Kwaliteit Sunlight campers

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Marybel
Berichten: 19
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 20:40

Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door Marybel »

Ben me aan het orienteren, zie een interessante camper, van het merk Sunlight. Kan iemand me wat vertellen over de kwaliteit en duurzaamheid van Sunlight campers?
Gebruikersavatar
pgmvdmaat
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 03 mar 2019, 11:22
Contacteer:

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door pgmvdmaat »

Zou verwachten als andere merken in de groep....

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Mi A2 Lite met Tapatalk
Carthago C-Tourer 142 DB 2019, Al-Ko Heavy

* Follow us: Camper Maatjes *
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6056
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door TestCase »

Dat denk ik niet, goedkoper moet ergens vandaan komen. Heb geen ervaring met Sunlight.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Roadboy
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 14:47
Locatie: Midden Limburg

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door Roadboy »

Sunlight wordt gebouwd bij Carado in Duitsland en is naar mijn mening een iets gunstiger geprijsde camper t.o.v. de Carado.
Wij hebben zelf sinds 2017 een Sunlight en zijn behoudens enkele kinderziektes redelijk tevreden. Natuurlijk, het kan altijd beter maar als ik zo rondom hoor zijn er altijd en overal wel zaken die kritiek opleveren.
Eerlijkst halve kan en mag ik niet oordelen over andere campers omdat we daar geen ervaring mee hebben, het enige wat wij wel hebben gedaan was een goede voorbereiding wat we wel en niet wilden en was het enkel een lijst afvinken.
Kortom wij zijn tevreden.

Groet, Jo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door gjvonk »

Een lagere prijs hoeft echt niet automatisch een mindere kwaliteit te betekenen: op het forum zijn genoeg verhalen te vinden van kopers van dure 'a-merken' die na aanschaf klachten hadden.

Op een nieuwe Carthago zal echt geen langere garantie zitten als op een nieuwe Sunlight...

Dure en goedkope campers worden overwegend door mensen gebouwd met nog heel veel handwerk, daar gaan dingen mis en plastic scharnieren in een Sunlight zul je ook tegenkomen in een Hymer...kwestie van standaard onderdelen en gewichtsbesparing.

Wat wel in prijs scheelt: een stoffen bekleding of volledig leer. Standaard fabroeksstoelen of dure Aguti of Isri stoelen, veel gebogen plaatwerk in het interieur of standaard rechte vlakken van meubelplaat...

Veel belangrijker is de aftersales service: hoe gaat de dealer om met je klachten en zaken die onverwacht en te snel stuk gaan...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Pelmpew
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 01 dec 2019, 17:44

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door Pelmpew »

We hebben een Sunlight T60 gehad. Dit jaar ingeruild voor een Dethleffs.
Belangrijkste reden hiervoor was de stahoogte. Net te laag voor mij om rechtop te kunnen staan.
Verder nooit geen problemen met de Sunlight gehad. Wat minder luxe afgewerkt dan onze Dethelffs maar daar betaal je dan ook voor.
Dus gerust aan te bevelen.
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:34
Locatie: soesterberg

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door peter »

Prima campers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
improvise, addept and overcome
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door camilo »

Sunlight en (bijna alle) vergelijkbare low budget merken worden gebouwd op de "klassieke" manier, d.w.z. met een houten raamwerk onder een mooie glanzende buitenkant. Zou bouwde men 50 / 60 jaar geleden caravans. Een eventuele lekkage (vroeg of laat komt die) kan een verwoestende werking hebben. Persoonlijk vind ik dat er naar de huidige stand van de techniek er geen plaats meer hoort te zijn voor dit soort constructies in voertuigen, mede voor wat betreft de veiligheid.

P.S. Mijn ouders kochten rond 1965 een De Reu Casablanca caravan, gebouwd op die "klassieke manier". Na 15 jaar bleken alle wanden enkel nog op hun plaats te worden gehouden door het aan de wanden bevestigde meubilair! Door lekkage was het houten raamwerk grotendeels verrot, wat uiteraard met het blote oog niet zichtbaar was.
Marybel
Berichten: 19
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 20:40

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door Marybel »

Dankje Camilo. Zijn er Sunlight bezitters die verhaal van Camilo kunnen bevestigen uit de praktijk? Overigens vind ik de vergelijking met een caravan uit 1965 van een ander merk niet super representatief
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door Dafluc »

In die zin dat de duurdere campermerken niet voor niets niet meer met hout werken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roadboy
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 14:47
Locatie: Midden Limburg

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door Roadboy »

Kan een jaarlijkse vochtmeting hierin helpen?

Groet, Jo
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door camilo »

Okee, de vergelijking met een caravan uit de jaren 60 is niet helemaal representatief, maar dan niet zo zeer voor voor wat betreft de achterhaalde bouwwijze met een houten raamwerk, als wel voor wat betreft de véél betere kitten van tegenwoordig. Op dit forum staan trouwens voldoende horrorverhalen over onderhuids weggerotte campers. Toen ik mijn ondertussen acht jaar oude Hymer inruilde voor een nieuwe Hymer was een beleefd rondje lopen om de camper voor de verkoper al voldoende om een goede inruilprijs te geven.

Eerlijkshalve moet ik ook nog vertellen over mijn eerste fabriekscamper, een Bürstner A 570, nieuw gekocht in september 1987. Die wagen, de SK-99-XF, werd gebouwd op de "klassieke" manier en is na ruim 32 jaar kennelijk nog steeds op de weg!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door Dafluc »

Er is in principe ook niks mis met een houten frame. Alleen als je een lekkage krijgt. En zeker als je dat niet meteen merkt. Dan kan het een nadeel worden. Een regelmatige vochtmeting is denk ik bij elke camper een aanrader.
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Kwaliteit Sunlight campers



Bericht door seth_space »

Getuige de vele pakweg 30 jaar oude campers met houtbouw blijkt dat mits goed onderhouden, hout erg lang meegaat. Dat moet kunststof nog bewijzen. Breuk en brosheid van kunststof liggen op de loer en onderhoud lost dat niet op. De toekomst zal het bewijs moeten leveren.
Er zijn overigens voldoende "budget" merken die ook houtvrij bouwen.
Ern goed artikel hierover is bij onze Belgische buren te vinden.
https://www.camperland.be/aankooptips/e ... -isolatie/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie