Bij de APK schijnt de druk afgesteld te moeten worden aan de hand van wat de autofabrikant opgeeft.
Komt dus vaak neer op 5,5/5 voor de Agilis CP.
Kan me voorstellen dat een bandenleverancier dit uit gemak ook doet.
Banden en reservewielen
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Banden en reservewielen
Heb de beginpost maar eens teruggekeken, en we zijn iets afgedwaald daarvan.hans51 schreef: ↑do 26 dec 2019, 12:33Regelmatig zie ik banden of reserve wielen te koop staan op het forum, veel van deze banden zijn ouder dan 6 jaar misschien nog wel met vol profiel of zo goed als nieuw.
Maar het advies van veel verzekeringen is om na 6/7 jaar de banden te vervangen dus het verkopen hiervan heeft dus eigenlijk geen zin en mensen die deze banden kopen, kunnen deze banden niet voor campers gebruiken.
Zouden deze advertentie s eigenlijk niet geweerd moeten worden?
Wel nuttige info, maar om op de beginvraag terug te komen, ik zelf zou niet zomaar 2e hands banden kopen ,die van een camper komen. Je weet niet of de druk op juiste waarde gevoerd is, band kan dus al schade opgelopen hebben.
Aan de andere kant, kun je ook de binnenkant bekijken( als niet op velg) , en meest wordt de druk te hoog gevoerd, dus oververhittingskans klein.
Misschien bij verkoop dit soort gegevens er bij geven, zodat de koper beter de kwaliteit kan beoordelen.
Edit: mijn post was in de quote terecht gekomen, hersteld.
Bij caravanbanden is de kans op bandschade door oververhitting veel groter, dus daar zou ik topicsstarters zorgen meer delen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Banden en reservewielen
Hierover zou je de brief die ik heb gemaakt juist over die ergernis bij APK kunnen lezen .pepon schreef: ↑za 28 dec 2019, 16:48Zie ik hier Jatatis om de hoek komen?Voor de Agilis Camping adviseren wij een spanning van 5,5 bar op de achteras (bij enkele
montage) en een spanning van 4,5 bar op de vooras. De spanningen kunnen eventueel
aangepast worden na een exacte weging om de belasting per as te meten.
Bij een spanning van 5,5 bar dienen stalen ventielen te worden gemonteerd.
Een bandenboer/garage pompt gewoon op tot de max druk voor een band.
Die gaat geen assen wegen, dit zal je zelf moeten uitvogelen?
Groet, Ron.
Staat in mijn topic over " 17 weetjes over banden voor campers. Pagina 3, maar de rest lezen kan ook nuttig zijn.
viewtopic.php?f=3&t=8466362
En over wegen door garage, dan is de camper meestal leeg, dus geeft geen goed beeld van het werkelijk gebruik.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Banden en reservewielen
Wat vaak wordt vergeten is dat banden steeds harder en minder soepel worden als ze ouder zijn.
De banden slijten dus op het laatst bijna niet meer, maar de grip en soepelheid is wel weg.
Ik heb recentelijk mijn winterbanden vervangen en mijn bandoloog heeft een shore meter, hiermee kun je de hardheid van het rubber meten.
Mijn oude winterbanden uit 2012 hadden een score van 75, mijn redelijk nieuwe zomerbanden hadden 65, en mijn nieuwe winterbanden hadden een score van 50. De oude winterbanden waren dus harder als de zomer banden ! In de praktijk heb je er dan dus niks meer aan !
De banden slijten dus op het laatst bijna niet meer, maar de grip en soepelheid is wel weg.
Ik heb recentelijk mijn winterbanden vervangen en mijn bandoloog heeft een shore meter, hiermee kun je de hardheid van het rubber meten.
Mijn oude winterbanden uit 2012 hadden een score van 75, mijn redelijk nieuwe zomerbanden hadden 65, en mijn nieuwe winterbanden hadden een score van 50. De oude winterbanden waren dus harder als de zomer banden ! In de praktijk heb je er dan dus niks meer aan !
Re: Banden en reservewielen
Juist omdat het rubber harder wordt en uitdroogd, gaat het scheurtjes vertonen. Oorzaak en gevolg.
Re: Banden en reservewielen
Kun je nog lekker zacht rubber hebben, maar met overdreven hoge bandendruk is oppervlak op de weg zo klein, dat je nog weinig grip hebt.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Vmax-Idioot
- Berichten: 650
- Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
- Locatie: Kerkrade
Re: Banden en reserevewielen
Nou Bob, toen ik mijn camper 5 jaar geleden kocht, zaten er bij een km-stand van een kleine 100.000 nog de originele Michelin MXZ banden onder uit 1994, met een profiel van 6mm....ze waren weliswaar keihard, met vlakke plekken van het staan, maar hadden geen scheuren of beschadigingen....toch maar gekozen voor 6 nieuwe bandjes....het reservewiel is nog uit 1994 , maar waar heb je anders de ANWB voorBob Diesel schreef: ↑do 26 dec 2019, 17:28Je moet ook reizen ,rijden met je camper
dan haal je die 6 jaar niet
- Vmax-Idioot
- Berichten: 650
- Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
- Locatie: Kerkrade
Re: Banden en reservewielen
Dubbel lucht.... Iveco Daily 35-12 (eigenlijk bouwtechnisch een 45-12 volgens het Iveco Typeplaatje)
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 10 jan 2020, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.