Hoe bevalt alléén een hefbed?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Rieltje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 12:34

Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door Rieltje »

Geen topic kunnen vinden, dus ik de stel de vraag hier:
Wij overwegen een camper aan te schaffen mer alléén een hefbed vanwege de grotere leefruimte. Graag hoor ik van ervaren camperaars met zo’n bed hoe het bevalt. Alle andere bedvarianten hebben we tijdens verhuur al getest, deze helaas nog niet. Vraag is vooral: hoe gaat het ‘s ochtends als je niet tegelijkertijd op staat. Wij gaan wel tegelijk naar bed :D . En andere voor- of nadelen zijn natuurlijk altijd welkom!
Gebruikersavatar
Ponytail52
Berichten: 273
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 21:19

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed



Bericht door Ponytail52 »

Hallo Rieltje,

Je geeft zelf al aan wat m.i. het grootste nadeel is van alleen een hefbed (of ombouwbed): je moet er tegelijk uit anders geen leefruimte...
Een vast bed is dan handiger, maar geeft minder loop- en leefruimte als het niet gebruikt wordt. Wel bergruimte... :wink:
Ook is bij een vast bed de camper vaak wat groter. Ruimte nodig, nietwaar...

Maar er zijn genoeg andersdenkenden! Blijft een persoonlijke smaak en gevoel.
Succes met kiezen!
Campergroetjes,
Willem en Alie
Mclouis Lagan 252
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed



Bericht door MonRoe »

ons hefbed is geen onderdeel van de leefruimte maar is boven de cabine stoelen die niet onderdeel zijn van de leefruimte. Daardoor hebben wij een soort van aparte slaapkamer. Als er één eerder naar bed gaat of langer wil uitslapen doen we de gordijnen dicht en kan de ander lekker doorslapen.
.
camper-bovenkant.png
camper indeling
camper-bovenkant.png (14.19 KiB) 1104 keer bekeken
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed



Bericht door Zijspan »

Wij zijn helemaal blij dat er geen hefbed in zit, daar loop ik steeds tegen aan.
Nu kan ik gewoon opstaan, en zijn er meer kastjes, wat mijn vrouw fijn vind.
Voor jezelf bedenken wat er handiger is, dat is voor iedereen anders denk ik.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
roma
Berichten: 4564
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed



Bericht door roma »

Mijn hefbed is zo hoog, dat ik er bijna onder kan staan. Ben 1.84 m
Bij omlaag geklapt bed, blijft de leefruimte eronder bruikbaar, kunnen er probleemloos mensen rond de tafel zitten.

Groot voordeel is dat bij mijn camperlengte van 5.60 m er een “zee van leefruimte” is.

Nadeel is dat door het hefbed de camperhoogte 3.10 is en dan is niet elk tunneltje meer te nemen. En ik kan niet bij elke garage terecht.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31965
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed



Bericht door Bob Diesel »

+ Duurder op de peage, de 3 mtr grens

https://www.autoroutes.fr/fr/classifica ... icules.htm

en met zo,n bed ,bij een regenachtige dag
of bij je zelf niet lekker voelen
,geen plek om ff een dutje te doen
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op za 11 jan 2020, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed



Bericht door Jan en Simonne »

Antwoorden zijn uiteraard gekleurd door ervaring.
Het grootste nadeel vond ik dat je niet even kan gaan liggen, als je daar zin in hebt.
Of bij ziekte moet dus steeds dat hele bed beneden blijven.
En daar kregen we op een gegeven moment toch genoeg van, soms wil ik er wel eens vroeg induiken en zit Jan nog tv te kijken.
We hebben nu kastjes in plaats van dat hefbed en een vast bed achterin.
En dat bevalt ons uitstekend.
Veel meer flexibiliteit.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed



Bericht door Schovie »

Wij hebben in onze camper alleen een hefbed. Deze bevindt zich achter boven de lounge. Overdag hebben we veel ruimte in de camper als het hefbed omhoog is en de slaapkamer veranderd is in een lounge. Er is ook voldoende ruimte om rechtop te staan, je om te kleden, te zitten etc etc. Als we gaan slapen even de rugkussens van de lounge eraf halen en het hefbed laten zakken. Dat is alles, hoe makkelijk kan het zijn.
Voorin blijft de zitruimte, de twee draaistoelen en de L-zit gewoon intact en kan dus ook als het hefbed omlaag is gebruikt worden.
Wij zouden niet anders meer willen. Wat een ruimte hebben we. Het enige nadeel is, dat de garage wat kleiner is. Overigens passen onze vouwfietsen, de grote en kleine campingtafels en de stoelen en andere benodigdheden hier prima in.
Al met al zijn wij dik tevreden met de ruimte in onze camper. Zeker als je 2 á 3 maanden erin vertoeft is het toch wel lekker dat je camper ruimtelijk is en zeker ook ruimtelijk oogt.

