Reis Midden-Oosten: wat voor camper?
- Peter LMC
- Berichten: 10054
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
-
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Reis Midden-Oosten: wat voor camper?
Bob Diesel schreef: ↑do 26 dec 2019, 10:46TS had 10 jaar nodig na aanmelding om hier de vraag te posten
hopelijk duurt het niet zo lang om de antwoorden te lezen
laat staan om er op te reageren
maar ik zou zeggen Marybel
neem eens contact op met ex Forumlid Jeroen
via deze link
http://camperreis.nl/
en voor een voertuig wachten op reactie van Kampo
of neem contact op
memberlist.php?mode=viewprofile&u=41056
Kijk dit is zo iemand, die zei:
"als ik gepensioneerd ben ga ik met een camper op reis:
En nu is het zo ver.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
- Autocaravana
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Re: Reis Midden-Oosten: wat voor camper?
We hebben in 2000 een reis gemaakt door Turkije, Syrië, Jordanië, Egypte en Israël. Dat was met een Trafic kampeerbusje. In deze landen heb je nergens 4x4 nodig. Ik zou wel een buscamper nemen, het liefst een VW California...
Ik ben wel benieuwd hoe je momenteel een reis in het Midden-Oosten zou moeten maken omdat Syrië ontoegankelijk is.
Dat worden dan lange verschepingen en die worden duurder naarmate je camper groter is.
Door Afrika? Noord-Afrika is onmogelijk over land omdat Lybië en Algerije ontoegankelijk zijn. Voor een lange reis over het hele continent (via zuidelijk Afrika) zijn er diverse websites en weblogs met informatie. Dat is wel een flinke uitdaging en het kost je al snel een jaar.
Informatie over verre expedities vind o.a. op Overlanders.be
Ik ben wel benieuwd hoe je momenteel een reis in het Midden-Oosten zou moeten maken omdat Syrië ontoegankelijk is.
Dat worden dan lange verschepingen en die worden duurder naarmate je camper groter is.
Door Afrika? Noord-Afrika is onmogelijk over land omdat Lybië en Algerije ontoegankelijk zijn. Voor een lange reis over het hele continent (via zuidelijk Afrika) zijn er diverse websites en weblogs met informatie. Dat is wel een flinke uitdaging en het kost je al snel een jaar.
Informatie over verre expedities vind o.a. op Overlanders.be
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Re: Reis Midden-Oosten: wat voor camper?
Ik heb ooit in 2003 een reis naar het Midden Oosten gemaakt. Had een oude caravan gekocht en ik had toevallig 4WD omdat ik een Impreza had. Maar heb die 4WD niet nodig gehad. Ook daar wordt vaak met 2WD gereden. Ik kwam toen tot aan de Rode Zee want het was toen niet eenvoudig om Saoedi Arabie binnen te komen. Ik geloof dat dit nu aan het veranderen is.
Zonder douche kan je je daar ook nog wel aardig redden. Het zal niet altijd lukken om een camping te vinden maar bij hotels en zo zijn vaak ook mogelijkeheden. Dus het hangt een beetje af van hoeveel luxe je bij je wil hebben en of je die slecht begaan bare route met je camper wilt rijden om te bepalen wat voor camper handig is.
En het helpt om een merk te hebben dat daar ook gangbaar is. Maar ze kunnen daar goed improviseren en arbeid is vaak goedkoop. Maar je moet geen haast hebben. Dat geldt vaak ook voor grensovergangen.
Zonder douche kan je je daar ook nog wel aardig redden. Het zal niet altijd lukken om een camping te vinden maar bij hotels en zo zijn vaak ook mogelijkeheden. Dus het hangt een beetje af van hoeveel luxe je bij je wil hebben en of je die slecht begaan bare route met je camper wilt rijden om te bepalen wat voor camper handig is.
En het helpt om een merk te hebben dat daar ook gangbaar is. Maar ze kunnen daar goed improviseren en arbeid is vaak goedkoop. Maar je moet geen haast hebben. Dat geldt vaak ook voor grensovergangen.
- LMC591A28JTD
- Berichten: 936
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21
Re: Reis Midden-Oosten: wat voor camper?
kijk hier eens, een vracht aan ervaringen: https://herrlehmanns-weltreise.de/herr-lehmann/
Op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=9kGHXqNutwg
Op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=9kGHXqNutwg
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Re: Reis Midden-Oosten: wat voor camper?
Ik weet niet hoever je in Afrika wilt gaan.
Ik reis nu vanaf half sept 2019 door zuidelijk Afrika met een Toyota Hilux en daarachter een zgn bushcaravan.
