Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Gatochweg »

Beste forummers,

Ik heb afgelopen zomer in Duitsland een tweedehands camper gekocht. Nu blijkt na enkele duizenden kilometers dat de koppeling versleten is. Ik denk dat ik op basis van Europese regels recht heb op schadevergoeding. Dat had ik namelijk helemaal uitgeplozen voordat ik het aandurfde een tweedehands camper te kopen. De Duitse autohandelaar weigert echter schadevergoeding. Na veel vijven en zessen wil hij de helft van de kosten vergoeden. Ik vind dit principieel onbevredigend en heb daarom contact opgenomen met www.eccnederland.nl

Dit orgaan adviseert mij wanneer ik niet tevreden ben met het aanbod van de autohandelaar om een gerechtelijke procedure te starten. Dit kan eenvoudig via https://www.eccnederland.nl/nl/hulp-bij ... orderingen

Ik ben heel benieuwd naar hoe jullie mijn kansen inschatten?? Eigenlijk neig ik ernaar, ongeacht mijn kansen om het aan de rechter voor te leggen. Ik besef dat er een kans is dat de uiteindelijke kosten net zo hoog uitpakken als wat ik ermee kan ‘winnen’. Maar ik vind ik het gewoon onbevredigend als ik het gevoel heb dat ik onrechtvaardig behandeld wordt. Ik had juist het 'lef’ om deze tweedehands camper vanuit het buitenland te kopen omdat ik me gesteund voelde door de regelgeving waar het nu om gaat. Als die regelgeving in de praktijk niet blijkt te functioneren is dat wrang. Bovendien vind ik het proces leerzaam en die school hebben ik dan toch maar mooi doorlopen.

Hieronder heb ik de feiten en mijn standpunt beschreven (ook om mijn eigen gedachten een beetje te ordenen) zoals ik die wil gaan voorleggen:


Wij hebben op 27 augustus 2019 een camper gekocht bij genoemde autohandelaar:
1. De camper is van 2006 en had bij aankoop 67.650 km gereden.
2. Nadat ik als nieuwe eigenaar met de camper op vakantie ongeveer 2000 km had gereden ging de koppeling merkbaar slippen. Dit werd gaandeweg de vakantie langzaam erger.
3. Om te weten wat er precies aan de hand was hebben wij na onze vakantie bij een erkende Fiat-garage een diagnose en prijsopgave laten doen. Wij hadden toen totaal ongeveer 3700 km gereden.
4. De conclusie van deze garage is dat de koppeling versleten is en vervangen dient te worden. Wanneer deze garage de opdracht daartoe zou ontvangen zouden ze er volgens hun ondertekende prijsopgave 1370 euro voor rekenen.
5. De Fiat-garage gaf bij navraag aan dat bij een kilometerstand van 67.650 km (dit is de stand toen ik de camper kocht) een koppeling niet perse versleten hoeft te zijn. Volgens hen hangt de mate van slijtage aan een koppeling vooral af van de bestuurder gedurende die 67000 gereden kilometers.
6. Ik als koper (en als leek) heb tijdens de proefrit niet opgemerkt dat de koppeling nagenoeg versleten was.
7. De camper staat momenteel ongeprepareerd in een stalling in afwachting van de schadeafhandeling.

De autohandelaar biedt aan om de camper zelf te repareren omdat hij denkt dat dit voor minder dan 400 euro kan. Hij wil de reparatie dan door zijn Turkse vriend laten doen.
1. Ik heb geen vertrouwen in de kwaliteit van de reparatie omdat hij geen erkende garage is of heeft, maar uitsluitend autohandelaar is. Derhalve mist hij de mate van kennis en ervaring die een erkende Fiat-garage wel heeft.
2. Ik krijg geen garantie op de kwaliteit van de vervangen onderdelen en de reparatie zelf omdat de Turkse vriend van de autohandelaar dit op persoonlijke titel zou doen.
3. Tenslotte geeft de erkende Fiat-garage (die de camper ook gezien en gereden heeft), een veel hogere kostenopgave (1370 euro versus 400 euro). Dat verschil maakt de kwaliteit van de reparatie en van de gebruikte onderdelen door de Turkse vriend van de autohandelaar in mijn ogen verdacht.

