Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Oh: H-chassis is de zware versie.
Ik dacht weer veel te ingewikkeld
Ik dacht weer veel te ingewikkeld
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Uitzondering daar gelaten kun je er vaak donder op zeggen dat als het niks bij staat het een "Light"-chassis betreft.
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
De standaard (in NL) is een B categorie rijbewijs.
Heavy chassis is weer 40kg zwaarder (volgens de catalogi van de fabrikanten).
Alle kleine beetjes helpen dus zal de norm voor de NL market light chassis zijn.
En door Europese harmonisatie van de rijbewijzen zal dit ook voor veel andere Europese landen (gaan) gelden.
Leichtbau is nu al de norm.
Heavy chassis is weer 40kg zwaarder (volgens de catalogi van de fabrikanten).
Alle kleine beetjes helpen dus zal de norm voor de NL market light chassis zijn.
En door Europese harmonisatie van de rijbewijzen zal dit ook voor veel andere Europese landen (gaan) gelden.
Leichtbau is nu al de norm.
Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Zoek gericht op https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... =Motorhome naar campers met toelaatbaar gewicht boven de 3500 Kg. Niet alleen de Heavy-chassis uitvoeringen van Fiat e.a. komen in aanmerking, maar vooral ook de Al-Ko chassis (geen extra gewicht wel meer draagkracht) uitvoeringen bij de grotere Carthago's, Knaus S-Liners, Dethleffs Magic Edition T4 en Esprit. Koop voordelig in Duitsland en voer hem net zoals wij gedaan hebben met goede begeleiding (kostte 75,- euro) in naar NL en spaar duizenden euro's.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Even een kleine correctie.
Ook Carthage hanteert, of hanteerde 4 jaar geleden toen wij onze wagen kochten, 40 kg extra voor een AL-Ko heavy chassis.
Dit ten opzichte van een light chassis.
Dit even terzijde
Ook Carthage hanteert, of hanteerde 4 jaar geleden toen wij onze wagen kochten, 40 kg extra voor een AL-Ko heavy chassis.
Dit ten opzichte van een light chassis.
Dit even terzijde
Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Ik denk dat er toch langzamerhand al (heel rustig) een trend ontstaat voor een c of c1 rijbewijs en een camper die meer dan 3,5 ton mag.
H20
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Op het forum misschien maar in de “boze buitenwereld” moet het allemaal lichter.
Nu het klasse 3 rijbewijs in D is afgeschaft wordt ook in Duitsland de vraag naar lichte campers steeds groter.
Frankrijk is ook in lijn gekomen met Europese normen en Italië heeft net zoals wij nooit veel anders dan 3,5 ton gekend als Max voor een B rijbewijs.
Niet dat men zich daar wat van aantrekt
Maar men richt zich daar wel al jaren op <3,5 ton.
Zelfs met 8 persoonscampers
Duitsland volgt nu qua fabrikanten.
Nu het klasse 3 rijbewijs in D is afgeschaft wordt ook in Duitsland de vraag naar lichte campers steeds groter.
Frankrijk is ook in lijn gekomen met Europese normen en Italië heeft net zoals wij nooit veel anders dan 3,5 ton gekend als Max voor een B rijbewijs.
Niet dat men zich daar wat van aantrekt
Maar men richt zich daar wel al jaren op <3,5 ton.
Zelfs met 8 persoonscampers
Duitsland volgt nu qua fabrikanten.
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Daarnaast heeft een camper van meer dan 3500KG nogal wat nadelen los van je C1 rijbewijs.
Niet iedereen wil zich op een andere wijze beperken en richt zich meer op het bewaken van de 3500kg grens.
Niet iedereen wil zich op een andere wijze beperken en richt zich meer op het bewaken van de 3500kg grens.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Beleving van die nadelen is blijkbaar subjectief
Wij hebben er al bijna 4 jaar 1 en ervaren geen nadelen.
(Behalve elke 5 jaar een nieuw rijbewijs + keuring).
Alleen een gevoel van vrijheid omdat je geen seconde na hoeft te denken over wat je allemaal in de wagen meesleept.
En een zekerder gevoel omdat je meer rijvaardigheid hebt aangeleerd gekregen
Wij hebben er al bijna 4 jaar 1 en ervaren geen nadelen.
(Behalve elke 5 jaar een nieuw rijbewijs + keuring).
Alleen een gevoel van vrijheid omdat je geen seconde na hoeft te denken over wat je allemaal in de wagen meesleept.
En een zekerder gevoel omdat je meer rijvaardigheid hebt aangeleerd gekregen
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Als je het best of both worlds wilt hebben koop je er 1 die zowel op Max 3,5ton als hoger ingeschreven kan worden met een hoogte lager dan 3m
Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Ik vind het persoonlijk wel fijn dat onze camper de technische massa van 4250 kilo heeft terwijl het ledig gewicht 2850 kg is, en hierdoor ook zwaardere remmen en vering heeft.
Gr willem
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Niet echt hoor. Gewoon aantoonbare nadelen.
Wegenbeperkingen: max 3500 kg borden (oa in Duitsland) nemen steeds vaker toe.
Restwaarde bij verkoop
Tolheffingen etc.. laten we maar niet te veel off topic gaan nu
Maar niets subjectiefs aan.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Restwaarde is juist hoger, heb ik aan den lijfe ondervonden, bij de verkoop van mijn vorige camper.
Gr willem
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Re: Camper met Heavy-chassis: waar vind je die?
Zelfs met die superlichte campers kom je snel aan die 3500 kg grens. Ik denk dat het de verkoopbaarheid van een B rijbewijscamper met weinig laadvermogen in de toekomst niet zal verbeteren, integendeel. Krantenartikels zoals in België er al enkele verschenen zijn die spreken over “enkel 1 bak bier” kunnen meenemen als bagage, met op het einde van het artikel de mededeling dat de eigenaar dan maar een c rijbewijs is gaan behalen.
Het feit dat de ts aangeven dat ze opzoek zijn naar een heavy chassis toont net aan dat er wel vraag naar is.
Het feit dat de ts aangeven dat ze opzoek zijn naar een heavy chassis toont net aan dat er wel vraag naar is.
H20