Biodiesel tanken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Biodiesel tanken



Bericht door hurktoilet »

Voor degenen die zo min mogelijk vervuilend willen dieselen: een kaartje met benzinepompen in Nederland waar je biodiesel kunt tanken. Je kunt kiezen of je pure B100 wil hebben of mengsels met gewone diesel. B20 en B30 zouden voldoen aan alle eisen voor gewone diesel, kun je dus in elke dieselwagen gebruiken.
Persoonlijke ergernis: hoewel je B20/B30 dus altijd kan gebruiken, is het vinden van tankstation nog altijd zoeken naar een speld in een hooiberg. Terwijl je hier heel eenvoudig veel milieuwinst kunt halen, dus waar wachten die oliemaatschappijen met hun grote mond over schoon rijden nog op?
Dit is het meest complete kaartje dat ik ken, andere kaartjes vermelden alleen pompen van afzonderlijke bedrijven. Maar in ieder geval ontbreekt hier de GT24 in Meerkerk. Ben benieuwd of er nog meer aanvullingen mogelijk zijn.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Biodiesel tanken



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou er maar goed mee uitkijken:

De fabrikanten van inspuitsystemen (Delphi, Stanadyne Siemens VDO, Denso en Bosch) zijn verenigd in de Joint Fuel Injection Equipment Manufacturers groep. Er zijn van die kant duidelijke waarschuwingen geuit tegen het gebruik van PPO’s en FAME’s. Als de inspuitapparatuur is aangepast en de autofabrikant geen bezwaar heeft, is een beperkt gebruik van FAME ofwel Biodiesel volgens de genoemde norm toegestaan. De autofabrikanten die behoren tot de Alliance of Automobile Manufacturers zijn eveneens heel bezorgd over de invoering van plantaardige brandstoffen, vooral als ze puur dus niet bewerkt zijn.

Lekkage en oxidatie

Wat kan er technisch misgaan bij het gebruik van Biodiesel in voertuigen die daarvoor geen vrijgave hebben? Alle afdichtingen in het brandstofsysteem kunnen in meer of mindere mate gaan lekken. Biodiesel veroudert veel sneller dan minerale dieselolie, al na twee maanden bereikt de veroudering het punt dat er zuren en methanol vrijkomen. Daardoor zal er oxidatie in het systeem ontstaan, herkenbaar aan een bruine aanslag op alle metaaldelen.

Biodiesel trekt water aan hetgeen de roest- en corrosievorming versterkt. Bij toepassing van meer dan 5% Biodiesel in minerale dieselolie neemt de kans op polymerisatie toe. Dat wil zeggen: er vormen zich lange molecuulketens die lakvorming veroorzaken, vooral op warme plaatsen zoals verstuivernaalden. Door glycerine-afzettingen vervuilt het inspuitsysteem nog meer, zelfs in de verbrandingskamer ontstaan ongewenste afzettingen.

Hoewel er na één keer tanken van Biodiesel niet meteen een probleem hoeft te ontstaan, kan een probleem op de langere termijn niet worden uitgesloten als de autofabrikant gebruik van Biodiesel niet toestaat. Het geschikt maken van het complete brandstofsysteem van tankdop tot en met de verstuivers is een kostbare zaak. Milieutechnisch is Biodiesel niet nodig om aan de gestelde milieueisen te voldoen. Dat in Duitsland Biodiesel goedkoper is door belastingtechnische maatregelen wil nog niet zeggen dat alle technische problemen zijn opgelost. De fabrikanten van kachels voor huisverwarming en autoverwarmingen staan het gebruik van Biodiesel niet toe, dat wijst dus eveneens op bepaalde ernstige bezwaren. Het is evenmin duidelijk hoe het roetfilter reageert op het gebruik van Biodiesel. Vandaar het ontbreken van goedkeuringen voor het gebruik ervan.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Biodiesel tanken



Bericht door jurgenc »

Biodiesel moet je niet gebruiken in voertuigen die langdurig stilstaan.
H20
Gorfel

