Nu weer wel een diesel?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1117
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Nu weer wel een diesel?



Bericht door Karelkaywa »

Surfend op het web kwam ik terecht op de website van de Koninklijke RAI vereniging en las deze tekst:

Inzet diesel nodig om klimaatdoelen te kunnen halen

Diesel staat al lange tijd in een kwaad daglicht. Milieuzones nemen een hoge vlucht en sinds ‘dieselgate’ lijkt de dieseltechnologie een soort palliatief bestaan te leiden. Bart Somers van het Zero Emission Lab van de TU Eindhoven noemt het onterecht dat dieselmotoren naar het verdomhoekje zijn verbannen.

Als je de nieuwste generatie dieselmotoren vergelijkt met de laatste benzinemotoren, dan zijn zelfontbranders beter, stelt hij. Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken’, aldus Bart Somers in de nieuwste editie van GO!Mobility Magazine.

Somers is als dieselexpert verbonden aan het Zero Emission Lab van de TUe. Dit lab is een soort meta-instituut waarin de Provincie Noord-Brabant, DAF, TNO, Shell en de TU/e samen optrekken om duurzaam transport te ontwikkelen.

Klik hier om het hele artikel te lezen.


Ben ik even blij met m'n Euro6 diesel :-B

Overigens was ik vandaag in de Mazda garage en bekeek o.a. de nieuwe CX-30. Uit de brochure:

Deze is voorzien van de Skyactiv-X motor. Dat is de nieuwe verbrandingsmotor van Mazda die gebruikmaakt compressieontsteking in plaats van bougieontsteking. Dit in combinatie met benzine zorgt voor een van de zuinigste verbrandingsmotoren met veel kracht. Een hoog vermogen, een mooie koppelopbouw en toch laag verbruik.

Is dus een benzinemotor (2 ltr. 180 PK) die op een diesel lijkt :thumbup:
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1310
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door joske501 »

Beste,

Velen wisten dit al, maar de (R)overheid houdt de paardenbril op. Het draait allemaal om centen, niet meer of niet minder. LEZ (lage emissie zones) zijn de nieuwe inkomsten voor de steden, een wondermiddel om uit de put te geraken en daar maken ze graag gebruik van.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5960
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door TestCase »

Ik moet het toch een keer kwijt.
Het is niet geld binnenharken maar het duurder maken van ongewenste keuzen, een bewezen economisch middel om te sturen. Mensen gaan rekenen en kiezen eerder iets dat de portemonnee minder raakt.
(Krijg ik weer veel reacties op van 'laat ons toch lekker tot....' Dat moet dan maar. 'Ok boomer'. Ik sta ook niet altijd te juichen bij al die maatregelen maar als ik er even rustig over nadenk krijg ik soms meer begrip omdat zo 'aansudderen/niets doen' ook niet kan.)


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45142
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door thole »

👍👍
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 861
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Veebee »

:thumbup: :thumbup:
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
metatoon
Berichten: 9574
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door metatoon »

Maaaaaar

Het zou zomaar kunnen dat de bezuiniging die op gedrongen word,verschuift naar andere geneugten van het leven.
Het geld moet immers op gebeurt het niet door je zelf dan door een ander.
Een verplaatsing van het probleem zeg maar.
In dit geval b.v.zou het zomaar kunnen dat zich op Schiphol en Lelystad veel ex camperaars zich gaan laten zien.


Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5960
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door TestCase »

Let op, ook op vliegreizen (kerosine) komt belasting die nu nog niet bestaat. Allemaal om bewuster/minder met die schaarse en vervuilende middelen om te gaan. Helaas reageren wij mensen pas wanneer het de portemonnee raakt. (Ook ik dus )


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
metatoon
Berichten: 9574
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door metatoon »

Is bekend kees.
Was bedoeld als voorbeeld ,wat voorlopig ook wel daadwerkelijk gaat gebeuren denk ik zo.

Gr. Toon
:cheers:
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9027
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door gjvonk »

Wat belasting op Kerosine betreft: het is voor mij van de zotte dat wij met onze milieu toeslagen de veel vervuilendere luchtvaartmaatschappijen moeten compenseren die daar niks voor hoeven te betalen!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9027
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door gjvonk »

Een campervakantie heeft volgens mij een kleinere 'co-footprint' dan een vlieg vakantie.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Uitgeschreven

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Uitgeschreven »

Koop een tractor met een caravan er achter. Op een klein weilandje zet je een schaap en je noemt je boer. Geen mrb, geen dieseltoeslag, geen fijnstoftoeslag, geen apk. En gewoon via de snelweg naar Spanje, hoe mooi kan het leven zijn.

Groet van,
Martin
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Kroppie »

omdat alles duurder word, de beslissing nu genomen, ik heb een warmte zonneboiler installatie aangeschaft (niet eens 2e hands ouwe zooi maar splinternieuw ja,ja), met van die vacuum buizen, stroom heb ik genoegvan de zonnepanelen, verwarming van het huis gaat dmv infraroodpanelen op stroom, en om het gas verbruik nog verder terug te brengen nu het warmwater ook maar via de zon, ruimte genoeg in de tuin voor de collector en ruimte genoeg in de schuur voor de boiler, als die dure heren van de regeringen het maar niet eens kunnen worden wat ze te doen staat, dan moeten de mensen het zelf maar gaan doen, alles bij elkaar ben ik dan bijna energie neutraal (zeker nu de camper verkocht is :-B )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
metatoon
Berichten: 9574
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door metatoon »

Je bent goed bezig Jos.
Als de heren in de toekomst geen zonnebelasting gaan uitvoeren ,zit je gebeiteld . :-B
:cheers: x;-)

Gr.toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1310
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door joske501 »

Beste,

En in België hebben we al jaren zonnebelasting, PROSUMENTENTAKS heeft dat hier! :bang: Belasting komt neer op de helft van de opbrengst.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Plaats reactie