Tips gevraagd bij aankoop camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Rieltje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 12:34

Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door Rieltje »

Nadat we 4x een camper hebben gehuurd in verschillende uitvoeringen , willen we er nu graag eentje tweedehands kopen, we vinden de vrijheid van deze manier van reizen geweldig. Onze zoektocht is net gestart en we lopen tegen een aantal zaken aan, waarvoor ik graag tips/advies wil ontvangen.
Bij voorkeur willen we een camper op B-rijbewijs. Echter kunnen de meeste aangeboden campers technisch maar maximaal tot 3500 kg beladen worden. We zoeken dus nu een camper met een MTTM van minimaal 3850 kg. zodat we in elk geval technisch veilig rijden. Overbelading obv rijbewijs vinden we een aanvaardbaar risico. AANVULLING: DE BEDOELING IS OM DE CAMPER TERUG TE LATEN KEUREN NAAR 3500 KG, ZODAT WE WEL MET B MOGEN RIJDEN, MAAR TECHNISCH MEER RUIMTE HEBBEN VOOR WAT EXTRA KILO’S ZODAT HET VEILIG BLIJFT.
Er zijn verzekeringsmaatschappijen die wel uitkeren bij schade als de camper technisch níet is overbeladen. Echter: waar vinden we deze, bijna nergens worden campers met H-chassis of L-chassis met hoger MTTM dan 3500 kg. aangeboden, de dealers geven (uiteraard) allemaal aan dat het geen probleem is. Qua indeling hebben we voorkeur voor een queensbed, eventueel een dwarsbed, we zijn met zijn 2-en en een hond, lengte rond de 7 meter, zeker niet langer dan 7,5 meter. Bouwjaar vanaf 2012 zodat we in elk geval een Euro5 motor hebben.
Dan: vrijwel alle tweedehands campers die worden aangeboden komen uit het buitenland, kunnen we dan niet net zo goed/beter zelf importeren? We wonen vlakbij de grens, dus op zich geen probleem om in Duitsland te zoeken, we hebben ook iemand in de omgeving met kennis over en ervaring met importeren uit Duitsland.
Ik hoor graag jullie ideeën hierover!
Laatst gewijzigd door Rieltje op di 07 jan 2020, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door lassche »

Het aanbod in Duitsland van campers met een MTTM > 3500kg is sowieso veel groter dan in Nederland. Op bijv. mobile.de kun je als zoekcriterium een range van MTTM opgeven.

Zelf hebben we vorig jaar onze huidige camper (met MTTM van 4250kg) ook in Duitsland (particulier) gekocht.
Laatst gewijzigd door lassche op di 07 jan 2020, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 447
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door SkiRon »

Mijn hymer B504 is op papier tot 3500kg maar technische max massa is 3900, deze beide gewichten staat ook zo op het kenteken, Ik heb alleen B dus hou het netjes onder de 3500 maar technisch is het dus geen problem om zwaarder te zijn, volgens mij hebben veel meer campers dit zo op kenteken staan. Staat ook zo op het typeplaatje van de camper trouwens. Dus gewoon het kenteken op de rdw site invullen en je kan het zo checken.
gewicht.jpg
gewicht.jpg (44.24 KiB) 889 keer bekeken
Gorfel

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door Gorfel »

Rieltje schreef:
di 07 jan 2020, 10:34
We zoeken dus nu een camper met een MTTM van minimaal 3850 kg. zodat we in elk geval technisch veilig rijden. Overbelading obv rijbewijs vinden we een aanvaardbaar risico. Er zijn verzekeringsmaatschappijen die wel uitkeren bij schade als de camper technisch níet is overbeladen.
Ben je niet bang ergens te worden aangehouden bij een controle en dat je de camper moet laten staan? Ik kan me voorstellen dat een agent met z'n verkeerde dag zegt dat je niet verder mag. Je bent immers in overtreding. Je rijdt zonder geldig rijbewijs. In het buitenland kunnen ze moeilijk doen daarover.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door Bob Diesel »

de volgende vraag word dan
kan je ook schorsen ih buitenland ,is toch geen controlle

je hoeft niet roomser als de paus te zijn
maar je gewoon aan de wet houden is soms slim
bovendien verwachten dat van anderen tenslotte ook

Veroorzaak een ongeval ,zonder geldig rijbewijs en je hangt :idea: en maar goed ook
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door gjvonk »

Eens met Bob en nog veel belangrijker is welke deķking je Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering je biedt als je zonder geldig rijbewijs in een auto rijdt: die ik ken bieden stuk voor stuk in zo'n geval GEEN dekking! Slim dat je een camper zoekt die je zwaarder mag beladen, maar zorg dat je dat legaal doet: dus officieel op kenteken en rijden met een C1 rijbewijs.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door lassche »

Overbeladen is al zo vaak aan de orde geweest hier op het forum. Daar is genoeg over te vinden.

