Foutje RDW met 15% verhoging

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Foutje RDW met 15% verhoging



Bericht door Will »

Goedeavond,

Waarschijnlijk krijgen een aantal van jullie een brief met de mededeling dat je geen 15% verhoging hoef te betalen.
Met name diesels die vanaf fabriek een roetfilter hebben geinstalleerd in de auto/camper.
Een fout van de RWD staat er te lezen in het AD.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Foutje RWD met 15% verhoging



Bericht door Abri079 »

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Foutje RWD met 15% verhoging



Bericht door Bas vd laar »

RWD= rear wheel drive
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Foutje RDW met 15% verhoging



Bericht door Dafluc »

De eerste brief was inderdaad al voorbij gekomen in het topic over de mrb-verhoging.
Afbeelding
KTM58
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 11 jan 2017, 12:53
Locatie: Braboland

Re: Foutje RDW met 15% verhoging



Bericht door KTM58 »

Ik ben ook in het bezit van een camper die ik in 2008 nieuw uit duitsland gehaald heb waar wel een roetfilter onder zit en toch voor de fijnstof toeslag aangeslagen word,toen ik hem bij de rdw in 2008 moest laten keuren i.v.m. de invoer hebben ze daar niet eens een notitie van gemaakt dat er een roetfilter onder zat,nu moet ik maar weer aantonen dat het er wel onder zat af fabriek, ik weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken, zijn er misschien mensen die deze weg al wel bevaren hebben dan hoor ik dat graag.

gr Johan
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Foutje RDW met 15% verhoging



Bericht door tonic »

Neem even contact op met de RDW. Als uit de typegoedkeuring blijkt dat de fabrikant er 1 gemonteerd heeft kan het aangepast worden in het kentekenregister. Het kan ook zijn dat er een filter onder zit die niet schoon genoeg is.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Foutje RDW met 15% verhoging



Bericht door hathi »

Nu begrijp ik dat men geen roetfilter mag inbouwen,omdat het teveel moeite kost deze te registreren,terwijl het bij de Apk met een kleine moeite valt te bepalen,of er (g) een aanwezig is/ was... ( had men de afgelopen jaren,deze kleine moeite,als Apk punt,erbij genomen, had men deze problemen Nu niet)
Hans
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Foutje RDW met 15% verhoging



Bericht door tonic »

De controle op aanwezigheid is de laatste jaren zeker een APK punt. Als er in het kentekenregister aangegeven staat dat er een roetfilter aanwezig moet zijn dan moet deze tijdens de APK ook aanwezig zijn.
Later een roetfiltertje inbouwen klinkt allemaal leuk maar zo simpel is het jammer genoeg niet. Zo'n ding moet ook automatische gaan regenereren.
Dus dat vereist een hoop computer gestuurde ellende.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Foutje RDW met 15% verhoging



Bericht door hathi »

Dat valt wel mee,in D heeft men er ook een tijdje over gedaan om het goed te keuren,voornamelijk omdat de autofabrikanten,( VW) tegen waren,maar zijn alsnog overstag gegaan,maar hier ligt alleen de overheid dwars,die ziet de Diesel liever verdwijnen,ook al is deze ook schoner dan een benzine?
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27449
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Foutje RDW met 15% verhoging



Bericht door Marco Polo »

Da’s dan weer even de vraag ;-)

APK 2021 oudere diesels
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Foutje RDW met 15% verhoging



Bericht door hathi »

Klopt Marco de regels worden Altijd zodoende gemaakt,en uitgelegd dat het altijd in het voordeel van de maker is,nadien word er meestal toch weer gestuurd, door aanpassingen mocht hun beoogde doel niet bereikt worden,...daarom de overheid bepaalt,waar in NL mee gereden word ......alleen jammer dat hiermee ook de mogelijkheid (incl. financiële voordelen ) ontnomen word om zelf iets te doen
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 25 jan 2020, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Hans
rob7
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 20:21
Locatie: noord nederland

Re: Foutje RDW met 15% verhoging



Bericht door rob7 »

Hier een kort verslag over mijn aanpak registratie bij de rdw van een af fabriek roetfilter.
1.zelf gecontroleerd of er een roetfilter onder de camper zit.
2.mail gestuurd aan Mercedes Nederland met de vraag of dit klopt.
3. Antwoord, met mail waarin uitleg dat chassisnummer xxx en yyy van fabriekswege zijn uitgerust met een roetfilter.
4.mail gestuurd naar rdw met als bijlage brief Mercedes.
5. Antwoord rdw:wij hebben de gegevens aangepast in het kenteken register.
6.brief belastingdienst dat mijn camper vrijgesteld is van de extra heffing.

Groet rob7
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Foutje RDW met 15% verhoging



Bericht door hathi »

Ja Rob,dat is een filter af fabriek,en omdat dit door vroegere nalatigheid,niet geregistreerd werd .!sturen ze die aanslag nu naar iedereen met een Diesel van voor 2009,dat is goedkoper en de onterechte,melden zich vanzelf,word er gedacht, maar in 2021, met de deeltjesteller,gaan er weer een groter aantal voor de bijl, net zo lang de lat hoger leggen ,tot hun doel bereikt is,en dan word er op de borst geklopt daar in Brussel,kijk ons eens,hoe wij dit oplossen,gelukkig zijn de schaapjes niet overal zo mak?
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Foutje RDW met 15% verhoging



Bericht door Dafluc »

Er komen naar verwachting 125.000 diesels niet door de keuring. Dat zijn diesels vanaf bouwjaar 2011/2012. Oplossingen zijn er vanaf zo'n 170 euro (zelf filter reinigen). Laat je dat doen ben je hooguit 400 euro kwijt. Als je pech hebt moet er een nieuw filter op. Daarvan kost de duurste rond de 1500 euro. Niet leuk als je het moet betalen. Maar ook weer niet zo duur dat je de auto van zo'n 10 jaar oud dan maar weggooit. Oudere diesels hebben geen filter. Die betalen voor straf een hogere mrb. Voor die groep gaat ook de apk niet veranderen.
Afbeelding
Plaats reactie