links rijden in Engeland

Algemene campervragen en -opmerkingen.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: links rijden in Engeland



Bericht door durisotti »

Ik heb altijd de fiets mee in Engeland, en links fietsen dat vind ik ook erg lastig..
Links autorijden heeft voordelen, je kunt op de smalle wegen beter inschatten hoe ver je van de berm zit, en de weg vragen is ook genmakkelijk omdat je aan de stoep kant zit !
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: links rijden in Engeland



Bericht door Satzat »

In augustus 2016 met de camper vanuit Dover naar Schotland gereden en na een mooie toer daar ook weer via Dover terug naar het vaste land. Vanaf het begin in Engeland niet eens hoeven wennen aan het links rijden. Ging automatisch en ook de rotondes nemen ging prima. Wel moest Anita bij het oprijden van een rotonde meekijken of de weg vrij was, want je ziet als bestuurder op sommige rotondes het verkeer niet aankomen.

Vooral in Schotland veel vriendelijke bestuurders ondervonden die ons op de smalle single road tracks voorrang gaven. Ze bleven dan netjes wachten op de passeer plekken en wuifden dan 'kom maar'.

’s Morgens als we weer verder gingen rijden altijd eerst de gedachte ‘Links rijden!’.
Geen enkel probleem ondervonden. Je hoeft er niet tegen op te zien Jan.
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2148
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: links rijden in Engeland



Bericht door jaap van duijn »

@jan hester,

Alles wat eerder geschreven is correct.
Om Uw respect te tonen aan de Engelsen, koop bij auto accessoire of ANWB die plakkers voor op Uw lampen, hiermee voorkomt men dat tegenliggers verblind worden.
Als ik oversteek plak ik die dingen er op, en word op de campings geregeld aangesproken en blijkt waardering.
Zag in ander draadje, respect, nou dit is er een van.
Meest gevaarlijk is in donker, bijna alleen op de weg en een rotonde, dan zou je in begin snel na de verkeerde kant rijden.
Ook bij pompstation, winkels en zo ook opletten, als er verkeer is ga je meestal mee.
Ervaring misschien waren 18 jaar met caravan jaarlijks in UK, volgend jaar voor eerst met camper, maar ook in Australiee en New Zeeland ook veel met camper, maar ook voor 't werk met normale auto gereden, alles went.

Fijne vakantie en komt goed. Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: links rijden in Engeland



Bericht door de Jonckheer »

Het grote voordeel is dat, net als hier, verkeer van rechts voorrang heeft. Veel meer overzicht omdat er een complete weghelft tussen zit. Bij de rotondes net zo, makkelijker dan hier. Ooit in een grijs verleden had ik verkering in Londen dus stak ik regelmatig over, meestal met de auto mee. Nooit problemen gehad. Sinds een aantal jaren ga ik af en toe met een touringcar naar Engeland en ook dat gaat prima, dat overschakelen is geen enkel probleem, ook bij terugkomst niet.
Jan Hester
Berichten: 10864
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:09
Locatie: Amsterdam

Re: links rijden in Engeland



Bericht door Jan Hester »

Goede morgen, allemaal bedankt voor de reacties. Ik ben gerust gesteld en gaan de reis maken. De stickers heb ik al. Jan Hester
Jan Hester Amsterdam
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: links rijden in Engeland



Bericht door 't Busje »

Je moet alleen uitkijken dat je op enkelbaanswegen met passeerplaatsen naar links uitwijkt, maar ook dat doe je na een paar dagen automatisch. Zolang je niet in het donker rijdt, zijn die koplampstickers niet nodig.
Laatst gewijzigd door 't Busje op do 16 jan 2020, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: links rijden in Engeland



Bericht door Aloys »

Ooit heb ik die stickers gekocht, maar ze liggen nog steeds in de garage. Naar mijn idee zijn die gemaakt
voor 'ouderwetse' ronde koplampen, die min of meer verticaal staan. Die grote plastic lichtbakken op een
moderne Fiat/Peugeot/Citroën die bijna plat liggen, ik zou niet weten hoe ik daar zo'n sticker op zou
moeten plakken...
In september/oktober zijn we nog ruim een maand in Engeland geweest, veel met licht aan gereden (vroeg
donker) maar niemand die daarop reageerde, knipperde of wat dan ook. Geen probleem dus, zónder die
stickers.

Maak je geen zorgen over rotondes, je komt er dusdanig op aanrijden dat je wel met de klok mee móét, de
rotonde rond. Let wel goed op dat verkeer van rechts, op de rotonde, natuurlijk altijd voorrang heeft!

En de belangrijkste tip, als je gaat wandelen: kijk naar RECHTS voordat je de weg opstapt, anders rijden ze
je dood!! :shock:
(Dat klinkt wellicht overdreven, maar als je aan de linkerkant van de straat wandelt en een stap opzij wilt
doen voor bijv. een ouder met kinderwagen (van het trottoir af), dan word je van achteren aangereden!)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: links rijden in Engeland



Bericht door Aloys »

't Busje schreef:
do 16 jan 2020, 9:53
Je moet alleen uitkijken dat op je enkelbaanswegen met passeerplaatsen naar links uitwijkt, maar ook dat doe je na een paar dagen automatisch. Zolang je niet in het donker rijdt, zijn die koplampstickers niet nodig.
Dat deed ik regelmatig fout, maar dan rijdt de tegenligger wel gewoon door, alleen kijken ze je een beetje raar aan... :D

Ik ben op een rustige kruising, bij het rechtsaf slaan, ook wel eens aan de verkeerde kant van een vluchtheuvel in die zijstraat langs gereden :oops:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: links rijden in Engeland



Bericht door AadenAnke »

In de UK is men in het verkeer veel vergevings gezinder dan hier in Nederland en zeker dan in de temperament volle zuidelijke landen

Gr. Aad
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: links rijden in Engeland



Bericht door TestCase »

Geen koplampstickers? Zet je lampen een stapje lager, helpt ook.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: links rijden in Engeland



Bericht door rijschoollucassen »

Voor wat betreft de stickers, zet de auto een meter of twee, drie vanaf een muur, garagedeur of wat dan ook. Als je dan de dimlichten aanzet, zie je per koplamp een horizontale lijn, met naar rechts een schuin oplopend deel. Dat is de asymmetrie van de koplampen. De stickers moeten dat deel afschermen. Bij een engelse auto zit dat oplopende deel links. Géén ducttape gebruiken. De lijm brandt in en is er nauwelijks meer af te krijgen op kunststof lampenglazen.

Oh ja, nog één tip voor dat links rijden. Vooral niet in nl gaan oefenen ! :cheers:

Groet, Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: links rijden in Engeland



Bericht door joske501 »

Beste,
Links rijden is gemakkelijker dan het lijkt, ik heb er zeker geen moeite mee en rij liever links dan rechts. Er is wel een gevaarlijk iets aan het rijden op rotondes bij meerdere vakken. Moet je de 2de of 3de uitrit nemen ga dan niet op het eerste (linkse) rijvak rijden want degene die uit het middenvak van 3de rijstrook komen en de afslag nemen hebben voorrang (voorrang van rechts) en je ziet ze slecht komen omdat jij aan de verkeerde kant zit. Uit eigen veiligheid neem je dan beter de binnenkant van de rotonde tenzij je de eerste uitrit moet nemen. Ook op zeer smalle baantjes, zeker deze met hoge hagen, is de rechter kant van je wagen moeilijk in te schatten bij het passeren van groot vervoer zoals een autocar, je moet bijna met je spiegel in de haagjes gaan rijden en dat voelt raar aan.
Is er nog niemand op de baan is denk dan dat je zelf naast de borduur aan de wegkant moet zitten tijdens het rijden.
Wil je geen beschadigde rechter spiegel, kleef er een dik stuk mousse op de voorkant, bij een lichte aanrijding spat hij niet uit elkaar.
Dus gewoon doen, het went zo snel.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: links rijden in Engeland



Bericht door jansloos »

rijschoollucassen schreef:
do 16 jan 2020, 10:52
Oh ja, nog één tip voor dat links rijden. Vooral niet in nl gaan oefenen ! :cheers:
Dat heb ik wel gedaan?
Bij de ANWB. Cursus links rijden. Mwah.
Links rijden in Lelystad, tussen pylonnen?

Benadert de werkelijkheid totaal niet.
Voor dat geld een paar keer in een pub eten is een beter idee.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 460
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: links rijden in Engeland



Bericht door SkiRon »

idd briefje op stuur met "links" , 's ochtends vroeg wil je dat nog wel eens vergeten en ga je automatisch rechts rijden :wink: voor de rest appeltje eitje, binnen een uur ben je eraan gewend.
Plaats reactie