Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Gatochweg »

De camper is altijd dealer-onderhouden. Daardoor is de kilometerstand geschiedenis ook te controleren. Distributieriem, remmen en schokdempers recent vervangen.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door AadenAnke »

Als je een auto of camper 2e hands koopt hou je er toch rekening mee dat je een X bedrag aan reparaties moet doen? Koppeling, remmen, accu e.d. Slijten bijna onmerkbaar tot op het laatste moment merk je het niet en dan is het plotseling zover. Als verkoper dan nog aanbied om het te repareren via een (be)vriend(e) reparateur is dat toch netjes? Stel je begint een rechtszaak in Nederland kost je minimaal 1500 als je wint moet de tegenpartij de gerechtelijke kosten betalen zal rond de 800 zijn kost je dus 700. Ik denk dat er niet veel verschil zit tussen Duitsland en Nederland. Ik wist wel wat ik zou doen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door DiffRental »

Deze handelaar heeft na de eerste foute reactie contact gezocht met een adviseur of advocaat en handelt nu op de juiste manier.
Hij wil de reparatie laten doen, hoe dat gebeurt is aan hem.
Hij bied ook al aan de helft van de te dure rekening te betalen.
Dat zijn hele nette oplossingen voor toch wel een heel discutabel slijtage deel.

Mijn advies,
Pak wat geld als schade vergoeding en laat het bij een niet te dure garage repareren.
Je krijgt dan een koppeling terug die beter is als de originele die toch al 67.000km had gelopen.

Wil je je gelijk halen? Succes ik lees graag wat het je gekost heeft. (en niet alleen in geld) :(
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Maranopreis »

Vraag aan TS: Waarom heeft u eigenlijk geen aankoopkeuring laten uitvoeren?

U geeft aan als ‘leek’ geen verstand Of onvoldoende verstand van (technische) zaken te hebben.... waarom dan toch zoveel risico nemen bij een nogal behoorlijke aankoop.

Ook ik kocht mijn camper bij een autohandelaar en heb daarom doelbewust twee grote keuringen laten uitvoeren, 1 op autotechnisch vlak en 1 op campertechnisch vlak, om meer zekerheid te krijgen over de stand van zaken. De gebreken die daaruit voortkwamen heb ik in de onderhandelingen van aankoop meegenomen en meegewogen.

Vwb alle voorgaande reakties. Ik onderschrijf de kanttekeningen die iedereen maakt. Ik denk dat u geen schijn van kans heeft succesvol uw gelijk te halen bij een rechtszaak. Immers verkoper biedt aan zaken te repareren (overigens dient er dan wel garantie te zijn op deze reparatie, daar heeft u wel een punt), maar de vraag is of een versleten koppeling aanwijsbaar als gebrek kan worden aangevoerd op moment van verkoop. Zonder aankoopkeuring is zoiets moeilijk aantoonbaar.

Ik begrijp ook dat een en ander voortkomt uit frustratie over de onwillige en in uw ogen onbeschofte houding die verkoper had in eerste instantie. Echter laat uw frustratie en wellicht inmiddels gekrenkte trots niet een drijfveer zijn de kosten verder te laten ontsporen. De kosten van een verloren rechtsgang opgeteld bij de reparatiekosten die dan ineens voor eigen rekening zijn, kunnen alsdan een serieuze en niet gewenste einduitkomst zijn. Dus zoek de oplossing met verstand en niet met emotie.

En als dan uiteindelijk , hopelijk op een verstandige manier, de kwestie is opgelost kunnen emoties een plaats hebben. Geniet dan met volle teugen van uw aankoop! Suc6
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Gatochweg »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb geen aankoopkeuring gedaan omdat ik me beschermd waande door de wet die redelijk zwart wit is als het gaat over garantie op tweedehands dingen: iets moet zeker de eerste 6 maanden gewoon in staat zijn om te doen waar het voor gemaakt is. Zo niet, dan moet de schade vergoedt worden.
Verder vraag ik mij af hoe er zou worden gereageerd als je zelf een auto koopt met wettelijke garantie waarmee je minimaal 100000 km van plan was te rijden, en die begeeft het na 2000 km. Zouden jullie dan tevreden zijn met een onbeschofte afwijzing (en ok, uiteindelijk een vergoeding van de helft van de kosten)?

Nogmaals: iedereen lijkt een auto-technische aankoopkeuring te doen bij het kopen van een auto. Daar kijk ik echt van op en ik durf te stellen dat de meesten dit niet doen (ik spreek weleens een handelaren her en der). Dus waarom is het nou opeens zo dom dat ik een motor-technische keuring voor deze camper niet heb gedaan? Bovendien ziet de onderhoud-geschiedenis er heel goed uit: altijd dealer onderhouden en er lijkt niet op bezuinigd te zijn.