Ik heb de autohandelaar gevraagd om de schade te (laten) herstellen door een erkende garage.
1. Omdat de autohandelaar geen erkende garage is kan hij naar mijn mening de reparatie niet zelf uitvoeren.
2. Omdat de autohandelaar op grote afstand van ons gevestigd is, vind ik het niet verantwoord om deze afstand af te leggen met de defecte camper. In verband met bijvoorbeeld gevolgschade.
3. Het is onpraktisch en prijzig om de camper naar de autohandelaar in Duitsland te transporteren, die ons vervolgens doorstuurt naar een door hem aangewezen garage, om tenslotte daar de camper te laten repareren.
4. Een erkende garage staat garant voor de vervangen onderdelen en voor hun reparatie.
5. Er is een complete onderhoudshistorie aanwezig van de camper die steeds uitgevoerd en ondertekend is door erkende garages. Het beïnvloedt de verkoopwaarde van de camper wanneer dit wordt onderbreken door een reparatie die uitgevoerd is door een niet-erkende monteur, zeker wanneer het om een essentieel onderdeel zoals de koppeling gaat.
6. Tenslotte hoef ik niet eventueel opnieuw naar Duitsland om een reparatie van de reparatie te laten uitvoeren wanneer er een probleem opdoet met de eerste reparatie.

Om bovengenoemde redenen lijkt het mij redelijk dat de camper door de erkende Fiat-garage in onze buurt gerepareerd wordt en dat de autohandelaar de rekening betaald.
Laatst gewijzigd door Gatochweg op zo 15 dec 2019, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8655
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door seth_space »

De leverancier heeft aangeboden het defect te repareren. Als die reparatie niet naar tevredenheid wordt uitgevoerd heb je mi een punt.
Of dat nu door een turk of een italiaan gaat gebeuren maakt niets uit. Het is geen raketwetenschap om bij een Fiat de koppeling te vervangen. Onderdelen zijn niet zo extreem duur en het is vooral werk.arbeidsloon.
Dat zal bij die turkse vriend aanzienlijk lager liggen dan die garage.

Ik zou wel het druklager laten meenemen, eventueel bijbetalen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door Bas vd laar »

Ik vind het al heel wat dat hij de helft van de kosten wil vergoeden, voor hetzelfde geld ben je namelijk iemand die altijd met een slippende koppeling rijdt en heb je hem zelf vernield.
Jij zegt natuurlijk dat dat niet zo is maar bewijs het maar eens.
Ik vind dit alles eigenlijk getuigen van fouten van jouw kant, je had ook een aankoopkeuring kunnen laten doen of iemand mee kunnen nemen met verstand van zaken, dat heb je niet gedaan.
Men doet je een prima aanbod maar jij wilt het onderste uit de kan en wijst alleen maar met de vinger naar de handelaar en doet allemaal aannames dat hij het niet goed zou kunnen herstellen.
Je wilt het bedrijf niet eens de kans geven het te herstellen.
Alles moet op jouw manier en niets is jouw eigen fout.
Ik ben een leek, ik weet niets, alles is iemand anders zijn schuld,betalen zul je en wel alles en ook alles op mijn voorwaarden.
Zo zit de wereld niet in elkaar vriend en dit ga je ook nooit winnen. Laat het maar voorkomen, je zult zien dat de rechter zal beslissen dat je de man tenminste de kans moet geven het te laten herstellen. Dat jij je camper ver weg wilt kopen is je eigen probleem.
De Fiat dealer vraagt een absurd hoog bedrag voor het vervangen van de koppeling maar dat vind je allemaal prima.
Ik vind het een keurig aanbod en zou het direct aannemen, ik had je lachend weggestuurd met al je eisen en fratsen.
Met andere woorden: Ga toch weg.
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op zo 15 dec 2019, 17:56, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door EasyBee »

Precies.

Onze meningen doen er eigenlijk niet toe, zo overtuigd ben je van je eigen gelijk en dat gelijk zal en moet je halen. Schrijf je zelf.

Wat nou als de handelaar/leverancier nou wijselijk zijn mond had gehouden en alleen maar had aangeboden om de koppeling te vervangen?
Was je dan naar Duitsland gereden om je koppeling te laten vervangen?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door Kroppie »

bij een officiele dealer geeft geen enkele garantie dat het beter gebeurt dan bij een andere sleutelaar, kan andersom ook heel goed, de enige zekerheid is dat het bij een dealer veeeel duurder is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door Gatochweg »

Dat ik de koppeling niet kapot heb kunnen maken lijkt mij duidelijk omdat ik er tot nu toe totaal maar 3700 km mee gereden heb.

