Half jaar weg met nieuw gezin

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Campzer
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 03 jan 2020, 9:42

Half jaar weg met nieuw gezin



Bericht door Campzer »

Ik had deze post al gedaan in het topic om kennis te maken, maar misschien is een nieuw topic beter :)

Samen met mijn vriendin ben ik op zoek naar een leuke 'budget' camper om een half jaar mee weg te gaan in Europa en hem daarna hopenlijk ook nog veelvuldig te gebruiken. Hebben veel gekampeerd, meerdaagse wandeltochten enzo dus zijn kleine ruimtes en tenten gewent, maar een camper is de 1e keer :)

We moeten er in ieder geval met onze 9 maanden oude peuter en kleine hond in, dus te klein is niet handig.

We hebben nu een euromobil 600 uit 1997 op het oog, gebouwd op een ducato 230. Met de alkoof en groot bed lijkt het ons handig, baby in een tentje in de alkoof, wij op het bed dat we dan opzetten. Of nadat de kleine in slaap is gevallen het tentje op de lange bank en wij in de alkoof.

Deze heeft een 2.5tdi motor, waarvan ik via dit forum begrijp dat er niet heel veel mis mee kan zijn. Hij heeft zo'n 180000 gelopen, dat is misschien wel veel? Zijn er specifieke zaken waar we op moeten letten? We zijn sowieso van plan om een keuring te laten uitvoeren.

Hij kost zo'n 14000, hoorde al van een van de reacties dat het misschien toch wat veel is. De camper ziet er visueel goed uit en ik kon geen vocht ruiken of zien. Hij staat bij een bedrijf waar ik een goed gevoel over heb maar je weet maar nooit natuurlijk. Hij stond al een tijdje buiten en was moet opgeloetat ofzo, de eigenaar wist ook niet dat we langs zouden komen on te kijken :)

Alle andere tips voor andere campers of motoren etc zijn meer dan welkom!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Half jaar weg met nieuw gezin :)



Bericht door de Jonckheer »

Laat een aankoopkeuring doen, dan weet je alles. En, ook niet onbelangrijk, laat hem wegen zodat je later niet voor verrassingen (te zwaar) komt te staan.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Half jaar weg met nieuw gezin :)



Bericht door Bas vd laar »

Hij kost zo'n 14000
Ik moest even lachen.

Hij heeft de camper al meer dan anderhalf jaar staan.
Dit zijn van die auto's waar autoverkopers van zeggen dat ze gewoon wachten tot er een gek voor langs komt.
Dat lijkt nu te gebeuren.
Campzer
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 03 jan 2020, 9:42

Re: Half jaar weg met nieuw gezin :)



Bericht door Campzer »

HI Bas!

Mooi gebaar om iemand, die hier om advies vraagt en er inderdaad niet veel van weet, in een eerste post gek te noemen. Dat terzijde...

Ken je het bedrijf, of de camper, waar ik het over heb dan? Dit is namelijk niet wat erbij verteld werd 😉

Als het wel zo is is gelijk mijn idee van dit bedrijf even bijgesteld 😂
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Half jaar weg met nieuw gezin :)



Bericht door Bas vd laar »

14.000 euro voor een 1997 alkoof camper is veel te duur.
Je bent vast niet gek, maar als je een beetje rondkijkt weet je ook dat zelf ook.

Volgens mij gaat het om deze camper: https://link.marktplaats.nl/m1494604054

Staat in bemiddeling, man heeft er dus zelf geen geld in zitten dus het zal hem worst wezen hoe lang hij te koop staat.

Bedrijf ken ik verder niet.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Half jaar weg met nieuw gezin :)



Bericht door EasyBee »

Wat vaak gebeurt is dat er allerlei getallen en waardes worden opgegeven door de handelaar (of vorige eigenaar) die maar deels waar zijn en moeilijk te controleren voor een niet kenner. Bekendste is het leeggewicht en het maximum toelaatbaar gewicht. Die nemen ze over vanuit het kenteken. Het maximum toelaatbaar gewicht klopt wel, maar het leeggewicht niet. Dat is af fabriek voor de typegoedkeuring (dus ook het kenteken) en dan altijd zo kaal en leeg mogelijk. Na die tijd worden er allerlei accessoires (als het die bovenstaande is de luifel, fietsendrager, trekhaak, schotelantenne + TV, lader + omvormer en de audioinstallatie) toegevoegd af fabriek of door de vorige eigenaren. Dus zitten er al allerlei zaken op en aan die niet in het leeggewicht zijn meegenomen. Dan staat er leeggewicht 2800 en max gewicht 3400 en denk je dat er 500 kg in kan. Eerste misrekening is dus dat het leeggewicht hoger is en er dus minder in kan. Tweede misrekening is vaak dat men vergeet bij de spullen (watertank, gasflessen, proviand plus de bagage en de fietsen) ook de mensen en eventuele huisdieren mee te tellen bij de weging. Zie dan maar onder die 3400 kg te blijven. Dus laat zo'n camper wegen en je weet waar je aan toe bent. Als je geen verstand van auto's of caravans en dus campers hebt, neem geen onnodige risico en laat een campercheck of aankoopkeuring doen. Een tweede hands kopen heeft altijd risico's. Zit er garantie op?
Laatst gewijzigd door EasyBee op vr 03 jan 2020, 23:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Half jaar weg met nieuw gezin



Bericht door Dafluc »