Ik heb zelf eerst het C1-rijbewijs gehaald. Het voordeel van in ons geval het aanzienlijk hogere laadvermogen weegt wat ons betreft zeker op tegen de nadelen van het hebben van een camper met een toegestane maximum massa > 3500kg.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door Bob Diesel »

gewoon te vnden op het www

Het rijden zonder rijbewijs is ook verzekeringstechnisch niet erg handig. Als je pech hebt, heeft dit een behoorlijke impact op je portemonnee. Rijd je met eenongeldig rijbewijs en veroorzaak je een ongeluk? Het feit dat je niet in het bezit bent van een geldig rijbewijs kan ervoor zorgen dat een verzekeraar besluit jouw schade niet te vergoeden. Je verzekeraar vergoedt in dit geval wel de materiële schade of letselschade bij de tegenpartij. Deze schade probeert hij vervolgens op jou te verhalen. Schade aan je eigen auto wordt in deze situatie niet uitgekeerd.


maar suc 6 met de zoektocht
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door Dafluc »

En wat ook iedere keer weer voorbij komt: je B rijbewijs blijft gewoon geldig (bron). Geen rijden zonder rijbewijs, wel een overtreding aangaande overbelading. Maar dat is nu wel duidelijk doorgegeven richting topicstarter. En net als ieder forumlid maakt hij/zij daarin een eigen afweging. Laten we er daarom niet de zoveelste gewichtsdiscussie van maken. Graag weer terug naar de gevraagde tips bij aankoop.
Afbeelding
Uitgeschreven

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door Uitgeschreven »

Is er niet ergens een draadje te plaatsen waar je aan moet denken als je een camper wilt kopen? Iets wat voor elk merk geldt. Als je het zakelijk houdt zonder dat iedereen zijn eigen mening erin plaatst, maak je het voor de leek iets simpeler denk ik.

Groet van,
Martin
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door Dafluc »

Meestal zijn er specifieke wensen. Budget, bouwjaar, merk, aantal zit- of slaapplaatsen, soort (buscamper of integraal) etc. Ook is er vaak vraag naar ervaringen met de gezochte camper. Daar kun je wat specifieker op ingaan op een forum. Als het puur om aankooptips in zijn algemeenheid gaat zijn die denk ik op het www voldoende voorhanden.
Afbeelding
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door willemzon »

Wij wonen ook vlak aan de grens en hebben nu in totaal 3 keer een camper van een recent bj gekocht in dld.
Ik heb hierbij altijd gelet op een volledige onderhoud historie, ik kocht altijd met nieuwe of recente TUV en eiste voor aankoop een officiële vochtmeting. Ik wilde geen huurcamper.
Ik heb altijd particulier gekocht, kon ik zien wat voor mensen het waren en waarom zij de camper verkochten.
Met een exportkenteken naar huis gereden
Met een eendaagskenteken laten keuren bij de rdw
Door een bedrijf de bpm laten invullen voor 60 euro
Van de belasting de bpm rekening betaald en vervolgens van de rdw het kenteken gekregen.
Binnen 14 dagen was alles rond en in mijn geval duizenden euro's goedkoper.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gorfel

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door Gorfel »

Dafluc schreef:
di 07 jan 2020, 11:57
En wat ook iedere keer weer voorbij komt: je B rijbewijs blijft gewoon geldig (bron). Geen rijden zonder rijbewijs, wel een overtreding aangaande overbelading. Maar dat is nu wel duidelijk doorgegeven richting topicstarter. En net als ieder forumlid maakt hij/zij daarin een eigen afweging. Laten we er daarom niet de zoveelste gewichtsdiscussie van maken. Graag weer terug naar de gevraagde tips bij aankoop.
Het gaat niet over overbelading. TS zoekt een camper met op kenteken een max gewicht tot 3850kg. Daarmee is rijbewijs B ongeldig.
Kan me niet voorstellen dat je daarna een boete krijgt en gewoon verder mag rijden. Dan zou ik met B ook gewoon motor of bus mogen gaan rijden.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Tips gevraagd bij aankoop camper



Bericht door Dafluc »

Dan moet je het nog maar eens lezen. Ts wil een camper voor B-rijbewijs dus max 3500 kilo. Die technisch 3850 kilo aankan. Dat is een camper die is teruggekeurd of nog niet is opgewaardeerd. Hoe je het wil bekijken. Technisch maximaal gewicht is dan hoger dan het maximale gewicht op het kenteken. Dat laatste is 3500 kilo. Anders is het namelijk geen camper voor B rijbewijs. En dat is hier duidelijk wel de vraag.
Afbeelding
Plaats reactie