Nu weer wel een diesel?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 666
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door DiffRental » do 19 dec 2019, 18:23

Kroppie schreef:
do 19 dec 2019, 13:23
euro 7 dieselauto,s word beweerd dat de lucht er schoner uitkomt dan dat ie er in gaat
Dat is een halve waarheid, als het over fijnstof gaat, dan klopt dat wel.
Ik weet niet of zo ook de uitstoot tijdens regenereren hierbij optellen.
Groeten Peter

juanv
Berichten: 587
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door juanv » wo 25 dec 2019, 10:46

De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !

georgethuis
Berichten: 216
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 14:00
Locatie: Veenendaal

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door georgethuis » wo 25 dec 2019, 11:07

Wij hebben in ons appartementengebouw 15 bewoners. Zonnepanelen laten plaatsen door de VVe.
Iedere bewoner heeft zijn eigen meter, en het gebouw heeft er een. Dit voor stroom leveren aan: Lift schuifdeuren, hydrofoor en verlichting in de algemene ruimten. We hebben een slimme meter. Wij wekken ongeveer ons jaarlijks VvE verbruik zelf op. Registratie en afrekening duidelijk te volgen.
Saldering aan het eind vd jaarlijkse periode. Rendement gemiddeld over 5 jaar 11,8 % vd investering. geen panelen voor individuele bewoners. Het dak ligt vol voor de VvE

Gebruikersavatar
doov
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door doov » wo 25 dec 2019, 11:10

Goed nieuws voor de kilometervreters.
De auto voor moeder de vrouw kan op electriek voor de rondjes rondom de kerk.
Voor het echte kilometerwerk een schone diesel. Totdat grafietaccu’s met inductie kunnen worden opgeladen, dan pas is een EV een echt alternatief voor veelgebruikers.
Een Hymer! Juist nu.


De campersocialist bezit:
1 woning
1 camper
2 auto´s
Geen ketelpak

hans1954
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 20 aug 2017, 11:13

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door hans1954 » wo 25 dec 2019, 18:15

Ging toch over diesels of?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


juanv
Berichten: 587
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door juanv » wo 25 dec 2019, 19:15

Inderdaad , ik vraag me al geruime tijd af of ik het fout begrijp,???????

De titel van dit draadje dekt geenszins de lading , want hier wordt véél meer over zonnepanelen en dergelijke geschreven dan over diesels.

Het is maar kwestie van toch min of meer on topic te blijven , wat ik hier kompleet mis :bang:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 72136
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door Dafluc » wo 25 dec 2019, 21:05

Dus. Vanaf hier graag on topic. Zal de diesel weer in genade worden aangenomen. Is de nieuwe generatie schoon genoeg om ook de politiek te overtuigen? En hoe lang zal dat gaan duren?
Afbeelding
Dus als ik het goed begrijp, zou anderhalve meter voldoende moeten zijn?
Ook voor mij? Goeie vraag. Ik zoek m op en kom er later nog op terug! Dank je! Het is ook allemaal wel veel informatie, natuurlijk..

juanv
Berichten: 587
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door juanv » wo 25 dec 2019, 22:15

Dat de diesel schoon genoeg is blijkt overduidelijk uit de link welke ik hier deze middag plaatste
Of de politiek hiervan kan overtuigd kan worden zal enkel en uitsluitend van lobbywerk en vééle €€€€€ onder tafel afhangen.
Immers wiens brood men eet, wiens woord men spreekt ! :hug:
Hoelang dit zal duren zal van boven gaande afhangen :!:
Zo zit het nu jammer genoeg in elkaar en dit , heeft niks meer met milieu te maken , maar ALLES met eigenbelangen van politiekers
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 15082
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contact:

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door Aloys » wo 25 dec 2019, 22:48

Even samenvatten...

De diesel IS niet schoon, de diesel KAN schoon zijn. Dat wordt dan wel een hele dure diesel, want "automerken
hangen gigantische reinigingsfabrieken aan moderne diesels om de uitstoot nihil te maken.
"

Het komt dus nog, en het is er nog niet omdat die dieselmotoren er veel duurder van worden. Nou je, één dure
Mercedes heeft nu al zo'n dure motor. De dieselfabrikanten hadden deze techniek al lang op de plank liggen,
maar gebruikten 'm niet vanwege de extra kosten en hun concurrentiepositie. (In plaats van de diesel schoner
maken, sjoemelden ze liever met de software...)