Door ZuidAfrika, Botswana, Namibië en nu in Mozambique.
Bushcaravan is kwetsbaar gebleken op de zware zandpistes van de Moremi in Botswana en op de oneindige wasbordpistes in Namibië. Werkelijk alles breekt, scheurt of trilt los en alles kom onder dikke lagen stof.
Uitstekend asfalt kan overgaan in honderden km’s onverhard met vele gradaties.
Rijplaten zijn aan te bevelen, naast spade, trekhaak, sleepkabel en 2 krikken ... of een levelsysteem.
Hier is de beste en meest voorkomende terreinwagen de Toyota Hilux of de zwaardere en duurdere Prado. En alle met een daktent, jerrycans, koelkast, aircon, etc.
Monteurs in de bush kennen dit soort wagens en zijn specialist op het gebied van improviseren of alternatieve reparaties.
Eigen gereedschapskist is aan te bevelen.
Vrijstaan in genoemde landen is verboden en onveilig. Ook mijn partner (van ZA) en ik werden beroofd op een “beveiligde” campground bij een Lodge. (Zie mijn Comment op TripAdvisor bij Maun / Island Safari Lodge “Theft on Lodge”.) Kwestie van amper 20 seconden, ruit ingeslagen en veel spullen gejat.
Ben er van overtuigd dat de zwarte dief, security en politie nauw samenwerken.
Wat stukken ketting en hangsloten om tassen, koffers, ed aan elkaar vast te zetten of aan het voertuig maakt het voor dieven heel wat lastiger om er snel met de buit vandoor te gaan.
En slaap met mes, pepperspray of knuppel naast je. Nee, geen angst. Maar in het zeldzame geval dat er iets gebeurt, heb je in ieder geval iets bij de hand.
Heb hier amper truckcampers gezien. De enkele Europeaan hier laat zijn camper verschepen vanaf Europa naar ZA om er enkele maanden rond te toeren.
ZA wordt voor blanken steeds gevaarlijker. Geen blanke Zuid-Afrikaan zal buiten een campground overnachten met dank aan het ANC “kill the whites, kill the farmers”. (Zie bv YouTube).
Één overlander tegen gekomen die al 2 1/2 jaar onderweg is. Dwars door Afrika (Egypte, Sudan tot in ZuidAfrika, overgestoken naar ZuidAmerika en nu weer terug in zuidelijk Afrika.
Website met veel info: www.ibexadventures.nl
Vlotte vent die van het reizen zijn beroep heeft gemaakt.
En veel info op www.camperreis.nl van Jervig/Jeroen, ook over zijn reizen door het midden-oosten.
Maar hoe dan ook. Ik beleef hier een superreis.
Ik reis nu vanaf half sept 2019 door zuidelijk Afrika met een Toyota Hilux en daarachter een zgn bushcaravan.
Door ZuidAfrika, Botswana, Namibië en nu in Mozambique.
Bushcaravan is kwetsbaar gebleken op de zware zandpistes van de Moremi in Botswana en op de oneindige wasbordpistes in Namibië. Werkelijk alles breekt, scheurt of trilt los en alles kom onder dikke lagen stof.
Uitstekend asfalt kan overgaan in honderden km’s onverhard met vele gradaties.
Rijplaten zijn aan te bevelen, naast spade, trekhaak, sleepkabel en 2 krikken ... of een levelsysteem.
Hier is de beste en meest voorkomende terreinwagen de Toyota Hilux of de zwaardere en duurdere Prado. En alle met een daktent, jerrycans, koelkast, aircon, etc.
Monteurs in de bush kennen dit soort wagens en zijn specialist op het gebied van improviseren of alternatieve reparaties.
Eigen gereedschapskist is aan te bevelen.
Vrijstaan in genoemde landen is verboden en onveilig. Ook mijn partner (van ZA) en ik werden beroofd op een “beveiligde” campground bij een Lodge. (Zie mijn Comment op TripAdvisor bij Maun / Island Safari Lodge “Theft on Lodge”.) Kwestie van amper 20 seconden, ruit ingeslagen en veel spullen gejat.
Ben er van overtuigd dat de zwarte dief, security en politie nauw samenwerken.
Wat stukken ketting en hangsloten om tassen, koffers, ed aan elkaar vast te zetten of aan het voertuig maakt het voor dieven heel wat lastiger om er snel met de buit vandoor te gaan.
En slaap met mes, pepperspray of knuppel naast je. Nee, geen angst. Maar in het zeldzame geval dat er iets gebeurt, heb je in ieder geval iets bij de hand.