Re: Biodiesel tanken



Bericht door Gorfel »

hurktoilet schreef:
do 16 jan 2020, 23:48
Voor degenen die zo min mogelijk vervuilend willen dieselen:
Ik zou me er nog maar eens goed in verdiepen.
https://milieudefensie.nl/actueel/zelfs ... -biodiesel
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Biodiesel tanken



Bericht door bently »

We krijgen het toch ook al door de strot geduwd met 10 % bijvoeging ?
En je kunt er niks tegen doen. :thumbdown:
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Magirus-Deutz
Berichten: 185
Lid geworden op: di 13 aug 2019, 11:09
Locatie: Rockanje

Re: Biodiesel tanken



Bericht door Magirus-Deutz »

Ik hoef die biodiesel troep niet in mijn Magirus en in mijn luxe wagen tank ik Euro 98 E5 , ik laat mij van overheidswege die troep niet opdringen, zij bekijken het maar met die klimaatwaanzin.

:wink:
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Biodiesel tanken



Bericht door bently »

Ben ik toch wel benieuwd waar jij onderweg gaat tanken. Ook in het buitenland.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Magirus-Deutz
Berichten: 185
Lid geworden op: di 13 aug 2019, 11:09
Locatie: Rockanje

Re: Biodiesel tanken



Bericht door Magirus-Deutz »

Er zijn zat mogelijkheden om die troep te ontwijken, zeker ook in het buitenland, met mijn vrachtwagen tank ik die zooi ook niet.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Biodiesel tanken



Bericht door zwerf-busje »

De gewone diesel is overal B7, wat betekent dat er al 7% FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) in kan zitten.
Dus volledig vermijden lukt niet.

Met 98RON E5 kan dat nog wel, zie dit verhaal:
https://vanderworp.org/nl/ron98/#Gegara ... ng_ethanol
Groet Ruud
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Biodiesel tanken



Bericht door jansloos »

So, dat komt mooi uit, dit topic.

Ik was net op zoek naar een pomp voor bio. Vond er een in Oegstgeest. Tamoil?
Straks kijken of hij bestaat EN of ze het inderdaad verkopen?

Waarom?
Voor de APK 1x tanken. Bij laatste APK was de opmerking: roetmeting is op 't randje"

PS.
Zou die veroudering ook de reden zijn dat er weinig pomen zijn.
Verkopen na een paar weken geoxideerde olie.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Biodiesel tanken



Bericht door Bas vd laar »

Wat tank je eigenlijk als je bijvoorbeeld bij de Shell tankt?
Daar heb je de keuze tussen diesel en v-power diesel.
Ik tank altijd de gewone Shell diesel, is dit nog de ouderwetse diesel of ook bio diesel?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Biodiesel tanken



Bericht door TestCase »

Wat staat er op het tankpistool? B10 denk ik dus 10% bio toevoeging.


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Biodiesel tanken



Bericht door Bas vd laar »

Aha, moet je het dus zo lezen: B7 is 7 procent bio toevoeging en B10 is 10 procent biotoevoeging?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Biodiesel tanken



Bericht door ducati 900 »

Magirus-Deutz schreef:
vr 17 jan 2020, 9:01
Ik hoef die biodiesel troep niet in mijn Magirus en in mijn luxe wagen tank ik Euro 98 E5 , ik laat mij van overheidswege die troep niet opdringen, zij bekijken het maar met die klimaatwaanzin.

:wink:
Die ouwe Magirus van je loopt zelfs op afgewerkte frituurolie man.

Ik heb zelf jaren zonder problemen op slaolie gereden en ook op gebruikte plantaardige olie
van de oliebollenbakker met mijn MB 100 van '92l
Alleen een iets hoger verbruik, van 1 op 10 op diesel naar 1 op 9 op PPo.
En het vreemde was dat zodra er ook maar een paar liter PPO in de tank hwam hij naa1 op 9 ging.
Ik het later de inspuitdruk iets verhoogd en het inspuitmoment 2 graden vervroegd.
Verde amper iets aangepast, srtartte zelf bij min 10.
Bij roetmeting gewoon 0 uitstoot.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie