Klein of middenmaat?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
tobo01
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 20 dec 2019, 18:40

Klein of middenmaat?



Bericht door tobo01 »

Ik ben in de markt voor een overstap van mijn mooie Knaus caravan naar een camper.

Ik weet niet of ik een kleinere (6 meter) of een middelmaat (7 meter) moet aanschaffen voor 2 personen.

Ik heb een Sunlight T58 op het oog als kleine variant en een Knaus Sky 650 mf als groter exemplaar.

Beiden zijn van 2016 en hebben Euro 5 en nog geen Euro 6. Is dat nog een probleem.

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de Knaus, wat wel een fors grotere investering vergt.

Tips zijn welkom.
Knaus Sky TI 650 MF Silver Selection
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door freddorr »

Dat zijn allemaal afwegingen die je zelf moet maken.
Kijk allereerst eens naar verschillen in de inrichting van het camperdeel. Wat voor bed(den) waar zit de keuken, wil je een aparte douche, ga zo maar door.
Tweede aandachtspunt is het laadvermogen.
Als beide campers op dezelfde onderbouw en type auto staan, lijkt het me logisch om eens te kijken wat het verschil in laadvermogen is. Ga dan niet blind uit van wat er op het kentekenbewijs staat maar laat ze beiden wegen. Alle acesoires die er later op of aan geschroefd zijn gaan natuurlijk af van je laadvermogen.

veel succes met de keuze.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Christiaanjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: za 15 aug 2015, 20:48
Locatie: 'S-HERTOGENBOSCH

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door Christiaanjanssen »

Ik zou mij ook met laten leiden door de juiste indeling en laadvermogen dan door de lengte.
Wij hebben ooit een camper gehuurd van 7,5 meter en vinden dat de leefruimte wel erg beperkt was. Bovendien was de zit op het standaard tweezits bankje erg beroerd.
Wij hebben nu een camper van 6 meter met veel leefruimte en fijne banken.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door B1gcheese »

Staar je niet blind op één merk maar kijk vooral naar de indeling en afwerking. Bekijk veel campers van verschillende merken en indelingen om tot een keuze te komen, huur eens een camper om te kijken hoe dat bevalt. Ik weet niet of je je hiervan bewust bent maar reizen met een camper is heel anders dan met een caravan omdat je geen auto bij je hebt en vooral onderweg van alles gaat bekijken.

Weinsberg is overigens een prima alternatief voor Knaus, die komen uit dezelfde fabriek en men gebruikt vaak dezelfde onderdelen. Onze eerste camper was een Weinsberg en daar hebben we veel plezier van gehad. Wij zijn ook met twee personen maar willen graag wat leefruimte omdat we ook met slecht weer op pad zijn. Wij hebben nu gekozen voor een wat grotere (Knaus) camper en dat bevalt ons uitstekend. Maar dat is heel persoonlijk.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door hurktoilet »

Zoals hiervoor al gezegd: kijk niet naar de lengte, maar of de indeling je lijkt en kijk naar de manier waarop je je camper wilt gebruiken.
Wil je maandenlang leven in je camper en dat wellicht ook in de winter, dan wil je wellicht wat meer leefruimte dan wanneer je alleen in de zomer op vakantie gaat. Een dwarsbed bevalt ons nu prima, maar als we op leeftijd raken wordt het vermoedelijk bezwaarlijk over de ander heen te kruipen als je 's nachts naar de wc moet. Een douchekabine midden in de camper lijkt mooi, maar blokkeert de doorgang als de ander wat achteruit wil pakken. En zo zijn er meer dingen, waarvan je alleen zelf kunt bedenken hoe belangrijk die zijn.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door Oppad »

Wellicht ook een puntje om mee te nemen:

Wij gebruiken , zoals vele anderen, de douche maar sporadisch om te douchen.
Doordat bij ons de douche achter de toiletruimte is geplaatst, is het een ideale tijdelijke berging voor b.v. wasgoed.
Als er gedouched moet worden halen we de doucheruimte even leeg.
Wanneer je door de douche naar het toilet moet vervalt in de praktijk deze bergingsmogelijkheid.