Heb hier amper truckcampers gezien. De enkele Europeaan hier laat zijn camper verschepen vanaf Europa naar ZA om er enkele maanden rond te toeren.
ZA wordt voor blanken steeds gevaarlijker. Geen blanke Zuid-Afrikaan zal buiten een campground overnachten met dank aan het ANC “kill the whites, kill the farmers”. (Zie bv YouTube).
Één overlander tegen gekomen die al 2 1/2 jaar onderweg is. Dwars door Afrika (Egypte, Sudan tot in ZuidAfrika, overgestoken naar ZuidAmerika en nu weer terug in zuidelijk Afrika.
Website met veel info: www.ibexadventures.nl
Vlotte vent die van het reizen zijn beroep heeft gemaakt.
En veel info op www.camperreis.nl van Jervig/Jeroen, ook over zijn reizen door het midden-oosten.
Maar hoe dan ook. Ik beleef hier een superreis.
Re: Reis Midden-Oosten: wat voor camper?
Gave reis roma, ben ook in Maun geweest met de camper en Botswana is nou bepaald niet het onveiligste land daar, maar er kan daar altijd zoiets gebeuren.
In je lijstje 'niet vergeten' vergat je 2 reservewielen! Die heb je echt nodig! Tjonge, al mijn vullingen zijn uit de tanden/kiezen getrild!
//Kees.
In je lijstje 'niet vergeten' vergat je 2 reservewielen! Die heb je echt nodig! Tjonge, al mijn vullingen zijn uit de tanden/kiezen getrild!
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 669
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Re: Reis Midden-Oosten: wat voor camper?
Met onze Land Rover Camper vele reizen ver buiten Europa gemaakt.
Maar, zoals al beschreven, is 4x4 lang niet altijd noodzakelijk. Pas als je ook 'tracks' gaat rijden is een 4x4 noodzakelijk.
Ondanks dat vele vermoeden, in Azië, het Midden-Oosten en Noord-Afrika zijn de doorgaande wegen van redelijk Europees nivo
Voor langere periode is een wat grotere binnenruimte meer als welkom. Al zal het maar zijn om al die nieuwsgierige neuzen tegen je ramen een keer te ontlopen en een stukje 'privé te krijgen.
Goed basis voertuigen zijn een Iveco Turbo Daily (dubbele lucht modellen) en de Mercedes T2 (408 - 614D, gebouwd tot 1996) en zijn opvolger, de Vario (W670, gebouwd van 1996 - 2013). En dan of als (solide ingebouwde) bestelwagen uitvoering of als basis ooit als 'meubelbak' door een carrosserie bouwer op het chassis gezet (en daarna ingericht als Camper). Solide is troef
Een redelijk 'extra' laadvermogen (reserve) voorkomt overbelasting van veren en schokbrekers. En (was in Egypte) als je 5 Jerrycans met 100 liter diesel 'kado' krijgt, is het wel makkelijk dat de vering dit aan kan.
Praktisch is het om meerdere (gescheiden) watertanks te monteren, liefst onder de wagen (ruimte genoeg). Kun je 'verdacht'-water gescheiden houden van je drinkwater. En voldoende diesel tankinhoud. Ook hier, liefst in gescheiden tanks, zodat je bij diefstal uit je hoofdtank (!) nog genoeg over heb om toch weg te komen.
En helaas voor Camper eigenaren, de meest luxe Camperopbouwen rammelen gewoon uit elkaar, als je een dagje 'wasbord'-piste heb gereden.
En wat extra meenemen? Bijna overal kom je Iveco en Mercedes bedrijfswagen (en Toyota) dealers tegen!
En deze modellen vallen buiten Europa vrijwel altijd onder bedrijfsauto's, dus Service gewaarborgd.
Maar, zoals al beschreven, is 4x4 lang niet altijd noodzakelijk. Pas als je ook 'tracks' gaat rijden is een 4x4 noodzakelijk.
Ondanks dat vele vermoeden, in Azië, het Midden-Oosten en Noord-Afrika zijn de doorgaande wegen van redelijk Europees nivo
Voor langere periode is een wat grotere binnenruimte meer als welkom. Al zal het maar zijn om al die nieuwsgierige neuzen tegen je ramen een keer te ontlopen en een stukje 'privé te krijgen.