Wat ik in ieder geval wel geleerd heb uit jullie reacties is dat mijn toon verkeerd overkomt. Of dat komt door mijn frustratie of omdat ik in gedachten een verdedigers rol tegenover een rechter inneem, of omdat ik gewoon de klootzak ben, of alledrie, dat doet er niet zoveel toe. Ik zal mijn betoog op dat punt zeker herzien :wink:
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Navigator »

Bottomline op dit moment: heb je inmiddels aangifte gedaan bij die ECC-club?
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Gatochweg »

Bij de ECC heb ik aangeklopt voor advies, maar geen aangifte gedaan. De ECC heeft 'bemiddeld' en adviseert om desgewenst een procedure te starten. Dat kan voor bedragen tot 5000 euro trouwens eenvoudig via een online formulier. Die vul je in en stuur je naar de rechtbank. Na het betalen van het 'griffierecht' (vraag me af hoeveel dat is trouwens), komt er na 2-3 maand een binnen de EU bindende uitspraak uitrollen. Deze link: https://www.eccnederland.nl/nl/hulp-bij ... orderingen legt die vereenvoudigde procedure uit. Er komt geen advocaat of niks aan te pas.

Maar ik ben me nog steeds aan het beraden. Ik neem alle inhoudelijke reacties hier dan ook heel serieus.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Peter LMC »

Gatochweg schreef:
ma 16 dec 2019, 8:07
Bovendien ziet de onderhoud-geschiedenis er heel goed uit: altijd dealer onderhouden en er lijkt niet op bezuinigd te zijn.
Dealer onderhouden wil toch helemaal niets zeggen. Er wordt altijd maar mee geschermd maar is totaal niets zeggend.
Je krijgt al een stempeltje als er gewoon olie ververst is.
Kijk maar goed in het onderhoudsboekje, daar staat precies in wat dit inhoud.
Maar dit wil helemaal niet zeggen dat grotere defecten (zoals een slechte koppeling) wel gerepareerd zijn.
Misschien heeft het onderhoudsbedrijf wel geconstateerd dat de koppeling slecht is en de eigenaar hem daardoor van de hand gedaan heeft.
Als leek voel je niet dat een koppeling slecht is. Een ervaren monteur voelt dit al als hij er een paar honderd meter mee gereden heeft.

Persoonlijk vind ik dat de goede gebruikte voertuigen bij de (merk) dealer staan en de slechtere bij de handelaren.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op ma 16 dec 2019, 9:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Gatochweg »

Dealer onderhouden zegt idd niet alles. Maar je verzamelt zoveel mogelijk informatie. Wat mij daarbij opviel is dat er altijd goed onderhoud gepleegd was met goede intervallen. Zo is de distributieriem bijvoorbeeld al 3x vervangen, de remmen en schokdempers zijn praktisch nieuw. Het chassis is getectyleerd, en meer van dergelijke signalen die aangaven dat de camper niet verwaarloost is. De algehele indruk duwt je een kant uit.

Bovendien bedoel ik met dat ik mezelf leek noem, dat ik geen automonteur ben. Maar helemaal achterlijk ben ik niet hoor. Ben bijvoorbeeld prima in staat om een scheepsdieselmotor te reviseren of om een 12 volt elektrische installatie opnieuw aan te leggen. Alleen koppelingen, dat is voor mij nog altijd een blinde vlek. En dat breekt zich nu op :(
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Peter LMC »

Gatochweg schreef:
ma 16 dec 2019, 9:03
Wat mij daarbij opviel is dat er altijd goed onderhoud gepleegd was met goede intervallen. Zo is de distributieriem bijvoorbeeld al 3x vervangen, de remmen en schokdempers zijn praktisch nieuw.
Dat is het hem juist. Dit wil helemaal niet zeggen dat er GOED onderhoud gepleegd is. En met distributieriem hoop ik dat je Multiriem bedoeld.
3 Multiriemen bij deze km stand kan bijna niet. Dan is er meer loos.
Als ik dan lees dat er ook al nieuwe schokbrekers en remmen op zitten dan twijfel ik heel erg aan de juistheid van de kilometer stand.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door de Jonckheer »

Je kunt op geen enkele manier controleren hoever een koppelingsplaat versleten is tenzij totaal versleten. Zolang hij niet slipt is ie dus goed. Hij lijkt mij echter al zover versleten te zijn geweest dat je dat makkelijk had kunnen constateren met een beetje geweld dus flink gassen in een hogere versnelling. Waarschijnlijk was ie dan al gaan slippen. Dat jij denkt dat een koppeling iets ingewikkeld is is heel vreemd want het is juist een van de minst ingewikkelde onderdelen van een auto. Dat merk garages er goudgeld aan verdienen is een slechte zaak dus het is logisch dat de verkoper een goedkoper adres weet. Als je een koppeling set koopt heb je drukgroep, plaat en lager. Dat hoeft ook niet origineel te zijn want dat is dus ook te duur. Er zijn heel goede imitatie merken (Sachs, Valeo, LuK) die beslist niet minder zijn dan origineel want geloof het of niet, Fiat maakt zelf geen koppelingen, die koopt die ook in en wel bij het goedkoopste adres. Dan koop je dus de set voor rond de €100. Zoek een mannetje die hem wil plaatsen, duurt een uurtje of 3 en je bent voor minder dan €500 het baasje. Maar ja, dan heb je geen stempel . . :lol3: :lol3:
Ik heb in de ruim 30 jaar dat ik aan allerhande auto's heb gesleuteld nooit originele onderdelen gebruikt en daar ook nooit problemen mee gehad. En denk maar niet dat alles wat in een merkgarage gebeurt fantastisch is want ook daar worden grove fouten gemaakt.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Peter LMC »

De merken die Nico noemt (Sachs, Valeo, LuK) zijn geen imitatie merken maar de originele
merken van de toeleveranciers naar de auto industrie.

Een koppelingssetje is niet meer zo duur tegenwoordig.
Verder vermeld je niet precies het voertuig type.
Het kan zomaar zijn dat het een uitvoering is met een DMF (dubbelmassa) vliegwiel en als dat
ook vervangen moet worden dan kom je in de buurt van het bedrag wat de dealer noemde.
Ik denk dat de dealer zich ingedekt heeft zodat er achteraf geen discussie over de prijs is.
Zou ik ook doen. Geen gezeik achteraf.


Er zijn voertuig merken waar je koppelingsplaat dikte kunt meten zonder ook maar iets te demonteren.
Bij Fiat is dit niet mogelijk dacht ik.
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door pwhooftman »

Er zijn genoeg camperbezitters die het onderhoud erg serieus nemen, en als dus de onderhoudsinterval voor een distributieriem bijv. 100.000 km is, óf elke 5 jaar, dan is daarmee al verklaard dat de distributieriem tweemaal vervangen is. Een derde maal wellicht voor de verkoop. Het is erg vaak, ik zou het niet doen, maar het kán wel.

Een versleten koppeling zie je niet aan de buitenkant, en er staat ook geen vervangingsinterval voor, dus het feit dat de koppeling nu versleten bleek, stelt de verdere onderhoudshistorie geenszins in een negatief daglicht. Inderdaad is het wel zaak proberen na te gaan of de km stand klopt.

Alleen een zeer ervaren (Fiat) monteur, die veel verschillende exemplaren van een bepaald type meemaakt, zal bemerken dat de koppeling bij het ene exemplaar veel hoger/zwaarder/anders aangrijpt dan bij de ander. Toen ik voor het eerst in mijn Ducato X250 stapte, merkte ik hoe licht de koppeling in dit model gaat, voor mij in eerste instantie verdacht licht. Hij heeft echter nog niet geslipt (km stand 105000). Oftewel; ook al ben je technisch goed onderlegd, een versleten of bijna kapotte koppeling merk je niet vooraf, tenzij er echt iets mis is zoals rammelende en uit elkaar vallende dual-mass vliegwielen en zo.

Dus de TS is hier geenszins iets aan te rekenen, en ik betwijfel sterk of er bij een aankoopkeuring een kritische opmerking over de koppeling was gemaakt, tenzij hij toen al slipte bij een test (volgas geven in zijn 3e of 4e versnelling bijvoorbeeld).

Fiat (professional) dealers hanteren vaste prijzen met gebruik van merkonderdelen. De koppelingsset staat waarschijnlijk al te boek voor 400 euro (ook al komt die uit de zelfde fabriek als de LUK/Valeo sets van 150 euro). Dan resteert nog 700 euro voor arbeid, dat zal goed zijn voor ca. 7 uur (incl. btw) , en dat lijkt me helemaal geen rare hoeveelheid.

Edit: ik heb in het verleden motorblokken tot en met de krukas uit elkaar gehaald, gereviseerd, en weer succesvol in elkaar gezet :) , en versnellingsbakken en koppelingen van zowel voor- als achterwielaandrijvers gedemonteerd resp. vervangen. En toch denk ik dat het mij ook had kunnen overkomen wat TS is overkomen. Ik had er echter minder zwaar aan getild (alleen figuurlijk :-) ), want ik had dan zelf de koppeling vervangen (zoals ik dit voorjaar bij onze 2e camper, een VW Transporter T4, heb gedaan).
Laatst gewijzigd door pwhooftman op ma 16 dec 2019, 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Probleem 2e hands camper uit Duitsland: garantie?

Bericht door Pedro48 »

Effe de blinde vlek iets verminderen?
Het is heel simpel.
De koppelingsplaten zitten tussen de motor en de versnellingsbak.
Die zit met 8 bouten aan de motor.
Dat moet dus effe los.
Die hele set koppelingsplaten, druklager enz. zit op qeen getande zgn spline as geschoven.
Die trek je er af. Duwt de nieuwe erop.
De bak weer aan de motor schroeven en dat is het.
Al je er goed bij zou kunnen, en er geen auto omheen zou zitten met aandrijfassen en zo aan de bak, zou het in 10 minuten opgelost zijn.
Echt geen rocket science.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gesloten