Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?



Bericht door tonic »

Als een voertuig in Nederland is terug gekeurd naar de 3500kg is het een administratieve handeling om hem weer naar 4200 te zetten.
dan heb je geen CVO nodig en geen keuring.
Is het voertuig door de importeur op de weg gezet is met een typegoedkeuring van 3500kg zal je bij de RDW moeten aantonen dat dit voertuig ook voor een zwaarder gewicht geschikt is. Dit doe jee dan door een verklaring van de fabrikant/importeur. Deze geeft dan dmv een CVO aan of het voertuig geconstrueerd is voor dit zwaardere gewicht. Het typeplaatje kan een indicatie zijn.

Dus als het voertuig al een keer in Nederland van gewicht is verwisseld dan zijn deze gegevens bekend bij de RDW en kun je makkelijk van C naar B en andersom keuren.
Zijn die gegevens niet bekend bij de RDW dan heb je een CVO nodig.
Dus neem even contact op met de RDW helpdesk en je weet hoe het voor jou auto zit.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?



Bericht door Cee Pee »

Dat plaatje is een leuke indicatie maar het gaat om de gegevens op het CVO dat is een officieel document.
Zo'n plaatje kun je voor een paar knaken laten maken dus de RDW gaat van het CVO uit.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?



Bericht door BP 2 »

Ik heb niet meer de vele reacties gelezen maar de reactie van "jphoto" dat je zomaar kan opwaarderen naar 4200 kg klopt niet en ook niet met een Heavy of Maxi chassis.
Als je een Ducato XL besteld (6m35) dan krijg je sowieso een maxi chassis en 16 inch wielen met een MTM 3500kg. Om te kunnen verhogen tot 4000 kg moet er een zwaardere versie besteld worden zwaardere remmen en met een meerkost. Ik heb zelf zo een bestelbus gekocht maar toen ik de MTM op 4T wou brengen kreeg ik bij Fiat alleen de toelating om tot 3850 kg te verhogen want om 4000kg te kunnen stoppen zijn er andere remmen nodig zei men mij! Ik heb dus kunnen verhogen tot 3850 kg maar de asbelastingen zijn wel 2100 kg en 2400 kg en bij controle per as zal ik nooit een probleem hebben.
Ik denk niet dat de fabrikanten van de camperbussen automatisch het zwaarder remsysteem bestellen want dat maakt de zaak alleen maar duurder.

Een vriend maakte wel de bedenking dat een camper met een MTM van 3500 kg wel een ongeremde aanhanger mag trekken van 750 kg!! Dus kunnen die zg te lichte remmen wel die 3500+750 kg (4250kg) stoppen en waar is dan de logica?

BP 2
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?



Bericht door Cee Pee »

Als je hem opwaardeert naar 4000 mag nog steeds die 750 kilo ongeremde aanhanger erachter en dan kom je op 4750. en dat is iets meer dan 4250
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?



Bericht door Marcel1962 »

Dit topic gaat over campers met een heavy chassis en niet over opwaarderen, start hier een nieuw topic over aub.
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?



Bericht door Kees_S »

EasyBee schreef:
za 08 feb 2020, 11:58
De vraag was: het staat wel op het AL-KO VIN-plaatje: 1e as, 2e as en 3e as, en uiteraard technisch toegestane massa en totaal treingewicht. Maar ik heb geen CVO/COC-document.
Nou blijven we makkelijk onder de 3500 en rijden we met B, maar het ging me om de vraag hoe makkelijk of moeilijk is het om hem weer voor C1 rijbewijs en boven de 3500 te krijgen, bijvoorbeeld bij eventuele verkoop. VIN plaatje genoeg of CVO/COC-document nodig?
Het VIN-plaatje kan voldoende zijn. Maar dan moet ik weten wat daarop staat als technisch toegestane massa maximaal. Waarom geef je mij (via PB) niet het kenteken, dan zoek ik het voor je uit in de RDW-databank.
En als je een kopie van het CVO/COC-document wenst, zonder de vraag naar een eventuele ophoging, dan kan ik dat ook voor je regelen. De camperfabriek rekent daar doorgaans slechts een klein bedrag aan administratiekosten voor.
Dus nu stop ik met adviezen geven en wacht op jouw duidelijke info.
Succes,
Kees.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?



Bericht door Kees_S »

Hier heb je er een. Teruggekeurd naar 3500 Kg (maar altijd overbeladen) en zo online bij de RDW voor 59,- euro om te zetten naar 4250 Kg, zie https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ios_tablet

Database RDW:
G Massa rijklaar: 3265 kg
Massa ledig voertuig: 3165 kg
F.1 Technische max. massa voertuig: 4250 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig: 3500 kg
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
jenny en jan
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 9:56
Locatie: Harderwijk

Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?



Bericht door jenny en jan »

Rapido 666 halfintergraal automaat 2015 heeft een heavy-chassis.
Een heerlijke camper.
Plaats reactie