Nu weer wel een diesel?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door hathi »

Aloys hier worden geschreven woorden dikwijls in twijfel getrokken of naar een bron gevraagd,vandaar,maar ik was wel slaperig dat klopt :-B
Hans
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door juanv »

@Hoofdnoorman

Dat het plaatje misschien niet 100% kompleet is , is juist, maar evenmin is jouw plaatje kompleet !
Want ook elektriciteits centrales moeten gebouwd worden, en daar werkt ook en pak volk welke naar zijn werk moet kopen, ook daar wordt verwarmd enz, enz........
Kan iemand werkelijk denken dat criminaliteit zal ophouden te bestaan, omdat er geen tankstations meer zijn??? dit lijkt mij dan wel erg kortzichtig :oops:
Als wij dan nog zien hoe vaak er problemen zijn met de kerncentrales , en deze om een of ander veiligheid probleem dienen te worden stilgelegd :bang:
Natuurlijk probeert men reeds jaren deze centrales stil te leggen , maar er is NU AL gewoon te weinig stroom beschikbaar met gebruik van kerncentrales .
Zonnepalen hebben nu tegenwoordig "slechts " een drietal jaar meer nodig om de opgewekte Co2 bij de productie te compenseren, windmolens maken en plaatsen vergt oog een pak werk & voor de productie & plaatsing + onderhoud.
Om onze stroom voorziening te kunnen opwekken op alternatieve bronnen , hebben wij trouwens ook véél te weinig daken om vol te kunnen leggen, en tevens te weinig plaats in ons volgebouwd deeltje van deze aardbol. Hiervoor komen we plaats tekort, of anders gezegd , zijn we met teveel mensen op een klein plaatsje.
Het belangrijkste dan nog, stel dat wij massaal op stroom zouden overschakelen .......... dan moeten ALLE elektrische leidingen in Europa vernieuw worden, met inbegrip van wegen werken enz , want geen enkele leiding is berekend om zoveel Amp te kunnen doorsturen !!!!!!!!
Onlangs nog in het nieuws in Belgie , een particulier wil een laadpaal voor zijn E auto thuis installeren, maar ........dit kan niet voor de elektriciteits maatschappij , omdat hun leidingnet hiervoor te zwak is :bang:

@ Autocaravana
1 Gr = 1000 Mgr dus ????
Het laatste onderzoek van IVL dateert van 09/18 dus zo verouderd zal dit wel niet zijn , kan je dit ergens staven dat de vervuiling bij batterij productie op een jaartje met twee derden zou gedaald zijn ?
Wat laat jou veronderstellen dat dit dalende zou zijn ?
Wat doe je met de enorme schade welke o.a aan "El Salar de Uyuni " in zuid Amerika wordt toegebracht om ......Lithium te delven ?
Vindt jij het kunnen dat mensen in andere werelddelen tegen honger lonen super schadelijk werk voor hun gezondheid moeten uitvoeren, omdat wij denken dat we in Europa (welke 9% van de totale Co2 vervuiling wereldwijd veroorzaakt) niks van vuile lucht in onze achtertuin willen hebben ? De overige wereldwijde vervuiling zal je sowieso ook hier in de lucht krijgen !
Hiermee wil ik niet zeggen dat wij niks zouden moeten doen, wel dat wij op zijn minst een klein beetje realiteitszin aan de dag moeten leggen, in plaats van ons eigen door de kop te schieten door fanatiek gedrag .

Naar mijn bescheiden mening is de hybride oplossing op korte en middellange termijn de meest realistische , met véél kleinere batterijen dan E auto's , en dus ook een pak minder vervuilend bij de productie.
Bovendien zal je met actuele actieradius van de nieuwe hybrides (50 à 80 KM) waarschijnlijk =- 80% van de dagelijkse ritten kunnen overbruggen, en indien dit niet gehaald wordt (+_20% van de ritten ) heb je nog de gerust gevende zekerheid van je verbrandingsmotor , zodat je steeds zonder stroom stress thuis kan komen .
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Will »

Om onze stroom voorziening te kunnen opwekken op alternatieve bronnen , hebben wij trouwens ook véél te weinig daken om vol te kunnen leggen, en tevens te weinig plaats in ons volgebouwd deeltje van deze aardbol.
En al hebben we genoeg daken wil de verzekeringen niet mee werken alleen tegen torenhoge premies.
Grote bedrijven met genoeg opppervlakte voor zonnepanelen krabbelen weer terug volgens het AD.
Maar het is gewoon koffiedik kijken want alles is pas in ontwikkeling en kan zo weer veranderen.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Hoofdnoorman »

juanv schreef:
vr 27 dec 2019, 17:33
@Hoofdnoorman

Dat het plaatje misschien niet 100% kompleet is , is juist, maar evenmin is jouw plaatje kompleet !
:-B Juist! Gelukkig, men denkt er over na. Ik ben blij dat ik het niet allemaal uit hoef te rekenen. :wink:
De materie is gewoon te moeilijk en complex om een absoluut eindoordeel te geven. Ik ben daar inderdaad zelf ook niet capabel voor, maar wilde slechts even benadrukken dat niet alle facetten zijn meegenomen.
Ik ga even een nieuw topic openen met een hypothetisch hersenspinsel.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Autocaravana »

@juanv
Ik baseer me op de publicaties van Auke Hoekstra van de Universiteit van Eindhoven.
Als je mg gebruikt ipv gram dan vergis je je een factor 1000, inderdaad. Bij CO2 hebben we het over grammen per kWh.
Winning van grondstoffen behoort te voldoen aan mensenrechten. Dat dit niet overal gebeurt is van alle tijden, maar je mag er niet blind voor zijn.
Hybride auto's lijken hun tijd te hebben gehad. Als zelfs Erdogan volledig elektrische auto's gaat bouwen dan weet je voldoende.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door juanv »

@Autocaravana

Na enig onderzoek naar de door u vermelde Heer Hoekstra, blijkt dat deze man wordt betaald door ......Alliander !!! dus van geen wonder dat deze zijn broodheer naar de mond praat :oops:
Als je dan ook nog Erdogan van Turkije als een referentie gaat vermelden , dan is het ECHT te gek voor woorden.
Er zijn vandaag wel meer van die volslagen (gevaarlijke) gekken aan het bewind, zie maar de V.S, Brazilië, Hongarije, GB !!
Ze hebben gelukkig lang nier allen dezelfde strekking, maar één ding hebben ze wel gemeen, dat ze allen stuk voor stuk een groot gevaar voor de wereld en de wereldvrede vertegenwoordigen :thumbdown:

Ik hou het dus bij betrouwbaardere referenties zoal IVL , welke zich op 40 verschillende internationale onderzoeken baseert, welke door diverse profs van diverse landen wordt ondersteund o.a Prof Christoph Buchal verbonden aan de Universiteit van Keulen.

In al deze studies spreekt men in het beste geval van 150Kg Co2/ Kwh batterij capaciteit gaande tot 200 Kg Co2/Kwh, dus een gemiddelde vervuiling van 175 Kg Co2/Kwh batterij capaciteit.

Nu ter zake, heb ik een aangepaste berekening voor Nederland ( laatste cijfer 452g Co2/ Kwh ) gemaakt met als referentie wagens 1)Tesla 3 reeks 2) Mercedes C 220d & 3) Mercedes Hybride C 300 De
Allen zijn berekend op 10 jaar gebruik met een gemiddelde van 16000Km/jaar, Bij de Hybride nam ik een verdeling van 70 % kortere ritten op stroom en 30 % verdere ritten op diesel.
Ik neem deze opstelling, omdat er bij een Hybride en veel kleinere batterij is ingebouwd , welke echter wel volstaat voor de overgrote meerderheid van de dagelijkse ritten ( in dit geval 49Km) Ondanks dat het E verbruik bij de Hybride 16,6 Kwh/100 km bedraagt tegenover 15,6 Kwh/100 km voor de Tesla, komen we toch tot onderstaande cijfers.

Uit deze simulatie blijkt dat de Tesla op tien jaar tijd voor 24582 Kg Co2 vervuiling zorgt.
De gewone Mercedes diesel komt in dezelfde referentie periode & km op 21120 Kg Co2
De Hybride Mercedes komt ook in dezelfde referentie periode & km op 16175 Kg Co2

Conclusie ; Door de veel kleinere batterij bij de Hybride stoot deze op tien jaar tijd 8407 Kg minder Co2 uit dan de volledige Elektrische wagen, logischer wijze lijkt mij dit vandaag de best bewuste milieu keuze .
Dat dit niet naar de zin van de electriteits boeren is, wil ik graag aannemen, maar gezien wij daar geen aandeelhouders van zijn , en ook niet door hen betaald worden, hoeven wij ons daar niks van aan te trekken , toch !
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Autocaravana »

De opmerking over de Turkse elektrische auto was sarcastisch bedoeld, maar je weet natuurlijk nooit of het wat wordt.

Ik weet niet waarom een elektriciteitsdistributiebedrijf verdacht zou zijn en ook niet wat hun belang zou zijn bij het eventueel promoten van elektrische auto's.
Hoe dan ook, iemand die bij een universiteit onderzoek doet zou ik niet verdacht willen maken omdat zijn onderzoek mede gefinancierd wordt door het bedrijfsleven. Dat is zeer gebruikelijk heden ten dage.

Andere Nederlandse instituties als ANWB en TNO komen tot dezelfde conclusie: EV-auto's hebben onder alle omstandigheden veel minder CO2-impact dan diesel of benzine. Een kantelpunt bij 39.000 km zegt TNO.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... oen-is-het

Overigens het aangehaalde Zweedse instituut heeft het zelf over 61-106 kg per kWh batterij bij de productie. Jouw getallen zijn verouderd. Het gaat snel in deze wereld.
https://www.ivl.se/english/startpage/to ... eries.html

Tesla is van plan de batterijproductie volledig van duurzame energie te voorzien, zodat de CO2-impact nog wel lager zal worden.

Dat rapport van de Duitse professor Buchal is overigens al op veel plekken bekritiseerd. Hij gaat uit van de Duitse elektriciteitsmix die met bruinkool veel ongunstiger is dan in de meeste Europese landen en bovendien een momentopname is. Ook veel andere van zijn bevindingen konden niet veralgemeniseerd worden.
Laatst gewijzigd door Autocaravana op za 28 dec 2019, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door juanv »

@ autocaravana

Dat een electriciteits en laadpaalbeheerder een belanghebbende partij is kan je onmogelijk ontkennen.
Dat het meer gebeurt dat studies door belanghebbende partijen worden gefinancierd is juist .

Maar dan blijft het oude gezegde " wiens brood men eet, wiens woord men spreekt " wel pertinent aanwezig .

Er zijn trouwens reeds diverse ( gepensioneerde ) wetenschappers welke dit bevestigen , in die mate , dat als de uitkomst de opdrachtgever niet zint, er ook geen geld meer komt :oops:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Autocaravana »

De enige manier bij jou is blijkbaar het verdacht maken van de belangrijkste Nederlandse autoriteit op het gebied van elektrisch vervoer. Beter is om naar de argumenten te kijken. Ik hoor je niet over mijn andere opmerkingen.
Bedrijven als Liander (overigens een overheidsbedrijf) hebben op korte termijn trouwens helemaal geen belang bij snelle opschaling van elektrisch vervoer omdat ze nog jaren bezig zijn om de netwerken te verzwaren.

Je mag natuurlijk twijfel hebben over het nut van elektrisch vervoer, de ontwikkelingen in grote delen van de wereld wijzen maar in één richting en dat is meer elektrisch vervoer en dat om goede redenen.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door juanv »

@ autocarvana

Zelfs als ik het gemiddelde invoer van tussen 61 & 106 zijnde 83,5 KG : Kwh ( hoewel zij in deze studie een bovenwaarde van 146 Kg vermelden) dan nog zijn de cijfers in het voordeel van de hybride

Namelijk Full electric 17628 KG
Diesel 21120 KG
Hybride 14513 KG

Het verschil blijft in de véél kleinere batterij :idea:

Als Tesla zijn stroom behoefte met zonnepanelen wil coveren , zal het zelfs in de zomer ongeveer de tienvoudige dakoppervlakte nodig hebben dan wat de grootte van zijn bedrijfs hallen is , laat staan in de winter :?:

Het is overduidelijke dat dit opnieuw een van de fantasmen is welke de Heer Musk niet vreemd zijn :eh:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Abri079 »

Mag ik deze link toevoegen of ...? Weliswaar uit een kleiner oord in Nederland, maar toch.
https://klazienaveenlokaal.nl/2019/07/2 ... t-klimaat/
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door PE1OPQ Theo »

oeps ik wilde een tekst kopiëren uit je link, kan niet.
De harde eis, met E autos kun je je totale producties groen te krijgen, komt van de behoudende partijen.
Niet van de links georiënteerde partijen, die hebben in de EU nl de minderheid.
Wel de liberale christelijke partijen, waarvan de Duitse lobby zo succesvol was, dat de regels pressies zo werden als wat VW wilde.
Nl we hebben de boot gemist, politiek los dit op anders krijgen we massa ontslagen.
En dat wil je niet, toch?
En wat ook goed gewerkt heeft, de Opel verkoop naar de Fransen.
Zat/zit toch erg oud zeer daar, en dat bepaalt Europa.
Waar we nu zo stevig op mopperen.

Theo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Kroppie »

al is het maar een beetje, alle beetjes helpen, en de vooruitgang gaat gewoon door, dus er komen steeds meer beetjes, en wedden dat er straks weer andere materialen en technieken in beeld komen welke een nog grotere impact hebben dan lithium .
we will see.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door thole »

Zo lang er geen andere alternatieve brandstof voor handen is, waterstof?, mikt VW volledig op de E automarkt, wil daarin marktleider worden.
https://www.volkskrant.nl/economie/volk ... e=copylink
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Plaats reactie