Welkom Campzer. Een vriendelijk verzoek. Als je op een bericht reageert gebruik dan de knop Plaats Reactie links beneden. Je hoeft dan niet te quoten (met de "-knop). Verder is het misschien handig om te weten dat we hier geen bedrijven kunnen aanbevelen of afraden (zie onze forumregels). Wat de camper betreft zullen er genoeg tips komen. Met het zoeken van een geschikt exemplaar is de camperpret eigenlijk al begonnen.
Afbeelding
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Half jaar weg met nieuw gezin



Bericht door Camperaapje »

Dafluc schreef:
vr 03 jan 2020, 23:13
Welkom Campzer. Wat de camper betreft zullen er genoeg tips komen. Met het zoeken van een geschikt exemplaar is de camperpret eigenlijk al begonnen.
en neem daar voorál de tijd voor en laat je daarbij ook vooral niet beïnvloeden door: "nu moeten we snel beslissen want misschien is een ander ons voor". Camperland is groot namelijk!! (was onze valkuil)
Campzer
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 03 jan 2020, 9:42

Re: Half jaar weg met nieuw gezin



Bericht door Campzer »

Bedankt allemaal! Super tips, ook het gewicht inderdaad, ik had wel mensen gerekend maar leeg gewicht is natuurkijk inderdaad alleen af fabriek, helmaal kaal...

Het was ook niet de bedoeling om het bedrijf te benoemen of daarover tips te krijgen, dat liep meer even zo met bas 😉

En het kijken en zoeken naar een mooie camper is zeker al het begin van de lol! Heb er veel vertrouwen in dat dat gaat lukken! We willen in juni vertrekken en het liefste rond april de camper hebben om er alvast wat weekendjes mee weg te kunnen dus er is nog wat tijd.
Gorfel

Re: Half jaar weg met nieuw gezin



Bericht door Gorfel »

Hi Campzer,

Ga niet oever een nacht ijs. Ik weet niet of je haast hebt met je plannen, maar kijk anders eerst eens rond op een beurs, waar je verschillende modellen en indelingen bij elkaar kunt vergelijken. Binnenkort is de caravana in Leeuwarden bv.
Investeer ook in een aankoopkeuring, vooral als je als leek je eerste camper gaat kopen. Of neem op z'n minst iemand mee die meekijkt.
En laat je vooral niet door andere forumleden voor gek uitmaken.

Jan
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Half jaar weg met nieuw gezin



Bericht door Bob Diesel »

leuk zo,n beurs
als je in bent voor een jonge of nieuwe
deze bouwjaren staan bij de dealer als inruiler op de plein
of bij de huidige bezitter voor de deur

En ja met het ouder worden komen er mankementen
zeker ah campergedeelte ,de bekleding is vaak versleten en er zijn reparatie,s en of aanpassingen gedaan
hoe dat gedaan is ,is ook belangrijk

als de motor ed goed onderhouden is ,op tijd distributie ed
dan is die net goed ingereden , het is nl een sterke betrouwbare bedrijfs motor

wel ook aandacht besteden aan de veerschotels/schokbrekers ed ,dit wel ivm leeftijd
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Half jaar weg met nieuw gezin



Bericht door AadenAnke »

Ik denk dat deze bouwjaren niet eens bij de dealer op het plein staan. Die gaan direct door naar de handel en die vraagt er rond de 10 voor. Soms zijn ze het wel waard maar meestal een stuk minder. Wij kochten onze eerste (mb307d) voor veel te veel. Maar ik heb er een plezier van gehad. Verkocht hem na 5 jaar voor het zelfde bedrag. Maar was toen lek vrij,waterschade geheel verholpen en wagen technisch heel veel aan verbeterd. Bedenk dat als je een oudje van 97 koop er altijd wel te doen is voor je. Succes

Gr. Aad
Campzer
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 03 jan 2020, 9:42

Re: Half jaar weg met nieuw gezin



Bericht door Campzer »

Ja dat denk ik ook wel met die jaartallen. Maar dat is niet erg, ben zelf wel van het sleutelen, ook aan huis, auto, vroeger brommers 😂

We zullen hoe dan ook een keuring laten uitvoeren als we er een vinden waarvan we denken dat het past. Dan weet ik in ieder geval hoe doe erbij staat. Vind het nu vooral lastig qua prijs, wat is iets waard... Maar als we wat langer de tijd nemen zullen we daar wel wat meer over leren en zien.

Qua planning staat juni redelijk vast, is namelijk niet altijd makkelijk om een half jaar van werk weg te gaan😉

Iemand tips m.b.t merk camper opbouw? Er zijn er zoveel. Dit was dan een eura Mobil, maar hoe verhoudt dat zich tgn bijv een Hymer?
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Half jaar weg met nieuw gezin



Bericht door Abri079 »

Beste wat je m.i. kunt doen is domweg dealers gaan aflopen waar campers staan die min of meer voldoen aan jouw wensen.

Vergelijk merken met elkaar op basis van eigen waarnemingen. Hoe welgemeend ook, op dit forum zijn er mensen pertinent tegen een merk of absoluut voor. Dat levert niet altijd een genuanceerd antwoord op.

Door veel campers van diverse merken te bekijken kom je steeds zaken tegen die je aanspreken of niet. Daardoor kun je je wensen ook steeds duidelijker krijgen. Op een dag loop je dan tegen de camper aan die jou volledig aanspreekt.

Houd in je achterhoofd dat als je niets inruilt een verkoper vast iets aan de prijs wil doen of extra's wil leveren.

Aankoopkeuring zoals eerder aangegeven zeker doen.
Wegen voor de aankoop zeker doen.
Vanaf een emotieloos stukje papier/forum vind ik het moeilijk om een gedegen antwoord te geven.

Heel veel succes met je zoektocht en reizen.
Plaats reactie