P.s. onze camper is 2,95 cm hoog. Met de airco erbij zit ik op 3,15 cm. Bij de peage even aangeven dat je klasse 2 ben. Wordt altijd aangepast.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door appellover »

Wij hebben queensbed achter 160 breed ,heerlijk aan beide kanten uitstappen .
En een hefbed aan de cabinekant .1 keer gebruikt met onze kleinzoon ,was geen succes.
We hebben matras er uit gehaald en nu is het kleding opslag ,wij gaan vaak maandenlang op stap dus die ruimte komt goed uit ,maar zou er nu niet meer voor kiezen dat hefbed.
Mijn vrouw wil vaak vroeger naar bed ,ik kijk dan nog tijdje tv.
Er zitten 2 deuren tussen slaap en woonruimte dus is aardig geluiddicht.
S’nachts deuren open want als het licht wordt komen de honden in bed,en slapen daar verder.Ik vind dat niks een hond bovenop me,maar moet van mijn vrouw niet zeiken,ze zijn zo lief. ( als ze slapen)


Gr,
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door MonRoe »

Hieronder een foto van een zelfde type camper zoals die van ons. Het hefbed zakt boven de cabinestoelen en het hele leefgedeelte blijft gewoon toegankelijk. Dus overdag even een tukje doen, geen probleem. Of bij ziekte kan het bed naar beneden blijven, de andere kan gewoon alles in de camper blijven doen, behalve rijden ;-)
euramobil.JPG
euramobil.JPG (51.85 KiB) 984 keer bekeken
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31965
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door Bob Diesel »

Geen draai stoelen :?:

geef mij maar onze alkoof :wink:
met half hefbed ,maar met draai isri pilotstoelen

ik denk :roll: :?: :?: dat TS de moderne hefbed variant bedoelt
waarbij de kastje,s mee omhoog/laag gaan
voorbeeld
https://www.campersite.nl/dethleffs-glo ... er-210909/

of dit
omhoog tegen plafond
08-5.jpg
08-5.jpg (62.73 KiB) 964 keer bekeken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door MonRoe »

Wij hebben 1 draaistoel maar die is dan niet betrokken bij de zitgroep. Wij vinden het ideaal, willen 's avonds niet op de stoelen zitten waar we de hele dag met rijden al op hebben gezeten. Lekker allebei languit op de rondzit.

We hebben al een keer met 12 mensen bij ons in de camper gezeten, 4 aan de dinette, 4 op de lange bank, 1 op het tussenstuk, twee op de voorstoelen en 1 op een krukje in het gangpad. Gezellig dat het was ;-)
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Regent L
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 11:41
Locatie: Holten

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door Regent L »

We hadden alleen een hefbed, in het midden van de camperbus (LaStrada Regent L 2000). Het inklimmen was niet ideaal maar je kon er wel nog onder zitten; overdag een zee van ruimte. Een hoekkeuken met een twee meter lang aanrechtblad met in het midden twee normale spoelbakken en dan de hoek om voor de kookplaat met vier poten en daaronder een oven.
Nu hebben we een Globebus integraal met verbreed boven de garage, We missen de ruimte maar niet het ongemak van het hoge klimmen.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed



Bericht door Jan en Simonne »

Schovie schreef:
za 11 jan 2020, 13:37
Zeker als je 2 á 3 maanden erin vertoeft is het toch wel lekker dat je camper ruimtelijk is en zeker ook ruimtelijk oogt.

Wij hebben 5 jaar onafgebroken in onze camper gewoond.
Juist bij langere tijd achtereen ga je het grote voordeel van een apart bed erg waarderen.
Ruimtelijk hangt uiteraard ook af van de grootte van je camper.
Die van ons is net onder de 7 meter en we hebben er ruimte zat in en hij oogt ook nog eens heel ruimtelijk.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Plaats reactie