Dit betoog moet je ook lezen als mijn verweer zoals ik dat wellicht naar de rechter wil gaan doen. Dan ga ik natuurlijk niet alle voordelen opnoemen van het voorstel van de autohandelaar. Dat mag hij zelf doen, of de rechter.

Verder heb ik ook nog de autogarage gevraagd waar ik mijn auto onderhoud doe. Die kwam met ongeveer dezelfde prijs aanzetten.
Laatst gewijzigd door Gatochweg op zo 15 dec 2019, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door Cee Pee »

Ik wist het wel als de leverancier aanbied om voor een paar meier er een frisse koppeling in te zetten deed ik dat gelijk.
En wat is een erkende garage, een die de hoofdprijs rekent of een die gewoon doet wat het moet doen voor een normaal tarief en geen handvol managers heeft rondlopen maar een paar goeie sleutelaars.

En een koppeling kun je snel naar de kloten helpen hoor daar heb je helemaal geen 3700km voor nodig.

Wie eist die bewijst hè, en maak jij maar een hard dat jij er totaal geen schuld aan hebt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door Bas vd laar »

Dat ik de koppeling niet kapot heb kunnen maken lijkt mij duidelijk omdat ik er tot nu toe totaal maar 3700 km mee gereden heb.
Nee, die kun je in 5 minuten kapot maken als je niet weet wat je doet en je zit bijvoorbeeld vast in de drek of je bent aan het keren op een steile helling. Dit verweer is niet eens een verweer.
Verder heb ik ook nog de autogarage gevraagd waar ik mijn auto onderhoud doe. Die kwam met ongeveer dezelfde prijs aanzetten.
Dan zou ik maar eens van garage wisselen... :wave:
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door Navigator »

Een camper uit 2006 met 67000km = gemiddeld 5000km per jaar. Tuurlijk! Tip 1: contact opnemen met de TUV en status.km-stand navragen. Als dit 100.000km afwijkt, DAN heb je zeker een zaak! (als je kunt bewijzen dat de verkoper dit wist).

Staat er toevallig op het koopbewijs / factuur zoiets van 'verkocht in staat zoals aangeboden', 'verkocht in de staat zoals bereden' of 'geen garantie", dan geef ik je weinig kans. Als er ook nog staat 'afgelezen kilometerstand' ipv 'kilometerstand', dan helemaal niet.

Je had wel de 'lef' om de auto te kopen bij een niet erkende handelaar (schrijf je zelf), wellicht ivm de prijs?

Ik lees bij die ECC-club 'slagingspercentage 78%' en 'gratis hulp'. Bij vrijwel alle zaken gaat het tegen grote bedrijven en is er sprake van meerdere klachten.

Ben benieuwd 1) of ECC deze zaak gaan aannemen en natuurlijk 2) hoe dit verder gaat aflopen.

Succes!
Laatst gewijzigd door Navigator op zo 15 dec 2019, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door B1gcheese »

Ik denk dat je geen poot om op te staan hebt als je de verkoper niet eens de kans geeft om de koppeling te herstellen. Maar veel succes bij de rechter, laat je ons weten hoe het je is vergaan?
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1930
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door Zadowolony »

Volgens mij is het eerste wat men vraagt of je de dealer de kans hebt gegeven het probleem op te lossen. Zo niet, heb je volgens mij geen zaak.
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door kampertjes »

Soms moet je gewoon je verlies nemen en verder gaan met leven. Uiteindelijk heb je alleen je zelf er mee. Koppeling is een slijtage onderdeel. Ook als je bij een officiële NL merkdealer had gekocht had je waarschijnlijk een lastig gesprek gehad.
Zoek een betaalbaar adres (het kan echt wel voor minder), laat m repareren en ga weer genieten van dat ding. Want daar heb je m voor gekocht neem ik aan.....
Het leven is te kort en kostbaar om lang chagerijnig te blijven
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door Kroppie »

juist, problemen moet je oplossen, en niet creeren, of groter maken dan het is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland. Garantie?

Bericht door Kroppie »

dubbel.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 15 dec 2019, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gesloten