Martien
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door Charles Franconi »

Wat overwegingen:
-welk rijbewijs
Met C niet gebonden aan gewicht tot 7.5 ton
-welke indeling
Persoonlijk, maar vast bed en grote garage zijn m.i. onontbeerlijk.
-hoe vaak in gebruik
Paar weken per jaar of maanden lang?
-overwinteren
Goede isolatie belangrijk en veel zonnepanelen als je autark wil staan
-reisdoelen
Zeer ver weg, dan simpele autotechniek
-Euronorm 5 of 6 en 2016 bouwjaar. Er zijn zeer vele kwalitatief hoogstaande campers op leeftijd te koop voor een aangename prijs. Is die Euronorm dan belangrijk?

Er zijn zat campers van meer dan 10 jaar oud te koop, van prima merken zoals Concorde en Phoenix.

Ga deze zomer de nodige camperplaatsen af, praat met mensen over hun ervaringen met hun campers, weeg voor en nadelen af en neem dan een juist overwogen beslissing.

Wij leven 8 maanden per jaar in de camper, dus enige ervaring.
Groeten vanuit de camper in Zuid Turkije😁
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door Cee Pee »

Oppad schreef:
vr 27 dec 2019, 9:27
Wellicht ook een puntje om mee te nemen:

Wij gebruiken , zoals vele anderen, de douche maar sporadisch om te douchen..............
Daartegenover hebben wij juist goed gekeken naar een camper met een aparte douche omdat we juist altijd in de camper douchen zelfs al zou er een douche vlak naast de camper staan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door henk en lila »

Hoe lang was die caravan en wat miste je er in? En wat was er overbodig?
Behalve dat je "in de markt bent voor een overstap .." , waarom ga je overstappen en gaat je vakantiepatroon er anders uitzien?
Laatst gewijzigd door henk en lila op vr 27 dec 2019, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door doov »

Kies je een smalle buscamper (makkelijk te rijden, parkeren) of een bredere (half)integraal die best wat ruimte vraagt als je onderweg bent.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door Aloys »

Mijn bus van 5,99m past vrijwel altijd in een parkeervak. Zo stonden we in Reims naast de kathedraal in een vakje. Even de
Kathedraal bezichtigen en weer verder...
Ben je een Scandinaviëganger? Veerboten zijn al gauw de helft (of meer) duurder als je langer bent dan 6.00m...

Een paar van mijn overwegingen... :D

Voorbeeldje Noorwegen:
De gehele route, van Bodø in het noorden naar Steinkjer in het zuiden, is 688 km. In dit traject zitten zeven veerboten, samen
goed voor 3 uur en 35 minuten varen. Daar hangt een prijskaartje aan.
Een camper met 2 personen, lengte tot 6 meter, totale kosten (2014) Nok 1030, ca. € 126. Is je camper tussen 6 en 7 meter
lang dan wordt het Nok 2125, ca. € 260. Boven de 7 meter nemen de kosten nog iets toe, maar niet zoveel.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door willemzon »

Op de caravana in Leeuwarden in januari worden lezingen gegeven over het onderwerp wat jij aangeeft.
Met in het achterhoofd de overwegingen die daarin worden gegegeven, kun je diverse modellen op de beurs bekijken.
Groeten Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door Marco Polo »

Vergeet het gewicht niet.
Beginnersfout nummer 1.
Prachtige camper kopen met nauwelijks laadvermogen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Klein of middenmaat?



Bericht door TestCase »

Andere overweging.
Indeling is belangrijkst inderdaad, naast portemonnee natuurlijk. Veerponten in Noorwegen was voor ons geen leidraad, komen er graag maar ik wil niet in al die andere landen rondtouren met iets 'aangepast' aan Noorwegen. Parkeren altijd buiten de stad en pakken de fiets/ov voor bezichtigingen, leuk dagje van maken geen haast. Die 2 keer dat je per dag elkaar tegenkomt op het smalste stukje, nou èn. Indeling, (leef) ruimte, aparte? douche/toilet, langs/dwarsbedden, laadvermogen! geef dat voorrang. Lengte en breedte wen je aan met rijden. Wij rijden met 7,5 meter geen moment spijt van.
Maar denk na welk type mensen jullie zijn met reizen.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie