel raden kon ,welke partij je zou moeten stemmen.
Nou laat maar .
Verkoop mijn ziel niet .
Bovendien echt voor 1 partij gaan gaat ook altijd weer ergens botsen.
Gr. Toon
Nou laat maar .
Verkoop mijn ziel niet .
Bovendien echt voor 1 partij gaan gaat ook altijd weer ergens botsen.
Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de
Re: APK 2021 oudere diesels
Ik snap al dat negatieve gejammer niet zo goed!
Oudere vervuilende diesels worden door de regering 15% zwaarder belast. Dit doen ze om mensen bij de aanschaf van een ander voertuig misschien een andere keuze te laten maken. Daar kun je van alles van vinden maar op zich lijkt me dat niet echt verkeerd.
Dus oudere diesels zonder roetfilter gaan 15% en samen met het kwarttarief is dat een klein beetje meer wegenbelasting betalen. De milieu meting tijdens de APK wordt niet aangepast die blijft gewoon hetzelfde.
Nieuwere diesels, dus met roetfilter wordt waarschijnlijk per 2021 de APK test uitgebreid met een fijnstofmeting. Dit om te zien of het hele systeem van roetfilter en EGR nog werkt.
Fabrikanten zijn verplicht om vanaf 2011 een roetfilter systeem in te bouwen bij nieuwe voertuigen. Na de ingebruikname van dit voertuig werd er nooit meer gecontroleerd of dat systeem goed bleef werken. Dat was natuurlijk vreemd want alle andere of oudere brandstof soorten werden wel gecontroleerd tijdens de APK.
Nu is er dus een meter op de markt waarmee gekeken kan worden of het systeem nog werkt. En die gaat gebruikt worden tijdens de APK.
Misschien moet er bij sommige wat gerepareerd worden omdat het systeem niet naar behoren werkt. Maar op zich veranderd er niet zoveel.
Oudere vervuilende diesels worden door de regering 15% zwaarder belast. Dit doen ze om mensen bij de aanschaf van een ander voertuig misschien een andere keuze te laten maken. Daar kun je van alles van vinden maar op zich lijkt me dat niet echt verkeerd.
Dus oudere diesels zonder roetfilter gaan 15% en samen met het kwarttarief is dat een klein beetje meer wegenbelasting betalen. De milieu meting tijdens de APK wordt niet aangepast die blijft gewoon hetzelfde.
Nieuwere diesels, dus met roetfilter wordt waarschijnlijk per 2021 de APK test uitgebreid met een fijnstofmeting. Dit om te zien of het hele systeem van roetfilter en EGR nog werkt.
Fabrikanten zijn verplicht om vanaf 2011 een roetfilter systeem in te bouwen bij nieuwe voertuigen. Na de ingebruikname van dit voertuig werd er nooit meer gecontroleerd of dat systeem goed bleef werken. Dat was natuurlijk vreemd want alle andere of oudere brandstof soorten werden wel gecontroleerd tijdens de APK.
Nu is er dus een meter op de markt waarmee gekeken kan worden of het systeem nog werkt. En die gaat gebruikt worden tijdens de APK.
Misschien moet er bij sommige wat gerepareerd worden omdat het systeem niet naar behoren werkt. Maar op zich veranderd er niet zoveel.
Re: APK 2021 oudere diesels
Zelf reinigen kost zo'n 170 euro. Dat laten doen tot zo'n 400 euro. Een nieuwe filter tussen de 1000 en 1500. Niet leuk als je het op tafel moet leggen. Maar we hebben het over diesels van zo'n 10 jaar oud. Daar geef je dat toch nog aan uit als ze nog heel lang mee kunnen? Als de uitlaat stuk gaat moet er ook een nieuwe onder. Het is eerder vreemd dat er zo lang niet op is gecontroleerd.
Re: APK 2021 oudere diesels
Blij dat ik dan net geen filter heb.
Toch weer bijzonder dat dat stelletje in Den Haag het zo weet te brengen dat je blij mag zijn omdat je weer meer in de bodemloze put mag storten.
Toch weer bijzonder dat dat stelletje in Den Haag het zo weet te brengen dat je blij mag zijn omdat je weer meer in de bodemloze put mag storten.
Re: APK 2021 oudere diesels
Als je weet hoe zo'n systeem werkt dan weet je dat dit een onzinnig antwoord is. Bij de moderne diesels is hij niet meer uit te programmeren.
Re: APK 2021 oudere diesels
Weet ik dus niet.
Wordt daar met m'n '99 LT ook niet echt door gehinderd.
Wordt daar met m'n '99 LT ook niet echt door gehinderd.
Re: APK 2021 oudere diesels
Benieuwd wie die apparatuur gaat betalen, de roetsnuffelaars zullen niet goedkoop zijn en een middelmatig APK station zal het niet aanschaffen.
Dus of je nu kwarttarief hebt of gewoon een jaarlijks tarief dieseltje rijdt de APK zal vele malen duurder worden voor een voertuig waarbij een deeltjes roetmeting bij uitgevoerd moet worden.
Zodus broodroof voor een grote groep die leeft van deze werkzaamheden en moe5 eerst maar eens zien of het erdoor komt
Dus of je nu kwarttarief hebt of gewoon een jaarlijks tarief dieseltje rijdt de APK zal vele malen duurder worden voor een voertuig waarbij een deeltjes roetmeting bij uitgevoerd moet worden.
Zodus broodroof voor een grote groep die leeft van deze werkzaamheden en moe5 eerst maar eens zien of het erdoor komt
Re: APK 2021 oudere diesels
De verwachte prijs van een fijnstofmeter is rond de 5000 euro dus niet veel duurder dan een gewone ouderwetse roetmeter.
Re: APK 2021 oudere diesels
En nu maar wachten tot eindelijk de "kilometerheffing" wordt ingevoerd.
Of is dat ijdele hoop dat we dan minder gaan betalen?
Of is dat ijdele hoop dat we dan minder gaan betalen?
Re: APK 2021 oudere diesels
Als het in plaats van de houderschapsbelasting komt ben ik voor.
Die paar dagen per jaar dat we in Nee-derland rijden zal me de kop niet kosten.
Die paar dagen per jaar dat we in Nee-derland rijden zal me de kop niet kosten.
Re: APK 2021 oudere diesels
Alleen zal de kilometerheffing de roetmeting niet ongedaan maken. En geloof maar niet dat je in het buitenland 'gratis' kilometers kunt gaan maken. Daar zal heus wel iets op verzonnen worden. Maar goed ook. Anders wil straks nog iedereen aan de grens wonen.