Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door Kees_S »

Marco Polo schreef:
za 18 jan 2020, 11:53
Nu maak je dezelfde denkfout als TS.
Kentekengegevens zijn bepalend en niet de manier van beladen.
Geld voor het rijbewijs als ook voor de Go-box.
“Mautpreller” - tolontduiker -ben je niet door overbeladen ;-)
Vertel dat maar aan die Oostenrijkse diender in groen kostuum. Die slingert je gewoon op de bon en haalt je ook nog van de weg af. Dat zijn super buitenlander haters :evil:
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door Cee Pee »

Ja maar alleen omdat je overbeladen bent.
Probeer maar eens een Go-box aan te schaffen voor een auto die op kenteken max 3500 kilo weegt, dat krijg je niet voor elkaar.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door jurgenc »

Volgens mij kan je in meerdere landen (Frankrijk ben ik zeker van) een camper van 4200 kg niet inschrijven als -3.5 ton. Als ze je dan tegenhouden, krijg je dat erbij. Je mag dan wel in orde zijn en gelijk hebben, maar je moet dan ook nog gelijk krijgen.
H20
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door Premiumliner »

Kees_S schreef:
za 18 jan 2020, 15:21
Marco Polo schreef:
za 18 jan 2020, 11:53
Nu maak je dezelfde denkfout als TS.
Kentekengegevens zijn bepalend en niet de manier van beladen.
Geld voor het rijbewijs als ook voor de Go-box.
“Mautpreller” - tolontduiker -ben je niet door overbeladen ;-)
Vertel dat maar aan die Oostenrijkse diender in groen kostuum. Die slingert je gewoon op de bon en haalt je ook nog van de weg af. Dat zijn super buitenlander haters :evil:
Huh.. wat verwacht u dan anders van controlerende dienders? Dat ze u gaan knuffelen en schouderklopjes geven omdat u te zwaar beladen en dus in overtreding bent?
Als u zich aan de wet houdt is er geen reden voor u om ze "buitenlander hater" te vinden.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door hathi »

Marco Polo schreef:
za 18 jan 2020, 11:53
Nu maak je dezelfde denkfout als TS.
Kentekengegevens zijn bepalend en niet de manier van beladen.
Geld voor het rijbewijs als ook voor de Go-box.
“Mautpreller” - tolontduiker -ben je niet door overbeladen ;-)
Hiermee wil Marco niet zeggen dat je niet in overtreding bent,maar dat je nooit beboet kan worden voor het rijden zonder C1, rijbewijs,met bijbehorende Go-box.....want daarvoor is inderdaad het kenteken bepalend,en dat geld in de gehele EU !...,Daarom schrijft Cor ook,dat je < 3500 kg geen Go box kan krijgen,en dat is iets anders ,als Kees ons wil doen geloven?
Hans
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door Blazing Amber »

dank jullie wel,
gezien de reacties ga ik gewoon mijn camper kopen met op het papiertje 3500kg vermeld ;-) en in NL.
of we ooit een C1 rijbewijs gaanhalen weet ik iet, maar ik heb nu een Adria 600 SL Plus op het oog. Die is van zich zelf niet al te zwaar en gezien de ruimte van de kastjes ( veel minder dan ik gewend ben) zal ik moeten leren minder mee te nemen :-)
Ik ga morgen naar Delft voor de handtekening, mijn allereerste nieuwe eigen camper, al 50+ en steeds gekker.
( begonnen met een rotte Mobilvetta ( zie topic Mobilvetta was rot is nu top)
met jullie hulp opgeknapt.
Dan na een aantal jaar fijn gereden te hebben een Benimar cocoon gekocht , maar een echte zomer camper en tochtig het hele jaar rond met dwarsbed , wel lekker klein.
Dan vorig jaar de Dethleffst trend 6717, dat zou hem voor de aankomende jaren moeten zijn, maar het mocht niet zo zijn, wel lente bedden, maar de plaatsing van de Truma achterin zorgde ervoor dat we het wat we ook deden niet warm kregen voorin en achter in de garage en kasten het bloedheet was. Daar waar de hond zat.
Nu dan de helemaal nieuwe Adrica Sonic plus 600 SL, met truma onder de bank voor. Steeds een stapje beter.

