Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Jan Pieter
Berichten: 315
Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
Locatie: Renkum

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Jan Pieter »

#pwhooftman
Ik kan op de site nergens iets vinden over een camper of evt een auto misschien zoek of lees ik niet goed, ook niets over gebruikte goederen.

Heb je hier een link voor
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Gatochweg »

Cee Pee schreef:
di 17 dec 2019, 19:55
Maar dat wil TS niet, hij wil het op zijn voorwaarden.
Maar is die voorwaarde dan zo vreemd? Stel, je wilt van je bril af en laat je ogen laseren. De eerste keer ging de laserbehandeling niet helemaal goed en die moet gecorrigeerd (gerepareerd) worden. Als je de keuze hebt, welke arts kies je dan? Een goed opgeleide die garant staat voor de correctie of een beunhaas die zegt het ook te kunnen.
Nu is een koppeling iets anders als een oog, maar het gaat om dezelfde redenering alleen op een lager niveau. Het gaat erom dat je als leek zekerheid wilt dat iets goed gebeurd. De erkende garage is door een onafhankelijk orgaan met verstand van zaken beoordeeld en betrouwbaar bevonden. Daar kan een leek wat mee en dat is mijn enige voorwaarde. Ik vind dat niet vreemd. Niemand van ons laat zijn camper repareren door IEDERE zelfbenoemde 'monteur'. Je kijkt altijd even wat voor vlees je in de kuip hebt, wie je tegenover je hebt, toch? En daarom wil ik inspraak in wie de reparatie uitvoert.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Cee Pee »

Maar dat recht op inspraak heb je helemaal niet en zelfs al zal die koppeling gerepareerd worden met een gebruikte koppelingsplaat heb je ook nog steeds gehad waar je recht op meent te hebben.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Foofer
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 20:32

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Foofer »

Garantieclaim gaat altijd in eerste instantie via de verkoper. En die is niet onwillig nu.
Neem aan dat de camper in NL ingevoerd en APK gekeurd is. Dat lijkt misschien niet belangrijk maar een rechter neemt dat mee in zijn beoordeling, ten tijde van die keuring was de camper immers in voldoende technische staat.
Het aanbod aannemen en daarna laten kijken of de reparatie goed is uitgevoerd door een erkende reparateur lijkt mij de beste optie. Mocht er dan iets mis zijn, bv alleen een koppelingsplaat vervangen i.p.v. een gehele koppelingset, dan sta je sterker in je je voorgestelde recht.
De plannen die je nu hebt zullen leiden tot kosten en teleurstelling.... en het argument dat het je te ver is wordt van tafel geveegd het was immers ook niet te ver om goedkoop een camper te scoren
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Cee Pee »

En nog even over die ooglaser behandeling van je.
Het is natuurlijk appels en peren.
Maar daar ben je zelf naar die eerste gegaan en daar heb je zelf opdracht tot laserbehandeling gegeven dus toen was het geen beunhaas en als hij het moet corrigeren zomaar wel?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Jan Pieter
Berichten: 315
Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
Locatie: Renkum

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Jan Pieter »

Wil je ook menselijk lichaam en de daarmee gepaarde kwalen niet vergelijken met een auto of in dit geval camper. Is nogal wat anders. Kan daar nog veel meer over zeggen maar doe ik maar niet. Uhhh heb zelf garage en daarnaast veel met dokters te maken is toch iets anders.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door ducati 900 »

Ik vraag me af wat je bedoelt met een erkende reparateur, en Bovag garage?
Het Bovag lidmaatschap kun/ moet je kopen hoor.

Verder, wat is er op tegen alleen de koppelingsplaat te vervangen, als de drukgroep
en het druklager nog goed zijn?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Foofer
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 20:32

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Foofer »

Ja die nemen ze in de rechtspraak wel aan als expert/deskundig.

Een keerkring, druklager en de veren en drukvingers van de drukgroep hebben niet het eeuwige leven. Behalve de kans op schokkend wegrijden Zou het toch ook zonde zijn als je deze onderdelen voor het verslijten van de nieuwe plaat moet vervangen en weer de kosten hebt.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door bupozaanstad »

pwhooftman schreef:
di 17 dec 2019, 19:50
Ik heb voor de grap eens gekeken wat de TS ons nu eigenlijk vroeg :D

Nou, die kans is erg groot, want het Europees consumentenrecht geeft aan dat de verkoper er voor moet zorgen dat de camper bij normaal gebruik nog 6 maanden zonder gebrek functioneert.
Je zegt het goed "normaal gebruik" maar wie zegt dat de koppeling normaal is gebruikt?
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door ducati 900 »

@Footer, 76.000 km dan zijn de drukgroep, druklager en keerring normaal gesproken niet versleten.
Schokkend wegrijden wordt veroorzaakt door een verbrandde drukplaat dat kun je zo zien als hij gedemonteerd is.
Dan moet de drukgroep wel vervangen worden.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Bas vd laar »

Je zegt het goed "normaal gebruik" maar wie zegt dat de koppeling normaal is gebruikt?
Exact.Wie zegt dat TS zijn koppeling goed gebruikt?
Als ik soms zie hoe mensen met de koppeling van hun auto of camper omgaan bij een helling, of keren, of in het zand. Om te huilen.
Maar we zijn toch altijd allemaal de beste chauffeur toch, zoiets doet niemand.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door de Jonckheer »

Foofer schreef:
di 17 dec 2019, 21:23
Garantieclaim gaat altijd in eerste instantie via de verkoper. En die is niet onwillig nu.
Neem aan dat de camper in NL ingevoerd en APK gekeurd is. Dat lijkt misschien niet belangrijk maar een rechter neemt dat mee in zijn beoordeling, ten tijde van die keuring was de camper immers in voldoende technische staat.
Het aanbod aannemen en daarna laten kijken of de reparatie goed is uitgevoerd door een erkende reparateur lijkt mij de beste optie. Mocht er dan iets mis zijn, bv alleen een koppelingsplaat vervangen i.p.v. een gehele koppelingset, dan sta je sterker in je je voorgestelde recht.
De plannen die je nu hebt zullen leiden tot kosten en teleurstelling.... en het argument dat het je te ver is wordt van tafel geveegd het was immers ook niet te ver om goedkoop een camper te scoren
Er staat nergens geschreven dat er een complete set in moet. Als de verkoper er alleen een plaat in laat zetten en hij werkt daarna normaal (waar je een hele dikke kans van hebt)dan is het gerepareerd. Dat de drukgroep het dan waarschijnlijk geen tonnen gaat volhouden doet niet ter zake. De koppeling slipt, de nieuwe plaat lost dat op en dus is het klaar.
Bij mijn bus ging het druklager stuk en dat sloopte de drukgroep. Bij reparatie is alleen de groep en het lager vervangen, de plaat was nog als nieuw. Dat zit alweer zeker 5 jaar zo en functioneert prima. Uiteraard is het beter om bij slijtage de complete set te vervangen maar dat kun je niet verplicht stellen.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door doov »

En daarom geniet ik zo van de Rijdende Rechter.
Mensen die volstrekt overtuigd zijn van hun eigen gelijk en alle kijk op de werkelijkheid kwijt zijn.
Totdat Meester Reed uitspraak doet.

Gisteravond weer een heel mooi voorbeeld.
TS herkent zich vast niet in de verongelijkte motorrijder.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door pwhooftman »

Bas vd laar schreef:
wo 18 dec 2019, 0:28
Je zegt het goed "normaal gebruik" maar wie zegt dat de koppeling normaal is gebruikt?
Exact.Wie zegt dat TS zijn koppeling goed gebruikt?
Dat hoeft dus niemand te zeggen. De verkoper zou eventueel abnormaal gebruik moeten bewijzen.

PS we zijn bijna bij pagina 10 , nog even volhouden :-B

PS2, ik vond hier een helder verhaal https://www.mijnautocoach.nl/wettelijke ... formiteit/
Gesloten