Nog een quote:
"Er moet inderdaad een kanttekening worden gemaakt. Want hoewel de Duits een topscore behaalt qua uitstoot,
geraakt hij maar net over de sloot op de Energy Efficiency Index met 5.3 punten op 10. Waardoor wordt
onderstreept wat we al langer weten; hoewel moderne verbrandingsmotoren proper kunnen zijn, blijven ze wel
relatief inefficiënt vergeleken met elektromotoren.
"

In dit hele verhaal mis ik wel een belangrijk element: ze zijn schoner, dus minder roet. Maar stoten ze nu ook
minder CO2 uit?

Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 627
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door frank_h » wo 25 dec 2019, 22:55

Die Co2 hangt samen met het verbruik. Over het algemeen stoot een diesel minder co2 uit dan een vergelijkbare benzine omdat de diesel zuiniger is.

johan1950
Berichten: 1203
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door johan1950 » wo 25 dec 2019, 23:01

Ik vind het helemaal nog niet zo duidelijk.
De Mercedes scoort een 10 maar heeft nog steeds uitstoot, want een 10 wordt al gegeven als de uitstoot de helft van de Euro6 norm is.
Johan en Ina Gols
http://www.gols.tk

juanv
Berichten: 587
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door juanv » do 26 dec 2019, 18:34

De vermelde wagen van Mercedes heeft volgens WLTP een Co 2 uitstoot van 132 Mg/Km
Het verbruik tevens in WLTP meetmethode is 5,1 L / 100 Km

Even vergelijken
met een Tesla 3 = ongeveer gelijke grootte

Batterij capaciteit 76 KW -------------vervuiling bij productie volgens IVL Zweden = gemiddeld 175 KG / KWh of totaal 13300 Kg Co2

Als wij er van uitgaan dat een batterij gemiddeld een leeftijd van 10 jaar bereikt is dit 1330 Kg Co2 / jaar
De gemiddelde jaarlijkse gereden Km zijn bij ons +- 16000 Km/jaar
Dus 1330 : 16000 = 83 Mg Co2/ Km

Verbuik 15,6 KW /100 Km ------------de gemiddelde Co 2 vervuiling voor de stroom produktie ligt in Europa op 711 Mg / KWh
Bijgevolg is er een Co2 uitstoot van 15,6 X 711 = 111 Mg Co 2 / Km

Samen geteld betekend dit dat je met een Tesla 3 een Co 2 uitstoot van 194 Mg / Km veroorzaakt

Indien we dan nog de transferverliezen welke bij de electriciteits overdracht van producent naar verbruiker rond de 10 % bedragen , gaan bijtellen kom je op een werkelijk totaal van 194 X 10% = 194 + 19,4 = 213, 4 Mg Co2 vervuiling per Km

Conclusie

De Diesel van Mercedes stoot 81,4 Mg Co2 minder per Km uit dan de Tesla 3

Het grootste verschil ligt hem in de plaats waar de vervuiling wordt gecreëerd , bij het rijden van de wagen , of bij de productie van batterijen & benodigde stroom.
Maar voor onze planeet maakt het niet uit waar die Co2 geloosd wordt, wel de hoeveelheid van Co 2 uitstoot is hiervoor van belang.
Dus de recentelijk geponeerde uitspraken ," dat indien we onze Co2 doelstellingen willen halen , we dringend nood hebben aan diesels !" is wel degelijk gefundeerd.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 15082
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contact:

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door Aloys » do 26 dec 2019, 19:32

Maar dan bedoel je niet ONZE diesels, maar hele nieuwe en veel duurdere diesels, met een luchtreinigingsfabriek achter
de motor die net zo groot is als de motor zelf? Tenminste, dat lees ik in dat artikel...

En als die diesels qua milieu-impact vergelijkbaar zijn met elektrische auto's, waarom hebben we die diesels dan nodig?
Kunnen we niet beter verder innoveren in het maken van betere en schonere accu's, zoals LifePO en dergelijke? En
schonere energie (wind, zon, waterkracht etc.) om die accu's op te laden?

Want dan verliezen die diesels het binnen de kortste keren opnieuw.

Gebruikersavatar
thole
Berichten: 36205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contact:

Re: Nu weer wel een diesel?

Bericht door thole » do 26 dec 2019, 19:50

:thumbup:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://www.tholefeith.mijnalbums.nl/
http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/

Plaats reactie