Goed basis voertuigen zijn een Iveco Turbo Daily (dubbele lucht modellen) en de Mercedes T2 (408 - 614D, gebouwd tot 1996) en zijn opvolger, de Vario (W670, gebouwd van 1996 - 2013). En dan of als (solide ingebouwde) bestelwagen uitvoering of als basis ooit als 'meubelbak' door een carrosserie bouwer op het chassis gezet (en daarna ingericht als Camper). Solide is troef
Een redelijk 'extra' laadvermogen (reserve) voorkomt overbelasting van veren en schokbrekers. En (was in Egypte) als je 5 Jerrycans met 100 liter diesel 'kado' krijgt, is het wel makkelijk dat de vering dit aan kan.
Praktisch is het om meerdere (gescheiden) watertanks te monteren, liefst onder de wagen (ruimte genoeg). Kun je 'verdacht'-water gescheiden houden van je drinkwater. En voldoende diesel tankinhoud. Ook hier, liefst in gescheiden tanks, zodat je bij diefstal uit je hoofdtank (!) nog genoeg over heb om toch weg te komen.
En helaas voor Camper eigenaren, de meest luxe Camperopbouwen rammelen gewoon uit elkaar, als je een dagje 'wasbord'-piste heb gereden.
En wat extra meenemen? Bijna overal kom je Iveco en Mercedes bedrijfswagen (en Toyota) dealers tegen!
En deze modellen vallen buiten Europa vrijwel altijd onder bedrijfsauto's, dus Service gewaarborgd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Re: Reis Midden-Oosten: wat voor camper?
Heel belangrijk in die landen is een compressor en een bandenspanningsmeter.TestCase schreef: ↑di 31 dec 2019, 16:01Gave reis roma, ben ook in Maun geweest met de camper en Botswana is nou bepaald niet het onveiligste land daar, maar er kan daar altijd zoiets gebeuren.
In je lijstje 'niet vergeten' vergat je 2 reservewielen! Die heb je echt nodig! Tjonge, al mijn vullingen zijn uit de tanden/kiezen getrild!
//Kees.
- Vmax-Idioot
- Berichten: 650
- Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
- Locatie: Kerkrade
Re: Reis Midden-Oosten: wat voor camper?
Een nichtje van een kennis heeft in 2007 samen met haar man een stichting opgericht, waarmee zij in Afrika microkredieten wilden verstrekken aan lokale ondernemers.
Tijdens de reis met 4 Tonner Nelis (Daf YA4440) die zij tot camper hadden omgebouwd, is Antoinette helaas aan de gevolgen van bloedvergiftiging in Burkina Faso overleden. De truck die zij hadden omgebouwd voldeed prima in de Sahara....misschien een ideetje voor avonturiers?
Daf Legertrucks met shelterbak zijn vrij gemakkelijk verkrijgbaar en niet duur in aanschaf.
Tot het laatste moment onderhouden door defensie en vaak belachelijk lage kilometerstanden...
Hier een plaatje van 4-Tonner "Nelis":
Tijdens de reis met 4 Tonner Nelis (Daf YA4440) die zij tot camper hadden omgebouwd, is Antoinette helaas aan de gevolgen van bloedvergiftiging in Burkina Faso overleden. De truck die zij hadden omgebouwd voldeed prima in de Sahara....misschien een ideetje voor avonturiers?
Daf Legertrucks met shelterbak zijn vrij gemakkelijk verkrijgbaar en niet duur in aanschaf.
Tot het laatste moment onderhouden door defensie en vaak belachelijk lage kilometerstanden...
Hier een plaatje van 4-Tonner "Nelis":
- Bas vd laar
- Berichten: 6199
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Reis Midden-Oosten: wat voor camper?
Dat is soms waar, maar vaak niet en is het gewoon troep die al jaren buiten heeft gestaan en waar lukraak diverse onderdelen van afgehaald zijn voor andere voertuigen.Tot het laatste moment onderhouden door defensie en vaak belachelijk lage kilometerstanden...
Ik spreek uit ervaring
Re: Reis Midden-Oosten: wat voor camper?
Mooi ding die Nelis op dit moment met een paar idioten in de wereld die denken dat ze echt alles kunnen doen aan de macht met de gelegenheid om in het kruidvat dat midden oosten heet met vuur te spelen zou ik niet die kant opgaan. Maar als het echt moet dan toch liever iets van een pantserwagen! Hoe heet zo ding met voor gewoon wielen en dan een rupsband er achter. Ik met niet echt bang aan gelegd maar heb wel zoiets van waarom zou ik het op zoeken. Ook veel landen in Afrika is het niet echt zo dat je overal zomaar heen kan rijden. Aan de andere kant als je die reis maakt dan heb je voor de rest van je leven wel genoeg stof om mooie verhalen te vertellen. Voor TS veel heel veel plezier en een veilige terugkomst
Gr. Aad
Gr. Aad