Ik leer wel steeds meer op dit forum :-)
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door B1gcheese »

Alvast gefeliciteerd met je nieuwe camper en heel veel plezier ermee! :thumbup:
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door Kees_S »

Blazing Amber schreef:
ma 20 jan 2020, 16:25
Dan vorig jaar de Dethleffst trend 6717, dat zou hem voor de aankomende jaren moeten zijn, maar het mocht niet zo zijn, wel lente bedden, maar de plaatsing van de Truma achterin zorgde ervoor dat we het wat we ook deden niet warm kregen voorin en achter in de garage en kasten het bloedheet was. Daar waar de hond zat.
Daar snap ik niets van. Wij hebben het duurdere zusje van de Trend, de Magic Edition, ook met de Truma achterin onder het voeteinde van het lengtebed. Wij krijgen het overal warm en in de garage sluiten we de klep van de slang (deels of helemaal) als we daar geen warmte nodig hebben. Aan de voorzijde genoeg uitstroom openingen om alles goed warm te krijgen. In het slaapgedeelte alleen uitstroom openingen langs de twee zijramen en verder de slangen onder de dubbele vloer die werken als vloerverwarming. Eerste uitstroompunt met klep zit pas bij de keuken. Lijkt mij dat er toch met jouw installatie iets mis was, kleppen aan de kachel dicht, slang er af, of zoiets ??? Als ze dit niet bij de dealer onder garantie hadden verholpen dan was ik naar het Service Center van Dethleffs in Isny gegaan en daar gebleven totdat ze het opgelost hadden.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door Marco Polo »

Is al opgelost.
Wagen is totalloss :-(
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door Kees_S »

Ja, dat weet ik. Maar of dat een oplossing is betwijfel ik. Koopt hij alleen daarom geen nieuwe Trend, terwijl hij dat eigenlijk wel zou willen?
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door Blazing Amber »

Hoi Kees S.
Ik koop inderdaad geen camper meer waar de kachel achterin zit.
Trend of andere ook niet bijvoorbeeld Hymer, Carthago etc waar ik mooie modellen van zag.
De leiding van onze trend ging zelfs kris kras onder de camper door van links achter, naar midden rechts de vloer in te gaan in de badkamper en weer aan de linker kant naar boven te komen achter de bestuurders stoel, hoezo logish ;-)
Klepjes sluiten, EPS extra bij gekcoht voor hogere ventilatie stand, leidingen extra met duur isolatie omwikkeld, niets hielp.

Ik heb nu bij de aankoop van een nieuwe camper gelet op lengte en logische lijnen van de verwarmings buizen, en de plaatsing van de truma boiler kachel.
Bovendien heb ik nu weer een keuken aan de luifel zijde, iets wat ik toch misste bij de Trend.
eind goed al goed. :-)
De nieuwe wordt op 3500kg gezet en mag ik dinsdag ophalen.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door Kees_S »

Geweldig, veel plezier met de nieuwe. :cheers:
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door Bas vd laar »

Misschien een beetje een zijspoor maar het wekte toch mijn verbazing.
Ik kwam op Marktplaats onderstaande advertentie tegen, een Toyota Seqoia, een Jeep die voornamelijk in de USA geleverd is.
In de advertentie werd melding gemaakt van 9 ton trekgewicht!
Dat kon ik me niet voorstellen, maar als ik het kenteken intoets bij de RDW klopt dat inderdaad.
Het is volgens het kenteken gewoon een personenwagen ( m1 ) met een leeggewicht van 1800 kg en met een toegelaten trekgewicht ( geremd ) van maar liefst 8640kg!

Dit is het hoogste trekgewicht wat ik ooit bij een personenauto gezien heb.
Ik heb wel eens 5000 kg trekgewicht gezien bij een Landcruiser, maar deze was dan voorzien van speciale luchtremmen, daar wordt hier geen melding van gemaakt en ik denk dus dat hij ze ook niet heeft
Komen dit soort trekgewichten vaker voor bij normale auto's en wat is de verklaring hiervoor?
Ik was gewoon nieuwsgierig en kon het antwoord niet vinden.

https://link.marktplaats.nl/m1367865743
Bijlagen
IMG_2680.JPG
IMG_2680.JPG (44.84 KiB) 250 keer bekeken
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?



Bericht door jurgenc »

Zou het niet 9000 lbs (pond) moeten zijn?

https://www.toyota.com/sequoia/features ... /7921/7927

Als ik Google op dit type dan kom ik op de U.S. site uit met het huidige model. Dat mag 7400 trekken. Maar dat zijn lbs, (ponden) dus ongeveer 3.4 ton.
Ik denk dat iemand heeft liggen slapen bij het ingeven van de gewichten bij de rdw.
H20
Plaats reactie