Nu weer wel een diesel?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door PaulBng »

Ik woon in een appartementen complex. Oppervlakte dak vele honderden vierkante meters.
Daar doen we niks mee, omdat.... De VVE geen €500 wil besteden aan een onderzoek wat we er mee kunnen.....

Ik denk dat ik een stuk dak ga claimen!
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5960
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door TestCase »

Wetsvoorstel ligt al klaar om iedereen te verplichten een nieuwe/slimme meter te accepteren zodat saldering afgebouwd kan worden en teruglevering gemeten kan worden. Mag een zijn zonder communicatie mogelijkheid. Jammer van die terugdraaiende ferraris.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... r-salderen


//Kees.


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18085
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Cee Pee »

PaulBng schreef:
wo 18 dec 2019, 22:19
Ik woon in een appartementen complex. Oppervlakte dak vele honderden vierkante meters.
Daar doen we niks mee, omdat.... De VVE geen €500 wil besteden aan een onderzoek wat we er mee kunnen.....

Ik denk dat ik een stuk dak ga claimen!
Daar hoef je toch geen onderzoek naar te doen, die €500,= kunnen ze beter in de pul doen voor de aanschaf van die zonnepanelen
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door veetee »

Wiebes. Jammer. Hoe ontmoedig je particuliere investeringen in milieuvriendelijke energieopwekking en duurzaamheid...
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door johan1950 »

TestCase schreef:
wo 18 dec 2019, 22:32
Wetsvoorstel ligt al klaar om iedereen te verplichten een nieuwe/slimme meter te accepteren zodat saldering afgebouwd kan worden en teruglevering gemeten kan worden. Mag een zijn zonder communicatie mogelijkheid. Jammer van die terugdraaiende ferraris.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... r-salderen

Gelukkig is het dankzij de moderne elektronica redelijk eenvoudig om het terugleveren te monitoren en de grote verbruikers hierop te laten reageren zodat de bulk van de zelf opgewekte stroom buiten beeld kan blijven.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Huub56 »

Ja iedereen moet aan de digitale meter alleen heeft enexsis of hoe ze heten niet genoeg monteurs om de komende jaren aan de vraag te voldoen, dus onze meter draait nog mooi terug


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

johan1950 schreef:
wo 18 dec 2019, 23:00
Gelukkig is het dankzij de moderne elektronica redelijk eenvoudig om het terugleveren te monitoren en de grote verbruikers hierop te laten reageren zodat de bulk van de zelf opgewekte stroom buiten beeld kan blijven.
Hebben de CV ketel met boiler vervangen door HR107+ ketel met gescheiden warmte wisselaars. Voor 'keuken'-water nu een elektrische 50 l boiler (helaas B-label), welke met een interface reageert op de opbrengst van de zonnepanelen (en anders uit het net 'bijpiept' )
De meterkast uitgebreid met een 3 tal kWh display meters, één voor de 'naakte'-opbrengst van de zonnepanelen, één voor het exacte gebruik van de inverter / warmtepomp (woonruimte. Lucht, kan dus van de zomer ook koelen!) en tot slot één voor de elektrische verwarmingsspiralen in de CV-radiator van de beide badkamers, welke op tijd gestuurd worden (Home-bus).

Alles, inclusief een 2-schil 'Signalering' (buitenom, alarm binnen), een schemerschakeling voor huis en tuin verlichting en de wasautomaat, draait (bijna) onze gehele elektrische huishouding op een 'Home-bus' (CAN Bus) Systeem.

Kortom, wat we zelf opwekken, maken we ook zelf op.
En ehhhhh, 'slimme'-meters bestaan niet. Alleen slimme mensen :wink:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
metatoon
Berichten: 9575
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door metatoon »

Ieder voor zich natuurlijk.
Maar heb je maar twee badkamers, daar kom je toch niet mee uit.? :lol3:
En verwarm je die maar met een radiator per badkamer?
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Autocaravana »

Als je de totale vervuilingen van "well to wheel " bekijkt is de huidige diesel zelfs vééééle malen schoner dan de E - auto !
Als dat waar is dan is dat spectaculair nieuws. Daar heb je vast wel een linkje van?
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51046
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Kroppie »

vanmorgen in de krant, van euro 7 dieselauto,s word beweerd dat de lucht er schoner uitkomt dan dat ie er in gaat, ja ja en wie het gelooft krijgt een racefiets, maar ik geloof niets meer want de schuur staat al te vol met fietsen. :D .

laten we die euro 7 auto,s toch achter de oudere types rijden, zijn we toch weer schoon.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Zonneke »

Wat het mooiste en het properste ook is … men moet van het fossiele infuus af en niet alleen wat betreft brandstof . :wink:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door PaulBng »

Cee Pee schreef:Daar hoef je toch geen onderzoek naar te doen, die €500,= kunnen ze beter in de pul doen voor de aanschaf van die zonnepanelen
Zo eenvoudig ligt het niet, Cor.

Het gros heeft geen idee.
Er waren er een paar die de verlichting van de gezamenlijke ruimtes en de liften op zonnepanelen wilden laten draaien. Waarschijnlijk denken ze dat je de opgewekte stroom in een paar emmers kunt bewaren...

Ook een paar die de panelen voor zichzelf wilden. Krijg je 99 gaten in het pas gerenoveerde dak, en weet ik hoeveel installateurs die allemaal wat anders maken.

Ik zelf zie meer heil in door een enkel bedrijf de zaak te laten installeren en onderhouden. En die verantwoordelijk is voor eventuele consequenties aan het dak. Een soort plat dak verhuren dus. En zelf (als VVE) geen investering hoeven doen.

Het zal dit jaar wel weer op de agenda komen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door henk en lila »

Op een plat dak ga je meestal ballasten en niet schroeven.
Ik neem aan dat jullie individuele meters hebben en dan wordt de verrekening nog wel een dingetje. Uiteraard ga je dimensioneren op het totaal verbruik en niet alleen op het collectieve.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door PaulBng »

Het zou gewoon handiger zijn om op die manier de vve-bijdrage te verlagen..
Plaats reactie